Is dit betrouwbaar?

C

Chocobolzz

Guest
Lieve autoliefhebbers,

Hierbij een vraag, mijn dochter heeft sinds 1,5 jaar haar rijbewijs en rijdt erg netjes en prettig.
Ikzelf heb reeds 13 jaar niet meer gereden, maar ik hou enorm van autos. Zowel mijn dochter als ik hebben er weinig verstand van.

Ja, tuurlijk de standaard aspecten kennen we wel Olie bijvullen, ruitenvloeistof, en een band verwisselen lukt. Maar verder zijn wij echt leek.

Nu hebben wij inmiddels twee maal ons laten verleiden voor de aanschaf van een 'betaalbare occasion. Eerst een Peugeot die op zich geen mankementen had maar waar mijn dochter toch vrij veel moeite had met het schakelen. Ze wilde graag een automaat. Zodoende een auto gekocht, een opel astra essentia. kosten 3500 euro. Na 6 weken begon de ellende, olie lekken, storing lampje. We hebben de auto laten repareren voor 1500. Hiermee hebben we redelijk kunnen rijden en kwam hij door de apk. Helaas blijkt dat de assen versleten zijn, de motor schade heeft en dat het kostenplaatje te hoog word.

Vandaag gaan kijken voor een andere wagen, die voldoet aan onze eisen, 6950 euro, een volkswagen tsi, uit 2009. We zijn verliefd, maar ja...

Voor onze opel wilde de aardige heren wel 500 geven (inruilen) omdat ik zo angstig ben en er geen verstand van heb, vroeg ik de heren hoe het zat met garantie. nouja zei de heer dit is al een flink laag geprijsde auto. Wij verdienen hier niks op. Maar omdat we u wel begrijpen drie maanden garantie, en mocht er wat zijn in de toekomst, zeg ik u toe dat u een service van ons krijgt waarbij de 50/50 methode gebruiken. Dat leek mij enorm betrouwbaar.

De auto is echt prachtig, maar gezien leeftijd en km, is de auto zijn vraagprijs waard? Ik hoop dat er mensen zijn die er verstand van hebben.

https://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/volkswagen/golf/14-tsi-highline-navischuifdakpdcautomaat/occ14624900-9f1127de?detail_template=voorraadlijst_awd_modern_fotos_origineel;pid=true

Dank u wel!

Als je vooral een betrouwbare auto zoekt zonder verrassingen.. laat dan zeker de TSI staan. Zoek even op het forum hier en je zal genoeg problemen vinden met dit type motor. Zeker in combinatie met de DSG een risico. Hij nadert de 200.000km, ik ga er dan meestal vanuit dat mensen hun auto weg doen als er onderhoud aan zit te komen.

Zou dan eerder voor een Japanner gaan met bekende onderhoudshistorie. Ford of Opel is denk ik ook een meer veilige keus.

Voor 7000 euro kan iemand zonder verstand van auto's duizenden veiliger opties overwegen. En bij een serieuze garage hoort bij een dergelijke prijsklasse garantie eerder regel dan uitzondering te zijn.

Ik zou het op het internet eens even zoeken op 1.4 TSI en op DSG, en dan meer specifiek op bouwjaren tot 2013.

Uit de ANWB occasiontest:
Dit vindt de Wegenwacht
"De Golf 6 deelt niet alleen veel componenten met de Golf 5, maar ook met andere Volkswagens. Daardoor komen ook diverse mankementen overeen. De T(F)SI-motoren hebben problemen met de coating van cilinders en/of zuigers en dat leidt soms vroegtijdig tot ernstige motorschade."

en:
Conclusie
"Het is zeer begrijpelijk dat de Golf 6 zowel nieuw als gebruikt heel populair is. Dit is een uitgesproken alleskunner en een allemansvriend. Het is jammer, getuige de column van de wegenwacht, dat de kwaliteit Volkswagen nogal in de steek laat, als de auto’s wat op leeftijd geraken. Voorlopig heeft dat de reputatie van het merk en zeker van de Golf niet aan het wankelen gebracht."

