Ik kom er maar niet uit...

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen,

Ik loop nog steeds met de vraag m.b.t. een nieuwe auto. In mijn vorige topic stelde ik de vraag over een GTE, bij nader inzien is dat hem toch maar niet geworden vanwege het verbruik, aankomende verhoogde wegenbelasting etc.

Ik rij ongeveer 25k-30k km per jaar en ik rij nu in een VW Polo benzine. Ik ben vooral aan het kijken voor een Golf vanwege de grootte en het rijcomfort. Ik ga de auto ongeveer 2-3 jaar rijden voordat ik hem weg doe, het kan wel voorkomen dat ik voor die tijd een leaseauto krijg. Mijn vraag is; moet ik voor benzine, diesel of een CNG auto gaan? Wat betreft een CNG zie ik dat een A3 G-Tron vrij goedkoop is en zuinig in verbruik, maar dat de automaat ervan helemaal niks is en dat er teveel afgeschreven wordt op een CNG auto. Volgende zie ik een VW Golf staan die vrij nieuw is inclusief fabrieksgarantie, maar is het nu verstandig om een diesel te kopen? Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de hulp!
 
Een diesel waar 'de kop' al vanaf is, misschien?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/golf/46062110
 
Op een nieuwe Golf diesel ga je echt enorm afschrijven, ik heb de ANWB koerslijst er bij gepakt. Voor een Golf diesel van 2 jaar oud en 60.000 km met gemiddelde uitrusting krijg je nog maar iets meer dan de helft van de aanschafwaarde terug.
Blijkbaar is er op de 2e hands markt vrijwel geen vraag naar, er komt ook een nieuw model aan.

Als je een VAG auto wil dan zou je ook de Skoda Octavia 1.6 TDI kunnen overwegen, hier is veel aanbod in, en de prijzen liggen lager dan van de Golf. Neem er een waar al veel op is afgeschreven.

Je zou ook kunnen overwegen om een 4 of 5 jaar ex lease topper te kopen zoals de Renault Megane of Peugeot 308. Je koopt ze voor heel weinig geld, en schrijft er nog maar weinig op af.

CNG is vrij onbekend maar wel relatief goedkoop om te tanken,en schoon. Je moet de tank om de 4 jaar laten keuren bij een erkend keuringsstation. De kennis bij veel garagebedrijven is niet groot, dat betekend voor reparaties en onderhoud, dat je beter naar een CNG specialist kunt gaan, of een bedrijf die meer CNG auto's in onderhoud heeft.

De actie radius is kleiner dan van benzine en diesel, en er zijn veel minder tankstsations. Bij CNG kom je al snel op een gebruikte Audi A3 uit, hier is het meeste aanbod in. Betaal er zeker niet teveel voor, de vraag naar CNG auto's zal denk ik over een paar jaar niet wild zijn.
 
ak2 zei:
Op een nieuwe Golf diesel ga je echt enorm afschrijven, ik heb de ANWB koerslijst er bij gepakt. Voor een Golf diesel van 2 jaar oud en 60.000 km met gemiddelde uitrusting krijg je nog maar iets meer dan de helft van de aanschafwaarde terug.
Blijkbaar is er op de 2e hands markt vrijwel geen vraag naar, er komt ook een nieuw model aan.

Als je een VAG auto wil dan zou je ook de Skoda Octavia 1.6 TDI kunnen overwegen, hier is veel aanbod in, en de prijzen liggen lager dan van de Golf. Neem er een waar al veel op is afgeschreven.

Je zou ook kunnen overwegen om een 4 of 5 jaar ex lease topper te kopen zoals de Renault Megane of Peugeot 308. Je koopt ze voor heel weinig geld, en schrijft er nog maar weinig op af.

Duidelijk, Skoda, Peugot en Renault vind ik alle drie nou niet echt een plezier om in te rijden (niet arrogant bedoeld). Kan ik dan toch beter bij benzine blijven?
 
Bomenknuffelaar zei:
ak2 zei:
Op een nieuwe Golf diesel ga je echt enorm afschrijven, ik heb de ANWB koerslijst er bij gepakt. Voor een Golf diesel van 2 jaar oud en 60.000 km met gemiddelde uitrusting krijg je nog maar iets meer dan de helft van de aanschafwaarde terug.
Blijkbaar is er op de 2e hands markt vrijwel geen vraag naar, er komt ook een nieuw model aan.

Als je een VAG auto wil dan zou je ook de Skoda Octavia 1.6 TDI kunnen overwegen, hier is veel aanbod in, en de prijzen liggen lager dan van de Golf. Neem er een waar al veel op is afgeschreven.

Je zou ook kunnen overwegen om een 4 of 5 jaar ex lease topper te kopen zoals de Renault Megane of Peugeot 308. Je koopt ze voor heel weinig geld, en schrijft er nog maar weinig op af.

Duidelijk, Skoda, Peugot en Renault vind ik alle drie nou niet echt een plezier om in te rijden (niet arrogant bedoeld). Kan ik dan toch beter bij benzine blijven?

