Inschakelen airco op hoge snelheid, kan dat kwaad?

hansanders

Startmotor
Kan het eigenlijk kwaad als je de airco op hogere snelheid (bijvoorbeeld op de snelweg bij 120 km/u) inschakelt?

Als ik de airco inschakel wanneer ik al rij, voel ik altijd dat de auto even kort inhoudt, heel even schokt de aandrijflijn dan een beetje. De compressor vraagt, al naar gelang hoe warm het is, best wat motor vermogen (ik las tot 10% in sommige omstandigheden) dus dat dat dat voelbaar is, lijkt me op zich logisch.

Maar het valt me op dat die schok ook goed merkbaar is bij hoge snelheden. Ik vroeg me af of dit kwaad kan? Ik probeer altijd een beetje met gevoel voor de techniek met m'n spullen om te gaan en ik probeer me dan zo voor te stellen dat die multiriem en de compressor(poelie) dan ineens een ferme opdonder krijgen bij, zeg 3200 tpm, vergeleken met stationair bijvoorbeeld. Is dat ook zo (dat de riem en/of de compressor(poelie) een flinke klap krijgen, of valt dat wel mee?

Ik rijd overigens een Skoda uit '03, mocht dat uitmaken voor deze vraag. Die zijn als ik het goed begrepen heb uitgerust met een continue variabele compressor, mocht dat voor het antwoord op deze vraag uitmaken.

Kort antwoord: Nee, kwaad kan dit niet.

Langer antwoord: Ik heb bij geen enkele auto tot nu toe zoiets meegemaakt, inhouden of schokken. Zelfs verlies van motorvermogen is me nooit opgevallen, ook niet onder zware belasting of hoge snelheden in Duitsland met airco aan of uit.

Interessante vraag. Gezien het complexe binnenwerk van een aircopomp ben ik er nog niet zo van overtuigd dat dat heb kwaad kan. En dan niet snelheidsafhankelijk, maar toerenafhankelijk. Volgens mij heb jij nog gewoon een magneetkoppeling, dat kun je zien als je de airco uit zet. Het hart van de poelie staat dan stil, de poelie zelf loopt natuurlijk altijd door met de multiriem. Ik weet niet of een magneetkoppeling een dempende werking heeft zoals een frictiekoppeling wel heeft? Een continu variabele pomp loopt altijd mee, ik als de airco is uitgeschakeld. Die wordt anders geregeld, variabel op de flow. Die zal er geen last van hebben.

Ik merkte het wel met zeer heet weer dat de power bij een 1.6 weg was. Kan ook zijn vanwege lage luchtdruk en hoge temperatuur van het brandstofmengsel natuurlijk.
Schokken heb ik nooit gemerkt. Ik weet wel dat Volvo de airco uitschakelde tijdens flink accelereren.

1000 of 3000 toeren klinkt wel heel anders als 10 of 130km/u. Ik denkt dat het wel meevalt. De multiriem kan ook een beetje slip / rek geven natuurlijk.

Het klopt dat de airco behoorlijk wat vermogen 'kost'. Via mijn BC kan ik zien dat bij een aircocapaciteit van 50% het extra brandstofverbruik 1 liter per uur is. Dus inderdaad zo'n 10% of meer extra. Als ik mijn auto op de 'efficiency'-stand (lager brandstofverbruik) zet wordt de werking van de airco ook verlaagd.

Bij slechtere airco's en zwakkere auto's kan je merken dat de auto een beetje inhoudt. Bij moderne auto's hoort dat echter niet te zijn (de werking van de airco wordt juist beperkt als de auto meer vermogen vraagt), de laatste keer dat ik het merkte was zo'n 20 jaar geleden.

Ik las even mee en wil nu graag reageren, zonder het topic over te nemen. Ik las dat schokken en inhouden niet normaal is bij het inschakelen van de airco. Als ik mijn airco inschakel bij mijn 108 dan merk ik duidelijk dat deze inhoud en schokt. Ik dacht dat dit normaal was omdat het een kleine motor is. Maar dit hoort dus niet?

