import auto niet te verzekeren

A

Anoniem

Guest
Bij een nl autohandel een geimporteerde auto uit duitsland aangeschaft Mazda CX5. Omdat er gegevens ontbreken volgens de verzekeraars lukt het niet om de auto overal te verzekeren. Volgens het RDW zijn de gegevens compleet, als ik ze inzie dan valt mij op dat vergelijkbare modellen lichter zijn en een hogere catalogusprijs hebben. De gegevens ontbreken waarschijnlijk omdat het type model nooit in nederland is verkocht. Heeft iemand hier ook ervaring mee? en is het recht te trekken.

Probeer het even via een verzekeringsagent. De online/helpdesk verzekeraars hebben niet zoveel zin om ingewikkelde gegevens op te vragen of uit te zoeken. Uiteindelijk is zelfs een auto die zelfgebouwd is te verzekeren (mits APK waardig).

Als de exacte uitvoering niet in de RDW database staat, wordt de auto gewogen en dit gewicht bepalend voor de papieren.
Het wordt erg lastig om dat naderhand nog terug te draaien.
Overigens is het m.i. verzekeraars niet toegestaan om op die grond een verzekering te weigeren; althans een WA verzekering.

Pepe41 zei:
Als de exacte uitvoering niet in de RDW database staat, wordt de auto gewogen en dit gewicht bepalend voor de papieren.
Het wordt erg lastig om dat naderhand nog terug te draaien.
Overigens is het m.i. verzekeraars niet toegestaan om op die grond een verzekering te weigeren; althans een WA verzekering.
Jouw inzicht klopt helaas niet.
Een verzekeraar is een commercieel bedrijf dat zelf mag bepalen wie of wat het in dekking neemt.

ik heb een auto gehad die alleen in Japan is geleverd deze kon ik prima verzekeren, zelfs all risk tegen taxatiewaarde.

Advies Verzekerd in Meppel even proberen. Veel youngtimers zijn daar ook verzekerd. Ook bijna allemaal import.

stoterstangen90 zei:
Een verzekeraar is een commercieel bedrijf dat zelf mag bepalen wie of wat het in dekking neemt.

Dat is niet juist.
De verzekeraar is enigszins vrij (meer ook niet) in het formuleren van toelatingseisen voor haar wettelijk verplichte verzekeringen, maar zodra iemand binnen die normering valt, is de verzekeraar gehouden een overeenkomst aan te gaan. Men kan dus niet allerlei extra eisen gaan verzinnen om een bepaald individu maar niet te hoeven accepteren, of iemand helemaal zonder reden een verzekering weigeren.
Voor de WA verzekering weet ik dat zeker, voor de All-risk durf ik dat niet met zekerheid te stellen.

richard martens zei:
Bij een nl autohandel een geimporteerde auto uit duitsland aangeschaft Mazda CX5. Omdat er gegevens ontbreken volgens de verzekeraars lukt het niet om de auto overal te verzekeren. Volgens het RDW zijn de gegevens compleet, als ik ze inzie dan valt mij op dat vergelijkbare modellen lichter zijn en een hogere catalogusprijs hebben. De gegevens ontbreken waarschijnlijk omdat het type model nooit in nederland is verkocht. Heeft iemand hier ook ervaring mee? en is het recht te trekken.

Hoi Richard,

Heeft de auto al een Nederlands kenteken? Als de auto nog geen Nederlands kenteken heeft dan kun je de auto verzekeren met het chassisnummer. Ik weet niet of elke verzekeringsmaatschappij dit doet. Bij Centraal Beheer kan dat in ieder geval wel. Je kunt de auto alleen maar WA verzekeren met een chassisnummer. Je kunt dan met de auto naar de RDW om een Nederlands kenteken te krijgen. Binnen 28 dagen moet je dan het Nederlandse kenteken doorgeven. Dan kun je de auto ook helemaal gaan verzekeren zoals je wilt.

Als de auto al wel een Nederlands kenteken heeft kunnen wij de auto op elke manier verzekeren. Ook als dit type auto nog nooit in Nederland is verkocht. We hebben dan wel alle gegevens van de auto nodig. Op basis van deze gegevens berekenen we de verzekeringspremie.

Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt.

