Hyundai Bayon | facelift 2024

Rutger DC

Asfaltkampioen
Diverse autofabrikanten hebben het momenteel moeilijk, maar Hyundai en zusterbedrijf Kia zetten hun constante stroom aan nieuwe modelintroducties voort. Momenteel heeft Hyundai twee nieuwe MPV's in ontwikkeling: een verlate opvolger van de Entourage, maar ook deze compacte, crossover-achtige MPV. Ik heb 'm maar even Matrix gedoopt. :)

10300662.jpg

10300663.jpg

Ik vermoed eigenlijk dat het om een voor de Indiase markt bedoelde auto gaat, waar Hyundai al sinds jaar en dag de onbetwiste nummer twee is, ver achter Maruti-Suzuki, maar ver voor de rest. Suzuki levert in India de Ertiga MPV en daarvan afgeleide XL6, die laatste heet in Indonesië XL7. Dat is dan ook de belangrijkste concurrent van deze MPV indien mijn hypothese klopt.

Hyundai liet met de Hexa Space Concept (2012) al eerder zien dat het zinspeelt op een MPV voor India:

Hyundai_Hexa_Space_Concept_01.jpg

Tot op heden volgde daar echter geen productiemodel uit. Uiteraard zal Hyundai het oude ontwerp in de prullenbak hebben gegooid en opnieuw begonnen zijn.

Het blijkt niet om een MPV voor India te gaan, maar een crossover voor Europa. Op het eerste gezicht heeft men de i20 als basis genomen en wordt het een soort opgehoogde-stationcarvariant van de i20.

2021-Hyundai-i20-Active-2-spied-850x543.jpg

2021-Hyundai-i20-Active-4-spied-850x519.jpg

2021-Hyundai-i20-Active-6-spied-850x497.jpg

2021-Hyundai-i20-Active-9-spied-850x433.jpg

2021-Hyundai-i20-Active-10-spied-850x433.jpg

2021-Hyundai-i20-Active-14-spied-850x447.jpg

2021-Hyundai-i20-Active-18-spied-850x549.jpg

2021-Hyundai-i20-Active-19-spied-850x573.jpg

Bron: https://paultan.org/2020/08/12/spyshots-2021-hyundai-i20-active-seen-road-testing/

Ik ben niet zo'n fan van al die MPV en SUV achtigen, maar ik hoop dat deze mooier wordt dan de gewone i20 hatchback. Kwa porporties ziet ie er netjes uit, hopelijk verpesten ze hem niet teveel met allerlei gezochte designfrutsels.

Gezien de afdrukken in het afdekkleed krijgt ook deze weer een in mijn ogen veel te grote grille zoals die ook te vinden is in de facelift i30 en de nieuwe i10.
Het lijkt mij dat deze uit dezelfde ruif gaat eten als de Kona.

Interieur helaas ongeveer hetzelfde als de nieuwe i20. Vond daarvan sowieso het interieur van de vorige mooier. Nieuwe heeft wel wat weg van de Trajet :) https://s31.wheelsage.org/format/picture/picture-preview-large/hyundai/trajet/autowp.ru_hyundai_trajet_za-spec_11.jpg

Wel interessant dat Hyundai nu met een B-segment-stationcar-achtige lijkt te komen, net nu bijna alle B-segment stationcars zijn verdwenen. De Renault Clio Estate is alleen nog uit voorraad leverbaar, de Dacia Logan MCV gaat dit jaar nog uit productie en de Seat Ibiza ST en Peugeot 207 SW verdwenen al eerder. Dan blijft alleen de Fabia Combi over, waarvan het even afwachten is of de nieuwe, volgend jaar te verschijnen nieuwe generatie ook als Combi beschikbaar komt. Hoe dan ook, deze Hyundai heeft beslist potentieel op de Nederlandse, stationwagon-minnende markt.

:eek: Wederom een afzichtelijke Hyundai... Aan de andere kant ook niet verwonderlijk na(ast) de Kona, i20 en Nexo o.a.

Terug
Bovenaan