Carracio zei:
Ik las even mee en wil nu graag reageren, zonder het topic over te nemen. Ik las dat schokken en inhouden niet normaal is bij het inschakelen van de airco.
Geen probleem hoor, ik las deze berichten ook en ben hier ook benieuwd naar.
@s velthuis ik denk toch wel dat het inschakelen van de airco bij een continue variabele compressor ook kan zorgen voor een 'klap', immer hij draait altijd mee maar bijv maar op een paar procent vermogen. Bij inschakelen van de airco zal deze aan het begin altijd eerst even maximaal koelen (gesteld dat er minimaal 5°C temperatuur bijgeregeld moet worden) en zal de compressie slag van de pomp ineens toenemen naar (nagenoeg?) 100% of maximaal vermogen.

Als ik de motor belasting uitlees op m'n OBD app dan zie ik ook dat de belasting ineens een paar % toeneemt (ook bij stationair zie je dat) wanneer ik de airco inschakel. Dus het zal vergelijkbaar zijn met dat je bijv 'ineens' een (lege) aanhanger achter de auto hangt al rijdend. Dat je dat voelt als een schokje leek mij vrij normaal.

Het leek mij vrij normaal dat je dit voelt omdat de airco aan het begin meestal veel vermogen kost (als de temperatuur van de ingestelde waarde is bereikt, dan hoeft er minder gekoeld en zal het gevraagde vermogen terug lopen)

Ik heb op vakantie vroeger met een (andere) auto vol bepakking en passagiers de airco wel eens uitgeschakeld bij het nemen van een lange klim; ik merkte dat de auto het moeilijk had en de naald van de temperatuur meter begon langzaam op te lopen. Het was toen ook erg heet en de airco koste merkbaar vermogen. En die 10 minuten kan je best even uithouden zonder koele lucht.

Nee, het kan geen kwaad. De logica erachter kiest het tijdstip dat de koppeling inslaat.

De multiriem is erop gemaakt om dit soort wisselende belastingen het hoofd te kunnen bieden. Maar mede om de reden dat het wél een zeker belasting is voor een multiriem, is de dynamo met een vrijlooppoelie uitgerust. Dus nee, het kan geen kwaad, maar ja, het veroorzaakt binnen een bepaald kader wel hogere slijtage.

s velthuis zei:
.. Ik weet niet of een magneetkoppeling een dempende werking heeft zoals een frictiekoppeling wel heeft? ...

Volgens mij gebruiken ze nog steeds een frictiekoppeling ook al is deze elektromagnetisch uitgevoerd. Ik kan me wel voorstellen dat er bij een 1.2 benzinemotortje dan toch een schok te voelen is terwijl een 3 liter blok gewoon fluitend doordraait.

Waarom zou je pas op hogere snelheid, met waarschijnlijk een behoorlijke rijwind koeling, de airco aan doen ?
Ik doe deze aan als ik de auto start en nog steeds met een lage snelheid, weinig rijwindkoeling, rijd. Als ik boven pakweg 80km oid ben en minimaal deze snelheid een langere tijd kan aanhouden doe ik de airco weer uit. Ik voel geen in- of uitschakelen van de pomp.

Bij mij geeft de verbruiksmeter een .5L hoger verbruik aan per 100km. Dus dat valt nog wel mee.

@zootje omdat ook bij 120 km/u de buitentemperatuur nog steeds 29°C kan zijn en ik graag wat koeler in de auto zit. En met open ramen rij ik niet graag (los van dat het dan niet veel koeler word in de auto). Is dus een persoonlijke voorkeur.

Carracio zei:
Ik las even mee en wil nu graag reageren, zonder het topic over te nemen. Ik las dat schokken en inhouden niet normaal is bij het inschakelen van de airco. Als ik mijn airco inschakel bij mijn 108 dan merk ik duidelijk dat deze inhoud en schokt. Ik dacht dat dit normaal was omdat het een kleine motor is. Maar dit hoort dus niet?

Is normaal hoor, als je er een beetje gevoelig voor bent merk je het bij heel veel kleine auto's, Renault Twingo, Kia Picanto, Ford Ka, bijna bij alle kleine auto's kan je wel een klein schokje voelen, ook gewoon bij 50-70 km per uur.

Ik heb bij kleine autos altijd meteen het gevoel dat ik dan ook vermogen mis, wat al bijna niks is, dus rij als het kan bijna altijd met de ramen open en de airco uit, behalve op de autoweg/snelweg, daar gaat de airco aan.

