Inruilen of onderhouden

Bravo behouden?

• Totaal aantal stemmers
    23
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Ik bezit op moment een fiat bravo uit 2007 met zo'n 160000 op de teller en 150pk. Het rijd erg vlot en fijn. Afgelopen jaar voor 1200€ aan onderhoud gehad(grote beurt en condensor airco vervangen). Auto ziet er nog top uit kan nog mee in het huidige straat beeld. Zit eigenlijk alles op wat ik belangrijk vindt alleen twijfel ik erg of ik de auto moet houden. De auto verbruikt steeds meer olie en de distributie riem moet dit jaar gedaan worden. Ik rijd tegenwoordig nog maar 5000 km in het jaar was voor 6 maanden terug +-18000 km.
In de wegenbelasting betaal ik 50 € pm.

Nu zit ik te denken om een occasion Suzuki baleno te kopen. Kosten +-12000€ wegenbelasting €25 pm. Auto uit 2017, 65000km 1.0 boosterjet

Wat ik lees zijn het ruime auto, met nog genoeg pit. Xenon adaptieve cruise control achteruit rij cam. Zijn de extra's die niet op de bravo zitten. Alleen is het niet de mooiste auto.

Het liefst wil ik een nieuwe type 208 2e hands kopen maar die zijn nu nog te prijzig.

Wat raden jullie aan, bravo onderhoud geven en lekker doorsparen voor leuke Peugeot?
Bravo eruit baleno er in en tzt kijken of ik de baleno verkoop voor alsnog de 208 te kopen.

Ik wil er maandelijks op vooruit gaan.

Goed €10k investeren om er een paar tientjes per maand op vooruit te gaan qua mrb en onderhoud, ik snap dat niet, waar zit die ‘winst’ dan?! Reken je de hogere afschrijving maandelijks mee, dan ben je denk ik zelfs duurder uit in de maandlasten.

Als je argument eigenlijk is dat je gewoon wat anders wilt, dan moet je het gewoon doen en evt doorsparen voor die 208. Maandelijks er op vooruit gaan doe je iig niet door een nieuwere auto te kopen. Dan kun je beter die €10k in een upcoming fintech bedrijfje investeren, als je geluk hebt ga je er dan op vooruit...

Een Baleno is typisch een auto die je moet afrijden, als je die over 2 a 3 jaar in gaat ruilen op een 208 kriijg je er nog maar een fractie voor.

Maar hoeveel is veel olie?

Je weet ook nooit hoe het loopt qua gezinssamenstelling en of hobby misschien is dan de 208 niet geschikt voor je.

Misschien is private lease een optie voor je. Met zo weinig kilometers kost dat niet zoveel.

Bravo (onder-)houden, Baleno skippen want voegt niets toe en doorsparen voor de 208. Prlease kan maar waarom zou je in deze situatie? Dan kan je beter een kleine lening afsluiten en meteen een 208 kopen.

Lijkt mij het beste, de Bravo te houden en over een jaar of 2 de vernieuwde 208 te kopen, sparen dus.

Om nu zoveel geld uit te geven aan een auto die je eigenlijk niet wil, lijkt mij niet handig. Je kunt dan beter met de Bravo door rijden, en gaan sparen voor de 208. Kijk ook nog even of private lease van een Peugeot 208 een goed alternatief voor je is.

Die Bravo kost geld in onderhoud, maar kost nauwelijks nog wat qua afschrijving. Hij zal ook veel fijner rijden dan een Baleno verwacht ik, aangezien de Baleno maar een klein gebakje is in vergelijking. Die Baleno kost dan misschien wel iets minder in bealsting, maar je zal er een duurdere all risk verzekering op af moeten sluiten dan de WA voor de Bravo. En, nogmaals, afschrijving. Dat is de grootste kostenpost van een recente wagen.

Ik gok dat 2 jaar doorrijden in de Bravo minder kost dan nu een Baleno kopen om die over 2 jaar weer in te ruilen.

Qua kosten: Doorrijden in de Bravo.
Qua rijcomfort: doorrijden in de Bravo.

Eventueel op een later moment die 208 kopen.

Ik sluit mij bij de meeste adviezen aan: doorrijden met de Bravo en lekker doorsparen tot dat je in jouw ogen een geschikte 208 kunt kopen.
Tijdelijk een paar jaar in een Baleno rijden levert geen of slechts een beperkt financieel voordeel op en je rijdt in een auto die je niet echt mooi vind.
Dat gaat je steeds meer tegen staan.

Doorrijden, geld sparen en over een paar jaar een electrische auto kopen. Een Renault Zoë met accu is nu al te krijgen voor 10k. Veel te koop in Frankrijk. Laten importeren door een garage houder en geef hem de subsidie premie als beloning.
Over een paar jaar kun je nog veel meer modellen kiezen.

Bedankt voor jullie reacties!

Ergens hoor ik iets wat ik liever niet wilde horen maar wel het verstandigst is.
Ik blijf voorlopig nog in de bravo rijden.
Goede argumenten dat je bij een nieuwe auto ook een duurdere verzekering neemt en de baleno niet goed kan verkopen over x aantal jaar.
Beter wacht ik nog even en kijk over 2 jaar wat ik direct kan kopen.

Olie was voorheen 1 L op 8000 km toen reed ik nog 18000 per jaar. Nu kleine stukjes (8km enkele reis) is het 1L op 2000km. Prima te doen 1 x goed vullen buiten de beurt om.

1:2000 is natuurlijk niets met 5000km per jaar. Als je er 30000 per jaar rijdt wordt het een stuk vervelender.

Als je een auto al jaren hebt moet je zo'n jaar met €1200 ook even uitsmeren over afgelopen en komende jaren.
Met 5000km per jaar heb je bijna geen auto nodig. Ik zou met dat soort afstanden die distributie ook nog wel een jaar (of twee) durven uitstellen.

Terug
Bovenaan