Irritante verkoopteksten;

APT

Wegverkenner
Je kent ze wel, van die verkopers die dolgraag willen laten weten dat hun Aygo een super exclusieve, ultra zeldzame, uiterst begeerlijke en extreem bijzondere auto is die je nooit meer tegen zal komen. Of het tegenovergestelde. Iemand die 2 vage foto's plaatst met de tekst eronder; dit is een BMW. Basta, verder niets noppes nada aan informatie. Misschien is er al een topic over, mag deze weer weg.

Kwam echter zojuist deze advertentie tegen waarin ik (als ik goed tel) 10x(!!!) Over de bijzondere sterrenhemel lees. Plus andere superlatieven maakt het dat ik deze verder leuke auto (Lancia Thema) al over zou slaan.

geloof dat ie sterretjes heeft...

Haha, een koppendraaier door iets dat je alleen van binnen ziet... :cool:

Oh ja, kan ik me ook aan ergeren, een hele hoop onzinnig gezever. Zie je inderdaad regelmatig. Er is toch niemand die een verkooppraatje van een a4tje lang gaat zitten lezen? Tijdverspilling voor de koper, en voor de verkoper. In dit geval staat er ook een hoop onzin in.

De 252pk sterke Lancia Thema (300C/300S) bevind zich in uitmuntende staat! De revolutionaire en Majestueuze 300S model is de nummer 1 Luxe VIP bolide van zijn tijd.
Ehh nee.
De Thema staat bekend om zijn "State of the Art" techniek. Hierdoor rijdt de auto op 4 cillinders in plaats van 6 doormiddel van het gaspedaal gebruik. Zodra het gaspedaal verder wordt ingetrapt komen de volledige 6 pitten tot stand. Dit zorgt voor een zuinigere verbruik en extra kilometers per tank.
Wow, cilinderuitschakeling, iets wat al minimaal sinds de jaren 80 bestaat, hoe state of the art!
Dankzij de Rolls Royce Sterrenhemel trekt de "Thema" veel bekijks en zorgt ze voor veel "Nekkendraaiers", PURE KLASSE!
Want die sterrenhemel kan je vanaf de buitenkant zien. :rolleyes: PURE KLASSE! Nou, als er iets naar mijn idee weinig klasse heeft dan is het wel een C300, of een Thema.

Shit, nou heb ik toch bijna die hele advertentie gelezen.

Waar ik me ook aan kan ergeren is kreten als SUPER DEAL, GEWELDIGE AANBIEDING, EENMALIG AANBOD! In de titel. Die sla ik gewoon gelijk over.
Van de andere kant vind ik de advertentie van de Thema niet zo slecht, het hele verhaal is onzinnig, maar er staat wel alle informatie in. Liever te veel informatie als te weinig.
Van die advertenties die je meestal op Facebook tegen komt heb je ook niets aan, het voorbeeld van die Bmw.
Pugoet, met 1 vage foto van de auto. Moet je in OVI duiken om uit te zoeken wat het nou is. (als je het kenteken al kan lezen)

Precies dat dus. Een goed (lang) liefhebbers verhaaltje waarbij de verkoper uitlegt wat er precies staat kan ik overigens nog wel waarderen. Sommige mensen weten er zelfs iets grappigs van te maken. 10x sterren zien was echter een beetje to much. Evenals de zeldzame distributieketting die onderhoudsvrij is. En zo nog meer inderdaad.

DE KOFFIE STAAT KLAAR!!! MEER DAN 200 OCCASIONS!!! WIJGEBRUIKEN ALTIJD HOOFDLETTERS EN UITROEPTEKENS OM OP TE VALLEN!!!!

Ach, ieder zijn ding. Ik hou het meest van een zo objectief mogelijke advertentie maar kan me voorstellen dat andere mensen getriggerd worden door hoofdletters, verhaaltjes vanuit de auto als ik-persoon geschreven, of een stuk proza over dat oude Italiaanse vrouwtje wat de eerste eigenaresse van de auto was.

afterglow zei:
DE KOFFIE STAAT KLAAR!!! MEER DAN 200 OCCASIONS!!! WIJGEBRUIKEN ALTIJD HOOFDLETTERS EN UITROEPTEKENS OM OP TE VALLEN!!!!

En als er iets afstotends is, zijn het wel bedrijven waar de koffie klaar staat! Ik wil vers gezette koffie! En het liefts helemaal geen koffie. Aan tafel gaan zitten met de verkoper is onderdeel van de verkoopfuik. Door daar niet aan mee te doen ben je als klant in het voordeel en moet de verkoper hard werken.

