Ik rijd naar huis tijdens sneeuw, remmen kapot?

xvmlx

Wegverkenner
Hoi,

Onderweg van werk naar huis maakte ik net iets vreemds mee. Ben er ook een beetje van geschrokken eerlijk gezegd.
Het sneeuwt buiten en op de weg ligt er ook een hoop sneeuw dus reed ik extra voorzichtig. Ongeveer 10 minuten van huis af
reed ik een helling op en moest ik afslag naar links nemen. Mijn remmen maakte plots een heel vreemd geluid en de rempedaal
voelde ik nogal trillen (bonken). Het lijkt erop alsof de remblokken niet vrij komen en dat er iets forceert. Dit gebeurt alleen als ik de rem helemaal intrap. Bij voorzichtig remmen en tot stilstand komen gebeurt het niet...

De sneeuw is in principe nat en niet ijzig dus dat getril van de wielen/remmen moet toch van iets anders afkomen?

Mijn auto heeft trouwens dinsdag een longlife onderhoud gehad waarbij ook de remvloeistof is ververst. Dit kan toch niet iets met de onderhoud te maken hebben wel?

Hoe kan ik echt uitsluiten dat de remmen niet kapot zijn? Dat is toch wel balen want ik heb tot nu toe nog nooit zo iets geks meegemaakt met mijn auto en toevallig na de onderhoud wel..

De auto is trouwens een VW Scirocco 1.4 TSI van bouwjaar 2009.

Alvast bedankt

Blackadder the 5th zei:
Het vorige topic: VOLKSWAGEN TERUGROEPACTIE (ABD/ESP PROBLEMEN)?

Hier nog iets mee gedaan?

Hallo,

Ze hadden toen het ABS regelapparaat vervangen. Ik heb in die vijf maanden tijd helemaal geen problemen gehad met remmen. Ik reed onderweg naar huis met rond 40km/h wel door een hoopje sneeuw heen. Je voelde het echt de onderkant van de auto raken maar ik bedoel het zijn toch geen stenen waar ik doorheen heb gereden?

Zal ik voor de zekerheid morgen een remtest doen als er geen sneeuw op de weg ligt? Maar toch vind ik dat de remmen niet zo mogen reageren als er wat sneeuw op de weg ligt...

opel-omega zei:
Trillen van je pedaal is gewoon de ABS die werkt. Niks aan de hand.

Ook als je de rem helemaal intrapt en hij gewoon vanzelf 2 a 3cm terug bonkt? Ik durf namelijk niet verder in te trappen
omdat ik denk dat ik dan iets forceer en kapot maak..

De wielen slipte wel een beetje ivm gladheid/sneeuw..

Is moeilijk te beoordelen, als je plots remt in de sneeuw en daarvoor altijd voorzichtig remde dan kan ABS wel vervelend aanvoelen.

JDx zei:
Is moeilijk te beoordelen, als je plots remt in de sneeuw en daarvoor altijd voorzichtig remde dan kan ABS wel vervelend aanvoelen.

Ja de motor valt dan ook terug in toeren..

Ik zal morgen even rondje rijden als er geen sneeuw ligt. Kijken of de remmen weer hetzelfde doen..

xvmlx zei:
Blackadder the 5th zei:

Hallo,

Ze hadden toen het ABS regelapparaat vervangen. Ik heb in die vijf maanden tijd helemaal geen problemen gehad met remmen. Ik reed onderweg naar huis met rond 40km/h wel door een hoopje sneeuw heen. Je voelde het echt de onderkant van de auto raken maar ik bedoel het zijn toch geen stenen waar ik doorheen heb gereden?

Zal ik voor de zekerheid morgen een remtest doen als er geen sneeuw op de weg ligt? Maar toch vind ik dat de remmen niet zo mogen reageren als er wat sneeuw op de weg ligt...

Gefeliciteerd, je hebt voor het eerst kennisgemaakt met de werking van het ABS ...;)

Heb dit zelf meer dan 20 jaar geleden meegemaakt met mijn eerste auto uitgerust met ABS.
De weg lag vol met versgevallen sneeuw en de auto gleed bij iets te hard remmen door met een trillend gevoel in het rempedaal.
Ik reed op dat moment 30 a 40 km/h.

ABS voelt de eerste keer inderdaad even raar. Ook op droog wegdek kun je dat gevoel krijgen als je maar hard genoeg op het pedaal gaat staan.

JDx zei:

Ja de motor valt dan ook terug in toeren..

Ik zal morgen even rondje rijden als er geen sneeuw ligt. Kijken of de remmen weer hetzelfde doen..

