Hyundai i30 | Nieuw: update 2024

Moest vanmorgen met mijn eigen auto voor een onderhoudsbeurt naar de dealer in Hoogeveen. Bij de "buren" (Auto palace) stond de nieuwe i30 al in het blauw en zwart voor de showroom. Ziet er netjes uit, al kan de voorzijde mij nog niet echt bekoren. Interieur ziet er wel heel verzorgd en goed afgewerkt uit.

Inmiddels is de i30 ook in Noord-Amerika geïntroduceerd als de Elantra GT. Aldaar zijn er twee motoren: een 2.0 en een 1.6 Turbo voor de Sport.

2018-Hyundai-Elantra-GT-111-876x535.jpg

2018-Hyundai-Elantra-GT-112-876x535.jpg

2018-Hyundai-Elantra-GT-101-1-876x535.jpg

2018-Hyundai-Elantra-GT-104-1-876x535.jpg

Bron: https://www.caranddriver.com/news/2018-hyundai-elantra-gt-hatchback-photos-and-info-news

Dat lijkt een mooi gestrekte stationcar te worden! Mooi dat de raamlijn zo ver is doorgetrokken, dat vind ik voor de verhoudingen van een stationcar vaak alleen maar mooier.

@D-C

Daar sla je de spijker op de kop, helemaal mee eens.

Ik vind de nieuwe Sports Tourer van Opel in dat opzicht ook erg geslaagd, de nieuwe V90 van Volvo volstrekt mislukt. Een estate met rare verhoudingen m.i., volstrekt inwisselbaar ontwerp. Oud ontwerp principe van Jan Wilsgaard (voormalig ontwerper van Volvo, jaren zeventig, tachtig, o.a. 140 serie, 200-serie en 700 serie), derde zijruit bij een stationcar moet langer zijn dan de ruit van het achterportier, om een zo gestrekte vormgeving te krijgen. Volvo loste dit op met inderdaad een grote derde zijruit (zie als vb de 200 estate en 700 estate) en een rechte achterzijde, helaas ontwerp principes welke Volvo heeft losgelaten met dertien in een dozijn vormgeving als resultaat.

^ Smaken verschillen. Ik vind zo'n lange 3e zijruit als bij een Volvo 140/200/700 dus geen porem. Die auto's zijn puur op functie en niet op mooie vorm getekend, wat bij tegenwoordige stationwagons gelukkig wel gebeurd. Volvo's van vroeger waren dozen met wielen er onder.
De Volvo V90 is imo perfect qua raamverdeling en met het verdere design is ook niks mis. De i30 wagon hierboven is in dat opzicht ook prima geslaagd.

2017 Hyundai i30 Wagon has more trunk for your junk
2017-hyundai-i30-wagon.jpg

Hyundai has taken the wraps off the third-generation i30 Wagon set to become one of the most practical models in its class thanks to a massive trunk. With the rear seats in place, the compact estate designed in Germany and produced in Czech Republic can swallow as much as 602 liters of your luggage. Should you need even more hauling capabilities, fold down the rear seats and the cargo capacity will grow to a massive 1,650 liters. For the sake of comparison, the model it replaces was able to hold 528 and 1,642 liters, respectively. Expect virtually the same numbers from its sister model, the new Kia cee’d SW likely due in 2018.

Beyond the bigger trunk, it’s unsurprisingly the same i30 hatchback. It carries over the generous 2,650-mm wheelbase and has the very same width: 1,795 mm.

As expected, the wagon is going to be powered by the same array of engines, including a turbocharged three-cylinder 1.0-liter gasoline unit with 120 hp (89 kW) on tap. Upgrade to the larger four-cylinder 1.4-liter and you’ll have 140 hp (138 kW) at your disposal. For those who would rather have a diesel, the thrifty 1.6-liter CRDi is going to be available with 95, 110, and 136 hp.

Depending on engine choice, the 2017 Hyundai i30 Wagon is going to be offered with a six-speed manual gearbox or a seven-speed, dual-clutch automatic. Needless to say, these two transmissions are going to send the engine’s power exclusively to the front wheels. The only i30 that might receive the all-wheel-drive treatment is the i30 N hot hatch, but a decision is still pending.

