Hyundai Getz: valt uit tijdens rijden; startonderbreking problemen?

Hondanoob

Net ingestapt
Hoi iedereen,

eerste post hier op het forum, terwijl ik al jaaaaren heel veel gelezen heb op dit forum en dus uitstekende tips vergaard heb. Nu tot een probleem waar ik niet uit kom.

Disclaimer: is mij zelf niet overkomen, maar mijn vriendin:

Tijdens rijden op snelweg, savonds laat, op een afslag, viel de auto uit.
Motor viel daadwerkelijk uit, tellerunit/dashboard verlichting bleef aan, en koplampen vielen ook uit.
Ter info, normaal gesproken blijven de koplampen zwak branden bij uitschakelen van contact bij deze auto.
Vriendin heeft de auto weer kunnen starten en kon verder rijden.

Gegevens:
Hyundai Getz 1.4i 2009, benzine, injectie
~83.000 km tellerstand, distributieriem reeds vervangen
verder goed onderhouden: verse olie/filter, luchtfilter + bougies die recent vervangen zijn.

Nu heb ik al wat langer problemen met de startonderbreking: er zit een SMARTRA op/achter het contactslot, die maar op 2 sleutel reageert. Nu hebben wij 3 sleutels, waarvan er 1 zonder afstandsbediening. Die heb ik tegen de SMARTRA/responder aangeplakt, zodat de andere sleutel met afstandbediening er ook op reageert. Ondanks deze beun de haas oplossing, wil het nog vaak voorkomen dat 1 sleutel moeilijk reageert, cq, het lampje van de startonderbreking aan gaat. Deze informatie is wellicht nuttig voor mijjn vraag:

zou het uitvallen van de auto met de startonderbreker te maken hebben? Als in; zou dit uberhaupt mogelijk kunnen zijn? Kan een auto dan uitvallen? Zo ja, dan zal het probleem waarschijnlijk hier in zitten: responder leest in een vluchtig moment geen sleutel, dus afsluiting elektra naar oa injectie - > motor valt uit. Zo nee, dan heb ik een waslijst aan mogelijk zaken die ik moet onderzoeken, zoals brandstofrelais, bobine, dynamo, inlaatspruitstuk, MAP sensor, pulsgever, etc.

Hoor graag tips en adviezen, voordat ik naar de dealer/garage ga. Zeker met dit soort zaken kan het onderzoeken van het probleem echt vreselijk veel tijd kosten.

EDIT: garage gebeld om na te vragen; zeiden dat de startonderbreker hier niet de oorzaak van kan zijn. Geven aan dat al zou je de sleutel (in theorie) er uit halen tijdens het rijden, de motor niet uit kan vallen doordat de responder de sleutel niet meer 'leest'. Daarnaast kan het ook niet aan de dynamo liggen (waarschijnlijk), aangezien je anders na uitval niet opnieuw zou kunnen starten. Idem voor compressie.

Met de startonderbreker heeft deze storing niets van doen., aangezien deze alleen bij het starten van de motor actief is. Zodra de motor eenmaal draait, wordt dit beveiliging-systeem op stand-by gezet Bij uitvallende motor en koplampen denk ik aan een slecht contact in het contactslot. Meer kan ik er op afstand niet van zeggen.
Kijk bij de volgende rit(ten) of er geen controle lampjes oplichten voorafgaand aan het uitvallen van de motor.

Bedankt voor het antwoord. Ik ga snel langs de plaatstelijke garage om de auto uit te laten lezen, met wat geluk kan er iets gevonden worden. En dan maar eens even contactslot open maken, misschien dat er een verbinding niet meer helemaal lekker is. Oftwel, checken, uitsluiten en nog meer checken.

UPDATE: uitgelezen; niets gevonden. Gezien dat de auto sindsdien 3 x probleemloos gestart en bereden is, zal het zeer waarschijnlijk een gebruikersfout geweest zijn, aldus de garage. Anders toch ergens beginnen met zoeken in contactslot of elektra/kabelboom.

Terug
Bovenaan