Blackadder the 5th zei:
xvmlx zei:
Blackadder the 5th zei:

Hallo,

Gefeliciteerd, je hebt voor het eerst kennisgemaakt met de werking van het ABS ...;)

Heb dit zelf meer dan 20 jaar geleden meegemaakt met mijn eerste auto uitgerust met ABS.
De weg lag vol met versgevallen sneeuw en de auto gleed bij iets te hard remmen door met een trillend gevoel in het rempedaal.
Ik reed op dat moment 30 a 40 km/h.

Pff wat een opluchting zeg.. Heb hiervoor nooit een auto met ABS gehad of gevoeld hoe zo iets werkte..

Bedankt allemaal! Als jullie van mij morgen niks horen dan is het goed =p

Ik kreeg tijdens rijles de opdracht om eens flink hard te remmen, kan je voelen hoe ABS aanvoelt. Heel wat in 1991 een Golf met ABS. In die tijd was alleen Ford wat het op veel modellen standaard was. Het enige standaard dingetje op Golf was een klapperend dashboard.

Een teken dat de remmen winnen van de banden;) ABS.

Ik heb het eerlijk zelf nooit gevoeld. En ik durf nog wel eens heel hard te remmen;) voor een oen die met orange alles dicht gooit.

Met sneeuw voelt het veel heftiger dan wanneer vol in de ankers gaat met normaal wegdek. Je remt maar lichtjes en toch gaat de boel klapperen.

Een (klein) nadeel van ABS in een laagje versgevallen sneeuw is dat de wielen zich
bij het remmen niet "ingraven" in de sneeuw maar doorrollen over de sneeuw.
Je hebt dan een langere remweg dan zonder ABS.

Ik meen me te herinneren dat ik bij een gelegenheid van versgevallen sneeuw en niet harder kunnen rijden
dan 40 km/h de zekering van het ABS eruit heb getrokken, om toch de mogelijkheid te hebben met
beheerst remmen de wielen zich te laten ''ingraven".

Maar de auto zou wel bestuurbaar moeten blijven. ABS zorgt naar mijn weten ook niet voor een kortere remweg, maar voor een bestuurbare auto tijdens een noodstop.

Bij remmen op sneeuw en met zomerbanden zal het ABS beslist zijn dienst bewijzen....

Boppie zei:
Maar de auto zou wel bestuurbaar moeten blijven. ABS zorgt naar mijn weten ook niet voor een kortere remweg, maar voor een bestuurbare auto tijdens een noodstop.

Dit is voor mij een omstandigheid (laagje verse sneeuw, langzaam rijden waarbij het ABS van minder nut is.
Dit komt eigenlijk maar zeer zelden voor en ABS is en blijft een welkome hulp bij het maken van een noodstop.

In de tijd voor het ABS werd het "pompend" remmen als advies gegeven voor het maken van een noodstop met mogelijkheid tot uitwijken.
Er werd dan gezegd dat je in rechte lijn hard moest remmen, en de rem los moest laten als je ging uitwijken.
In theorie klopt het verhaal, maar vrijwel iedereen doet hetzelfde bij het maken van een noodstop: Boven op de rem gaan staan en
nooit meer loslaten, wat de auto ook doet ... :(

rw54 zei:
Bij remmen op sneeuw en met zomerbanden zal het ABS beslist zijn dienst bewijzen....

Ik reed op dat moment op zomerbanden op verse sneeuw en na het uitschakelen van het ABS
groeven de banden zich zodanig in dat ze het onderliggende asfalt bereikten.

Let op, dit werkt niet bij aangereden sneeuw/ijs, dan ben je machteloos zonder
als eerste goede winterbanden en als tweede een ABS voor als je ondanks alle
voorzorgen het niet met gas los redt en toch moet (bij)remmen.

Tja, auto rijden is en blijft een kunstje waarvoor je tegenwoordig steeds minder zelft hoeft te kunnen.

@Snelle Willy,
Oranje betekent ook afremmen, NIET extra gas geven;). Dus de oen in het verhaal ben je zelf

Blackadder the 5th zei:
rw54 zei:

Ik reed op dat moment op zomerbanden op verse sneeuw en na het uitschakelen van het ABS

Op ijs heb je aan winterbanden niets.

haarr zei:
Blackadder the 5th zei:
rw54 zei:

Op ijs heb je aan winterbanden niets.

Voor ijs mag je ook ijzel lezen. In Nederland heb je dan weinig keus: Wetgeving betreffende winterbanden sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa

Niet weten dat wat abs doet... Fout van je rij-instructeur.
Noodstop is iets wat ze je tijdens rijlessen minstens 1x moeten hebben laten doen op een rustige weg. Dan had je dit effect gekend.
Nog beter is dat ook nog eens te doen in de sneeuw, maar dat is niet altijd mogelijk.

