Impressie: Opel Omega EV 2021 en Manta 2021

SVF

Kilometervreter
Ik heb me een beetje vastgebeten in de Opel Mokka van de shopwedstrijd. Naast de coupé heb ik ook nog een sedan en een station geshopt die je zou kunnen zien als opvolger van de Omega en dus boven de Insignia gepositioneerd. Geheel tegen de trend in lekker lang en laag. Goed voor de stroomlijn, laag zwaartepunt en sportieve rijeigenschappen. EV aandrijflijn erin en gaan met die banaan! Weg met al die lelijke hoge SUV's. Als het aan mij ligt is dit de EV van de toekomst:

Het plaatje waar alles mee begint:

De coupé uit het wedstrijdtopic:

En de Omega sedan (met verlengde wielbasis en iets verhoogd dak naar achter toe)

En als station:

Laten we zeggen dat dit de GT line is met een lekker opvallend kleurtje en grote sportieve velgen en bij de station zonder dakrails.

Ik heb wat geëxperimenteerd met verschillende kleuren. Ik kreeg in het verleden vaak commentaar op mijn manier van kleur veranderen en eigenlijk doe ik dat nog maar zelden. Het is niet mijn sterkste kant en al lijkt het simpel, het is nog best lastig om op een realistische manier een andere kleur te realiseren al verschilt dat ook per foto.

Blauw:

Rood:

Grijs:

Wit:

Paars:

Donker groen:

En tot slot nog een andere sfeervolle achtergrond voor de coupé:

En groot:

Gave modellen zeg. Ze doen me een beetje aan Volvo denken, absoluut geen straf.

Die andere achtergrond staat prachtig! Waar ik de coupe echt een mooie lijn en verhouding vind hebben, vind ik de sedan en de SW te laag: het dak is lager dan 2 wielen op elkaar gestapeld; die verhouding is bij bv. een 508 wat beter voor elkaar. Kleuren aanpassen heeft wisselend resultaat: bij de blauwe en rode zie je ook hele stukken resp. paars en oranje zijn (achterspatbord, neus), dat vind ik wat gek. De andere kleuren zijn een stuk beter gelukt.

Ik doe het je niet na maar ik vind de verhoudingen nogal zoek. Bij veel van je impressies is het soms zo realistisch dat je het zo als een echt model kunt zien. Bij deze niet helaas. Te laag, te grote wielen en te lang.

Heel gaaf! Ik denk dat zo'n laag model ook vanwege alle veiligheidseisen niet meer kan, of zie ik dat verkeerd? De S90 en 508 zijn immers ook vrij laag. Zo'n laag profiel vind ik wel heel gaaf!

Die achtergrond is prachtig.(y) Eigenlijk vind ik de sedan en station ook heel gaaf. Zo veel meer karakter dan die generieke crossovers. Het enige punt is dat de afstand tussen de bovenkant van de wielkasten en de motorkap/raamlijn volgens mij te klein is, waardoor de auto te laag oogt. Bij die retro achtige coupé gaat dat denk ik nog net, maar bij de station of de sedan zit er misschien toch wat te weinig plaatwerk boven de wielkasten.

De Manta is helemaal af. een coupé hoort ene lange neus te hebben.

De Omega heeft naar mijn aanvoelen een neus die verhoudingsgewijs veel te lang is.
Je hebt trouwens geen plaats nodig voor een dikke motor met 6 cilinders, je schrijft zelf al dat het een EV betreft.

Het achterste zijruitje van de Omega Caravan doet me in combinatie met de daklijn en de kofferronding aan mijn laatste Accord Tourer denken ;)

Opel senator . boven de Omega . dat was in de jaren 70 en begin jaren 90 het top model van Opel.
opel is er mee gestopt . de consument wilde liever een dikke Mercedes BMW Audi. dat was de reden.

Terug
Bovenaan