Het is net als vol gas door trekken tot 6000 t/pm, het kan in principe geen kwaad maar het kost wel extra slijtage. Ik ga er vanuit dat het inschakelen bij een hoger toerental dan het stationair toerental altijd meer slijtage oplevert aan hele aandrijflijn en de compressor. Het is naar mijn mening dan ook vermijdbare slijtage. Ik doe mijn airco dan ook als het even kan niet inschakelen tijdens het rijden maar bijvoorbeeld als ik voor een stoplicht sta.

Airco aandoen bij stilstand doet niet veel qua koeling. Is veel slechter voor het verbruik en je motor moet op stationair meer vermogen gaan leveren.
Dat doet je motor niet graag!

Op topsnelheid lijkt het me geen prettig idee om een extra verbruiker in te schakelen.

Maar op normale snelheden? Niet druk om maken, waarschijnlijk voel je het gemis aan vermogen dat daarna word goed gemaakt door meer brandstof in te spuiten.
Heel normaal!

hans anders zei:
@s velthuis ik denk toch wel dat het inschakelen van de airco bij een continue variabele compressor ook kan zorgen voor een 'klap', immer hij draait altijd mee maar bijv maar op een paar procent vermogen. Bij inschakelen van de airco zal deze aan het begin altijd eerst even maximaal koelen (gesteld dat er minimaal 5°C temperatuur bijgeregeld moet worden) en zal de compressie slag van de pomp ineens toenemen naar (nagenoeg?) 100% of maximaal vermogen. houden zonder koele lucht.

Nou, hij werkt volgens mij echt anders. Zelfde als de klap in de waterleiding die een wasmachine kan geven. Het dichtslaan van een magneetklep kun je als "aan" of "uit" zien. Een ouderwetse waterkraan-met-rubbertje geeft die klap niet. Die gaat zo geleidelijk dicht. Iets vergelijkbaars heb je met een inschakelen van een magneetkoppeling of een pomp waarvan de flow vrij geleidelijk wordt opgevoerd.

ricardo zei:
Het is net als vol gas door trekken tot 6000 t/pm, het kan in principe geen kwaad maar het kost wel extra slijtage. Ik ga er vanuit dat het inschakelen bij een hoger toerental dan het stationair toerental altijd meer slijtage oplevert aan hele aandrijflijn en de compressor. Het is naar mijn mening dan ook vermijdbare slijtage. Ik doe mijn airco dan ook als het even kan niet inschakelen tijdens het rijden maar bijvoorbeeld als ik voor een stoplicht sta.
Je hebt geen idee waar je het over hebt, en wat je zegt is gebaseerd op onderbuik gevoelens.
Hier heeft niemand iets aan.

Nico GTR zei:
Airco aandoen bij stilstand doet niet veel qua koeling.

Wat vreemd. Ik krijg meteen koudere lucht in het interieur. Werkt jouw ventilator alleen op snelheid ? Of misschien helemaal niet ?

Ik heb een electrische airco(hybride) maar merk niet zo veel van de vermogensvraag. Bij stilstand( met motor uit) blijft de airco gewoon koelen zonder dat de lading van de accu merkbaar achteruit gaat. Is zo’n airco zoveel efficienter?

Nee, maar bij een electrische airco zal je nooit vermogenverlies merken.
Het vermogen komt niet van de motor af, maar van de accu.
Bij een normale airco, word de riem aangedreven door de motor. Als je de airco inschakelt, word de weerstand op die riem groter, en gaat het motorvermogen achteruit.
Dat zal bij een electrische airco natuurlijk nooit gebeuren.
De lading van de accu gaat zeker achteruit, maar dat is waarschijnlijk zo weinig dat het niet opvalt.
Als je een uur stil gaat staan met de airco aan, zal je denk ik wel zien dat de acculading afneemt.

@Nissan GTR: Dat eerste had ik zelf ook wel in de gaten. Met vermogensverlies bedoelde ik afname van de capaciteit van de accu. Excuses voor de onduidelijkheid. Wat ik bedoel: als een conventionele airco 1 liter per uur verbruikt dan zou je bij een elektrische airco toch een veel snellere afname van de acculading verwachten? Mijn accu is 1,5 kWh en de helft wordt niet gebruikt.

