Ideaal toerental om te schakelen, Lupo 1.0

TjappieBakker

Net ingestapt
Hallo beste Autoweek fans!

Ik ben nu al een jaar in het bezit van een leuke vw Lupo 1.0 mpi. Op de verschillende forums lees ik veel over een hoog verbruik bij dit model en met deze motorisering, ikzelf rij gemiddeld ongeveer 1 op 12/13.

Ik schakel altijd bij 2000 toeren, maar nu vraag ik mij af of het loont om voortaan bij 1500 toeren te schakelen.

Ook lees ik dat een te laag toerental zelfs slechter is...

Kan iemand hier opheldering over geven? (Mijn dank is groot!:cool:)

Zo'n verbruik is echt belachelijk voor zo'n auto. Lager dan 2000 toeren zou ik niet gaan. Lager is slecht voor de motor.

Dan doe ik met mijn 1 op 9 nog niet eens zo slecht, maar dat is een 6 cilinder automaat.
Rijd je veel korte stukken? Daar wordt het verbruik ook niet beter op.

Meestal rij ik 21 km heen en 21 terug. Het is een beetje een strop, want bijna alle andere auto's zijn meteen heel duur in verzekering (nog geen schadevrije jaren). Dus iets anders kopen is echt mn laatste optie.

Ik snap dat verbruik echt voor geen meter. Mijn Corsa B met een 1,2 16v verbruikt tussen de 1 op 16 en 1 op 20 afhankelijk van mijn ritjes. Deze komt uit 2000. Zo'n Lupo moet dan toch ook gemakkelijk dat soort waardes halen?

Probeer eens bij 2500 toeren te schakelen, met zo vroeg schakelen vraag je veel te veel van de motor die dan ver buiten zijn werkgebied zit.
En juist dan moet hij hard werken en is hij niet zuinig.

@Opel omega. Ik ben me er wel van bewust dat een 1.0 veel harder moet werken en de km stand zal ook wel een rol spelen, maar ik ben geen expert...

Ben al wel rond aan het kijken voor (minimaal) een 1.2, maar twijfel nog wat het precies moet worden.

@Carkiller Dat is zeker het proberen waard, ik denk snel "meer belasting meer verbruik". Maar dat is niet helemaal het geval dus...

Bij een constante snelheid en op een rechte vlakke weg is een lager toerental gewenst, minder omwentelingen betekent minder verbruik. Bij veel stadsverkeer zit je daarentegen met remmen en optrekken en moet je proberen de auto in het optimale toerengebied te houden voor optimale prestaties. Voor de meeste auto's ligt dit zo tussen de 2.500 en 3.000 toeren, dus probeer ergens in dat gebied op te schakelen.

@Zadelsnuiver Ik ga vanaf nu het brandstofverbruik hier ook bijhouden, dan ben ik benieuwd wat de verschillende manieren gaan doen!

Dat vebruik lijkt mij inderdaad belachelijk hoog. Hier hebben we ook een VW met 60PK 1.0 MPI voor de deur staan. Wel een stuk nieuwer, maar 1 op 20 is met gemak te halen. En hij krijgt af en toe flink op zn donder ( moet ook wel om een beetje vlot mee te komen met het verkeer :) )

Ik zou inderdaad eens gewoon bij 2500 toeren of zo eens schakelen met optrekken. Eenmaal op snelheid kun je wel tussen de 1500 en 2000 zitten als het vlak is zonder tegenwind :)

andere zaken om het verbruik iets te kunnen doen dalen is de airco uit zetten om de dagen dat het niet hoeft (als het er op zit) en zorgen voor de juiste bandenspanning

@Ascona gt "Op snelheid" (80/100 km/u), is 3000 toeren in zn 5 echt het minimum.

Maar eigenlijk komt het erop neer dat ik gewoon eens (inplaats van op 2000 toeren) op 2500 toeren moet schakelen.

Dat is ook het proberen waard!

TjappieBakker zei:
@Ascona gt "Op snelheid" (80/100 km/u), is 3000 toeren in zn 5 echt het minimum.