Vriendelijke groet, Remco

Met het onderschrift begint het toch echt teveel op reclame te lijken.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Kijk, daar hebben we alweer zo'n webcare van een verzekeringboer die de forumregels m.b.t. reclame maken niet kan lezen.(n)

En uit ervaring weet ik inmiddels dat Centraal Beheer ook niet elk importvoertuig WA wil verzekeren op VIN-code, dus dat reclamepraatje klopt ook niet helemaal.

Op zich niet verkeerd als iemand die er wel verstand van heeft hier uitleg geeft, ook al is het dan van een commerciele partij.

Juist. Jezus zeg, wees blij dat iemand met verstand van zaken de moeite neemt om te reageren. Dat snijdt meer hout dan dat oeverloze geblaat in de ruimte altijd.

Muddy Bandit zei:
Kijk, daar hebben we alweer zo'n webcare van een verzekeringboer die de forumregels m.b.t. reclame maken niet kan lezen.(n)

Het lijkt me niet dat hij reclame maakt, hij geeft een onderbouwd antwoord op een pertinente vraag.
Zolang geen voorafgaande band bewezen is tussen topicstarter en Centraal Beheer zie ik geen enkel probleem.

Ik vind het ook een keurige en behulpzame reactie van Centraal Beheer. Duidelijk uitgelegd wat wel en niet kan en als je tussen de regels doorleest dan is het waarschijnlijk dat dit bij andere verzekeraars net zo werkt.

Daarnaast wel een korte verwijzing naar Centraal Beheer, maar verder geen enkele link o.i.d. Kortom, gewoon een nette en behulpzame reactie (y)

Die verwijzing lijkt me logisch, dan ziet de lezer onmiddellijk de terzake kundigheid van de schrijver.

500 E zei:
Die verwijzing lijkt me logisch, dan ziet de lezer onmiddellijk de terzake kundigheid van de schrijver.

Dat lijkt me dan weer niet per se zo te hoeven zijn, zal niet de eerste klantenservicemedewerker zijn die bij nader inzien toch iets minder op de hoogte was. Maar vooralsnog het voordeel van de twijfel en iig een inhoudelijke reactie.

dickey zei:
Op zich niet verkeerd als iemand die er wel verstand van heeft hier uitleg geeft, ook al is het dan van een commerciele partij.

Is het ook niet (en al helemaal niet als de info dan ook volledig kloppend is).... maar het commerciële belang druipt hier gewoon van af door de bedrijfsnaam te gebruiken als forumnaam, in de tekst en in de ondertekening.
Kortom hulp bieden met voornamelijk het eigen belang als hoofddoel, precies waar dit soort webcare teams voor opgericht zijn.

De forumregels zijn duidelijk genoeg wat betreft het reclame maken/aanbieden van commerciële producten en diensten op het forum, het Webcare Team AllSecur was hier in het verleden ook al eventjes op vergelijkbare wijze bezig.... gelijke monniken, gelijke kappen.

Lastig he: nuance ontdekken. Ik vergeef het je; half Nederland zit inmiddels zo in elkaar.

500 E zei:
Lastig he: nuance ontdekken. Ik vergeef het je; half Nederland zit inmiddels zo in elkaar.

Ik heb je even een pb'tje gestuurd, het antwoord mag via pb terug zodat het hier weer on-topic verder kan gaan.;)

Pepe41 zei:
stoterstangen90 zei:

Dat is niet juist.
De verzekeraar is enigszins vrij (meer ook niet) in het formuleren van toelatingseisen voor haar wettelijk verplichte verzekeringen, maar zodra iemand binnen die normering valt, is de verzekeraar gehouden een overeenkomst aan te gaan. Men kan dus niet allerlei extra eisen gaan verzinnen om een bepaald individu maar niet te hoeven accepteren, of iemand helemaal zonder reden een verzekering weigeren.
Voor de WA verzekering weet ik dat zeker, voor de All-risk durf ik dat niet met zekerheid te stellen.
Toch is het wel zo.

Ik heb best wel even moeten zoeken voor een verzekering voor mijn Berlingo. Een aantal aanbieders zei letterlijk ¨wij doen geen busjes¨ Een aantal anderen was heel duur, en dat voor slechts WA. Verzekeringsmaatschappijen mogen dat zelf bepalen.

Terug
Bovenaan