Overigens triggeren bepaalde advertenties mij wel. De Golf VR6 die ik ooit kocht, had als advertentietekst alleen de volgende zin: ik verkoop niet aan buitenlanders. Verder stond er niets in over de auto. Toen dacht ik: jij vindt een geheel originele VR6 (met afgeplakte logo's) niet belangrijk, dan ken je de waarde niet en ben ik ineens héél geïnteresseerd.

Barri zei:
Overigens triggeren bepaalde advertenties mij wel. De Golf VR6 die ik ooit kocht, had als advertentietekst alleen de volgende zin: ik verkoop niet aan buitenlanders. Verder stond er niets in over de auto. Toen dacht ik: jij vindt een geheel originele VR6 (met afgeplakte logo's) niet belangrijk, dan ken je de waarde niet en ben ik ineens héél geïnteresseerd.

O ja, zo kun je de koopjes vinden, op die manier ben ik ook aan de Peugeot gekomen:D Verkeerde rubriek om advertentiekosten te besparen, nietszeggende titel en omschrijving, slechte foto's...

XMD1ewe.jpg

Ik haak altijd af bij advertenties waar het woord BOMVOL in staat. Vaak ook nog in hoofdletters. Of advertenties waar in staat dat de auto een KANON is. Dan krijg ik al bepaalde beelden bij de eigenaar en hoe de auto bereden is.

Leuke voorbeelden;
@Kristian; als je in de E39 groep over full options begint krijg je direct uit alle hoeken de vraag of er zus en zo opzit (meestal de meest zeldzame opties zoals blikjes koeler, klap tafeltjes etc). Heb laatst ook een bericht naar een verkoper op MP gestuurd die een hele kale 5 serie onder de aandacht bracht als 'full option' Kreeg vervolgens een bericht terug dat het om een auto uit 1999 ging en geen nieuwe. Na het sturen van enkele foto's van een nagenoeg full option E39 werd de advertentie aangepast. Tot dusver heb ik maar 1 enkele nagenoeg full option E39 gevonden, in de USA. Komt gewoon vrijwel niet voor.

Boppie zei:
De Toyota Hilux kan in Irak, Syrië of Afghanistan echt bomvol zijn.

Die kan ik op MP alleen nooit vinden, zelfs niet als 3de hands :cool:. Kom ze wel eens tegen bij de NOS maar dan staat er geen verkoopprijs bij en dan haak ik af :D

Zafi18 zei:
Boppie zei:

Die kan ik op MP alleen nooit vinden, zelfs niet als 3de hands :cool:. Kom ze wel eens tegen bij de NOS maar dan staat er geen verkoopprijs bij en dan haak ik af :D

Meestal heeft men tegen die tijd het in die streken populaire rebel-pack gemonteerd.

On-topic: ik haak inderdaad vaak af bij schreeuwerige teksten of termen als nekkendraaier, monster, uniek, bruut etc. Ook de termen youngtimer/toekomstige verzamelaarsauto/liefhebbersauto wordt tegenwoordig op alles van 15 jaar of ouder geplakt. Daarbij worden de meest doodnormale a-naar-b auto's soms als uniek omschreven ongeacht de staat.

Ook leuk, deze "schuurvonst"
Al 8 jaar in bezit, Maart 2020 overgeschreven, de remmen zitten vast maar rijd goed. :p

https://link.marktplaats.nl/m1670930957

CXXX zei:
Ook leuk, deze "schuurvonst"
Al 8 jaar in bezit, Maart 2020 overgeschreven, de remmen zitten vast maar rijd goed. :p

https://link.marktplaats.nl/m1670930957

Geeft hij niet opnieuw een overschrijfdatum aan als hij geschorst is geweest.
Los daarvan, stond al 8 jaar in de schuur maar alsnog "schuurvonst". Was hij hem kwijtgeraakt? :confused:

Nope, mijn Cabrio staat nog steeds op datum van mijn tenaamstelling en wordt jaarlijks geschorst in de wintermaanden.

Pietzoveel zei:
Nope, mijn Cabrio staat nog steeds op datum van mijn tenaamstelling en wordt jaarlijks geschorst in de wintermaanden.

Inderdaad. Kan me hoogstens voorstellen dat de naamstelling wijzigt bij het opnieuw activeren van een slapend kenteken, maar daar kan ik weinig over terugvinden.