Maar eigenlijk komt het erop neer dat ik gewoon eens (inplaats van op 2000 toeren) op 2500 toeren moet schakelen.

Dat is ook het proberen waard!

Nee hoor, eigenlijk komt het erop neer dat je gewoon op 3000 tpm minimaal moet schakelen. Tijdens het warmdraaien schakel ik daar pas op om inderdaad te zorgen dat die niet onder de 2k komt en daarmee al zijn smering verliest intern.
Zodra die warm is, tsja 5k ofzo, misschien zelfs wel 6k als ik zin heb.

Dat laatste is niet perse nodig, maar gebruik je motor, op het punt waar zijn max. koppel zit draait die het meest efficient, en dus het zuinigste. Schakel eens bij 3500 rpm en probeer de rem zo min mogelijk aan te tikken en als het echt niet anders kan rem dan vrij hard. Dat is ook nog eens beter dan zacht slepend remmen.

Autokosten beginnen bij verbruik, daarachter zitten echter de echte kosten voor gebruik.

Ik denk eerder dat er iets mis is met de auto, dat gebruik lijkt mij niet normaal.
Met een 25 jaar oude 2.5 6 cilinder, haal ik dat verbruik ook.
Dit was ook niet het geval toen ik de auto net had gekocht, toen haalde ik maar 8 km op een liter benzine.
De banden waren te zacht, de bougies en filters heb ik vervangen en de luchtmassameter en de katalysator waren kapot.
Laat de auto eens uitlezen op foutmeldingen.
Vervuiling zou ook nog een rol kunnen spelen en slechte kwaliteit benzine (E10)
En uiteraard het 'nieuwe rijden' toepassen, dus voldoende afstand houden. Je kunt dan bij een rood licht al gas minderen, zodat je zonder tot stilstand te komen weer door kunt rijden bij groen licht.

Ondanks de (naar mijn mening) te lichte motor voor dat gewicht is een verbruik van 1 op 12 a 13 wel erg dorstig. Ik zou ook denken aan een probleem; dat ie in een soort mini-noodloop staat ofzo, bijv. een temperatuursensor die roet in 't eten gooit of een lambdasonde of enz. Misschien uitlezen? Ik weet dat de Polo 6N2 vanaf eind 1999 redelijk uit te lezen is; ik veronderstel de Lupo dan ook, mogelijk heeft ie foutcodes en kun je gerichter zoeken.

Ik denk dat er wel meer aan de hand is, want de lupo gaat ook niet harder dan 130 (lijkt wel een begrenzer). Niet dat ik die snelheid wil halen, de toegestane 100 is nu mans zat voor dit karretje.

Misschien toch maar eens laten nakijken :confused:

-Trip meter op nul bij het vol tanken
-Dan rijd ik gemiddeld tot de helft van de tank (vaak 204 km)
-Weer voltanken (en getal van de trip opschrijven)

En dan een kwestie van bijvoorbeeld 204km : 16l = 12,75 (dus 1 op 12,75)

Maar het gaat bij deze vraagstelling meer om de meest zuinige techniek :)

TjappieBakker zei:
-Dan rijd ik gemiddeld tot de helft van de tank (vaak 210 km)

Zo'n "meting" slaat hélemaal nergens op. Probeer dit https://www.spritmonitor.de/ eens...

TjappieBakker zei:

De meest zuinige techniek ligt helaas niet onder de motorkap van je Lupo...
a070.gif

TjappieBakker zei:
Ik denk dat er wel meer aan de hand is, want de lupo gaat ook niet harder dan 130 (lijkt wel een begrenzer). Niet dat ik die snelheid wil halen, de toegestane 100 is nu mans zat voor dit karretje.

De Lupo zou 152 km moeten halen, dus dat bevestigd mijn vermoeden.
Mijn Mazda ging met de kapotte luchtmassameter en katalysator ook niet harder dan 195 km.
Na vervanging was dit weer 220 en was ook het verbruik weer normaal.
Dus mogelijk is ook je luchtmassameter of lambdasensor(S) stuk.
En als je daar mee doorrijdt dan gaat ook je katalysator stuk.

