Hyundai Casper | LWB EV naar EU als Inster

Rutger DC

Asfaltkampioen
Hyundai komt met een concurrent voor de Suzuki Ignis. De crossover zal worden afgeleid van de Santro en i10 en is bedoeld voor bijvoorbeeld India, Zuid-Afrika en wellicht ook Latijns-Amerika.

hyundai-ax1-3-980x735.jpg.webp


hyundai-ax1-1-980x720.jpg.webp


Bron: https://thekoreancarblog.com/2020/11/11/mysterious-small-suv-could-be-next-hyundai-a-segment-suv/
 
Vooralsnog een weinig samenhangend ontwerp. Die onderste raamlijn die niet doorloopt is ronduit lelijk. Doet denken aan de YRV van Daihatsu, dat was ook geen schoonheid.

Van de Ignis kun je zeggen dat de auto van achteren smal oogt, maar voor de rest is het een fris ontwerp.
 
3743817988-F3-P6t-NHM-6d7c116b17c207b513cbc64ff1448954f3027910.jpg


3743817988-q-G2b-Y3-Nm-13292ebf0837933b20b0804c8587bce5dd7627fa.jpg


3743817988-JNQWraw4-adf6f48035e688098098f6e2c3208b015f8ef00c.jpg


Bron: https://www.cochespias.net/GENERAL/topic/2022-hyundai-a-suv/

Bijzonder. Lelijk. Beetje een in elkaar gedrukte versie van de 2010 GMC Terrain.

2010_gmc_terrain_angularrear.jpg
 
De nieuwe kleine crossover gaat Hyundai Casper heten. Casper is niet alleen een jongensnaam, maar ook de tweede stad van de Amerikaanse staat Wyoming. Om die reden past de naam ook wel bij Tucson (Arizona), Santa Fe (New Mexico) en Santa Cruz (Californië).

De auto zou niet alleen in India op de markt komen, maar ook in Zuid-Korea, waar de auto het dan moet opnemen tegen de Kia Morning (Picanto) en Chevrolet Spark. Over een Europees debuut is niets bekend, dus die zal dan wel niet op de planning staan.

2-E90264-F-C607-4706-9-E12-6409-DF78-FFED.jpg


25980880-C58-B-4-EB0-8361-C4-B0849018-A7.jpg


B95-B6864-1-CCC-47-EE-9-C7-A-CCC107099-EA1.jpg


1165-F550-33-BD-40-CF-BFA7-EED3921-D63-C5.jpg


Teaser:

AA8-A7117-F579-4940-B2-DD-C83-F7-E12-D046.jpg


Bron: https://worldscoop.forumpro.fr/t13263p25-2021-hyundai-a-suv
 
De Casper komt ook naar Europa als kleine EV. Concurrenten zijn de Dacia Spring, die binnenkort wordt opgefrist, de nieuwe Citroën C3 en Fiat Panda, de op enkele markten verkochte Leapmotor T03 en mocht BYD de Seagull naar Europa halen, wordt dat ook een geduchte concurrent. De Casper moet ongeveer 20 duizend euro gaan kosten. Of nou ja, Casper... De auto wordt mogelijk op de markt gebracht als Ioniq 2:

Hyundai is aiming for a similar price for the upcoming IONIQ 2. Hofmann told Automotive News, “Everybody in the industry knows the target of this kind of vehicle is 20,000 euros.”


2024-hyundai-casper-ev-spy-photo.jpg


2024-hyundai-casper-ev-spy-photo.jpg


2024-hyundai-casper-ev-spy-photo.jpg


2024-hyundai-casper-ev-spy-photo.jpg


2024-hyundai-casper-ev-spy-photo.jpg


2024-hyundai-casper-ev-spy-photo.jpg



b4c68bdb95b2c4ad9500527475c25f7e99d142dawpb4.jpg


dabb43dda100ffba27878daabf271eeeeb57c57e2bvw.jpg


 
Laat maar komen, ik vind 'm leuk!

Ik zag onlangs voor het eerst bij het reserveren van een huurauto voor vakantie dat je bij het A-segment een elektrische auto krijgt. Betreft Bonaire, waar als model de BYD Seagull stond aangegeven. Ben er wel benieuwd naar.
 
Fantastisch nieuws. Heb de Casper altijd al een geweldig autootje gevonden en een gemis dat deze niet in Europa leverbaar was.
 
De Casper EV/Ioniq 2 wordt momenteel in Japan getest. Sinds enige tijd is Hyundai terug op de Japanse markt met de Ioniq 5, Kona Electric en Nexo. De verkoopaantallen zijn nog zeer laag en liggen ook duidelijk onder het niveau van BYD. Zowel Zuid-Korea als China hebben een moeilijke relatie met Japan (of eigenlijk alle kanten op), dat zal niet erg helpen.

