Nico GTR zei:
Ik ga een grijswater systeem aanleggen. Het water vanaf het dak van het huis, garage/nieuw te bouwen loods wordt in eerste instantie naar de tank afgevoerd die in de tuin/onder de nieuwe loods geïnstalleerd wordt.
Minimaal 5000 liter, misschien doe ik nog iets meer...maar die berekening heb ik nog niet helemaal uitgewerkt voor mijn situatie. Dit water kan via een tappunt op de loods worden gebruikt voor het beregenen en besproeien van de tuin, zonder dat hiervoor "kostbaar" drinkwater moet worden aangebroken.
Je kunt dat natuurlijk uitbreiden maar in de basis is het een relatief simpel systeem, invoer vanaf de regenpijp, pomp, filter en een tappunt.
Ik heb al vele van die grijs water systemen (wij noemen dat groen water) in tuinen ingegraven en aangesloten. (of nog aanwezige oude stookolietanks na reiniging op deze manier een 2e leven gegeven)
In het groeiseizoen bij zomerse temperaturen is een gemiddelde tuin wekelijks ongeveer 5 tot 10mm neerslag nodig (afhankelijk van grondsoort), dat komt voor zandgronden dus al neer op een wekelijkse regenbui van 10 mm of een sproeibeurt van 10mm. (10mm neerslag = 1 m³ water per 100 m²)
Voor de benodigde waterbuffer om te sproeien wordt als vuistregel 3 tot 4 sproeibeurten gerekend, en daarmee zit je dus al aan een benodigde opslagcapaciteit van 3 tot 4 m³ per 100 m² tuin.
In de afgelopen 3 jaren is echter gebleken dat die vuistregel niet eens toereikend is door neerslaggebrek: in het groeiseizoen stonden de opslagtanks na 2 of 3 sproeibeurtjes al weer droog terwijl er nog wel water nodig was, en buiten het groeiseizoen liepen de opslagtanks continu over in het riool omdat de tuin geen water nodig had.
Gemiddeld liggen de kosten voor plaatsen en aansluiten van een opslagtank ergens tussen de € 1200,= en € 2000,= per m³ inhoud, dan moet je dus wel heel veel op het sproeien met leidingwater kunnen bezuinigen om die investering er weer uit te kunnen krijgen.
Mijn advies om dit systeem echt rendabel te krijgen: beschouw het sproeien slechts als een bijzaak en koppel het systeem gelijk aan op de woning zodat wasmachine, toilet e.d. hierop aangesloten worden... dit zijn namelijk de grootste waterverbruikers jaarrond, daarmee bespaar je een veelvoud aan leidingwater als met alleen die paar sproeibeurtjes in de lange droge periodes.
Indien je tevens de mogelijkheid hebt om een grondwaterput te spuiten (en er geen roest in het grondwater zit) kun je gedurende droge periodes de opslagtanks ook bij gaan vullen met grondwater, en dan worden de mogelijkheden voor het sproeien van de tuin in lange droge periodes zoals afgelopen jaren opeens ook een heel stuk gunstiger.