Hyundai IX35 Benzine/gas, stotteren/inhouden/ploffen

A

Anoniem

Guest
Goedendag allemaal,
Ik ben sinds een half jaar eigenaar van hyundai ix35 van 2012, 2.0 benzine en LPG-G3 automaat.
Kort erna begon ik te merken zowel op benzine als gas inhouden en stotteren van de auto. Bij koude start en lage toeren(binnendoor rijden) houd ie nog erg in en kom soms niet vooruit, pas na heel rustig gas geven gaat ie vooruit.
Daarna rijd ie wel, maar gebeurt wel eens naar +/- 500 te heb gereden dat ie spontaan afslaat, daarna starten en weer rijden. Bij remmen valt de toerental erg snel omlaag alsof weg wil vallen. Maar gas geven en dan kan ik weer. En foutcode P2192 komt steeds naar voren, soms gaat ie van zelf weg en soms reset ik hdm met OBD. Soms voel ik de auto ook ploffen/bonken. Op de snelweg, dus hogere toeren geen probleem.
Ik heb de volgende dingen gedaan:
1. Bougies vervangen.
2. Gasklephuis gereinigd.
3. MAF sensor gewisseld.
4. Inlaatspruitstuk gedemonteerd en schoongemaakt maar was redelijk schoon.
5. Lambdasonde bank 1 gewisseld.
6. Compressie gemeten en was overal 12bar.
7. Additieven toegevoegd aan benzine en 2 dagen op benzine gereden.
8. Luchtfilter vervangen.
9. Einddemper maakte een hol geluid, die ook vervangen.
Dit allemaal gedaan maar nog steeds hetzelfde en codd P2192 komt weer terug en klachten blijven hetzelfde.

Wie kan mij hiermee helpen AUB!?

Met vriendelijke groet,
Zuhair

Aangezien de problemen zowel bij gas als benzine optreden, zou ik eens de ontsteking installatie controleren. Want de klachten wijzen in de richting van overslaan in de cilinders. En nagaan waar de foutcode voor staat, kan ook geen kwaad.

@Witje87: moet ik dan geen foutmelding krijgen bij uitlezen?

@Supervisor R. Ik heb alleen de bobines niet gewisseld en deze heb ik nu besteld. Huidige bobines op weerstand gemeten, maar gaven allen 0.

controleer ook eens op een vacuumlekkage... de sensoren gaan dan anders bijregelen met "rijk mengsel" tot gevolg..

Nokkenas en krukassensor hebben een aantal storingen die niet gedetecteerd kunnen worden en dus geen foutmelding geven.

Engineer2 zei:
Nokkenas en krukassensor hebben een aantal storingen die niet gedetecteerd kunnen worden en dus geen foutmelding geven.

Dus betekent gewoon wisselen met de hoop dat het probleem oplost!

Pietzoveel zei:
controleer ook eens op een vacuumlekkage... de sensoren gaan dan anders bijregelen met "rijk mengsel" tot gevolg..

Ja klopt, ik heb alle slangen gecontroleerd en inlaatspruitstuk op scheuren gecontroleerd maar geen afwijkingen gevonden.

Zuhair 6059597 zei:

@Supervisor R. Ik heb alleen de bobines niet gewisseld en deze heb ik nu besteld. Huidige bobines op weerstand gemeten, maar gaven allen 0.

Nogmaals, kijk eerst eens wat die foutcode betekent. In het wilde weg onderdelen gaan vervangen is zinloos, als je niet weet wáár je het moet zoeken.

Supervisor R zei:
Zuhair 6059597 zei:

Nogmaals, kijk eerst eens wat die foutcode betekent. In het wilde weg onderdelen gaan vervangen is zinloos, als je niet weet wáár je het moet zoeken.

Foutcode P2192 betekent: Systeem te rijk bank 1. Dus erg ruime code om toch gericht te kunnen zoeken. Ik heb ook niet onbeperkt geld om dingen te wisselen, maar stapsgewijs dingen gedaan en nog steeds niet kunnen verhelpen.

Is even langs een dealer rijden geen optie? Die hebben vaak ervaring met storingen bij bepaalde types en modellen... Kunnen vaak gelijk de vinger op de zere plek leggen.

Pietzoveel zei:
Is even langs een dealer rijden geen optie? Die hebben vaak ervaring met storingen bij bepaalde types en modellen... Kunnen vaak gelijk de vinger op de zere plek leggen.

Zeker een optie. Misschien moet ik dat gaan doen, maar ik dacht eerst zelf uitzoeken. Bedankt

Je geeft aan dat je de lambda sensor en de LMM hebt gewisseld. Bedoel je hiermee dat je een tweedehands of gebruikt item op de kop hebt getikt? Ik vermoed namelijk sterk dat je luchtmassameter de problemen veroorzaakt.

Pietzoveel zei:
Vandaag bij dealer in Amsterdam langs geweest en het probleem verteld, helaas geven ze aan dat ze de auto een dag willen hebben voor diagnose stellen en dan kijken wat eruit komt

x trailrijder zei:
Je geeft aan dat je de lambda sensor en de LMM hebt gewisseld. Bedoel je hiermee dat je een tweedehands of gebruikt item op de kop hebt getikt? Ik vermoed namelijk sterk dat je luchtmassameter de problemen veroorzaakt.

Alles wat ik gewisseld heb zijn nieuwe exemplaren. LMM is er niet in deze auto, ik heb wel de MAP sensor voorbij de gasklephuis gewisseld.

Zomaar een idee, gezien het een gas auto is,.
Ik weet niet of er hydraulische klepstoters inzitten, zo niet, misschien eens kleppen stellen.

marcel21674 zei:
Ik weet niet of er hydraulische klepstoters inzitten, zo niet, misschien eens kleppen stellen.

