iCar V23 (CN)

Pjotr

Asfaltkampioen

iCar V23, de elektrische SUV van Chery en Xiaomi​

De iCar V23, ontwikkeld door de Chinese autobouwer Chery en Xiaomi-dochter Zhimi Technology, is een kleine elektrische SUV. Hij lijkt op een Land Rover Defender en mikt op jongere klanten.


Chery-iCar-V23-1.jpg


De V23, het tweede model van het Chinese merk iCar, is een SUV die in de tweede helft van 2024 op de markt komt. Deze auto werd ontwikkeld door Chery in samenwerking met Zhimi Technology, een onderdeel van elektronicagigant Xiaomi. De V23 is één van de zes à acht modellen die dit nieuwe merk de komende drie jaar lanceert.

Icar V23 2


Echte terreinwagen

De V23 is verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving (één of twee elektromotoren) en wordt gevoed door batterijen van specialist CATL, waardoor hij een rijbereik van 400 tot 500 km haalt. Met zijn lengte van 4,22 m heeft hij een aanrijhoek van 43 graden, wat bewijst dat hij niet alleen bedoeld is voor stadsverkeer, maar ook buiten de gebaande wegen geraakt.
icar V23 3

Avontuurlijk uiterlijk

De stijl van de iCar V23 is geïnspireerd door de Land Rover Defender en de Ineos Grenadier. Nogal potent dus, met een hoekige vorm en verbrede wielkasten, zonder franjes. Hij ziet eruit als de perfecte avonturier met een dakdrager, een externe opbergruimte achteraan, zijtreden en grote wielen van 19 of 21 ich. Het dashboard is geometrisch, zeer minimalistisch en verticaal gestructureerd.

Bron
 
Autoblog schrijft er ook over, met wat meer gegevens over de iCar :

Apple-concurrent (!) presenteert: de iCar​




Drijven ze nu gewoon de spot met Apple…?
Zoals bekend heeft Apple zich gigantisch verkeken op het ontwikkelen van een auto. De Apple Car werd telkens uitgesteld, en in februari werd bekent dat er definitief de stekker uit is getrokken. Naar verluidt heeft Apple hiermee zo’n 10 miljard dollar door het urinoir gespoeld.

iCar​

Bij Apple willen ze dit hele project natuurlijk zo snel mogelijk vergeten, maar de Chinezen strooien nog wat zout in de wonde. Zij presenteren namelijk een nieuwe EV genaamd de iCar. We kunnen ons niet voorstellen dat Apple daar géén patent op had, maar wellicht hebben ze dit overgekocht.

Xiaomi​

Het frappante is: deze iCar is een gezamenlijk project van autogigant Chery en Zhimi Technology, een dochteronderneming van Xiaomi. Die naam kennen we van… inderdaad, smartphones. Het is dus een rivaal van Apple die nu de iCar presenteert.

Kersvers merk​

iCar is een kersvers merk, wat nog maar 1 jaar bestaat. De Chinezen hanteren het motto: je kunt nooit genoeg automerken hebben. De auto die je hier ziet is nota bene al het tweede model van iCar. Vorig jaar lanceerden ze hun eerste model: de iCar 03, een robuuste elektrische SUV. Daar had Xiaomi zich echter nog niet mee bemoeid.
iCar V23iCar V23iCar V23iCar V23

Mengelmoes​

Nu volgt dus de iCar V23. Dit is ook een elektrische SUV, maar dan iets compacter. De Chinezen zijn het afkijken nog niet verleerd, want de V23 oogt als een mengelmoes van bestaande SUV’s. De auto houdt het midden tussen een Defender en een Wrangler, met de neus van een old school Land Cruiser en de achterlichten van een G-Klasse.

Formaat​

De iCar V23 oogt wel stoer, maar groot is ‘ie niet. Met een lengte van 4,22 meter is deze auto vergelijkbaar met een Volvo EX30. Precieze specificaties zijn nog niet bekend, maar de auto zou 400 tot 500 km range moeten hebben. Er is ook versie met vierwielaandrijving, maar dat is vrij gebruikelijk bij EV’s.

Europa?​

Over Europa wordt nog met geen woord gerept, maar je weet het natuurlijk nooit. Moederbedrijf Chery komt sowieso met drie nieuwe merken onze kant op: Omoda, Jaecoo en Exlantix. iCar kan er dan ook nog wel bij.

Bron
 
Hij is voornamelijk geïnspireerd op de Bejing BJ212 die zelfs korte tijd in Nederland leverbaar is geweest.
Grappig dat je dit zegt! Ik had het eerst een bericht gelezen hierover op een Russische autosite, daar werd het wel benoemd dat ie daar op lijkt. De Nederlandse (en Belgische) vakliteratuur (ahum) is denk ik niet bekend met de Bejing BJ212.
 
