Infiniti halveert productaanbod

Rutger DC

Asfaltkampioen
[size=medium]Infiniti stopt in 2020 met verkoop in Nederland[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 12 maart 2019 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Infiniti stopt in 2020 met de verkoop en levering van nieuwe auto’s in West-Europa. Het merk werkt aan een overgangsprogramma, waardoor klanten ook in de toekomst aanspraak kunnen maken op fabrieksgarantie en aftersales-services.

Infiniti trekt zich in 2020 terug uit West-Europa. Het luxemerk van Nissan stopt volgend jaar met de verkoop van nieuwe auto’s en ook de productie van de Q30 en QX30 in Engeland wordt beëindigd. Dat laatste gebeurt al binnen enkele maanden, waarna de auto’s nog enige tijd uit voorraad leverbaar zullen zijn. Infiniti verkoopt in Nederland verder nog de Q50 en Q60.

Het merk komt binnenkort met een overgangsprogramma, waardoor klanten ook na 2020 aanspraak kunnen maken op fabrieksgarantie. Verder moet de verkrijgbaarheid van onderdelen en andere aftersales-services worden gewaarborgd.

Totdat er meer bekend is over de afbouw van de merkactiviteiten blijven de Infiniti-dealers in Nederland open. Het merk heeft vestigingen in Amsterdam en Rotterdam.

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/maart/46207-infiniti-stopt-in-2020-met-verkoop-in-nederland

Dit laat zien dat er niet zomaar plaats is voor een nieuwe premiumautofabrikant. De concurrentie kan alles wat de Infiniti-modellen doen en kunnen dat bovendien beter. Infiniti heeft op zo'n beetje alle vlakken gefaald wat mij betreft:

- De Q50/Q60 kregen vanaf het begin kritiek op hun kunstmatige drive-by-wire-besturing. Dat terwijl de voorgangers van beide modellen, de Infiniti G-serie, juist hoge ogen gooiden met hun stuur- en weggedrag
- Bij de Q30/QX30 is het niet voldoende duidelijk of het nu om een hatchback of echte crossover/SUV-achtige gaat. Met een wat hoger koetswerk onder de naam QX30 had de auto het wellicht beter gedaan. Immers, crossovers zijn hot en de verkopen laten zien dat de crossover-markt minder muurvast zit.
- De Q30/QX30 zijn gebaseerd op het platform van de (oude) Mercedes A-klasse/GLA. Waarom? Die auto's zijn in weinig opzichten briljant. Het Renault Megane en Nissan Qashqai-platform zou ook een uitstekende basis geweest kunnen zijn, dat was ongetwijfeld wat goedkoper (de auto wordt in de Britse Nissan-fabriek naast de Qashqai gebouwd) en had het technisch bijdetijds houden van het modelduo vermoedelijk vergemakkelijkt. Immers, het motorenaanbod van de Infiniti Q30/QX30 is allesbehalve competitief.
- Als nieuwe autofabrikant moet je een USP hebben. Infiniti had die niet. Geen klinkende naam (wat, Infinity?), stuk voor stuk auto's die in vergelijkingstests teleurstelden, een zeer beperkt dealernetwerk (twee in Nederland), een snel verouderend motorengamma, nauwelijks nieuwe producten (al jaren niets nieuws), een bedaagd SUV-aanbod, geen hybrides, plug-in hybrides of elektrische auto's, waardeloze multimediasystemen. Nu is het een merk voor mensen die per se iets anders willen rijden te overwegen waard, maar aangezien er niets tegenover staat is de markt ervoor zeer klein.

Infiniti toonde in 2012 de LE Concept, een sedan op basis van de Leaf. Hoewel er serieuze productieplannen waren voor de auto ging de LE uiteindelijk niet in productie. Hoewel het wat mij betreft op zijn zachtst gezegd geen oogstrelende auto is, had Infiniti hier wel iets unieks mee kunnen bieden. Relatief betaalbare elektrische auto's van premiumautofabrikanten waren/zijn er immers nauwelijks, op de BMW i3 na. Reken maar dat Infiniti hiermee beter had gescoord...

