Hybride occasion ~8-10k

Jazzik zei:
Bobslee zei:
Ja ja, allemaal leuk en aardig. Spritmonitor is een Duitse site met voornamelijk Duitse gebruikers en in Duitsland rijdt men 130 km/h of soms wel harder.
TS wil voornamelijk Nederlandse snelwegen gaan rijden dus deze hele verbruiksmonitorvergelijking gaat niet op helaas.

Spritmonitor is een Duitse site met deelnemers uit heel veel landen. Als iedereen in Nederland langzamer rijdt, gaat het gemiddeld verbruik voor iedereen en dus iedere auto navenant omlaag, toch? Of is dat té logisch?

We rijden nog niet lang genoeg 100km/h in Nederland om dat verschil heel duidelijk in de statistieken terug te zien.

Wat ik bedoel te zeggen: het verschil tussen hybride of een gewone benzine wordt bij 100km/h wel kleiner. TS gaat voornamelijk snelweg rijden, 100km/h.
Stadskilometers bijna niet, en op jaarbasis ook niet heel veel kilometers. Een hybride loont dan niet perse, maar je zit wel met de (vaak) hogere aanschafprijs en de hogere MRB.

Als ik TS was zou ik naar een Clio Estate of Fabia combi gaan kijken. Niet al te grote/zware auto's met betrouwbare techniek en best wat ruimte voor vakanties en kinderspullen.
Daarnaast zijn ze relatief goedkoop te krijgen.
 
Het schijnt nog niet tot iedereen door te dringen dat de (Toyota, voor andere kan ik niet spreken) hybrides tot zo ongeveer 110 km/h gewoon duidelijk zuiniger zijn dan (qua vermogen vergelijkbare) benzinemotoren. Daarboven wordt het verschil kleiner tot (bij echt hoge snelheden) nihil.

Uit een review van een Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid:
Inmiddels staan we op ruim 37000 waarvan naar schatting de helft op snelwegen. Verbruik blijft mooi laag: 4,8 liter gemiddeld. Bij een ritje onlangs naar Zuid Duitsland loopt het op naar 5,3 (bij 130/140 km uur). https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/toyota-corolla-touring-sports-1-8-hybrid-business-intro-2019-3/

Uit Bobslee z'n eigen review van de Lexus CT 200h:
Het verbruik varieert en is (zoals eigenlijk bij elke auto) erg afhankelijk van je rijstijl. Ik doe er gemiddeld 1:17 mee. Als ik lekker kan doorrijden op de snelweg (dus 135km/h) doet ie zo'n 1:15 op de lange afstand, doe je wat rustiger (dus 100km/h) dan doet ie zo'n 1:19. https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/lexus-ct-200h-hybrid-2012-4/

Nog een Corolla TS 1.8 Hybrid: Ondanks het aanzienlijk lagere verbruik dan de Ibiza moeten we nog steeds elke 650 km tanken. En dan het verbruik zelf. Geen 1:19 zoals in de duurtest van AutoWeek, maar ook lang niet de 1:30 die Toyota voorspiegelt. Heel soms komen we op provinciale wegen op 1:25 maar gemiddeld zitten we rond 1:21 (4,6-4,7 L/100 km).
De genoemde Ibiza is een ST 1.2 TSI met 105 pk, handbak.... https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/toyota-corolla-touring-sports-1-8-hybrid-first-edition-2019-3/

Onze Yaris Hybrid: ...een vakantie naar de Elzas. Ruim 2800 km. waarvan zo'n 80% autosnelweg, kruissnelheid rond de 120. Voor die 2800 km had de Yaris 139 liter Euro 95 en E10 nodig. Een gemiddeld verbruik van 1:20,15 met hoofdzakelijk snelweg was een zeer positieve verrassing!
Snelheid niet op de teller maar GPS. https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/toyota-yaris-15-hybrid-bi-tone-2017/

Ik vergelijk onze Yaris Hybrid, gemiddeld verbruik tot heden 4,97 l/100 km.= ruim 1:20 https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/842930.html , maar even met onze vorige (vergelijkbare) auto, een Honda Jazz 1.4 CVT (niet hybride) Die had bij een zelfde gebruiksprofiel een gemiddeld verbruik van 6,66 l/100 km. = 1:15 https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/587778.html

..en het commentaar op de verbruikscijfers van Spritmonitor wijt ik maar aan onwetendheid...
a014.gif
Wie een betere indicatie weet van te verwachten verbruik mag me een linkje sturen.
 