Bij gladde wegen (sneeuw/ijzel) grijpt de abs veel sneller in dan bij een normale noodstop en voelt het even vreemd omdat dat normaal niet gebeurt met zulke snelheden. Maar als je het effect van abs niet kent maakt het dat nog erger.

Dan heb je blijkbaar je rijbewijs gekregen bij een pakje boter.
Meld jezelf maar aan voor een slipcursus, dan kun je de theorie meteen ook in de praktijk oefenen.

Vind het ook wel apart dat iemand niet weet/merkt dat zijn ABS werkt. Toen ik voor het eerst een auto met ABS had ben ik meteen gaan proberen op een stil/nat weggetje. Toen ik een slipcursus deed bestond de ABS nog niet.

Niet iedereen heeft dezelfde interesse in de (deels verborgen) techniek van een auto.
En heeft dus ook niet de behoefte om alles uit te proberen.
Blijkbaar heeft TS tot gisteren zodanig gereden, dat hij het ABS niet nodig heeft gehad. (y)

Lijkt mij toch wel handig dat je weet wat je auto doet als je eens in een situatie komt die je niet had verwacht (anders is een slipcursus ook nutteloos). Is dat TS ook niet overkomen :rolleyes:

En een auto kan listig reageren soms. Hoeft de snelheid niet eens hoog te zijn. Mensen laten ervaren dat het ding zomaar met je aan de haal kan gaan zou best in de opleiding mogen.

Ik vind het toch vreemd dat veel mensen schijnbaar niet weten hoe abs werkt en welke reacties dat in het rempedaal oproept. Het is toch een kleine moeite voor rijinstructeurs om een glad stukje weg of zandpad te zoeken en de leerling iig 1x het abs kan laten voelen?

xvmlx zei:
Onderweg van werk naar huis maakte ik net iets vreemds mee. Ben er ook een beetje van geschrokken eerlijk gezegd.
Het sneeuwt buiten en op de weg ligt er ook een hoop sneeuw dus reed ik extra voorzichtig.

Ik geef zelf de voorkeur aan een bestuurder die misschien wat minder van de techniek van zijn auto weet,
maar die wel op zijn omgeving let en zijn rijstijl aanpast.

Boppie zei:
En een auto kan listig reageren soms. Hoeft de snelheid niet eens hoog te zijn. Mensen laten ervaren dat het ding zomaar met je aan de haal kan gaan zou best in de opleiding mogen.

Ik ben daar niet op tegen, zoiets als in de motoropleiding al gedaan wordt?

Eigenlijk zouden dergelijke voertuigbeheersingscursussen om de 5 jaar moeten worden herhaald,
dit ook om de bestuurders bewust te (blijven) maken van de mogelijke risico's van
bepaald soort rijgedrag, toestand van de weg en de weersomstandigheden.

Dus je vindt het normaal dat als iemand die voorzichtig rijdt toch in een slip komt (vandaag niet ondenkbaar) niet weet wat hij/zij moet doen? Apart.

Hallo allemaal,

Ik heb natuurlijk wel wat over ABS gehoord maar nooit in praktijk ervaren. Voor mij was op dat moment niets anders dan schrikken. Je denkt ook niet gelijk aan ABS want de reactie van de remmen was gewoon vrij hard. Heb tijdens mijn lessen denk ik wel noodstop test gedaan maar niet dat de ABS in werking trad. Anders had ik het gisteren wel geweten.

Ik heb vandaag rondgereden en remmen functioneerden weer normaal.

Bedankt voor jullie reacties!

Meeuw zei:
Dus je vindt het normaal dat als iemand die voorzichtig rijdt toch in een slip komt (vandaag niet ondenkbaar) niet weet wat hij/zij moet doen? Apart.

Dat staat er niet. TS weet wel dat er geremd moet worden, maar kan het trillende pedaal niet thuisbrengen (gebrek aan kennis van de techniek).
Ik heb alleen aangegeven waar ik de prioriteiten zou leggen. Voorzichtig/oplettend rijden vind ik belangrijker dan kennis van de techniek. Het ene sluit het andere echter niet uit ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

Ik ben daar niet op tegen, zoiets als in de motoropleiding al gedaan wordt?

Eigenlijk zouden dergelijke voertuigbeheersingscursussen om de 5 jaar moeten worden herhaald,
dit ook om de bestuurders bewust te (blijven) maken van de mogelijke risico's van
bepaald soort rijgedrag, toestand van de weg en de weersomstandigheden.