11768_1.jpg

Het jammere is dat Infiniti vanaf 2021 een elektrisch modellenoffensief plant. Dat komt helaas te laat voor de Europese Infiniti-dealers.

Het grootste probleem is denk ik wel het ontwerp van de auto's die hier in Europa niet bij de autokoper in de smaak valt. In Nederland heb je dan ook nog maar 2 dealers.
2 hybrides maar dan met V6 en dus niet heel zuinig. Er staat genoeg tegenover maar niet wat wij hier in Europa willen, dus het verbaast mij niet dat ze weg gaan.

Los daarvan zijn wij consumenten simpelweg veel te conservatief en behoudend. Een merk als lexus heeft wel usp's, maar die krijgt er ook geen vinger achter. Alfa ook niet. Gaan het ook niet redden, net als lancia. Er moet een Duits merk op staan, anders telt het niet voor de buren en de collega's. Goed hoeft het niet te zijn, als het maar voor de bühne genoeg is om mee te shinen.

Jammer, maar wel begrijpelijk. Duurdere Aziatische auto's verkopen hier lastig tenzij er een gegeven financieel voordeeltje aan hangt.

P Klieder zei:
s velthuis zei:
Er moet een Duits merk op staan, anders telt het niet voor de buren en de collega's.

Ook hier; welke bron put je uit? Of klets je maar wat?
De enigst die hier maar wat kletst ben jij. Want jij weet net zo goed als iedereen dat de niet Duitse merken slecht verkopen in Europa als het om premium auto's gaat.

s velthuis zei:
Er moet een Duits merk op staan, anders telt het niet voor de buren en de collega's.

De Q30 was gewoon een c-segmenter en werd ook niet verkocht. Amper dealers en auto's die qua design niet aansluiten op de wens van de Europese consument, Infiniti ga ik niet missen in Europa.

Die dingen zijn dan ook verschrikkelijk lelijk.
Lexus verkoopt toch best aardig? Die zie ik steeds meer rijden, zeker de suv's

Ik weet niet of het vertrek van Infiniti een verlies is voor het automobiele landschap in Nederland. Feit is dat ze niet verkocht werden, blonken ook nergens in uit. Dat heeft dan ook repercussies voor de inruilprijzen, daarmee ook de leaseprijzen. Nissan heeft weliswaar de superieure GT-R in het programma, maar verder is Nissan wel een beetje een lowbudget merk. Prima om gebruikt te kopen om dan nog honderdduizenden kilometers probleemvrij te rijden maar behoudens de Patrol en Navarra wel supersaaie grijzenmuizenauto's. Bij Lexus pompte Louwman erg veel geld in representatieve vestigingen en sfeercreatie van premium rondom het merk maar dat is of was bij Infiniti niet het geval. Dus ik snap de beslissing.

Even een copy/paste van gaspedaal (het kleine grut ertussenuit):

Abarth (230)
Aixam (393)
Alfa Romeo (3.269)
Aston Martin (221)
Audi (17.341)
BMW (22.885)
Bentley (356)
Cadillac (254)
Chevrolet (2.233)
Chrysler (802)
Citroën (16.697)
DS (725)
Dacia (2.347)
Daewoo (650)
Daihatsu (1.151)
Dodge (853)
Ferrari (396)
Fiat (17.095)
Ford (31.014)
Honda (2.385)
Hyundai (8.022)
Infiniti (158)
Iveco (754)
Jaguar (2.192)
Jeep (1.357)
Kia (9.209)
Lamborghini (49)
Lancia (518)
Land Rover (3.335)
Lexus (1.335)
Ligier (200)
Lincoln (85)
Lotus (60)
MG (460)
Maserati (401)
Mazda (5.195)
Mercedes-Benz (28.501)
Mini (10.283)
Mitsubishi (5.239)
Nissan (10.371)
Opel (25.735)
Peugeot (27.199)
Porsche (2.921)
Renault (32.039)
Rolls-Royce (116)
Rover (230)
Saab (1.680)
Seat (9.873)
Skoda (8.582)
Smart (1.028)
Ssangyong (230)
Subaru (954)
Suzuki (7.244)
Tesla (349)
Toyota (15.968)
Triumph (138)
Volkswagen (48.165)
Volvo (16.552)