Afschrijving is gewoon een hele grote post zeker bij relatief jonge auto's, nieuwe diesel auto's schrijven enorm af. Je kunt dan beter in de huidige benzine auto blijven rijden. De termijn is ook best kort.

Overigens heb ik in diverse Skoda's, Peugeots, Renaults en VW's zelf gereden of meegereden, en ben het niet met je eens.
De merken zijn gewoon enorm aan elkaar gewaagd, en doen echt niet veel voor elkaar onder, en kruipen ook steeds dichter naar elkaar toe.

De VW is alleen wel duurder, maar vond ik zelf niet beter of slechter rijden. De motorisering, bandemaat en of je wel of geen sportonderstel hebt heeft meer invloed.
 
Bomenknuffelaar zei:
Duidelijk, Skoda, Peugot en Renault vind ik alle drie nou niet echt een plezier om in te rijden (niet arrogant bedoeld). Kan ik dan toch beter bij benzine blijven?

Dus een Skoda rijd anders als een VW die op precies hetzelfde platform staat? Een Seat Mii rijd anders als een Skoda Citygo, en een VW UP! rijd weer anders? o_O

Of is dat puur het imago? Want daar zal je wel op doelen. Kan je zeggen dat het niet arrogant bedoeld is, maar het is gewoon arrogant. En altijd triest dat de waarde van een mens, voor sommige mensen gerelateerd is aan de waarde van hun auto. Domste idee ooit.

Maar goed. Je wil 2-3 jaar rijden, is het niet veel slimmer en goedkoper om gewoon te leasen? Want zoals gezegd, een auto is ineens nog maar de helft waard als ze de showroom uit rijden. Helemaal als je het over VW hebt. (komt denk ik ook door dat VW veel geleased word, er is dus ontzettend veel aanbod.)
 
Nissan GTR R34 zei:
Bomenknuffelaar zei:
Duidelijk, Skoda, Peugot en Renault vind ik alle drie nou niet echt een plezier om in te rijden (niet arrogant bedoeld). Kan ik dan toch beter bij benzine blijven?

Dus een Skoda rijd anders als een VW die op precies hetzelfde platform staat? Een Seat Mii rijd anders als een Skoda Citygo, en een VW UP! rijd weer anders? o_O

Of is dat puur het imago? Want daar zal je wel op doelen. Kan je zeggen dat het niet arrogant bedoeld is, maar het is gewoon arrogant. En altijd triest dat de waarde van een mens, voor sommige mensen gerelateerd is aan de waarde van hun auto. Domste idee ooit.

Maar goed. Je wil 2-3 jaar rijden, is het niet veel slimmer en goedkoper om gewoon te leasen? Want zoals gezegd, een auto is ineens nog maar de helft waard als ze de showroom uit rijden. Helemaal als je het over VW hebt. (komt denk ik ook door dat VW veel geleased word, er is dus ontzettend veel aanbod.)
Ja een Skoda rijdt anders dan een VW, dat is gewoon een feit. De vering is veel meer op comfort afgesteld dan VW. Behalve de drieling maar dat zijn ook helemaal dezelfde auto's.
 
Nissan GTR R34 zei:
Bomenknuffelaar zei:
Duidelijk, Skoda, Peugot en Renault vind ik alle drie nou niet echt een plezier om in te rijden (niet arrogant bedoeld). Kan ik dan toch beter bij benzine blijven?

Dus een Skoda rijd anders als een VW die op precies hetzelfde platform staat? Een Seat Mii rijd anders als een Skoda Citygo, en een VW UP! rijd weer anders? o_O

Ja, of heb je er nog nooit goed in gereden?
Iedere auto heeft zijn eigen karakter. Niets is zo persoonlijk als een auto.
Vrij persoonlijk voor mij:
- opels (astra / corsa) rijden goed. Maar ik zit er niet fijn in. Voelt voor mij als een te grote jas.
- Renault. (megane, clio). Tsja, het rijdt. Zullen vast goede en betrouwbare wagens zijn
- Mazda (divers) Gemaakt voor kleine mensen. Ik vindt het heerlijk. Maar ik ken zat mensen die er verschrikkelijk in zitten.
- Peugeot 208 Ik kreeg bij proefzitten in de showroom al rugpijn :eek:
- Peugeot 3008, 108 Beide positief door verrast

etc etc.
Het beste wat een ts ook kan doen, is eerst veel autos proefzitten. Dan weet hij in ieder geval waar hij zich in thuis voelt :) En dan kunnen we er later advies op geven
 
Tja, ik lees twee kanten: financieel en imago. Je vind Audi en VW wel interessant maar Peugeot en Renault niet. En je noemt zuinig, verbruik, voordelige CNG etc.

Voor twee tot drie jaar zou ik nooit diep in de buidel tasten, zelfs 100.000km in een Aygo is dan te overzien. Iets van €20k twee jaar rijden kost je heel snel €8000 , bij diesel nog meer. CNG, LPG, benzine, dat maakt dan eigenlijk allemaal niet veel meer uit.

Ik zou ook het advies van ak2 willen geven, iets dat je voordelig op de kop tikt en dan bijna helemaal op rijdt.

De Polo blijven rijden is waarschijnlijk het slimst.
 
Terug
Bovenaan