As it’s the case with the five-door hatchback, the wagon boasts a generous array of safety and equipment systems, such as Advanced Smart Cruise Control and Autonomous Emergency Braking. Customers can also fit the compact family hauler with a Lane Keeping Assist System, Blind Spot, Rear-Cross Traffic Alert, and a High Beam Assist.

The list of optional goodies is quite long and it includes among others full-LED headlights, wireless charging, rearview camera, and an eight-inch touchscreen for the infotainment system set to feature Android Auto and Apple CarPlay integration.

Tested on the Nürburgring, the third-gen Hyundai i30 Wagon will receive its world premiere at the Geneva Motor Show next month before going on sale shortly thereafter. In the second half of 2017, the i30 range will grow with the launch of the i30 N, while early 2018 a fastback body style will be added to the lineup.

Motor1

Een van de meest evenwichtige auto's in zijn klasse wat mij betreft, samen met de Ford Focus Wagon, Kia cee'd SW em Skoda Octavia Combi. Ook een stuk beter gelukt dan de i30 hatchback. Nog steeds mist de auto een beetje een eigen gezicht, het is optisch een beetje een mix tussen de 308 en 508 SW, maar dat is bepaald geen schande. De auto oogt verder heel correct, designfratsen in dit segment pakken wat mij betreft meestal verkeerd uit. De vorige i30 Tourers deden het hier volgens mij niet goed, ik denk dat deze het beter moet kunnen doen.

Achterkant doet me aan de Optima denken. Geslaagd model, ik denk dat dit wel wat wordt in NL!

Die Autobild foto's zijn echt vreselijk, vooral die tweede. Waarom moet men zulke idiote foto's maken?

Mooie station, beduidend beter gelukt dan de hatchback. Jammer van de m.i. wat schreeuwerige neus maar als geheel een geslaagd model.
Wel blijf ik de motorkaplijn een misser vinden, dat had beter gekund (en gemoeten?).

20ivyaw.jpg

Barri zei:
Die Autobild foto's zijn echt vreselijk, vooral die tweede. Waarom moet men zulke idiote foto's maken?

Op de foto's van Autobild staan steevast foto's met de redacteuren in beeld/in de weg. Vaak uiterst charmant, ik begrijp ook niet precies wat de gedachte erachter is.

De wagon ziet er (op de voorzijde na) goed uit. Beter gelukt dan de hatchback. Maar door die neus komt de auto niet op mijn verlanglijstje. Die grille is veel te groot.

Nog even iets over de prijzen van de i30. Op de site "mijn" i30 geconfigureerd. Onderaan de streep kom ik iedere keer een bedrag van ruim Euro 800 tegen voor afleverkosten. Ik meende toch echt dat dat gebeurd was.
Overigens: Euro 28000 (kant en klaar voor de deur) voor een 1.0 first editon hatchback met een mica kleur en 17 inch wielen vind ik wel heel erg veel geld.

i30 Wagon live @ Autosalon van Genève:

hyundai-al-salone-di-ginevra-2017-ce9f208f3713e821c5e20bc21e16c381.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2017-c2632fdf60dc873edd9c83eb73d2a25a.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2017-6069c234e4cee4799297a2df36d602fa.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2017-8733ca492bc78b2bc31b1b249bd0ebf1.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2017-079d7c9951600b28f094dab72e9feb09.jpg

hyundai-al-salone-di-ginevra-2017-d035be7abbfae314c099fdff3bb29780.jpg

Hyundai stand: https://www.omniauto.it/salone/ginevra2017/stand/1599/hyundai

Tipje voor de accessoirehandel. Maak een kentekenplaathouder die de hele onderste helft van de grille bedekt. Bedek voor de aardigheid maar eens op het beeldscherm met je pink het onderste deel van de grille. Daar knapt de i30 enorm van op.
Ik vind de i30 station verder een hele mooie auto, maar die grille vind ik misstaan. Hoe mooi ik die rode kleur vind, ik zou 'm dus altijd in het zwart nemen.

[size=medium]Hyundai maakt prijzen i30 Wagon bekend[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 1 juni 2017 • Tekst: Bob Kroese[/size]

21.995 euro, dat is de vanafprijs van de nieuwe Hyundai i30 Wagon. De meerprijs ten opzichte van de hatchback ligt, afhankelijk van de gekozen motor en uitvoering, tussen de 500 en 2.000 euro.