Jazzik zei:
TjappieBakker zei:

Zo'n "meting" slaat hélemaal nergens op. Probeer dit https://www.spritmonitor.de/ eens...
Heb je aandelen in die toko of zo? Die site doet precies hetzelfde als wat Jasper uitlegt hoor, alleen die middelt meer tankbeurten. Maar als TS elke tankbeurt vergelijkbare cijfers ziet kan hij prima zelf de conclusie trekken zonder er een site bij te betrekken...

Jazzik zei:
TjappieBakker zei:

TjappieBakker zei:

De meest zuinige techniek ligt helaas niet onder de motorkap van je Lupo...
a070.gif

Is gewoon een prima manier van meten toch? Ik zie niet wat er mis mee is.

Ik denk overigens ook dat de Lupo niet helemaal in optimale conditie is? Hoe staat het met onderhoud? Gewoon volgens het boekje of doe je alleen de dingen die nodig zijn voor de APK? Bandenspanning al eens gecheckt?

Aanlopen van de remblokken? Blijkbaar iets dat extra weerstand geeft voor een hoger verbruik. Wanneer is voor het laatst bougies en luchtfilter vervangen? Banden op ECO bandenspanning.

@MX6 Dat ga ik eens in de groep gooien bij de garage!

@MWH Ja, ik kijk gewoon naar het gemiddelde :cool:
Naast een airbaglampje heeft de apk (naast wat stofhoezen) geen bezwaar.

Heb de auto aangeschaft voor een kleine prijs en doe meestal alleen het nodige, met advies van iemand die er kijk op heeft. Maar natuurlijk moet alles goedkoop (heb de lupo meer voor schadevrije jaren opbouw). Daarna koop ik iets knappers.

Ben wel van plan om na de aankomende apk (oktober) olie te verversen en even alles te laten checken.

@Nlmobile De bandjes staan op 2.4 bar (2.2 / 2.3 is aanbevolen)

Begin eerst eens met een grote beurt incl. fris oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter en bougies... achterstallig onderhoud wegwerken doet vaak al wonderen in het verbruik.
En verder wat elders ook al is aangegeven het torretje op toeren houden, zondermeer tussen de 2000 en 3000 rpm.

TjappieBakker zei:

In welke versnelling heb je dat geprobeerd? Best kans dat je dat je auto dit niet in de hoogste versnelling haalt maar eentje lager.

Autootje haalt zijn topsnelheid in de 5e versnelling gok ik zo . bij 150 km/u draait de motor 5250 toeren per minuut en het maximale vermogen komt vrij bij 5000 rpm.
Als ik het goed uitgerekend heb draait de motor in de 4e versnelling bij 150km/u 6400 rpm en dan zit ie hoogstwaarschijnlijk al lang in zijn toerenbegrenzer.

overbrenging 1e 3,46:1
overbrenging 2e 1,96:1
overbrenging 3e 1,36:1
overbrenging 4e 1,05:1
overbrenging 5e 0,86:1
overbrenging 6e -
overbrenging 7e -
overbrenging 8e -
overbrenging 9e -
overbrenging achteruit 2,92:1
eindoverbrenging 4,23:1
info
toerental bij 120 km/h (theoretisch) 4.200 tpm

Even los van of je schakelt bij 2000rpm, 2500rpm of 3000rpm, dat ding moet zowiezo toch zuiniger kunnen lopen dan 1 op 12/13?

Deze tank kwam ik op een afstand van 334 km en heb ik zonet 23,4 liter getankt... dus 334 : 23,4 = 1 op 14,273

Hier zitten wat lange stukken tussen (minimaal 25 km), maar ook stukjes van 5 km.

Dus eigenlijk rij je alleen relatief korte stukjes. 25km is nog steeds erg weinig als ik eerlijk ben.
De hele korte stukjes van 5 tot 10km zorgen echt voor een extreem hoog verbruik omdat de motor daarbij nooit echt op temperatuur komt.
Als je eens een aantal ritten van 50 tot 100km maakt zul je zien dat het verbruik echt lager wordt.