Zafi18 zei:
Boppie zei:

Google eens op Eindejaarsknallers. Explosieve kortingen. Booming business edition. En de eerder genoemde ((y)) Rebel pack. En natuurlijk Toyota Assistance die komen als het voertuig stil is gevallen.

Hijgerige verkoopteksten, wanstaltige reclames voor nieuwe auto's; ze trekken nooit publiek.

Nissan GT R R34 zei:
Oh ja, kan ik me ook aan ergeren, een hele hoop onzinnig gezever. Zie je inderdaad regelmatig. Er is toch niemand die een verkooppraatje van een a4tje lang gaat zitten lezen? Tijdverspilling voor de koper, en voor de verkoper.

Ligt er maar net aan. Als je het storend vindt ben je gewoon niet de juiste koper. Iets meer dan 'n jaar geleden verkocht ik een zwarte Volvo S60. Een nette, maar bepaald niet bijzondere auto met dik 3 ton op de klok. De advertentie bevatte veel foto's en een uitgebreid verhaal waarom de auto niet míjn auto was. Op Marktplaats ontving ik een paar reacties, variërend van 'geweldige advertentie' tot 'ik snap wel dat je met dat gelul de laatste paar centen boven water wilt krijgen, maar hou het maar gewoon kort. Dat werkt veel beter.'

Ik kan je vertellen: dat werkt niet beter. Uiteindelijk, niet lang na plaatsing van de advertentie, verkocht ik de auto aan precies de liefhebber die ik zocht. Voor een goede prijs.

Lang verhaal kort: je hoeft 'n advertentie niet te maken voor de massa. In essentie maak je de advertentie voor één persoon.

Niet echt irritant, wel slecht en daardoor ook wel weer leuk. :D
Geen beste auto als ik de tekst mag geloven.

1569-CEC6-27-C9-460-D-A3-D5-2-D02-D265708-A.jpg

Ik vind de NAP en RDW logo's die vaak op de foto's staan van de auto's irritant vooral als er geen nap op staat.

https://www.autowereld.nl/smart/forfour/1-3-pulse-5-deurs-apk-nl-auto-32983790/details.html?_ga=2.160860735.360046267.1616790755-1061012555.1558197801

https://ovi.rdw.nl/default.aspx

of als een auto al tijden bij een garage staat en nog steeds op de openingsfoto nieuw binnen staat.

malafide autohandelaren , die hun aangeboden auto's dealer auto's noemen. Dat komt er op neer dat het auto's zijn waar de dealer geen heil meer in ziet. Maar ze doen zich voor dat ze een soort van depot zijn van een grote dealer.

Auto encyclopedie zei:
malafide autohandelaren , die hun aangeboden auto's dealer auto's noemen. Dat komt er op neer dat het auto's zijn waar de dealer geen heil meer in ziet. Maar ze doen zich voor dat ze een soort van depot zijn van een grote dealer.

Dat is wel een beetje kort door de bocht genomen, zoals je het hier omschrijft gaat het lang niet overal in de autohandel.
Ik ken meerdere dealerbedrijven/organisaties die naast het dealerbedrijf tevens een dealervrije dochteronderneming runnen waar een deel van de eindejaarsvoorraad/winkelvoorraad/demo's enz. vanuit het dealerschap verkocht worden.
Beide zaken trekken totaal verschillende klanten en bijten elkaar ook niet, en ze houden onderling de voorraad wisselend op deze manier... dit soort constructies kan ik absoluut niet malafide noemen.

Ik erger me nogal aan grammaticale fouten in advertenties.
Geen moeite willen doen om een normale zin te maken in een advertentie, of het hebben over 'me auto'.
Misschien is het onvermogen, misschien zijn de verkopers gewoon lui

In beide gevallen niet best, er wordt steeds minder waarde gehecht aan een correct abn. Mensen kunnen het gewoon niet meer zo goed.
Zelfs autobedrijven maken potjes van advertenties, vreselijk vind ik dat.

Overigens niet alleen autobedrijven.
Hier op het werk worden ook nog wel eens documenten verstuurd waarbij het schaamrood me op de kaken staat....
Wat is er moeilijk aan om het even te laten controleren door iemand die er iets meer kijk op heeft?

Ik ook! Met name het steeds terugkomende: "De auto verkeerd in een zeer...." Ik heb vaak het idee dat men bang is voor de letter T. Hoe moeilijk is het om stam+ t toe te passen? Niemand is foutloos, kan ook niet met zo'n redelijk ingewikkelde grammaticale taal.