Persoonlijk vind ik dat verbruik niet zo interessant is bij 6000km per jaar. Als het om het milieu te doen is kun je beter zo af en toe een deelauto nemen. Dan is de verleiding om de auto ook voor korte stukjes te pakken minder groot.
 
Maar koop je er eentje, zoals Gertjan van plan is, dan komt er niet uit de uitlaat wat je niet in de tank giet...
 
Met zo weinig kilometers lijkt mij het verbruik niet erg belangrijk, en heeft dit ook relatief weinig effect op de totale kosten.

De CO2 uitstoot van een Renault Clio is volgens opgave 95 g/km en de Toyota Yaris Hybrid 75 g/km. Een hybride is echter aanzienlijk meer milieu belastend om te produceren, en ook om later weer te slopen.

Om het milieu voordeel hoef je volgens mij ook niet voor een hybride te gaan.
 
Jazzik zei:
Maar koop je er eentje, zoals Gertjan van plan is, dan komt er niet uit de uitlaat wat je niet in de tank giet...

Het is zo onderhand wel een erg grijsgedraaid plaatje aan het worden.
 
haarr zei:
Total Loss zei:
haarr zei:
Jazzik zei:
Maar koop je er eentje, zoals Gertjan van plan is, dan komt er niet uit de uitlaat wat je niet in de tank giet...

Het is zo onderhand wel een erg grijsgedraaid plaatje aan het worden.

En dan breng je het echt nog heel erg vriendelijk en positief. :rolleyes:

Dank je. ;)

Fijn dat jullie het zo eens zijn.
Nu nog echte argumenten om het eerste deel onderuit te halen en de vraag na de komma beargumenteerd te ondersteunen:

Gertjan 9853510 zei:
Graag wilden wij een hybride gaan rijden wegens lager verbruik, en het ontzien van het milieu, maar ik weet niet of met ons profiel een benzine misschien nog een beter idee is?

Houd ook dit in gedachten:

Gertjan 9853510 zei:
Dank weer! Lijkt erop dat het toch een benzine gaat worden.

Maar wat als ik mijn gebruik van de auto onderschat, en toch richtig de 10 000 km per jaar ga rijden, kan een hybride dan nog steeds niet uit?
 
ak2 zei:
. Een hybride is echter aanzienlijk meer milieu belastend om te produceren, en ook om later weer te slopen.

Ik heb dit wel vaker gelezen maar ik vraag me af of dit ook goed onderbouwd kan worden. De Accu kan voor zo'n 95% gerecycled worden, dus daar zal het toch niet aan liggen. Een vaak gehoorde klacht is dat het interieur van de Prius zo goedkoop en hard is, dat klopt want het is gemaakt van gerecycled plastic. De uitlaat is van RVS, de remmen slijten amper en dus ook geen remstof/fijnstof. Verder gaat er amper ooit iets kapot, kun je je die verwijderingsbijdrage van een aantal jaar geleden nog herinneren? Dat als je een nieuwe koelkast kocht dat je van te voren al moest betalen voor de impact op het milieu? Logica doet mij denken dat als er niets vervangen hoeft te worden aan een auto, dat het ook niet geproduceerd of gerecycled hoeft te worden. Waar een normale auto na 10 jaar al een berg onderdelen heeft versleten tuft die Prius gewoon nog door op zijn originele schokdempers, remmen, riemen en andere slijtageonderdelen. Onderaan de streep denk ik dus dat de productie van een Prius (en wellicht ook andere hybrides?) een kleinere impact op het milieu heeft dan een reguliere auto als je de gehele lifecycle in beschouwing neemt.
 
ak2 zei:
De CO2 uitstoot van een Renault Clio is volgens opgave 95 g/km en de Toyota Yaris Hybrid 75 g/km. Een hybride is echter aanzienlijk meer milieu belastend om te produceren, en ook om later weer te slopen.