Een electische airco zal iets efficienter zijn. Is een gok, heb me er eigenlijk (nog) niet zo in verdiept.
Maar een ouderwetse airco werkt met koppelingen, en daar zal ook wel iets van verlies in zitten.
Bij een electische airco hoeft dat natuurlijk allemaal niet. De motor gaat aan, als de airco aangezet word.
Je accu neemt zeker weten wel af, een airco verbruikt relatief veel energie. Maar in de accu van een hybride zit natuurlijk ook ontzettend veel energie, voordat je verlies merkt, heb je bij wijze van spreken de airco al uren aan staan.
1.5KWH. Weet je hoe veel dat is? ;) Een normale auto accu zit op de 50-60Ah ongeveer.
Zeg dat het 50Ah is, dan heb je 30 autoaccu's nodig om aan 1.5Kwh te komen.

zootje zei:
Nico GTR zei:

Wat vreemd. Ik krijg meteen koudere lucht in het interieur. Werkt jouw ventilator alleen op snelheid ? Of misschien helemaal niet ?

Ik heb geen airco. Maar feit blijft wel dat een airco de warmte ergens kwijt moet. Dat gaat beter op snelheid. Ik zeg niet dat het niets doet, enkel niet veel. En daarbij geld dat alles relatief is.....immers was een recent onderzoek door TNO (waar iedereen hier een hoge pet van op heeft) dat je qua brandstof in de stad beter de ramen open kunt doen en op de snelweg beter airco aan kunt hebben.

Heb je al 24 volt zebra? 12 volt in de auto kan eigenlijk de capaciteit niet leveren voor een elektrische airco.

Zal dus altijd een riempje vanaf de motor moeten lopen. Denk dat het ook heel erg afhankelijk is van de fabrikant en de regelaar die aan het inschakelen van....is gekoppeld.

Nico GTR zei:
zootje zei:
Nico GTR zei:

Ik heb geen airco. Maar feit blijft wel dat een airco de warmte ergens kwijt moet. Dat gaat beter op snelheid. Ik zeg niet dat het niets doet, enkel niet veel. En daarbij geld dat alles relatief is.....immers was een recent onderzoek door TNO (waar iedereen hier een hoge pet van op heeft) dat je qua brandstof in de stad beter de ramen open kunt doen en op de snelweg beter airco aan kunt hebben.
Nou, ik moet ook zeggen, in elke auto waar ik in gezeten heb, is de airco binnen 2 seconden koud, ook als je stil staat.
Het werkt ongetwijfeld beter met rijwind, maar als ik op de parkeerplaats de airco aan zet, is het wel gelijk koud.

En inderdaad, 24V accu, daar had ik niet eens aan gedacht, dan zit er ineens 2x zo veel vermogen in die accu.
Ik werk nog aan oudere auto's, is het te merken? ;)

In de stad ramen open, en op de snelweg airco, klinkt voor mij eigenlijk niet zo gek.
In de stad heb je niet zo veel last van de extra luchtweerstand van de open ramen. Op de snelweg word die weerstand natuurlijk veel groter, en kan je misschien beter de airco aanzetten.
Klinkt best logisch eigenlijk.

Soms wel R34, maar dan is een half woord ook voldoende om de link te leggen dus ik heb er geen probleem mee. :p

Is t ook wel.

Qua koude lucht, tuurlijk is dat er wel. Een koelkast werkt ook terwijl die stil staat. Nogmaals, ik zeg niet dat airco niet werkt op stilstand. Het klinkt mij alleen niet logisch in de oren om een middel voor warmtedissipatie aan te zetten als er geen rijwind is. Want dat zou beter zijn! :confused:
Iets dat je ook wel merkt als je in de file staat voor de Gotthard.

Nico GTR zei:
Soms wel R34, maar dan is een half woord ook voldoende om de link te leggen dus ik heb er geen probleem mee. :p

Is t ook wel.

Qua koude lucht, tuurlijk is dat er wel. Een koelkast werkt ook terwijl die stil staat. Nogmaals, ik zeg niet dat airco niet werkt op stilstand. Het klinkt mij alleen niet logisch in de oren om een middel voor warmtedissipatie aan te zetten als er geen rijwind is. Want dat zou beter zijn! :confused:
Iets dat je ook wel merkt als je in de file staat voor de Gotthard.
Hahah, die oude auto's zijn gewoon veel leuker om aan te sleutelen :D Ik moet er niet aan denken om aan een hybride te sleutelen, als ik eerlijk ben.