Hyundai heeft de prijzen van de nieuwe i30 Wagon bepaald. De stationwagon kost minimaal 21.995 euro. voor dat bedrag krijg je de 120 pk sterke 1.0 T-GDI benzinemotor. De meerprijs ten opzichte van de hatchback is in dit geval 1.500 euro.

Hyundai levert de i30 Wagon ook met de andere motoren van de hatchback, de 1.4 T-GDI met 140 pk en de 110 pk sterke 1.6 dieselversie. Bij die eerste is de meerprijs van de Wagon slechts 500 euro, als je kiest voor dieselversie dan bedraagt het extra te betalen bedrag 1.500 of 2.000 euro, afhankelijk van de uitvoering.

De i30 Wagon heeft een bagageruimte van 602 liter, die is uit te breiden tot 1.650 liter. Het merk levert de ruime i30 in de uitvoeringen i-Drive, i-Motion, Comfort en Premium. Vanaf het tweede uitrustingsniveau zijn airconditioning, bluetooth, centrale deurvergrendeling, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, cruise control en stuurwielbediening standaard.

De i30 Wagon is per direct te bestellen bij de dealer.

hyundai-i30-wagon-288849-800.jpg

hyundai-i30-wagon-288848-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/juni/43007-hyundai-maakt-prijzen-i30-wagon-bekend

i30 Wagon
1.0 T-GDI i-Drive € 21.995,-
1.0 T-GDI i-Motion € 23.495,-
1.0 T-GDI Comfort € 25.995,-
1.4 T-GDI Comfort € 26.995,-
1.4 T-GDI Comfort DCT € 29.995,-
1.6 CRDi Comfort € 29.495,-
1.6 CRDi Comfort DCT € 32.995,-

Prijzen leken me op het eerste gezicht vrij stevig, maar blijken bij nadere beschouwing toch heel netjes vergeleken met de concurrenten. Het is een cliché, maar auto's zijn duur geworden.

hyundai-i30-fastback.jpg

hyundai-i30-fastback.jpg

hyundai-i30-fastback.jpg

hyundai-i30-fastback.jpg

hyundai-i30-fastback.jpg

hyundai-i30-fastback.jpg

hyundai-i30-fastback.jpg

hyundai-i30-fastback.jpg

Van saai hok naar een leuke, vlotte auto! Alleen zo'n 'smalle' kont (beetje ala Mercedes C-klasse Coupe) trekt mij nooit zo. Wel jammer dat Hyundai zo origineel bezig was maar tegenwoordig vooral wilt lijken op andere auto's.

Achterkant vind ik iets te slapjes, maar verder een prima model. Japanners hadden al jaren die liftback's, volgens mij waren ze ook wel redelijk populair, maar je ziet ze tegenwoordig helaas nooit meer (naja, de Octavia is nog zoiets). Ben benieuwd of en hoe ie gaat verkopen!

Leuk, ik had geen idee dat dit model in de planning stond. Ik houd van liftbacks. :) Jammer dat het dan automatisch verlaagd en harder geveerd moet zijn, alsof iedereen daar op zit te wachten.

Leuke aanvulling, hiermee heeft Hyundai wel iets bijzonders in handen. Maar of ik 'm nu ook echt mooi vind, nou dat weet ik zo net nog niet. De raamlijn had beter verder doorgetrokken kunnen worden à la Audi A5 Sportback, dat had de Fastback volgens mij eleganter moeten maken.
Mooi dat het motorenaanbod gewoon bij de 1.0 Turbo begint, dan hoeven de prijzen ook niet teveel uit de hand te lopen, hoewel Hyundai hopelijk zo wijs is om geen Honda Civic-prijzen te gaan vragen voor dit model.

[size=medium]Hyundai i30 N: bij de grote jongens[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 13 juli 2017 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Hyundai betreedt het segment van de 'hot hatches' met de i30 N. Het merk geeft nu de eerste foto’s vrij.

Hyundai presenteert de i30 N, het eerste model dat onder het sportieve N-label op de markt komt. Het merk waagt zich met de snelle i30 in het segment van de 'hete hatchbacks'. Hyundai brengt 250 of 275 pk (de Performance-uitvoering) vermogen mee, geproduceerd door 2.0 T-GDI turbomotor. Accelereren van 0 naar 100 km/u kan in 6,4 en 6,1 seconden.