Om het milieu voordeel hoef je volgens mij ook niet voor een hybride te gaan.

Nee, om het milieu hoef je het niet/nauwelijks te doen als het om de uitstoot "volgens opgave" (uit het sprookjesboek van NEDC ) gaat.
De (harde, milieuonvriendelijke) waarheid is ietsje anders als je de werkelijke uitstoot (gerelateerd aan werkelijk verbruik) bekijkt.

Het werkelijk verbruik van die Clio (en dan nemen we maar de zuinigste, de 90 pk...) is 1: 15,9 = 6,29 l/100 km.: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/41-Renault/368-Clio.html?fueltype=2&constyear_s=2013&power_s=88&power_e=92&minkm=15000&page=4&powerunit=2 hetgeen resulteert in een uitstoot van ??? CO2.
Deze verbruikt héél iets minder dan gemiddeld, 6,28 l/100 km.: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/709194.html = 146 g/km CO2

De Yaris Hybrid is ook niet zo groen als die "opgave": Gemiddeld verbruik is [size=x-small]misschien lichtgroen?[/size] 1:20,8 = 4,80 l/100 km: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1287-Yaris_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2015&power_s=95&power_e=105&minkm=15000&page=7&gearing=3&powerunit=2
Hetgeen resulteert in een CO2 uitstoot van 112 g/km.: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1050836.html

Dan is het verschil tussen de zuinigste Clio en de Yaris Hybrid plotseling niet meer 20 gram, maar 34 gram ([size=x-small]en anderhalve liter iedere 100 km.[/size]).
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat TS van alle adviezen en ideeën vindt :)

En over de groenheid: het is natuurlijk altijd beter om dan maar geen auto te kopen. Bij de situatie van de TS met weinig kilometer en nog niet precies weten hoe de auto gebruikt gaat worden zou ik persoonlijk gewoon een goedkope betrouwbare auto kopen (bijv. zo'n Lancer) en daar eens 1 a 2 jaar in rijden en kijken hoe een eigen auto bevalt en hoe die gebruikt gaat worden. Als je het hebt over milieubelasting is het volgens mij ook niet verkeerd zo'n auto nog even te rijden voordat ze op de sloop zouden belanden.

Bij 6000 km per jaar zou zo'n Clio ook prima kunnen, maar je gaat toch minimaal naar een 6,5 a 7 euro toe voor het 2012 facelift model, nog best wat geld voor als je eigenlijk niet weet hoe een auto gebruikt gaat worden. Gaat de TS in de toekomst de auto veel meer gebruiken dan de huidige geschatte kilometers dan kan hij opnieuw de overweging maken welke auto daarbij goed past.
 
Dreamer zei:
Prius III:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1544066826-toyota-prius-1-8-comfort-head-up-display.html (hoge KM-stand maar met die paar KM die jij erbij gaat zetten zou dat geen probleem mogen zijn)
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1537578649-toyota-prius-1-8-dynamic-navi-climate-dealer-onderhoud.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1542914483-toyota-prius-1-8-full-hybrid-136pk-aut-2010-grijs.html


Deze auto's zijn slechts even ter voorbeeld, zodra je voor een bepaald model wilt gaan is het goed even scherp al het aanbod te doorzoeken. Persoonlijk zou ik in jouw geval gewoon voor een voordelige auto van zeg max. 3000 a 3500 euro gaan, en dus nog niet meteen een hybride nemen. Het verschil in aanschafsprijs met een van de voordelige opties van hierboven van je niet terug verdienen en je kunt eens rustig kijken hoe het gebruik van de auto gaat worden. Maar gebruik deze periode nu je nog niets hebt zeker ook om eens wat verschillende auto's te gaan bekijken en uitgebreid testrijden, en daarin kun je natuurlijk ook best bijv. een Prius II, III en wellicht een Yaris hybride in meenemen, bekijken en testen kost nog niets.