Tja er is gewoon heel erg weinig te koop, misschien rijdt er naar verhouding nog wat meer rond dan dat er tweedehands Saabjes (ouder merk) te koop staan maargoed. Je kan ook zien dat het voor een merk als Nissan (10k stuks) een peuleschil (1%) is en je kan je ook voorstellen dat zo'n operatie met een pennenstreek van een onderdirecteur gestopt kan worden.

Het is ook een moeilijke markt, niet de gevestigde naam en wel premium proberen te zijn. Dan zweef je dus boven de normale merken (europees of niet) die ook steeds beter worden. Denk eens aan een mooie luxe aangeklede SUV of zakensedan van Skoda, Kia, Hyundai, Opel, PSA of Mazda, die zijn stuk voor stuk ook geen straf om te rijden.

FH126560 zei:
(..) Bij Lexus pompte Louwman erg veel geld in representatieve vestigingen en sfeercreatie van premium rondom het merk (..).

Ook dat werkte, net als bij Smart, niet of onvoldoende. Verschil is, m.i., dat Louwman intussen hun eigen dealernetwerk met Toyota aardig heeft aangevuld (opgekocht van zelfstandige dealers, zeg maar) en daarmee dus, tezamen met de groei van het modelaanbod, Lexus bij Toyota panden kon invoegen. Wél met hun 'eigen beleving' en bijpassend service niveau. Duss, een eigen service adviseur etc.

De kosten voor het (leegstaande) voormalig Lexus pand in Breukelen wordt middels reclame inkomsten terugverdiend. ;)

In NL heeft Lexus ook wel de wind mee gehad met de CT200h in het zakelijk segment, zo'n 10 jaar geleden m.b.t. de lage bijtelling.

Tja, het is ook alleen in West-Europa dat Infinity zich terugtrekt. In de rest van de wereldmarkten waar het actief is en blijft, is het kennelijk wel lonend. Zo slecht zal het dus wel niet zijn, denk ik dan.

Ik vind het droevig dat zo'n mooi merk ons land vaarwel zegt; en dit is ook helemaal begrijpelijk vanwege het bizarre belastingstelsel hier. Ik ben van mening dat Infiniti met de FX een trend zette qua mooi design voor een Full-size Suv. De Kleinere EX heb ik helaas nooit in het echt gezien, maar vond ik een erg knappe sierlijke crossover. De 3.5 en later 3.7 v6 was een bruut van een motor, wellicht ook de best klinkende 6 cilinder ooit!

De Infiniti M (later Q70) was- en is mi. nog steeds een hele mooie E segmenter, met een prachtig afgewerkt en vooral vormgegeven interieur welk m.i tot nu toe niet echt geevenaard is in het E Segment. Speakers bovenop ingebouwd in je stoelen naast je schouders; hoe vet was dat!

De Infiniti Q50: wederom een prachtige D segmenter; check de lijnen maar op de plaatjes; alles klopt voor een sportieve sedan. Ik denk dat de alom bejubelde designtaal voor het Kodo design van Mazda geinspireerd is door oa. naar Infiniti te kijken. En na Mazda is dit overgenomen door vele andere merken; ronde krachtige organische vormen. De steer-by-wire besturing was een optie bij de Q50, en idd werd de voorganger als top-of-the-bill beschouwd. De infiniti G was de betere en leuker rijdende auto dan de BMW 3 serie volgens de testen.

Hopenlijk gaat het Infiniti wél goed op de rest van de wereld, daar maak ik me geen zorgen om.