Volgens TS is compressie goed.
Loopt hij niet op twee brandstoffen tegelijkertijd?

Paar dagen verder nu. Nieuwe set bougies geplaatst en nieuwe set bobines. Echter probleem blijft aanwezig en kort erna met de auto een stukje gaan rijden en brandde de motormanagement lampje weer. Uitgelezen en nu code P2188 'systeem te rijk bij stationair bank 1'. Ik word helemaal niet goed van. Code gewist en kwam tot nu toe niet meer terug maar hetzelfde issue nog!!

fles5092081 zei:
marcel21674 zei:

Hoe kan ik dit controleren?

Zuhair 6059597 zei:
fles5092081 zei:
marcel21674 zei:

Je zou je gastank eens helemaal leeg kunnen rijden, en dan nog even doorrijden om het systeem echt helemaal leeg te krijgen. Maar dat kan alleen als het geen systeem is met een brandstofpomp in de gastank. Dus in ieder geval niet met een Vialle systeem proberen.

Wellicht even naar pouls in baarlo rijden.
Naar een gewone dealer hoef je niet te gaan.
Die hebben er meestal geen kaas van gegeten.
Heb heel veel km op lpg erop zitten.
Poels is niet goedkoop maar simpelweg 1 van de beste gasinbouwer.

EVV zei:
Zuhair 6059597 zei:
fles5092081 zei:
marcel21674 zei:

Je zou je gastank eens helemaal leeg kunnen rijden, en dan nog even doorrijden om het systeem echt helemaal leeg te krijgen. Maar dat kan alleen als het geen systeem is met een brandstofpomp in de gastank. Dus in ieder geval niet met een Vialle systeem proberen.

Er zit een vogels gassysteem in. Ik ga het proberen.

Dominus zei:
Wellicht even naar pouls in baarlo rijden.
Naar een gewone dealer hoef je niet te gaan.
Die hebben er meestal geen kaas van gegeten.
Heb heel veel km op lpg erop zitten.
Poels is niet goedkoop maar simpelweg 1 van de beste gasinbouwer.
Bedankt voor je reactie. Echter het probleem zit niet in het gas. Want op benzine rijden is het hetzelfde.

fles5092081 zei:
Hoe zagen de bougies eruit? Kun je met een scanner live data uitlezen, de LTFT?
Bedankt voor je reactie.
Bougies zagen er goed uit. Droog en niet verbrandt of zo. Er zitten nu iridium Bosch bougies erin. Data lezen, moet ik laten doen kan ik niet zelf! Ik heb een eenvoudige OBD scanner.

Ik heb geen originele einddemper erin. Deze maakt de laatste tijd holle geluid en gerammel, kan dit het probleem van stotteren verklaren? Hiernaast paar dagen terug een lange stuk gereden en was de einddemper niet zo warm, met de hand aan de te raken!!

Dat hij op benzine ook klachten geeft kan zeker aan de inbouw van lpg liggen.
Van de transportboot af wordt er ergens in een loods massaal een gasinstallatie in gekwakt.
Meestal de goekoopst mogelijke italiaanse rotzooi.
Jouw klacht riekt naar een vacuumlek ergens.

Als de klepzittingen te zacht zijn zou je ook eens naar de klepspeling kunnen kijken.
Als deze zelfstellend zijn zou de koek wel eens op kunnen zijn.
Wat is de kmstand?

Dominus zei:
Dat hij op benzine ook klachten geeft kan zeker aan de inbouw van lpg liggen.
Van de transportboot af wordt er ergens in een loods massaal een gasinstallatie in gekwakt.
Meestal de goekoopst mogelijke italiaanse rotzooi.
Jouw klacht riekt naar een vacuumlek ergens.
Dat kan kloppen. Vacuumlekkage lijkt me ook, maar lastig zoeken. Want ik heb tot zo ver alles al gecontroleerd. Zelfs het inlaatspruitstuk uitgebouwd, schoongemaakt en gecontroleerd en hiernaast de pakking ervan vervangen.

Dominus zei:
Als de klepzittingen te zacht zijn zou je ook eens naar de klepspeling kunnen kijken.
Als deze zelfstellend zijn zou de koek wel eens op kunnen zijn.
Wat is de kmstand?
Alles het goed zijn het geen zelfstellende kleppen. Kn stand is 171000km.

LPG helemaal leeg gereden en alleen op benzine gereden, maar helaas probleem blijft aanwezig. Ik begin eigenlijk te twijfelen aan de automaatbak!! Kan een automaat zo'n probleem veroorzaken?

Een tijdje niet gereageerd maar in de tussentijd meedere diagnoses gesteld. Nu is de auto bij de dealer. Ze wilden kleppen gaan stellen en zagen dat de ketting versprongen was, spanner gewisseld en op tijd gezet. Maar probleem nog aanwezig. Kleppen waren niet gesteld omdat ze dachten dat het de ketting was. Nu worden de kleppen gesteld met de hoop dat het probleem opgelost gaat worden,pffff.

Zuhair 6059597 zei:
Een tijdje niet gereageerd maar in de tussentijd meedere diagnoses gesteld. Nu is de auto bij de dealer. Ze wilden kleppen gaan stellen en zagen dat de ketting versprongen was, spanner gewisseld en op tijd gezet. Maar probleem nog aanwezig. Kleppen waren niet gesteld omdat ze dachten dat het de ketting was. Nu worden de kleppen gesteld met de hoop dat het probleem opgelost gaat worden,pffff.
Kleppen afgesteld en ketting+spanner vervangen. Probleem is opgelost 🎉. Auto loopt weer als een zonnetje.

Terug
Bovenaan