Vooral de laatste zin van de conclusie verbaast mij (en velen met mij) zeer.
a015.gif

O, en google ook even op DSG problemen. Er zijn bedrijven die een (dik belegde) boterham verdienen aan revisies.

Er zijn ook op dit forum héél veel pagina's over vol geschreven, bijvoorbeeld: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5190689,page=1

Als je niet graag gokt: zoek iets anders.

Ik zou bijna denken aan een forum trol.

Nee, een VW TsI met dsg uit 2009 moet je niet kopen. Zeker niet bij een handelaar zonder garantie. Want garantie gaan ze niet geven op die motor en bak, dat doet vag zelf al niet :T

Voor 7k kun je beter een Toyota Auris automaat kopen, of evt een Renault Megane 3 als t Europees moet zijn

Die motoren uit die tijd zijn bizar slecht, en reken op 5000 euro om te repareren als t misgaat. Als particulier kun je gewoon beter geen Audi of VW kopen uit die tijd.

Even los van betreffende auto, het garagebedrijf is zo te zien niet aangesloten bij de BOVAG?
Alle mondelinge afspraken m.b.t. garanties zondermeer schriftelijk vast leggen op de aankoopnota.

Muddy Bandit zei:
Even los van betreffende auto, het garagebedrijf is zo te zien niet aangesloten bij de BOVAG?
Alle mondelinge afspraken m.b.t. garanties zondermeer schriftelijk vast leggen op de aankoopnota.

Dat is toch helemaal niet nodig als deze auto (of een andere) daar niet koopt?

Even wat hulp voor Chocobolzz bij het zoeken naar iets dat wel een beetje betrouwbaar is: https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/themapaginas/auto-fiets-reizen/automankementen_2019.pdf

Ter indicatie: bij een Bovag garage krijg je standaard 6 maanden garantie op een occasion van meer dan 4500€. Dat deze heren dus maar 3 maanden garantie geven zegt al genoeg. En ja, er zijn veel horror verhalen op het internet over de TSI motor, zeker in combinatie met DSG. Er zitten absoluut goede modellen bij, maar het blijft toch een beetje billenknijpen en veel preventief onderhoud en daar zit jouw dichter vast niet op te wachten.

Het beste alternatief is al genoemd, de Toyota Auris en dan vooral als hybride. Zo betrouwbaar dat je zo'n auto bijna blind kunt kopen, batterijen hoef je je geen zorgen om te maken, die gaan een autoleven lang mee. Echt zuinig (1 op 20) en veilig.

Dit exemplaar is jonger dan de beoogde Golf, heeft minder kilometers gelopen en heeft veel mooie opties waaronder lederen bekleding en uiteraard de onverwoestbare CVT automaat.

2011 Toyota Auris 1.8 Full Hybrid 5DR CVT Leer,Cruise,Clima,PDC
€ 6.995,00
https://link.marktplaats.nl/m1516117857

Een Golf 6 met 1.4 TSI staat zeker niet bekend als betrouwbaar. De Golf 5 was te duur om te produceren, op de Golf 6 is toen heel veel bezuinigd. Helaas was de auto hierdoor van zeer matige kwaliteit, en deze motor afhankelijk van de versie (vrij) onbetrouwbaar, hoe meer vermogen hoe slechter. Dat zie je helaas niet aan de zeer pittige occasion prijzen.

De DSG automaten zijn technische hoogstandjes, maar gaan in de praktijk uit deze bouwjaren regelmatig stuk.

De kans dat je dure reparaties aan deze Golf 6 krijgt is gewoon relatief groot.

Voor dit bedrag kun je inderdaad dan veel beter een Toyota Auris, Renault Megane 3, Ford Focus 3, Honda Civic, of Hyundai I30 kopen.

Zadelsnuiver zei:
en daar zit jouw dichter vast niet op te wachten.

