hansanders
Startmotor
Kan het eigenlijk kwaad als je de airco op hogere snelheid (bijvoorbeeld op de snelweg bij 120 km/u) inschakelt?
Als ik de airco inschakel wanneer ik al rij, voel ik altijd dat de auto even kort inhoudt, heel even schokt de aandrijflijn dan een beetje. De compressor vraagt, al naar gelang hoe warm het is, best wat motor vermogen (ik las tot 10% in sommige omstandigheden) dus dat dat dat voelbaar is, lijkt me op zich logisch.
Maar het valt me op dat die schok ook goed merkbaar is bij hoge snelheden. Ik vroeg me af of dit kwaad kan? Ik probeer altijd een beetje met gevoel voor de techniek met m'n spullen om te gaan en ik probeer me dan zo voor te stellen dat die multiriem en de compressor(poelie) dan ineens een ferme opdonder krijgen bij, zeg 3200 tpm, vergeleken met stationair bijvoorbeeld. Is dat ook zo (dat de riem en/of de compressor(poelie) een flinke klap krijgen, of valt dat wel mee?
Ik rijd overigens een Skoda uit '03, mocht dat uitmaken voor deze vraag. Die zijn als ik het goed begrepen heb uitgerust met een continue variabele compressor, mocht dat voor het antwoord op deze vraag uitmaken.
Als ik de airco inschakel wanneer ik al rij, voel ik altijd dat de auto even kort inhoudt, heel even schokt de aandrijflijn dan een beetje. De compressor vraagt, al naar gelang hoe warm het is, best wat motor vermogen (ik las tot 10% in sommige omstandigheden) dus dat dat dat voelbaar is, lijkt me op zich logisch.
Maar het valt me op dat die schok ook goed merkbaar is bij hoge snelheden. Ik vroeg me af of dit kwaad kan? Ik probeer altijd een beetje met gevoel voor de techniek met m'n spullen om te gaan en ik probeer me dan zo voor te stellen dat die multiriem en de compressor(poelie) dan ineens een ferme opdonder krijgen bij, zeg 3200 tpm, vergeleken met stationair bijvoorbeeld. Is dat ook zo (dat de riem en/of de compressor(poelie) een flinke klap krijgen, of valt dat wel mee?
Ik rijd overigens een Skoda uit '03, mocht dat uitmaken voor deze vraag. Die zijn als ik het goed begrepen heb uitgerust met een continue variabele compressor, mocht dat voor het antwoord op deze vraag uitmaken.