Er komen verschillende uitvoeringen van de i30 N. De verlaging is 4 tot 8 mm, de wielen in de uitgeklopte wielkasten meten 18 of 19 inch. Hyundai heeft de stuurinstallatie aangepast, zodat de wielen directer op de stuurbewegingen reageren. Zelfs op het circuit moet de i30 N zijn mannetje staan.

Aan de buitenkant is de sportieve i30 te herkennen aan de gewijzigde bumper met grote luchtinlaten, de front splitter met rode rand, de side skirts en de dakspoiler met driehoekig remlicht. Donkere accenten in de koplampen, grille en onderaan de achterbumper vergroten de feestvreugde. Binnenin zijn onder andere sportstoelen, een sportstuur en andere sportieve accenten te vinden.

De i30 N komt eind dit jaar naar Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.

hyundai-i30-n-289771-800.jpg

hyundai-i30-n-289772-800.jpg

hyundai-i30-n-289773-800.jpg

hyundai-i30-n-289776-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/juli/43233-hyundai-i30-n-bij-de-grote-jongens

i30 N & Fastback live @ IAA Frankfurt 2017:

hyundai-al-salone-di-francoforte-2017-b80e68baa7f090a4737b338fbfc7c101.jpg

hyundai-al-salone-di-francoforte-2017-d2cd1340a867bb7a133db31eccd1b6c0.jpg

hyundai-al-salone-di-francoforte-2017-be9e37219627ff552c5a7cb9dd3d6e79.jpg

hyundai-al-salone-di-francoforte-2017-88fbf73f8e9a70045d9ee2be78921033.jpg

hyundai-al-salone-di-francoforte-2017-0f0f30c598072ee228ef3d1fc9f6039a.jpg

image-uploaded-from-ios-1_9.jpg

image-uploaded-from-ios-2_10.jpg

image-uploaded-from-ios_9.jpg

Meer foto's: https://www.autoexpress.co.uk/hyundai/i30/98309/new-hyundai-i30-fastback-brings-5-door-coupe-option-to-family-hatch-range
Hyundai stand: https://www.omniauto.it/salone/francoforte2017/stand/1855/hyundai

Wat een lelijk ding...

Die C-klasse Coupe kont past totaal niet bij de rest van de strakke en fraaie koets

Die Fastback is kansloos hier. Die I30N is echt geslaagd, benieuwd hoe hij zich verhoudt tov de gevestigde orde.

hyundai-i30-n.jpg

De eerste tests met de Hyundai i30 N zijn binnen:
https://www.autocar.co.uk/car-review/hyundai/i30-n/first-drives/hyundai-i30n-2018-review
https://www.autoexpress.co.uk/hyundai/i30/99482/new-hyundai-i30-n-2017-review

Zomaar wat citaten uit de verslagen van AutoCar en AutoExpress:

The Hyundai i30N might not be as quick as the fastest hot hatchbacks in a straight line, but that doesn’t stop it from being a great car to drive. Ex-BMW M boss Albert Biermann has had a hand in gifting the car a terrific chassis and brilliant steering, but on top of all that it’s also competitively priced – with more quality and equipment inside than most of its rivals. For a first effort it’s deeply impressive.

(...)

But while the i30 N’s mostly lag-free straight-line performance is perfectly decent in isolation, it’s the car’s chassis that steals the show. This, ultimately, is what makes it so memorable to drive, even if it can’t quite match the very fastest hot hatchbacks in an all-important traffic light drag race.

(...)

What's it like?
Extremely impressive. Surprisingly so, given that in just 30 months the project has gone from being an entry on the Hyundai board’s wish list to a product you can buy from dealerships complete with five-year warranty.

Perhaps most impressive is that the i30N gets the fundamentals right.

(...)

It’s difficult to overstate what a brilliant job Hyundai has done with this car’s chassis. The most severe mode, Sport+, is usable – preferable, even – on most roads, although the Sport setting beneath it quells flares of wheelspin that rougher surfaces precipitate. Normal mode, meanwhile, calms proceedings to the extent that you might forget you’re at the wheel of such a potent hatch. The burly engine and commendably feelsome steering are merely the supporting cast.

(...)

First impressions suggest that trackday regulars – whom Hyundai is attempting to woo with the i30N – might also want for a more mobile rear axle. Biermann admits a Renault Sport Mégane is the sharper tool in this regard, but insists the i30N is the more versatile proposition and better device for learning. He’s probably right, too.