FH126560 zei:
Ik weet niet of het vertrek van Infiniti een verlies is voor het automobiele landschap in Nederland. Feit is dat ze niet verkocht werden, blonken ook nergens in uit. Dat heeft dan ook repercussies voor de inruilprijzen, daarmee ook de leaseprijzen. Nissan heeft weliswaar de superieure GT-R in het programma, maar verder is Nissan wel een beetje een lowbudget merk. Prima om gebruikt te kopen om dan nog honderdduizenden kilometers probleemvrij te rijden maar behoudens de Patrol en Navarra wel supersaaie grijzenmuizenauto's. Bij Lexus pompte Louwman erg veel geld in representatieve vestigingen en sfeercreatie van premium rondom het merk maar dat is of was bij Infiniti niet het geval. Dus ik snap de beslissing.

Nu doe je mainstream merk Nissan te kort.
De Rogue / X Trial scoorden 700.000 st ik 2018, is daarmee de nummer 4 wereldwijd
De Sylphy is een mega hit in China - werd in Jan. 2019 50.000x verkocht.
De QQ is een andere kanjer
De Note is #1 in Japan
De sedans Sentra, Maxima en Altima verkopen samen 400.000x pj in de USA
Patrol, Navarra en Titan doen het wereldwijd resp in de US prima

Nissan is wel de grootste verliezer in januari op de Europese automarkt. Marktaandeel van 3,4% naar 2,6% - au! Vooral de Juke lijkt Nissan te nekken, het nieuwe model had allang klaar moeten zijn. De X-Trail kan nieuwe motoren goed gebruiken, volgende generatie wellicht met hybride-aandrijflijn in Europa naar voorbeeld van Toyota en Honda? Hopelijk focust Nissan zich wat meer op betrouwbaarheid, want zowel Nissan als Infiniti kwamen in nogal wat betrouwbaarheidsonderzoeken niet zo goed uit de bus als je van een Japanse autofabrikant zou mogen verwachten.

De Infiniti Q50: wederom een prachtige D segmenter; check de lijnen maar op de plaatjes; alles klopt voor een sportieve sedan. Ik denk dat de alom bejubelde designtaal voor het Kodo design van Mazda geinspireerd is door oa. naar Infiniti te kijken

Ik snap je deels wel maar Kodo is toch wat strakker dan bv de Q50 die meer 'bollingen' heeft in het design terwijl Kodo van Mazda net wat strakker is. Voor mij de mooiste Infiniti's:

Infiniti-FX45-2003-1024-06.jpg

Infiniti-G35_Sport_Coupe-2003-1024-01.jpg

Infiniti-M45_Concept-2004-1024-08.jpg

De modellen daarna vind ik allemaal net niet. Persoonlijk hou ik juist van ingetogen, strakke auto's met een dynamisch vleugje. Daarom vind ik de 2e generatie Lexus GS nog steeds prachtig en ook de Acura TL & RL rond 2005. Begin 2000 waren veel auto's nog gewoon strak getekend zonder saai te zijn. Daarna proberen ze zichzelf en anderen te overtreffen met lijnen, golven en details

Rutger DC zei:
Nissan is wel de grootste verliezer in januari op de Europese automarkt. Marktaandeel van 3,4% naar 2,6% - au! Vooral de Juke lijkt Nissan te nekken, het nieuwe model had allang klaar moeten zijn. De X-Trail kan nieuwe motoren goed gebruiken, volgende generatie wellicht met hybride-aandrijflijn in Europa naar voorbeeld van Toyota en Honda? Hopelijk focust Nissan zich wat meer op betrouwbaarheid, want zowel Nissan als Infiniti kwamen in nogal wat betrouwbaarheidsonderzoeken niet zo goed uit de bus als je van een Japanse autofabrikant zou mogen verwachten.

Dat verlies liep in Feb. 2019 verder op. Nissan is in Europa een kwetsbare mono brand, de QQ moet de kar trekken. LEAF kan dan nog zo hard stijgen, in absolute aantallen zet het amper zoden aan de dijk.. De nieuwe Juke lijkt ondanks zijn camouflage sterk op de Juke I, dus of die de daling stopt ..... vermoed van niet.

