Iets bijzonders.. Wel voor het gezin 20-25K

Jasper Oosterhof

Net ingestapt
Zoals de titel al verklapt. Ik sta open voor speciale uitvoeringen, voor reguliere modellen hou ik het bij mijn short list

Even een kort voorstelrondje. Momenteel rijden we een Suzuki Vitara uit 2016 en een Nissan Leaf uit 2016. Ik fiets regelmatig naar het werk en de korte stukjes gaan bijna allemaal met de Nissan Leaf. Voor vakanties en lange stukken pakken we de Suzuki, we komen gemiddeld uit op 7000 km per jaar. Die Suzuki willen we Vervangen want we willen:

- meer ruimte: genoeg beenruimte en grote kofferbak (2 kinderen en een grote hond)
- comfort en stille cabine
- automaat
- trekhaak (nu aanhanger, later waarschijnlijk caravan)
- "premium" audio systeem
- zuinig genoeg: 1/12 of beter
- geen Franse auto's
- Niet te zwaar i.v.m. wegenbelasting
- hoge auto
- betrouwbaar
- niet te duur in onderhoud

Shortlist:
- Mitsubishi Outlander Benzine (proefrit mee gemaakt. Leg de lat misschien niet zo hoog, maar ik was hier al blij mee)
- Skoda Kodiaq (proefrit mee gemaakt. Man man, wat een ruimte en rust. Alleen die DSG is traag)
- Toyota Rav4 (vanaf 2016)
- Lexus NX
- Alfa Romeo Stelvio (mag niet van vrouw)
- Honda CRV 1.5

Zijn nog genoeg andere soort gelijke modellen, maar liever geen VAG product (Skoda Kodiaq even de uitzondering)

Nou, vind ik auto's erg leuk, maar verder dan internet wijsheid kom ik niet. Ik heb een zwak voor auto's met een prachtig interieur. Zeker die special editions. Dat je echt iets bijzonders hebt. Bijvoorbeeld:
- Alfa Romeo Maserati edition
- Hyundai 25 jahre edition
- Skoda laurin en klement
- Ford Vignale
- Renault Initiale

Ik hoor graag van jullie aan wat voor uitvoeringen ik nog meer kan denken. Kort samengevat: Ik zoek een unicorn :)

- Skoda Kodiaq (proefrit mee gemaakt. Man man, wat een ruimte en rust. Alleen die DSG is traag)
Ook in de Sport stand? Ik heb een tijdje in een Polo diesel met een DSG gereden en in de sportstand was het prima. Verbruikt is dan wel een stuk hoger, maar dat was een kwestie van de pook even in sport stand duwen als je snel van je plek wilt komen.

Voor de rest, niet echt een bijzondere auto die Kodiaq. Echt een dertien in een dozijn auto, maar dat heb je sowies al snel als je voor een hoger model gaat.

Die Kuga is wel een goede tip. Nooit serieus naar gekeken omdat ik dacht dat die te klein was. Zeker de moeite waard om in het echt te bekijken. Liters zeggen ook niet alles. Zo vond ik de kofferbak van de NX tegenvallen. Zelfde voor de CX5. Ruimte achterin en de kofferbak mag wat groter.

Ik kon in de kodiaq de sportstand niet vinden. Wellicht beter zoeken. Bedankt voor de tip!

In mijn zoektocht kwam ik nog een VW touran highline R met bruine leren stoelen. Beetje zelfde idee als de Kodiaq. Superpraktisch, maar alles schreeuwt familie eerst :p Ik kan het wel waarderen hoe doordacht die auto is. Eigenlijk ideaal. Ben toch bang dat mijn rationele kant gaat winnen

Als je de DSG traag vind schakelen dan is dit de reden om niet voor een Mazda automaat te gaan. Voor betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen maken, van de 7000 km per jaar zal de auto niet slijten.

De Renault Initiale is Frans, even uit je lijstje halen:).

Wat dacht je ervan om de Suzuki weg te doen en voor de vakanties een auto te huren…….

Die Kuga is wel een goede tip. Nooit serieus naar gekeken omdat ik dacht dat die te klein was. Zeker de moeite waard om in het echt te bekijken. Liters zeggen ook niet alles. Zo vond ik de kofferbak van de NX tegenvallen. Zelfde voor de CX5. Ruimte achterin en de kofferbak mag wat groter.

Ik kon in de kodiaq de sportstand niet vinden. Wellicht beter zoeken. Bedankt voor de tip!

In mijn zoektocht kwam ik nog een VW touran highline R met bruine leren stoelen. Beetje zelfde idee als de Kodiaq. Superpraktisch, maar alles schreeuwt familie eerst :p Ik kan het wel waarderen hoe doordacht die auto is. Eigenlijk ideaal. Ben toch bang dat mijn rationele kant gaat winnen
Ik weet niet of de Kodiaq die heeft hoor, mijn ervaring is alleen met een Polo R Line. Maar veel auto's hebben tegenwoordig wel een sportstand. Bij die Polo mikte de automaat op een hoger toerental tijdens het rijden en dan ben je dus ineens wel vlot van je plek af. Ik tikte hem daarin als ik bijv. in ging halen of invoegen. Misschien dat een hybride ook kan helpen het gat op te vullen.

