Ik heb ook Volkswagen Polo 1.2

A

Anoniem

Guest
Hoi WendyJ
Ik heb precies hetzelfde motorlampje
Probleem
Ik heb de wegenwacht gebeld
Ook uit laten lezen krijg ik ook een code
De wegenwacht heeft tegen mij gezegd
De temperatuur van van m n auto moet op 90 graden
Staan mag niet hoger vindt ik raar blijft op 90 staan
Ook naar garage gereden ging het motorlampje weer uit de garage heeft het ook weer uitgelezen dan heeft hij ook geriset heeft de kabel vervangen die in de motor zit dat alle gegevens van de motor alles aangeeft heeft een naam dat weet ik dus niet het is een maand geleden in gezet een ook niet gebrand en vandaag begint de ellende weer en het lampje begint weer te branden ben nu op vakantie 3.15 gereden ook onderweg gestopt ben bijna op de vakantie plek dan gaat hij rode lampje branden moet morgen weer de wegenwacht bellen groeten wim

wim zei:
Hoi WendyJ
Ik heb precies hetzelfde motorlampje
Probleem
Ik heb de wegenwacht gebeld
Ook uit laten lezen krijg ik ook een code
De wegenwacht heeft tegen mij gezegd
De temperatuur van van m n auto moet op 90 graden
Staan mag niet hoger vindt ik raar blijft op 90 staan
Ook naar garage gereden ging het motorlampje weer uit de garage heeft het ook weer uitgelezen dan heeft hij ook geriset heeft de kabel vervangen die in de motor zit dat alle gegevens van de motor alles aangeeft heeft een naam dat weet ik dus niet het is een maand geleden in gezet een ook niet gebrand en vandaag begint de ellende weer en het lampje begint weer te branden ben nu op vakantie 3.15 gereden ook onderweg gestopt ben bijna op de vakantie plek dan gaat hij rode lampje branden moet morgen weer de wegenwacht bellen groeten wim

Goedemorgen Wim,

Onderaan het topic is een regel met rechts onderin met rode letters: Reageren Reageren met quote Bericht rapporteren. Kies daar van een van de twee reageren-links en je schrijft een antwoord op het oorspronkelijke onderwerp.
Verder zitten er op je toetsenbord van die grappige tekentjes die soms in smileys veranderen. Die leestekens (zoals de punt, de komma en de hoofdletter) maken de tekst beter leesbaar.

En om jouw werkelijke vraag te beantwoorden (voor zo ver ik begrijp wat het probleem is): De reparatie is dus kennelijk niet goed uitgevoerd. Wat je nu kan doen is vooral afhankelijk van welk lampje er gaat branden (zelfs de eerste generatie Polo had al meerdere waarschuwingslampjes). Helaas is het wel gebruikelijk om rode lampjes te gebruiken voor die situaties waarin je niet verder kan rijden.

20190501_Dashboardlampjes.png

wim zei:
Motorlampje 4 die blijft branden

Draait de motor nog wel normaal of maakt hij een "raar geluid"?

Dat lampje wil zeggen dat de motor "in noodloop" draait. Ergens in de motor is iets stuk (bijvoorbeeld de lambdasonde) waardoor het motormanagement (de inspuitcomputer) het mengsel niet meer kan instellen. De motor schakelt dan automatisch over op een nood programma waarmee je wel een kort stukje kan rijden maar wat de motor, katalysator en milieu vervuilt.

Ik zou hier niet lang mee doorrijden (hooguit 100 km of zo) en de auto even laten uitlezen bij een vertrouwde garage.

Zie ook:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4974399,5894537#msg-5894537

Oude topics omhoog trappen wordt helaas niet gewaardeerd hier. Dus ik ben blij dat je al een ander topic hebt aangemaakt.
Ik ga even verder met de info uit het andere topic. Er van uit gaande dat je ongeveer dezelfde klachten hebt.

Wat voor kilometerstand heeft de auto en wat is het bouwjaar?

Welke code kwam er uit bij het uitlezen? Alleen resetten heeft namelijk weinig nut.
Was de motor koud of warm toen het probleem zich voordeed? (reed je net, of was je al 20 a 40km verder en wat gaf de temperatuurmeter aan?)

Zonder die info kunnen we lastig helpen namelijk.

Vandaag had ik Wegenwacht gebeld
Waarschijnlijk sensore of katalysator
Waarschijnlijk moet het vervangen worden
Hij heeft reset gedaan oranje lampje motor lampje
Is je nu uit stel lampje weer aangaat dan knippert dat mag echt niet meer rijden dan moet garage bellen Ik hoop dat opgelost is Groetjes Wim

Laat die auto eens uitlezen en kijk welke foutcodes er uit komen.
Er is gemiddeld nog geen 5000 km per jaar met die auto gereden. Dat is verschrikkelijk weinig.

Dat betekend dat het zo simpel kan zijn als een vervuilde inlaat en daarbij behorende EGR (en ventiel) Een weinig-km kwaaltje van deze tijd. Vooral als er veel korte stukken gereden worden.
Dan kun je een lambdasensor of katalysator wel gaan vervangen. Maar de kans dat de fout binnen een korte tijd weer terug komt is zeer goed mogelijk. Je krijgt immers nooit een fatsoenlijk mengsel in je motor.

Let wel, dit soort problemen hoeven niet per definitie foutmeldingen te geven die het probleem aanwijzen. Meestal zijn lamdasensor foutmeldingen en katalysator foutmeldingen het gevolg van een ander probleem.

Terug
Bovenaan