Import auto uit Spanje of uit Duitsland

A

Anoniem

Guest
Na mijn eerdere posts over mijn orientatie-tocht richting een C4 Grand Picasso 1.2 Puretech uit 2017, nu een volgende vraag aangezien ik een paar kandidaten op het oog heb.
Nummer 1 staat bij een Citroen dealer en die heeft 'm uit Duitsland (Karlsruhe) gehaald.
Nummer 2 staat bij Smeeing en komt uit Spanje (Madrid).
Beiden zijn even oud (01-2017) en hebben op een haar na dezelfde prijs. Qua kilometerstand staat de Duitser op 33k en de Spanjaard op 43k en bij beiden is het onderhoudsboekje beschikbaar en afgestempeld door een lokale Citroen dealer.
Tot slot is de Spaanse Grand Picasso met iets meer toeters & bellen uitgerust (maar dat wil ik geen primaire rol laten spelen bij de keuze).
Ik ben nog niet gaan kijken bij de betreffende auto's; dat ga ik volgende week doen.
Totaal ongefundeerd denk ik iets meer vertrouwen te hebben in een Duitse import auto die door een Citroen dealer naar Nederland is gehaald, dan in de Spaanse die Smeeing heeft geïmporteerd. Nogmaals; dit is totaal ongefundeerd en daarom ook deze post.
Wat zijn de ideeën van de experts hier? Kan ik met een gerust hart een uit Spanje geïmporteerde auto kopen mocht mijn voorkeur naar die van Smeeing uitgaan?
Zijn er hier mensen met ervaring met uit Spanje geïmporteerde auto's? Op internet vind je heel veel posts over auto's uit Duitsland, maar niet over Spaanse occasions.
Mijn dank alvast voor jullie input!

Groet,
Frank

Daar is zo niks over te zeggen, een Duitse kan goed of slecht zijn, net zoals een Spaanse.
Heb je ze in het echt gezien? En hoe reden ze?

Inderdaad, wat verwacht je voor antwoorden, buiten wat onzinnige generalisaties?

Ga kijken en kies degene die er het meest fris bij staat en rijdt.

Haha ja rationeel beschouwd hebben jullie natuurlijk gelijk :)
Laat ik het anders zeggen; in mijn beleving zijn autobedrijven erg goed in staat om elke auto er fantastisch uit te laten zien. Ik heb ze geen van beiden nog gezien; dat ga ik volgende week doen. Maar ik weet zeker dat ze er allebei uit zullen zien als om door een ringetje te halen.
Dingetje waar ik bijvoorbeeld aan dacht zijn de hoge Spaanse temperaturen en stoffige omstandigheden. Zeker in de Madrid-regio. Kan dat kwaad? Ik heb werkelijk geen idee.

Aangezien je wat huiverig was voor het kopen van ex-huurauto’s zou ik goed nagaan of dit geen ex-huurauto’s zijn geweest. Die komen in het buitenland net zo goed voor, en worden ook gewoon te koop aangeboden.

Je moet natuurlijk wel even door de gepoetste lak en dikke laag bandenzwart heen kijken. Welke heeft de meest recente banden, en welk merk? Welk interieur is het schoonst? Welke heeft de minste krassen? Welke schakelt en remt het strakst? Welke rijdt het best rechtdoor als je het stuur los laat? Lijkt me sterk dat ze allebei indentiek zijn op al deze vlakken.

Ik weet niet hoever beide auto's uit elkaar staan, maar idealiter rij je met de ene auto als proefrit naar de andere. Dan kun je optimaal vergelijken.

Die uit Spanje bij Smeeiing zal wel een ex-huurauto zijn. Een aanname, maar er komen veeeeel Franse auto’s uit de verhuur uit Spanje. Of Smeeiing je duidelijkheid kan valt mogelijk te bezien want ik verwacht dat in grote partijen opkopen.

Als de Citroën-dealer de auto zelf geïmporteerd heeft, moet hij sowieso het hele verhaal kunnen vertellen. Kan ook in partijen via de importeur zijn gegaan, dan is het al anders.

Onze Jazz is ook import, en ik kocht ‘m van een particulier die ‘m bij een handelaar had gekocht. Ik heb zelf de Duitse dealer gebeld tijdens de proefrit, die bevestigde mij de Duitse kilometerstanden en de kilometers daarna kon ik hier duiden. Na bijna 3 jaar en 60.000km hebben wij nog geen spijt dat we deze geïmporteerde Honda kochten van een particulier, zonder garantie maar wel €3000 goedkoper dan waar ze destijds voor bij de dealer stonden... het kan dus wel hoor!

Frank 5980033 zei:
(..)
Totaal ongefundeerd denk ik iets meer vertrouwen te hebben in een Duitse import auto die door een Citroen dealer naar Nederland is gehaald, (..)

Ik zou een foto vragen van het moment dat die dealer de auto in DLD koopt / op transport zet.

Bedrijven kunnen het mooi vertellen.. maar ik denk eerder dat die dealer in NL op de muisknop gedrukt heeft in, bijvoorbeeld, de Auto1 webportal. ;) en hij/zij de auto pas in NL op de dam voor het eerst in levende lijve aanschouwde..

Via een tussenhandel kan het ook nog gegaan zijn..

Over Smeeing heb ik in je andere topic al geschreven. Je kan daar het proces van inkoop tot verkoop gewoon zelf volgen als je een rondje om de zaak maakt. (y)
Ik vind wel, als je een bedrijfsnaam van de één noemt, moet je die ook van de andere noemen. ;) Gelijk speelveld.

Ik heb zelf ook een vanuit het buitenland geimporteerd exemplaar bij een intermediair gekocht.
Het kan zijn dat de exemplaar uit Duitsland beter in zijn extra's zit dan uit Spanje.......

S6

Terug
Bovenaan