Of uit de Marktplaatsadvertentie van de Renault R 1133 CARAVELLE : Word verkocht in conisatie... Conisatie? Volgens Google: "Een conisatie is een kleine ingreep waarbij een kegelvormig stukje van de baarmoeder wordt weggehaald." De auto zal wel vrouwelijk zijn... En "Word"? Goed, er kunnen boeken over vol geschreven worden.

Ik merk in mijn omgeving wel dat het mensen gewoon niet interesseert of ze de grammatica goed toepassen. Of dat luiheid is weet ik niet.

Het is een combinatie van onvermogen en luiheid.

Zelf ben ik ook niet heilig.
Ik merk dat ik er soms heel erg over na moet denken. 'Vroeger' ging het bijna automatisch, maar dat automatisme is er niet meer.
Dat komt denk ik onder andere omdat het niet meer zo erg is als er een foutje gemaakt word, dus waarom zou je dan de moeite doen?
Even snel een mailtje, even snel een appje sturen. Niemand die zich druk maakt over abn.
Op die manier wordt het steeds moeilijker om correct Nederlands te schrijven/typen.

Muddy Bandit zei:
Auto encyclopedie zei:

Dat is wel een beetje kort door de bocht genomen, zoals je het hier omschrijft gaat het lang niet overal in de autohandel.
Ik ken meerdere dealerbedrijven/organisaties die naast het dealerbedrijf tevens een dealervrije dochteronderneming runnen waar een deel van de eindejaarsvoorraad/winkelvoorraad/demo's enz. vanuit het dealerschap verkocht worden.
Beide zaken trekken totaal verschillende klanten en bijten elkaar ook niet, en ze houden onderling de voorraad wisselend op deze manier... dit soort constructies kan ik absoluut niet malafide noemen.

Dat is ook niet zo gek. Het A-merk bedrijf zit meestal niet op de goedkoopste locaties dus wil je daar niet al te veel "mindere" auto's hebben. Je wilt toch ook een bepaalde uitstraling hebben en daar pas 8 jaar oude auto's, hoe goed ze ook zijn, niet altijd bij. Plus dat de absolute marge van een oudere auto het niet rechtvaardigt om ze op een dure locatie neer te zetten. Al die factoren moet je als onderneming in overweging nemen.

Joel 1987 zei:
Ik merk dat ik er soms heel erg over na moet denken. 'Vroeger' ging het bijna automatisch, maar dat automatisme is er niet meer.
Dat komt denk ik onder andere omdat het niet meer zo erg is als er een foutje gemaakt word

...wordt... Inderdaad, dat is het. Grote kans dat de ontvanger van jouw tekst niet eens doorheeft dat er iets niet goet is....

Marc van der Togt zei:
Joel 1987 zei:
Dat komt denk ik onder andere omdat het niet meer zo erg is als er een foutje gemaakt word

...wordt... Inderdaad, dat is het. Grote kans dat de ontvanger van jouw tekst niet eens doorheeft dat er iets niet goetd is....

Kl*te, ik zou kunnen zeggen dat ik dat expres fout deed, maar helaas...

Kijk voor de gein eens op Facebook bij nieuwsberichten. Altijd commentaar hebben over allochtonen dat ze niet goed integreren maar gros van de mensen die iets posten kunnen niet eens een fatsoenlijke zin typen. Foutjes maken me allemaal wel eens maar het is echt bar slecht geslecht met het Nederlands van heel veel mensen. Tegenwoordig is het helemaal hip om alle woorden los van elkaar te schrijven zoals bijvoorbeeld "politie auto" omdat autocorrect dat doet.

MCW zei:
Kijk voor de gein eens op Facebook bij nieuwsberichten. Altijd commentaar hebben over allochtonen dat ze niet goed integreren maar gros van de mensen die iets posten kunnen niet eens een fatsoenlijke zin typen. Foutjes maken me

Maken we... ;) Maar inderdaad, daar heb je gelijk in. Foutloos typen blijft lastig

Een taalfoutje is nu niet meteen iets om op af te haken. Een aantal goede foto's spreken m.i. veel meer. Verder wil een objectieve beschrijving van staat, onderhoud en eventuele gebreken ook wel helpen. Met een goede foto's, een bondige beschrijving en een redelijke prijs verkoop je het product in mijn ervaring eigenlijk altijd wel.

Terug
Bovenaan