Dat een airco, de motor of de aandrijflijn (Huh, wat?) schade zou krijgen door het inschakelen op de snelweg lijkt me ook heel erg ver gezocht.
Als de airco schade zou krijgen van (ik zeg maar iets) 4000tpm lopen, dan zou je bij normaal gebruik de airco ook niet kunnen gebruiken.
Als de motor schade zou krijgen bij 4000tpm, kan je de motor niet normaal meer gebruiken.
Aandrijflijn? Wat die met de airco te maken heeft, is me nog steeds een raadsel ;)

Als je een airco inschakelt, gaan de koppelingen op de aircocompressor langzaam koppelen. Dat gebeurt geleidelijk, en vaak gaat het toerental van de motor dan ook wat omhoog.
Als dat schade aan de motor of airco zou veroorzaken, zou je de motor of de airco nooit normaal kunnen gebruiken.
Of gaat het over het ineens aanzetten van de airco wat een klap op de riem zou veroorzaken? (wat ik hier ook lees) Want dat gebeurt niet eens. Het gaat gewoon geleidelijk. (had s velthuis ook al gezegd)
Als je de aircocompressor ineens aan zou zetten, is het net als een stok tussen de spaken doen. De riem zal gaan slippen, of je krijgt een ontzettende klap.

Samenvatting, je kan een schokje voelen, is niet erg, airco gebruiken wanneer jij dat nodig vindt.

In de stad kan het brandstof schelen als je met de ramen open rijdt in plaats met airco.

Zelf vind ik het altijd fijn om met de ramen open te beginnen, dan airco aan als ik de snelweg op ga, ramen dicht als de airco koud is (bijna meteen) en als ik bijna thuis ben (en dus in de stad) dan doe ik de airco uit en de raampjes weer open.

@ Nissan GTR R34 , dat een magneet koppeling langzaam aangrijpt is niet waar, als de magneet bekrachtigt word, word de koppeling in één keer aangetrokken. Hierbij treed natuurlijk iets slip op tijdens het aangrijpen en dat zou dan zijn iets dempende werking kunnen zijn. Bij een continu meedraaiende compressor heb je dit natuurlijk niet, dat betreft is dat een mooier systeem.

@ Nico GTR, tijdens stilstand van een auto krijg je wel degelijk koude lucht vanuit de airco, als er geen rijwind koeling is en de druk loopt te hoog op gaat de koelventilator draaien om de condensor af te koelen.

Een kleine auto met weinig vermogen zou je een schokje kunnen voelen en vermogens vermindering, dit heb je nu eenmaal bij goedkopere auto's.
Wat al word gezegd is de snelheid niet relevant van het inschakelen van de airco, maar het motortoerental. Normaal gesproken stuurt de motorcomputer de airco koppeling aan, bijvoorbeeld bij vollast word de airco uitgeschakeld omdat de motor al zijn vermogen moet kunnen gebruiken om vooruit te komen. Je kunt er eigenlijk vanuit gaan de motorcomputer zo geprogrammeerd is dat hij zelf weet wanneer het kan om de airco in en uit te schakelen.

Als er een airco compressor is gemonteerd met een variabeleslag van de plunjers, hoef de koppeling maar één keer te koppelen en regelt de compressor de druk samen met de koelventilator.
Met oudere systemen werd de koppeling uitgeschakeld als de druk te hoog werd, als de druk weer te laag werd word de koppeling weer bekrachtigt, met deze systemen voel je vaak meer schokken en heeft de koppeling meer slijtage.

Nico GTR zei:
Modedit: *verwijderd*

Doe even normaal zeg of ga je altijd schreeuwen als je je zin niet krijgt? (n)

Airco aandoen bij stilstand doet niet veel qua koeling. Is veel slechter voor het verbruik en je motor moet op stationair meer vermogen gaan leveren.
Dat doet je motor niet graag!

Doet het prima bij stilstand qua koeling, verbruik zal wat hoger zijn, zoals altijd, en of de motor dat leuk vindt of niet zal zo'n vaart niet lopen. Dan slaat de ventilator maar een standje hoger aan.

Verder, ot, de meeste verhaaltjes rondom aircogebruik berusten op eigen verzinsels of ideeën uit lang vervlogen tijden. Airco werkt bij hoge snelheid en bij stilstand en heeft verder geen bijzondere handelingen nodig. Is allemaal echt niet zo ingewikkeld en niet zomaar stuk.

Mijn Passat TDI deed stationair 0.7 liter per uur zonder airco en 0,9 liter met airco aan.
Dus een meerverbruik van 0.2 liter per uur als hij stationair stond te draaien.