Elk duizend kilometer
Olie bijvullen voor een liter
Weliswaar lukt mij dat steeds beter
Maar nu slaap ik in mijn Golf en baal als een gieter

Jazzik zei:
Muddy Bandit zei:

Er zijn nog wel meer autobedrijven die niet bij de BOVAG zijn aangesloten.;)
Hoeft verder helemaal niets te zeggen over de kwaliteit van het bedrijf, maar de verkoopvoorwaarden en garanties kunnen dan wel aardig afwijkend zijn van de BOVAG voorwaarden en garanties.
En als er mondeling iets beloofd wordt wat niet in de standaard voorwaarden is opgenomen dan zie ik dat graag schriftelijk vastgelegd op de aankoopnota... wordt helaas vaak vergeten door beide partijen, maar als er eens op terug gevallen moet worden sta je als koper wel wat sterker als het ook duidelijk vastgelegd is.

Het was gewoon even een kleine tip van mijn kant voor een paar niet al te ervaren autokopers.

ak2 zei:
Voor dit bedrag kun je inderdaad dan veel beter een Toyota Auris, Renault Megane 3, Ford Focus 3, Honda Civic, of Hyundai I30 kopen.

Of als je zuinig/goedkoop en heel betrouwbaar wilt rijden in iets waarin niet heel Nederland rondkart, zoiets: https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/insight/48706595

0-bfb4b92e-0bcc-41c0-922e-c571a8d6bf79.jpg

Wel een smaakgevoelig model, maar: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=honda/model=insight/occasiontest/d43358c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=honda/model=insight
Conclusie
Waarom hebben nog maar zo weinig mensen door hoe goed een Honda Insight is? Dit besef lijkt bij occasionkopers maar langzaam door te dringen. Dit is een ruime, dynamische en ook werkelijk heel zuinige auto, met een kwaliteitsniveau dat vrijwel geen ander merk weet te halen. Door zijn hybridetechniek is er vrijwel geen concurrentie.
[size=x-small].[/size]​

Jazzik zei:
Muddy Bandit zei:

Even wat hulp voor Chocobolzz bij het zoeken naar iets dat wel een beetje betrouwbaar is: https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/themapaginas/auto-fiets-reizen/automankementen_2019.pdf

Tjonge. Jazzik die een keer niet doorlinkt naar een hybride. Dat is nieuw!
Gelukkig maak je het in je volgende post weer helemaal goed. Ik begon me al zorgen te maken. o_O

Bobslee zei:
Tjonge. Jazzik die een keer niet doorlinkt naar een hybride. Dat is nieuw!
Gelukkig maak je het in je volgende post weer helemaal goed. Ik begon me al zorgen te maken. o_O

En hij noemde Toyota niet eens in zijn post!!!!! :eek::eek::eek::eek::eek:

Fijn dat Bobslee (in z'n dieseltje :() zich kennelijk zorgen maakt over de medemens. Wees gerust, het gaat goed met Jazzik!
a040.gif

Alleen heb ik niet het idee dat zijn "bijdrage", net als die van Petert, onze TS Chocobolzz écht heel veel verder helpt...

Jazzik zei:
Fijn dat Bobslee (in z'n dieseltje :() zich kennelijk zorgen maakt over de medemens. Wees gerust, het gaat goed met Jazzik!
a040.gif

Alleen heb ik niet het idee dat zijn "bijdrage", net als die van Petert, onze TS Chocobolzz écht heel veel verder helpt...
Ik denk dat er genoeg gezegd is in dit topic. Nu wachten tot TS zich weer meld. De ervaring leert dat sommige TS'ers zich nooit meer laten zien na hun eerste post. :)

Bobslee zei:
Ik denk dat er genoeg gezegd is in dit topic. Nu wachten tot TS zich weer meld. De ervaring leert dat sommige TS'ers zich nooit meer laten zien na hun eerste post. :)

Tja.... de openingspost is dan ook al bijna 12 uur oud...
c078.gif

bij een Bovag garage krijg je standaard 6 maanden garantie op een occasion van meer dan 4500€.
Ik zou dat toch altijd even heel goed checken (afleverpakketten, teksten in het koopcontract, etc)

Er zijn allerlei regels, maar daar wordt nog wel eens creatief mee omgesprongen.