Voorbeeldje:
Onze Ford C-Max verbruikt bij kortere stukjes tegen de 1:10 tot 1:11. Bij lagere stukken is 1:15 goed haalbaar.
Mijn Corolla hybride verbruikt met een koude motor en korte stukjes ook rond 1:15 tot 1:16 en als hij steeds goed warm wordt is 1:20 tot 1:22 haalbaar.

@golfdiesel Ik hoop binnenkort een baan te bemachtigen waarvoor ik elke dag 30km (zowel heen als terug) met rijden, dan zal het sowieso al wat beter gaan lijkt mij... :)

De echt lange stukken zijn meer bij uitjes of vakanties, maar daar moet nog een eerste keer voor komen :cool:

Ik hoor ook regelmatig mensen over de witte aanslag onder de oliedop (slush volgensmij), maar daar heb ik dan gek genoeg geen last van (gelukkig maar). :confused:

@TjappieBakker

Een motor draait het zuiniger (het hoogste rendement) rond het maximale koppel. Jouw auto heeft een relatief kleine motor die best wel moet werken om alles op gang te helpen.
Daarom zou ik de motor wat hoger in de toeren gebruiken, tussen 2500 en 4000 rpm. Stadsritjes waarbij de motor niet echt warm wordt (minder dan 25 km of zo) zijn nooit zuinig en deze ritjes vervuilen de motor ook nog eens sneller.

Verder is de conditie van de motor belangrijk. Het verschil tussen een goed onderhouden auto (schone olie, remmen in orde en filters ok) en een slecht onderhouden auto kan oplopen tot 25% meer verbruik. Hetgeen niet wil zeggen dat nu ineens onderhoud volgens het boekje het verbruik terugbrengt naar acceptabele waarden, verse olie doet niets af aan slijtage die al opgetreden is door rijden met vieze olie.

Er zijn middeltjes die garagebedrijven kunnen toepassen om extreme vervuiling weg te halen. Denk aan koolresten in de motor en dergelijke. Deze resten weg laten halen kan het rendement ook verhogen, een lange vakantierit zal ook (maar veel minder) werken.

Voor het bijhouden van het verbruik gebruik ik al jaren spritmonitor. Bonnetje meenemen, tellerstand opschrijven en invullen - meer moeite is niet nodig. Je kan eventueel ook het onderhoud invullen in spritmonitor maar dat hoeft niet en er is zelfs een app.

Als de auto altijd erg rustig gereden wordt, wil het ook nog weleens helpen om hem eens een tijdje goed de sporen te geven. Mijn eerste auto was een oude Golf die bij aanschaf amper 130 reed. Na een vakantie in de Ardennen liep hij opeens 150... :) Ik weet niet of het ook positieve invloed had op het verbruik, maar hij ging in ieder geval wel beter rijden.

De VW Lupo met 1,0 met distributie ketting is inderdaad niet zuinig. Nou is 1 op 14 wel haal baar maar veel zuiniger zal het niet worden. De Seat Arosa uit die tijd was voorzien van een andere 1,0 met riem en die haalde betere cijfers.

Distributieketting in een Lupo? [slingert google aan] Verrek, er bestaat inderdaad een 1.0 met onderliggende nokkenas en stoterstangen. Schijnbaar een oud Skoda product en onderin 't blok wordt die nokkenas aangedreven met een kettinkje (overigens ook geleverd in de Arosa, maar zoiets kan per land & bouwjaar verschillen). Maar er zijn ook 'gewone' VW 1.0 motoren (zoals ik ze ken van de Polo's) geleverd in de Lupo, met bovenliggende nokkenas aangedreven door een riem. De ouderwertse stoterstangen motor zal niet uitblinken in zuinigheid. Welke TjappieBakker in z'n Lupo heeft, is dan de vraag.

Gewoon met distributieriem, dus een nazaat van wat o.a. al jaren in de Polo's lag. 1op14 klinkt al beter dan de eerder genoemde 1op12 a 13, maar ik ben nog steeds van mening dat 't beter moet kunnen.

Terug
Bovenaan