As for aesthetics, call them ‘tame’ if you like but Hyundai prefers to use the word ‘timeless’. We’ll give it the benefit of the doubt on this one – there’s a refreshing lack of chintz to the i30N that imbues it with an elegance reminiscent of the Clio 197 and original Focus RS. No bad thing.

(...)

The hot hatch market has never been so competitive, but newcomer Hyundai has two things to help it hit the ground running: top-level motorsport experience and the right personnel. So has that worked out?

On the evidence of this first drive, you’d have to say it has. Hyundai has pulled off some feat in delivering a car that feels so intuitive and enjoyable – not to mention heroically fast when the moment arises – and yet will happily play shopping cart when necessary.

Moreover, at £27,995, even the higher-spec Performance Pack N-car undercuts the likes of the Honda Civic Type R and, remarkably given the kit on offer, the entry-level Golf GTI. That it’s arguably the better all-rounder than either should guarantee it your time and, at the very least, your consideration.

https://www.autobild.de/artikel/hyundai-i30-n-2017-5855298.html
https://www.auto-motor-und-sport.de/fahrberichte/hyundai-i30-n-fahrbericht-12036652.html
https://www.autozeitung.de/neuer-hyundai-i30-n-132199.html

Da's toch wel heel indrukwekkend, de eerste Hyundai hot hatch lijkt de concurrentie even in een klap op afstand te kunnen zetten... Wel jammer van de Nederlandse prijzen, je betaalt zo 10.000 euro meer dan in Duitsland. Ik vind de i30 N overigens optisch ook erg geslaagd, op de een of andere manier lijken wat saaie auto's zoals de Golf, 308 en i30 zich wel erg goed te lenen hiervoor.

Idd erg fraaie Hyundai, onvoorstelbaar hoe snel het gaat bij Hyundai/Kia.... .

Dit was een demo van de importeur... maar hopelijk zullen ze er nog een stuk meer gaan verkopen. Echt een geweldige auto, zo'n i30 N.

Kwam er vorige week eentje mij voorbij geblazen op de Autobahn. Zat behoorlijk wat snelheid in. Klonk ook goed. (y)

Prachtig, die Fastback... Of liftback, oh nee 5deurs Coupé... Ik ben dan ook heel erg benieuwd om die in het echt te zien. Ik heb echter niet een heel erg "wat is ie sportief"-gevoel erbij, ik vind het meer een modernere Toyota Corolla/Mitsubishi Carisma , hoewel ik natuurlijk nu wel een beetje de i30 te kort daarmee doe.
Op de foto zo van de zijkant, de rode in het bericht van Bird Nerd, heeft ie wel wat weg van een Tesla, geen 1 op 1 kopie hoor, maar gewoon een beetje, als je misschien die foto aan een leek laat zien, zal hij/zij je denk ik niet heel raar aankijken als je zou zeggen dat het een Tesla is

De gewone hatchback vind ik helemaal niks, het vorige model is veel fraaier. Deze fastback is inderdaad zeer geslaagd en doet mij het meest denken aan de Corolla liftback uit 1992:

toyota-corolla-1992-1997.jpg

Ik vind alleen de achterbumper en dan met name het grijze plastic rondom de mistlampen wat rommelig ogen

31.000 euro is als je het vergelijkt met wat je krijgt eigenlijk een heel goede aanbieding. Op de Premium zit alles wat je je kan wensen, van panoramadak tot 18 inch lm tot noviteiten als het draadloos opladen van je telefoon.

Wanneer je naar een CLA uit het segment met wat dingen vergelijkbaar met de I30 met premium level, zit je al gelijk met een prijs die 15.000 hoger ligt. Ik vraag me oprecht af waar dit verschil hem zou zitten. Daarnaast hebben we het over overige zaken van Hyundai op garantie aspect, bewezen kwaliteit en onderhoud nog niet gehad. Zijn we nou met zijn allen zo naïef?

Verder zal de Ioniq deze auto - net als de reguliere I30 varianten - weer kannibaliseren.

Ook de Ioniq vind ik niet duur voor wat je krijgt, maar helaas zien maar weinig mensen dat. Ik vrees voor de i30 hetzelfde lot.

Terug
Bovenaan