Hij is voornamelijk geïnspireerd op de Bejing BJ212 die zelfs korte tijd in Nederland leverbaar is geweest.
Ik had van de chinese autosite vernomen dat er ook een nieuwe 212 in de pijplijn staat.

OT: Grappig ding, al is die c-stijl wel erg dik zo. Lijkt zo op een bedrijfswagen. Achterkant is ook wel grappig met dat schooltasje op de achterklep, had die andere iCar ook.
 

Chery presenteerde een elektrische crossover, gestileerd als een ‘Chinese UAZ’​

Chery Automobile, gepresenteerd als iCar, lanceerde vorig jaar een nieuwe elektrische crossover V23, gestileerd als een klassieke Chinese legerjeep BJ212.

De styling bleek zeer succesvol, veel beter gelukt dan bijvoorbeeld Land Rover met zijn nieuwe Defender of Ford met zijn Bronco.

In het beeld van de iCar V23 zijn alle karakteristieke details van het BJ212- uiterlijk minutieus in elkaar gezet en op een nieuwe manier uitgeboerd . De proporties van een korte en lange carrosserie met minimale overhangen, een blanco dakstijl aan de achterkant die verwijst naar de canvas bovenkant van de BJ, een uitsteeksel op de carrosserie langs de zijwanden, de vorm van de wielkasten, de vorm en locatie van de verlichtingsapparatuur, de indeling van de voorgroep - alles is hetzelfde als op de BJ212. De ontwerpers slaagden er zelfs in om zo'n detail over te brengen als de voorspatborden die niet aansluiten op de bumper. Kortom uitstekend werk van de stylisten.
Ondanks alles is er geen sprake van bijzondere mogelijkheden(geen idee wat ze hiermee bedoelen) van de iCar V23 op ruw terrein.
4210978.jpg


Het leeggewicht bedraagt ongeveer 2,5 ton, het platform is gelijk bij achterwielaandrijving of vierwielaandrijving.
4210976.jpg

De totale afmetingen van de iCar V23 zijn als volgt: lengte 4220 mm, breedte 1915 mm, hoogte 1845 mm. Wielbasis 2730 mm. Bodemvrijheid - 206 mm.

De range bedraagt, afhankelijk van de aanpassing en de batterijcapaciteit, 400-500 km.

De iCar V23 zou in 2025 op de markt kunnen komen.

Bron, Newsdrom.ru

Ik deel nog maar even een stukje van Newsdrom. (natuurlijk ietwat gekleurd) Daar wordt de Bejing wel aangehaald.

Ik vind het een erg toffe auto, laat maar komen!
 
Drijven ze nu gewoon de spot met Apple…?

iCar​

Bij Apple willen ze dit hele project natuurlijk zo snel mogelijk vergeten, maar de Chinezen strooien nog wat zout in de wonde. Zij presenteren namelijk een nieuwe EV genaamd de iCar. We kunnen ons niet voorstellen dat Apple daar géén patent op had, maar wellicht hebben ze dit overgekocht.


Chery is een beetje een a-typische Chinese autofabrikant. Zo waren bv een hele tijd hun typenamen in het Engels (ondanks dat ze vooral in China zelf verkochten) en werd de Chinese naam ervan vertaald. Zo maakte Chery vanaf ongeveer 2007 een pickup met de Chinese naam Aika. Dat was dus een vertaling. En je raadt het al, een vertaling van de originele naam: iCar.

Die pickup werd gemaakt tot 2013 en opgevolgd door een model met een andere naam (Higgo). Chery heeft wel wat met merknamen en iCar bleek een favorietje. In 2013 verscheen het opnieuw. Chery introduceerde een gloednieuwe sedan, de Arrizo 7, die volgens het merk stond op het eveneens nieuwe iCar-platform. Een paar jaar later kreeg dat platform een gebruikelijke alfanumerieke code (M1X).

iCar was dus weer beschikbaar en nu plakte Chery het op een serviceprogramma voor hun kleine EV (Little Ant). Het iCar programma besloeg bepaalde opties, een onderhoudsprogramma, verlengde garantie en aanverwante zaken. Sinds de introductie van de iCar 03 in 2023 is iCar ook een merknaam voor auto's.

Apple's eerste stappen op autogebied waren pas in 2014. Toen had Chery de naam iCar al op twee verschillende projecten geplakt. Bovendien heette het Apple gebeuren officieel Project Titan en was iCar alleen maar een label gebruikt door de pers en Apple fans.
 
Terug
Bovenaan