Bird Nerd zei:
De Infiniti Q50: wederom een prachtige D segmenter; check de lijnen maar op de plaatjes; alles klopt voor een sportieve sedan. Ik denk dat de alom bejubelde designtaal voor het Kodo design van Mazda geinspireerd is door oa. naar Infiniti te kijken

Ik snap je deels wel maar Kodo is toch wat strakker dan bv de Q50 die meer 'bollingen' heeft in het design terwijl Kodo van Mazda net wat strakker is. Voor mij de mooiste Infiniti's:

Vind ik niet:
search

url

Hoe strak gelijnd wil je een sportsedan hebben?

M'n plaatjes van de Q50 krijg ik er niet doorheen helaas. Verder wel met je eens!

Nou zoals ik al zei; veel bollingen, rondingen en lijnen maakt hem niet zo strak

Bird Nerd zei:
Nou zoals ik al zei; veel bollingen, rondingen en lijnen maakt hem niet zo strak

Ik weet niet waar je het over hebt, met je bollingen en rondingen. Een superstrakke sedan met lichtelijk wulpse lijnen.

Jammer dat Infiniti ons gaat verlaten. Wel begrijpelijk en zo veel werden er niet van verkocht, maar ik houd wel van een beetje diversiteit op de wegen. Ik heb altijd hoop gehad dat het merk ooit met een nieuwe, sportieve smaakmaker op de proppen zou komen.

Ondertussen blijf ik lekker vasthouden aan mijn G35 sport coupé uit 2003. In mijn ogen de laatste echt goede Infiniti.

dit zegt genoeg lijkt me:

https://carsalesbase.com/european-car-sales-data/infiniti/

de bron/betrouwbaarheid van de data is moeilijk te peilen maar aantallen lijken wel in lijn met wat er elders staat. Als je nog niet in staat bent om in 15 jaar 0.1% marktaandeel te veroveren en vast te houden dan is de beslissing van het management goed te begrijpen.

Zes jaar na het vertrek van Infiniti uit Europa staat het merk er niet goed voor. Infiniti verkocht slechts 58.070 auto's in 2024 in de Verenigde Staten, wat veruit de belangrijkste afzetmarkt is. In 2017 had Infiniti daar nog een recordafzet van 153.415 auto's.

Het productaanbod van Infiniti was ooit een redelijk uitgebreide mix van sedans, SUV's, een coupé en zelfs een cabriolet, maar daar is niet veel meer van over. De sedan Q50 en Q60 coupé verdwenen in de afgelopen jaren al, waarna de QX50, QX55, QX60 en QX80 SUV's overbleven. Eind januari kondigde Infiniti ook het einde van de QX50 en QX55 aan:

Daarmee blijven dus alleen de QX60 en QX80 over, een soort luxe versies van de Nissan Pathfinder respectievelijk Armada/Patrol. De QX60 is veruit het populairste model met bijna de helft van de totale verkopen.

Nissan gooit de handdoek nog niet in de ring, want later dit jaar krijgt de QX60 een facelift en die wordt volgend jaar gevolgd door de QX65, vermoedelijk Infiniti's versie van de nieuwe Nissan Murano. Ook zijn de elektrische QXe SUV en Qe sedan aangekondigd, maar daar is nog niets van vernomen.

Infiniti is verder louter nog actief in linksgestuurde markten (Canada, Mexico, Midden-Amerika) en is nog redelijk populair in het Midden-Oosten. Ook in (voormalige) CIS-landen zoals Oekraïne, Azerbeidzjan en Kazachstan is het merk nog actief. In Oost-Azië is het merk nog slechts aanwezig in China en Taiwan. In China worden de QX50 en QX60 gebouwd, maar de verkopen zijn extreem slecht met 218 registraties in de eerste twee maanden van 2025, waarvan 178 QX60's en 40 QX50's. Ik kan me niet voorstellen dat Infiniti de productie van de QX50 in China wél voortzet.

Terug
Bovenaan