Feit blijft dat veel mensen toch nog steeds perse een Volkswagen golf willen rijden. Ondanks de vele horrorverhalen kiezen zij liever voor semi premium Duits dan voor een niet premium Megane 3 of Bravo. De stap van een Golf naar een auris of Insight hybrid lijkt mij voor sommige mensen onoverbrugbaar. Saaiere bakken zijn niet te bedenken ondanks hun goede reputatie.

In korte tijd heb je al dik 5000 euro uitgegeven aan iets wat het niet is. Nu wil je nog 7000 euro extra uitgeven.
Totaal wordt het dan 12000 euro in korte tijd? Zonder de 206 aanschaf.

Ik denk dat Chocobolzz beter aan de private lease kan gaan, dan kun je rijden zonder zorgen tegen een vast bedrag.
Een splinter nieuwe private lease Nissan Micra via de ANWB bijvoorbeeld.
5 jaar en 10dkm per jaar.
Upgrade N-Connecta Automaat en voor €284 euro per maand ben je klaar.

https://www.anwb.nl/auto/private-lease/anwb-private-lease/aanvragen/samenstelling-auto-en-contract?car=micra

En ook hier zie ik de voordelen van private lease niet in. Kost je ruim 3000 euro per jaar en uiteindelijk heb je niets. Als je nu een auto koopt van 7k en dat verstandig doet (dus niet een al als onbetrouwbaar bekend staand model bij een handelaar met rare voorwaarden) heb je een wagen die met fatsoenlijke onderhoudskosten veel langer mee gaat in vergelijking met het weggooien van diezelfde 7k in een periode van 2,5 jaar aan zo'n private lease-Micra.

3000 euro per jaar.
Zal ik het even voor je uitsplitsen?
Wegenbelasting zit erbij in.
Verzekering zit erbij in.
Onderhoud zit erbij in.
Afschrijving zit erbij in.
Het is een nieuwe auto ipv iets van 10 jaar oud.
Een vast bedrag, waardoor je weet waar je aan toe bent.

Lijkt me ideaal voor mensen die er niet veel verstand van hebben en al dure "fouten" hebben gemaakt.

Muddy Bandit zei:
...
Er zijn nog wel meer autobedrijven die niet bij de BOVAG zijn aangesloten.;) ...

Al die belangen clubjes die door de branche zelf zijn opgeworpen moet je niet al te veel vertouwen. Die doen echt niets voor consumenten. Net als bijv. webwinkel keurmerken, die zijn er voornamelijk voor zichzelf, ze gaan echt niet in de hand bijten die hun voedt. Wat hebben die nou ooit voor een consument gedaan behalve zeggen dat ze vooral bij bedrijven moeten kopen die hun logo/keurmerk voert?

Garantie bij dergelijke oude auto;'s moet je ook goed doorlezen, vaak staat daar in dat bijv de motor of bak uitgesloten zijn, of bijv typische product eigenschappen uitgesloten zijn. En daar vallen de schraapveren dan weer onder.

mike 1834566 zei:
De stap van een Golf naar een auris of Insight hybrid lijkt mij voor sommige mensen onoverbrugbaar. Saaiere bakken zijn niet te bedenken ondanks hun goede reputatie.

Mike, je bent de eerste die een Insight als "saai" betitelt.
Als ik als (énige) minpunt in de ANWB occasiontest https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=honda/model=insight/occasiontest/d43358c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=honda/model=insight dit zie:
Minpunten
- Futuristisch, eigenzinnig model

Dan hebben we het niet alleen over het exterieur, maar ook het interieur:

145750e.jpg

145750c.jpg

Zet dit eens naast een absoluut niet saaie :rolleyes: Golf....

