Inrijden is niet een kwestie van onder x toeren blijven. Zoals in dit topic ook is benoemd, belast je de techniek veel meer door volgas bij 1200 toeren in een hoge versnelling te accelereren dan eens met warme motor voorbij de 4000tpm te gaan. Belangrijk: warm betekent dat de olie warm is en niet de koelvloeistof zoals getoond in het meterje in het dashboard van de meeste auto's. De olie heeft bij de meeste auto's wel 3x zo lang nodig om op temperatuur te komen als de koelvloeistof. Vaak ontbreekt echter een olietemperatuurmeter.
Hoewel het inrijden van vroeger achterhaald is, is er wel degelijk sprake van op elkaar inlopen van mechanische componenten, waarbij aan het begin meer slijtage optreedt. Dit betekent ook dat de eerste olie relatief sterk vervuild raakt en het verstandig is om deze tijdig te vervangen. Vanuit fabrikanten is het geen populaire boodschap dat een gloednieuwe auto al na 5.000 of 10.000km naar de dealer zou moeten voor onderhoud. Zij adviseren dit dan ook niet, tenslotte is duurzaamheid is iets wat men het liefst predikt in jaarverslagen en reclames maar ervoor zorgen dat producten lang meegaan is niet per se in het belang van producenten.
Ik weet van moderne Opels (Mokka, Astra, Adam) waarmee ik vanuit de familie ervaring heb dat in het dashboard de oliekwaliteit wordt aangegeven. Het dashboard geeft bij nieuwe auto's eerder dan volgens het door Opel voorgeschreven interval (20.000km) aan dat de olie aan vervanging toe is. Dit leidde tot verontwaardiging bij nietsvermoedende kopers die ontstemd waren over het feit dat hun nieuwe Opel de beloofde service-intervals niet kon waarmaken. Ik meen me een ingezonden brief in het ANWB-blaadje te herinneren. Toch is het wel degelijk belangrijk dit signaal niet te negeren en de olie te verversen. Bij sportauto's is het doodnormaal dat de olie er al snel uit moet en wordt zelfs geadviseerd auto's te laten staan die deze eerste olieservice niet hebben gekregen. Bij mijn zoektocht naar een M3 heb ik hier ook op gelet. Maar ook bij moderne kleine turboblokjes zoals de TSI van TS is dit gewoon verstandig.
Ook belangrijk bij turbomotoren: na zware belasting niet gelijk de motor afzetten maar nog even stationair laten draaien om de turbo te laten afkoelen. Als het goed is, houdt de software het start-stopsysteem hier ook rekening mee wanneer je de bak in vrij zet voor een stoplicht. Zo niet, dan moet je hier zelf op letten en dit nodeloze systeem handmatig uitschakelen of zelfs helemaal uit laten programmeren.