is er voordeel op het verzekeren van youngtimer als 1e auto?

Stif

Kilometervreter
Ik heb een discussie over de volgende stelling:

Een youngtimer/oldtimer is vele malen goedkoper te verzekeren, mits je een 1e of hoofd auto hebt.
Heb je dit niet dan vervalt die stelling en betaal je gewoon als of het een nieuwe wagen is :)S)

Maar wat als je eerste of hoofd auto (vervoermiddel) niet een auto maar een motor is?
Kan er dus een lagere premie betaald worden voor de youngtimer als je ook al een motorfiets verzekerd?

De persoon in kwestie heeft alles om zich heen.
Veel word er op de fiets gedaan, de motor komt daarna, voor vakantie en bezoekjes,zo'n 4500km de oude youngtimer. (een golfII) uit 1984 word zo'n 3000km per jaar voor ritjes naar de stort en andere kleinigheden..

Het is afhankelijk hoeveel kilometer je per jaar rijdt. Verzeker je de golf bij een youngtimer / club verzekering dan is het handig om je schade vrije jaren of bij je motor verzekering onder te brengen of bij de verzekering aan te geven dat je regelmatige bestuurder bent van de auto van bv je partner/vrouw . Maar voor een standaard golfje zal een verzekering toch niet de wereld kostten?

Er zijn genoeg youngtimer verzekeringen te vinden, waarbij het niet de tweede auto hoeft te zijn.
Wel zijn er andere regels, zoals een beperking in het aantal kilometers en/of het moet een bijzondere auto zijn.
Een taxatie is ook een eis (iedere 2 of 3 jaar)

Ja het zal wel niet heel veel zijn voor zo'n golfje, maar zijn probleem is dat zijn verzekering premie rekent over de nieuw waarde van de auto, terwijl het een old/youngtimer is, en het z'n tweede tgebruiker is.

Meer een principe kwestie dus...

Zo'n ouder ding verzeker je toch alleen WA? En als je 'm casco verzekert zal bij deelschade toch, bijvoorbeeld een nieuwe koplamp geplaatst worden... Eventueel spuitwerk is ook niet goedkoper bij oudere auto's. De auto is alleen eerder Total-loss.

Pietzoveel zei:
Zo'n ouder ding verzeker je toch alleen WA? En als je 'm casco verzekert zal bij deelschade toch, bijvoorbeeld een nieuwe koplamp geplaatst worden... Eventueel spuitwerk is ook niet goedkoper bij oudere auto's. De auto is alleen eerder Total-loss.
Nope. Bij een youngtimer verzekering kun je de auto tegen taxatiewaarde verzekeren. Dan heb je niets met dagwaardes te maken. Ook maakt het niet uit of je nog een ander vervoermiddel hebt. Ook de kilometers hoeven niet beperkt te zijn. Heb jaren lang youngtimers gereden die volledig casco tegen taxatiewaarde verzekerd waren zonder kilometerbeperking.

Je kan alles laten taxeren en tegen die waarde laten verzekeren. Dat is vooral handig als het object er niet meer is door brand of diefstal en je aan wilt kunnen tonen dat jouw auto "echt een plaatje" was en veel meer waard dan de andere 100 Goljes II in Nederland/Belgie/Duitsland. Verder kan een old-/youngtimer een hogere waarde krijgen door bijvoorbeeld deelrestauratie. Dan is je dagwaarde weer hoger dan het taxatierapport. Ik vermoed dat slechts een klein percentage youngtimer eigenaren zijn die hun auto laten taxeren...

Ik moest voor mijn Regata destijds ook wel even goed zoeken, maar uiteindelijk gewoon een (Belgische) verzekeraar gevonden die me een WA-verzekering aanbood voor nog geen €15/maand. Geen taxatie-eis, geen kilometergrens, niets. Maar de auto stond wél op O-platen, wat in BE betekent dat je er geen 'geldelijk gewin' mee mag maken (geen taxi, niet naar het werk, etc.).

Terug
Bovenaan