Zo'n Insight trekt mij al net zo min al een Golf.
Ik ben blij dat Renault hybrides gaat maken. Eindelijk mooie hybrides op de weg. :cool:

En nu zijn we aanbeland bij het gedeelte waar iedereen gaat roepen: "ja zo'n hybride is goed maar lelijk/saai/rijdt voor geen meter". Dat zijn persoonlijke meningen, een kwestie van smaak en over smaak valt niet te twisten dwz daar gaan we het nooit over eens zijn. Kijken we echter naar de meetbare feiten dan is zo'n Insight of Auris hybride gewoon een beregoeie keus binnen de gestelde wensen en budget (y)

Tja sommigen schijnen iets te hebben tegen hybrides. Of tegen degenen die hybrides adviseren....
Als Chokobolzz zijn haar dochter al twee keer een zeperd heeft gehad, leek het me logisch nou iets écht betrouwbaars aan te raden.
En dat die Insight (en de Auris) aan dat criterium ruimschoots voldoet zou denk ik algemeen bekend moeten zijn.
Zo niet dan is er voldoende materiaal om dat even te onderbouwen:
De reeds geposte ANWB occasiontest: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=honda/model=insight/occasiontest/d43358c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=honda/model=insight
De Reliability Index: https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/102
Consumentenbond automankementen onderzoek: https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/themapaginas/auto-fiets-reizen/automankementen_2019.pdf (lezenswaardig!)
Ook de Belgen zijn het met me eens:
077606e2-0672-11e8-b2a6-a623175ed4fa_web_scale_0.3454231_0.3454231__.jpg

Zie de nummer 1, 2 en 3 onder gezinswagens...
Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180131_03331266

Dan kun je het natuurlijk ook nog over uiterlijk gaan hebben als je al 2 auto's (die wel mooi waren?) hebt gehad die problemen gaven...
[size=x-small].[/size]​

Jazzik zei:

Beste Jazzik, ik denk niet dat er iemand is die twijfelt aan de betrouwbaarheid van Toyota's of hybrides. ;)
De redenen om niet voor een hybride te kiezen liggen vaak ergens anders. Ik denk niet dat het nodig is om die wéér op te gaan sommen.

Bobslee zei:
Jazzik zei:

Beste Jazzik, ik denk niet dat er iemand is die twijfelt aan de betrouwbaarheid van Toyota's of hybrides. ;)
De redenen om niet voor een hybride te kiezen liggen vaak ergens anders. Ik denk niet dat het nodig is om die wéér op te gaan sommen.

Nee? Waarom niet? Ik ben altijd benieuwd naar (steekhoudende) argumenten om niet voor het beste te kiezen...
Nooit te oud om te leren....
midi.gif

In mijn ogen zijn er meer dingen belangrijk dan alleen de betrouwbaarheid. Ik heb toen ik keek naar een andere auto ook uitgebreid proef gereden met de Honda Insight omdat ik het een zeer interessante, zuinige en betrouwbare auto vond. De auto vond ik fijn bij lage snelheden maar op de snelweg merk je gewoon dat de auto duidelijk minder stabiel is, en zelf vond ik vrij lawaaiig.

Je merkt dat de auto op het onderstel van een B segment staat, ik vond de vorm van het dashboard leuk, maar is de gebruikte plastics in het interieur oogden erg goedkoop. Comfort en goede (snel)weg en rijeigenschappen vind ik ook heel belangrijk, daar vond ik andere auto's gewoon beter in scoren.

Ik raad de TS ook aan om gewoon uitgebreide proefritten te maken om gewoon te kijken welke auto het beste bij de gebruiksomstandigheden past. Ik zou niemand een Insight afraden, maar kijk wel of die goed bij je past, de auto paste niet goed bij mij.

Koop een nette en goed onderhouden auto bij een betrouwbaar adres met 6 of 12 maanden garantie.

Er zijn denk ik inmiddels genoeg goede opties genoemd.

Petert zei:
Jazzik zei:
Ik ben altijd benieuwd naar (steekhoudende) argumenten om niet voor het beste te kiezen...

Wat is de definitie van "het beste"?