Kodiaq heeft gewoon een sportstand in de DSG gewoon 1x klik naar beneden en dan gaat deze container prima weg uit de startblokken bij droog weer. In de regen niet doen want dan blijf je stilstaan

Nu 1,5 jaar een Kodiaq Sportline en bevalt me tot op heden echt perfect ook zeker als trek auto met caravan of wat anders erachter

Wel 1 ding, het is een container op wielen waardoor hij met een pittige rijstijl aardig wat brandstof lust

Wat vind je van van een Renault Koleos TCe 160, ook geleverd in zeer luxe Initiale Paris uitvoering. De auto is gebouwd in Zuid Korea en vrijwel gelijk aan de Samsung QM6.

Is een auto die je heel weinig ziet.

Ford S max met een 2.5 5 cilinder?
Ik heb ernaar gekeken en een beetje hetzelfde gevoel als bij de BMW 2 gran tourer. Is het gewoon net niet voor mij.

Kodiaq heeft gewoon een sportstand in de DSG gewoon 1x klik naar beneden en dan gaat deze container prima weg uit de startblokken bij droog weer. In de regen niet doen want dan blijf je stilstaan

Nu 1,5 jaar een Kodiaq Sportline en bevalt me tot op heden echt perfect ook zeker als trek auto met caravan of wat anders erachter

Wel 1 ding, het is een container op wielen waardoor hij met een pittige rijstijl aardig wat brandstof lust
Waarschijnlijk 27 december een proefritje doen. Hadden we wel geprobeerd, maar er kwam alleen eco te staan of zoiets. Zal er beter naar kijken
Wat vind je van van een Renault Koleos TCe 160, ook geleverd in zeer luxe Initiale Paris uitvoering. De auto is gebouwd in Zuid Korea en vrijwel gelijk aan de Samsung QM6.

Is een auto die je heel weinig ziet.
Dat is inderdaad wel iets bijzonders.

Bedankt voor de tips allemaal. Mag gerust out of the box denken. Zo heb ik ook niet zoveel met die tucson, maar die 25 jahre uitvoering vind ik wel echt gaaf

Auto gekocht :D

Dagje auto's gepland met de vrouw. De eerste was meteen raak. We hebben een Mitsubishi Outlander 2.0 Instyle 2019 gekocht Bij een Mitsubishi dealer. Deze auto heeft alle mogelijke opties en 7 zitplaatsen. Zag er netjes uit en al het onderhoud zat erbij. Auto was bij dezelfde dealer gekocht en onderhouden. Vorig jaar een grote beurt gehad waarbij ondermeer de remblokken en remschijven waren vervangen. Dit jaar nog de CVT olie vervangen. De banden konden nog een paar jaartjes mee, maar wilde liever nieuwe banden eronder. Voor 370 euro extra 4 nieuwe Goodyear vector all seasons erbij. Daarbij kregen we nog 12250 euro terug voor onze Suzuki 1.6 uit 2016. Dat was ook meer dan verwacht. De eerste garage kwam met een bod van 10500.

Superpraktische auto die eigenlijk alles doet wat wij nodig hebben. Alleen niet echt iets speciaals... Wellicht is dat ook beter. Kan ik blijven dromen over iets moois en hebben wij een praktische Ikea gezinswagen die tegen een stootje kan. Nog belangrijker: mijn vrouw is er helemaal gelukkig mee. Die gaat er ook het meeste mee rijden.

Grootste verrassing was de audio kwaliteit van het Rockford Fosgate systeem. Kan daar echt van genieten :)

Los van de aankoop nog het volgende:

- Ford Kuga: wat minder ruim en kwaliteit is twijfelachtig? las een een hoop vervangen over verschillende terugroepacties omtrent de PHEV variant. Over de 1.5 een aantal negatieve verhalen gelezen over de kwaliteit van het blok.
- Wilde nog gaan kijken bij een Mazda 6 signature uit 2019. Geen hoge instap, wel een ontzettend mooie auto.

Nogmaals bedankt voor de reacties

Fijn dat je er blij mee bent maar dat je het een fijn rijdende auto vindt kan ik niet begrijpen en een leuk interieur al helemaal niet.

Fijn dat je er blij mee bent maar dat je het een fijn rijdende auto vindt kan ik niet begrijpen en een leuk interieur al helemaal niet.
Waarom zou het geen fijn rijdende auto kunnen zijn? Voor Jasper voldoet hij en hij vind het dus fijn rijden. Er staat helemaal niks over het interieur.

Heb zowel de Outlander als de Kodiak gereden. In Sportline trim vond ik het een mooi interieur. Qua rijden is die me heel goed bevallen ook qua ruimte. Het was de opvolger van de Outlander. Bij de zoektocht kwam ik er achter dat er maar weinigen zo ruim zijn als de Outlander. Dat is toen dus de Kodiak geworden. Overigens bij rustig rijden vond ik hem kuist erg zuinig. De Outlander daarentegen..... Deed overigens niets verkeerd maar deed me ook echt niets.

Terug
Bovenaan