Bij een A rijbewijs hoort inderdaad een noodstop. Ik moest 35 jaar terug stapvoets rijden terwijl de instructeur, lopend naast me, schouderduwen uitdeelde. Ik heb hem 1 x om kunnen krijgen, hij mij nooit. :)

xvmlx zei:
Heb tijdens mijn lessen denk ik wel noodstop test gedaan maar niet dat de ABS in werking trad. Anders had ik het gisteren wel geweten

Een noodstop betekend vol op de rem. Als een auto abs heeft grijpt die dan altijd in.
Dus of de abs deed het niet, of de lesauto had geen abs, of je maakte geen echte noodstop oefening (dus niet hard genoeg geremd)

in elk geval weet je nu wel hoe abs reageert. ;)

Daarom ontstaan ook vaak ongelukken. Veel mensen trappen veel te zachtjes op de rem, of zodra ABS ingrijpt, laten ze de rem los.
Ik vind dat iedereen dat zelf eens moet proberen.

Als APK keurmeester heb ik met een pedaalkrachtmeter gewerkt. Je moet met 50 kg op het pedaal kunnen trappen voor maximale beremming. Dat is een wettelijke eis. Geloof me, als je met 50kg op een rempedaal staat, dan hoop je dat de stoel goed vast zit. Dat is écht veel kracht. Dat is nog steeds een europese eis, en dat houdt je reminrichting ook gewoon uit. Alleen wordt je daar tegenwoordig wel bij geholpen.

Moraal van het verhaal, bij een noodstop moet je écht het pedaal helemaal kapot willen trappen. En dan nog zit je lang niet aan de 50 kg ;)
Niks aan de hand dus.

Meeuw zei:
Vind het ook wel apart dat iemand niet weet/merkt dat zijn ABS werkt. Toen ik voor het eerst een auto met ABS had ben ik meteen gaan proberen op een stil/nat weggetje. Toen ik een slipcursus deed bestond de ABS nog niet.
Ik probeer het eigenlijk elke keer wel als het gesneeuwd heeft, zo ook vandaag. Gewoon om even te voelen wat de auto doet.

Leon in z'n SEAT zei:
Meeuw zei:
Ik probeer het eigenlijk elke keer wel als het gesneeuwd heeft, zo ook vandaag. Gewoon om even te voelen wat de auto doet.

Ik had nog niet eerder met een quattro op sneeuw gereden. Dus vandaag ook maar eens gekeken wat er gebeurt als je in een bocht wat meer gas geeft. Inderdaad, je moet je auto wel leren kennen (heb voor het eerst een lampje zien knipperen).

Leon in z'n SEAT zei:
Meeuw zei:

Doe ik ook. Ik heb geen ABS, even op een stil stukje rem intrappen en beetje spinnen om de grens aan te voelen.

Leon in z'n SEAT zei:
Meeuw zei:
Dat doe ik dus ook. Inclusief even een bocht iets "te" nemen, om te kijken hoe de auto reageert. Dan heb ik een beetje idee hoe vlot ik kan rijden zonder dat het onveilig wordt.

TomTom zei:
Daarom ontstaan ook vaak ongelukken. Veel mensen trappen veel te zachtjes op de rem, of zodra ABS ingrijpt, laten ze de rem los.
Ik vind dat iedereen dat zelf eens moet proberen.

Als APK keurmeester heb ik met een pedaalkrachtmeter gewerkt. Je moet met 50 kg op het pedaal kunnen trappen voor maximale beremming. Dat is een wettelijke eis. Geloof me, als je met 50kg op een rempedaal staat, dan hoop je dat de stoel goed vast zit. Dat is écht veel kracht. Dat is nog steeds een europese eis, en dat houdt je reminrichting ook gewoon uit. Alleen wordt je daar tegenwoordig wel bij geholpen.

Moraal van het verhaal, bij een noodstop moet je écht het pedaal helemaal kapot willen trappen. En dan nog zit je lang niet aan de 50 kg ;)
Niks aan de hand dus.

Exact. Veel auto's hebben tegenwoordig brake assist. Die bekijkt hoe snel het rempedaal de eerste paar centimeters wordt ingetrapt (schrikreactie) en gaat vervolgens maximaal uit zichzelf remmen zolang het rempedaal ingedrukt blijft.

Ik moet zeggen dat maandag ook de eerste keer was dat ik mogelijk de ABS voelde, maar kon ook stukken aangevoren sneeuw zijn. Ik hou bij normale weg omstandigheden ook al genoeg ruimte voor mij dat ik de meeste dingen kan coorigeren door gas los te laten.

Terug
Bovenaan