Waar de vraag eigenlijk om draait is of het uitmaakt voor de slijtage aan de compressor en de mechaniek er omheen als het inschakel moment plaats vindt bij een hoog motor toerental (snelweg) of een laag toerental (stationair). Er moet immers een verschil in toeren overbrugd worden op het moment van inschakelen, de compressor staat dan nog stil en zal in een zeer korte tijd in beweging worden gezet. Reken even mee dat de poelie van de motor doorgaans groter is dan die aan de compressor zijde en dat het toerental van de compressor dan 1.5 tot 2 maal hoger is dan die van de motor. En dan is het de vraag of het uitmaakt voor de slijtage als die compressor plots versneld wordt van 0 naar +/- 1200 à 1500 t/pm of van 0 naar 4500 à 6000 t/pm. Ik zeg ja, dat zal best verschil maken. Al zal het verder geen kwaad kunnen.

Best grappig trouwens dat sommige het nodig vinden om Caps Lock knopje moeten gebruiken om de ander gebruikers te overtuigen van hun mening.

Onnodig Caps Lock en frustratie-posts verwijderd. Nu weer ontopic.

CorZa
Moderator AutoWeek.nl

Nissan GTR R34 zei:
ricardo zei:

Je hebt geen idee waar je het over hebt, en wat je zegt is gebaseerd op onderbuik gevoelens.
Hier heeft niemand iets aan.

Denk dat jij geen idee hebt waar je het over hebt. Nu zal de snelheid er niet zo veel toe doen, maar het toerental waarbij je inschakelt des te meer.
Of je bij 750rpm je airco inschakelt, of bij 4500rpm, denk dat het nog al wat uitmaakt qua (piek)belasting van het mechaniek.
Of jij iets vast wil pakken wat 5km/h beweegt terwijl jij stil staat of dat het zelfde voorwerp 100km/h uur gaat en jij probeert het vast te grijpen.
In het eerste geval zal er weinig tot niets gebeuren, in het 2de geval zit je minimaal op de eerste hulp afdeling.

Maar goed, je mag er vanuit gaan dat het mechaniek hier wel op berekend is.

hans anders zei:
Ik rijd overigens een Skoda uit '03, mocht dat uitmaken voor deze vraag. Die zijn als ik het goed begrepen heb uitgerust met een continue variabele compressor, mocht dat voor het antwoord op deze vraag uitmaken.

Hier een Youtube-video met uitleg over de continue variabele compressor

Volgens het filmpje hebben dit type compressors geen inschakelbare koppeling, maar draaien altijd mee met de motor.
De regeling wordt gedaan door aanpassing van de pompopbrengst.

Kan me niet goed voorstellen dat het in- of uitschakelen van een dergelijke compressor extra slijtage zou veroorzaken bij
hogere toerentallen.

Nico GTR zei:
Heb je al 24 volt zebra? 12 volt in de auto kan eigenlijk de capaciteit niet leveren voor een elektrische airco.

Zal dus altijd een riempje vanaf de motor moeten lopen. Denk dat het ook heel erg afhankelijk is van de fabrikant en de regelaar die aan het inschakelen van....is gekoppeld.

De Niro heeft een 240V elektrisch systeem voor de motor, de kans is best groot dat de airco compressor ook op het 240V netwerk aangesloten zit.
Bij de Prius werkt de airco compressor ook op de hoogspanning van de elektromotor.

golfdiesel zei:
Nico GTR zei:

De Niro heeft een 240V elektrisch systeem voor de motor, de kans is best groot dat de airco compressor ook op het 240V netwerk aangesloten zit.
Bij de Prius werkt de airco compressor ook op de hoogspanning van de elektromotor.

Ah tof! Dat wist ik niet! Dan kan dat inderdaad.

Prius Plug-in dan.....;) Maar ja, die heeft dat.

Er zijn genoeg auto's waarbij het airco knopje in de auto niet rechtstreeks verbonden is met de airco compressor. Er zitten ook nog een aantal sensoren tussen die de pomp kunnen schakelen, als bijvoorbeeld een bepaalde druk bereikt is. Je kan dan wel zelf de airco inschakelen bij stationair, maar als de maximale druk bereikt is schakelt de pomp vanzelf uit. Zakt de druk weer, schakelt die ook weer in, dan wordt er niet naar toerental gekeken.

Overigens heb ik nog nooit een versleten airco koppeling meegemaakt.

Terug
Bovenaan