Op de testexemplaren in Japan (zie ook vorige bericht) zie je dat de auto de "Pixel" verlichting van de Ioniq-reeks heeft gekregen, die zaten er op het testexemplaar in Europa nog niet op. Dat zou nog een hint kunnen zijn dat de elektrische Casper als Ioniq 2 op de markt wordt gebracht.

7fdd4a6f6c1a60617e31fb76ffdd172c4c5eb36fe0q1.jpg


067b5b2f84358fa2e30ceccee31ad4b1a55b63da91ku.jpg


 
Autoweek meldt het ook en Hyundai is in Zweden aan het testen: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/hyundai-casper-goedkope-elektrische-auto-voor-europa/

In de link hierboven, boven de tests met de auto met Duits kenteken, wordt gesproken over 250 mijl aan range, dat is ongeveer 400 kilometer. Stel dat ie een gunstig WLTP verbruik haalt van 12/100, dan moet de accu toch 48kWh groot worden. Dat lijkt me wel erg fors! Voor €20.000 verwacht ik maximaal een 35kWh grote accu.
 
Ik verwacht eigenlijk het accupakket uit de vernieuwde Kia Ray EV.

"Powered by a 32.2 kWh LFP battery and improved aerodynamics, the new electric entry-level car can travel 205 km (127 mi). If you’re traveling in the city, that number bumps up to 233 km (144 mi). The Ray EV’s electric motor has 64.3 kW (86 hp) maximum output and 147 Nm max torque.

Although it may not seem like much compared to larger EVs in the US, these figures are up 15% and 55%, respectively, compared to the gas-powered Ray.

With a 150 kW fast charger, the Ray EV can charge from 10% to 80% in 40 minutes, while a 7 kW slow charger would take six hours to go from 10% to 100%."

De Casper/Ioniq 2 zal wel iets aerodynamischer zijn dan de Ray, maar dan nog verwacht ik eerder 250 km dan 250 mijl aan range.
 
Prima, 32,2kWh. Dan kan de prijs tenminste net tegen de 20 blijven. Onze Citigo EV is echt de ideale tweede auto, dus ik voorzie een mooie toekomst voor deze Hyundai.
De accu hangt er op het oog wel vrij kwetsbaar onder overigens.
 
In de link hierboven, boven de tests met de auto met Duits kenteken, wordt gesproken over 250 mijl aan range, dat is ongeveer 400 kilometer. Stel dat ie een gunstig WLTP verbruik haalt van 12/100, dan moet de accu toch 48kWh groot worden. Dat lijkt me wel erg fors! Voor €20.000 verwacht ik maximaal een 35kWh grote accu.

Dan zal dit bij nader inzien misschien niet de Ioniq 2 zijn, trouwens, waar dat bericht over ging. Er wordt gesproken over een Volkswagen ID.2-concurrent (dus Polo/i20-formaat) en een Casper is maar een A-segmentertje.
 
Er is meer informatie en zicht op de Casper EV.

The domestic model has the same body size as the current model.
The export model is said to have an overall length increase of 250mm.

Released in two types: standard and long wheelbase.
The driving range on a single charge is 350km.

First released by Kia last year
A single charge range of 205km

Op alle spionagefoto's tot nu toe van de EV zien we de 25 cm langere, Europese versie, denk ik.

Dit is de gewone Casper:

hyundai-casper-0-1644812755.jpeg


Aan het achterste 'extra' raamspijltje kun je zien waar een deel van de extra lengte zit: hierboven maakt de raamlijn aan de bovenkant gelijk een knik na het spijltje, hieronder loopt die lijn nog even door. Of gewoon aan de veel grotere achterportieren, natuurlijk.

2024-hyundai-casper-ev-spy-photo.jpg


Ook op de nieuwste set spionagefoto's is dat te zien:

thumb-079915145d9a42b02aa53419bcda5034455f1e61l7w2_700x467.webp



Verder voegt die nieuwe set spionagefoto's niet veel toe, dus zie de link voor wie die wil zien.

De Casper ICE is 3595 mm lang en heeft een 2400 mm lange wielbasis en is daarmee een stukje korter dan de i10 (3670 / 2425 mm), maar na de verlenging zou de lengte dus op zo'n 3850 mm uit moeten kunnen komen. Dat zou bijna een B-segmentformaat betekenen, de kleinste B-segmenter is de Suzuki Swift (3860 mm).

Het is niet voor het eerst dat een fabrikant een auto voor de Europese markt oprekt: de Europese BYD Dolphin is door een verlengde neus en dikkere achterbumper ook een segment groter dan het model voor de Chinese markt.
 
Leuk ding. Inderdaad hopen dat ie aanslaat hier. En dat de specs en de prijs goed zijn. Het speelveld wordt steeds groter gelukkig.
 
Terug
Bovenaan