Voor de een is dat betrouwbaarheid, voor de ander verbruik, en weer voor een ander rijgenot of looks.

Gelukkig is er genoeg keuze op de markt voor iedereen.

Bobslee zei:
Petert zei:
Jazzik zei:
Ik ben altijd benieuwd naar (steekhoudende) argumenten om niet voor het beste te kiezen...

Wat is de definitie van "het beste"?

Voor de een is dat betrouwbaarheid, voor de ander verbruik, en weer voor een ander rijgenot of looks.

Gelukkig is er genoeg keuze op de markt voor iedereen.

Absoluut waar (y) maar één blik op de titel van dit topic en je snapt waarom de Focus ligt op betrouwbaarheid ;)

Ondertussen heeft TS gewoon die volkswagen gekocht, want dat glimmende logo is zo mooi, en je voelt de kwaliteit als je de deur dichtslaat (y)

Gullwing zei:
Ondertussen heeft TS gewoon die volkswagen gekocht, want dat glimmende logo is zo mooi, en je voelt de kwaliteit als je de deur dichtslaat (y)

:LOL:

Volgens mij deed ik hierboven ergens al een voorspelling over de terugkeer van TS

D Elzinga zei:
Voor 7000 euro kan iemand zonder verstand van auto's duizenden veiliger opties overwegen. En bij een serieuze garage hoort bij een dergelijke prijsklasse garantie eerder regel dan uitzondering te zijn.
Tjah, dan zijn wij kennelijk ernstig ongezond.... waarvoor dank.

Gullwing zei:
Neen TS, of wel dit domme wijffie heeft de Vw nog niet gekocht en heeft de afgelopen dagen onderzoek gedaan, waarbij ze de reacties alhier ook heeft mee genomen om vooral dit type niet te kopen.....

Even voor iedereen: Dank voor jullie oprechte reacties.

We hebben besloten het niet te doen en gaan dit weekend voor een nieuwe wagen kijken. En ja hee kerels...natuurlijk wij zijn goudeerlijk: Er lopen twee blonde vrouwen een autobedrijf/garage binnen, dus ongetwijfeld kunnen de handelaren de meest slechtste bak verkopen. Zoals ik aangaf, nee wij hebben er echt geen verstand van.

Maar ik ben heel blij dat we om advies hebben gevraagd, dus namens mij en mijn dochter krijgen jullie een fijne knuffel!

Bobslee zei:
Hoe hard kun je rennen?

Dat zijn hele onbetrouwbare auto's/motoren. Niet aan beginnen!
Whahaha niet zo heel hard, louboutins zijn vrij stroef en hoog...( hakken)

Mag ik je MSN <3 ?

:D zonder gekheid, verstandig om nog even verder te kijken. Hou anders dit topic een beetje op de hoogte met welke auto's je wilt gaan bekijken, kost weinig moeite om zo wat waardevolle adviezen in te winnen. Veel succes! (y)

Bobslee zei:
Gullwing zei:

Volgens mij deed ik hierboven ergens al een voorspelling over de terugkeer van TS

Gelukkig heb je me mijn toekomst niet voorspeld, Bobslee...
a068.gif

Jazzik zei:
Bobslee zei:
Gullwing zei:

Gelukkig heb je me mijn toekomst niet voorspeld, Bobslee...
a068.gif

Oef. Ik voorspel dat jij een mooie 3.0L turbodiesel gaat kopen in 2020!
Zonder roetfilter, dat wel.

Zadelsnuiver zei:
Mag ik je MSN <3 ?

:D zonder gekheid, verstandig om nog even verder te kijken. Hou anders dit topic een beetje op de hoogte met welke auto's je wilt gaan bekijken, kost weinig moeite om zo wat waardevolle adviezen in te winnen. Veel succes! (y)
HIhihih mag hoor, maar msn bestaat toch niet meer? ;)

En oh graag zelfs, altijd fijn wanneer kenners zoals u en andere mee kijken. :)

Terug
Bovenaan