Buiten dat ik dit een uitstekend advies vind, die laatste prius ziet er echt niet fris uit. Beide bumpers andere kleuren en de rechter deuren schade. Ik zou zeer goed onderzoek doen mocht je hier interesse in hebben TS, lijkt op een schadeauto.
 
Zureappelsap zei:
Buiten dat ik dit een uitstekend advies vind, die laatste prius ziet er echt niet fris uit. Beide bumpers andere kleuren en de rechter deuren schade. Ik zou zeer goed onderzoek doen mocht je hier interesse in hebben TS, lijkt op een schadeauto.

Bedankt, nu nog zien wat de TS ervan vindt :).

Ok, goed gezien: ik heb echt even snel wat voorbeelden bij elkaar geklikt met een half oog, puur ter illustratie, niet met de intentie dat hij er een van die al moest gaan kopen. Maar altijd goed om even te waarschuwen!
 
Dreamer zei:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat TS van alle adviezen en ideeën vindt :)

En over de groenheid: het is natuurlijk altijd beter om dan maar geen auto te kopen. Bij de situatie van de TS met weinig kilometer en nog niet precies weten hoe de auto gebruikt gaat worden zou ik persoonlijk gewoon een goedkope betrouwbare auto kopen (bijv. zo'n Lancer) en daar eens 1 a 2 jaar in rijden en kijken hoe een eigen auto bevalt en hoe die gebruikt gaat worden. Als je het hebt over milieubelasting is het volgens mij ook niet verkeerd zo'n auto nog even te rijden voordat ze op de sloop zouden belanden.

Bij 6000 km per jaar zou zo'n Clio ook prima kunnen, maar je gaat toch minimaal naar een 6,5 a 7 euro toe voor het 2012 facelift model, nog best wat geld voor als je eigenlijk niet weet hoe een auto gebruikt gaat worden. Gaat de TS in de toekomst de auto veel meer gebruiken dan de huidige geschatte kilometers dan kan hij opnieuw de overweging maken welke auto daarbij goed past.
Ik vind de adviezen en ideeën heel fijn, en alle tijd die iedereen in mijn vraag gestoken heeft.

De afgelopen dagen ben ik niet in staat geweest tot reageren, maar heb ik hier wel over nagedacht natuurlijk!

In eerste instantie ging de voorkeur uit naar een hybride wegens milieu en verbruik inderdaad, maar gezien 1) de fors hogere aanschafprijs, 2) de hogere vaste lasten, en 3) het relatief kleine verschil in verbruik door laag verwacht gebruik van de auto denk ik er nu toch aan om inderdaad een wat oudere benzineauto te kopen. Als we er dan achter komen dat we toch meer rijden dan we initieel dachten, kopen we alsnog een hybride en is er geen man overboord. Of tegen die tijd meteen volledig elektrisch, wie weet!

Voor de benzine auto vind ik de aankoop tips hier en daar heel veel, zoals letten op verschillende kleuren en dat een kilometerstand van meer dan 3 ton wel acceptabel is!

Ik koop niet meteen iets, ga nu eerst iets meer verdiepen in een paar hier genoemde modellen, en dan eens een proefrit maken.

Nogmaals mijn dank voor de hele uitgebreide adviezen, en al het werk wat iedereen hierin heeft gestoken.
 
Dit rijdt ook helemaal niet verkeerd: https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-2-exclusive-nederlandse-auto-1e-eigenaar-31621128/details.html

suzuki-swift-1-2-exclusive-nederlandse-auto-1e-eigenaar.jpg



Of misschien beter deze voor een hap minder €uro's met veel minder kilometers en in een fraaie kleur. Wel 2 jaar ouder en 3-deurs: https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-3-exclusive-33245587/details.html

suzuki-swift-1-3-exclusive-1-3-exclusive.jpg


Is 't wat, zo'n Swift? ANWB occasiontest: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=suzuki/model=swift/occasiontest/169f5ac4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=suzuki/model=swift
 
Jazzik zei:
Dit rijdt ook helemaal niet verkeerd: https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-2-exclusive-nederlandse-auto-1e-eigenaar-31621128/details.html

suzuki-swift-1-2-exclusive-nederlandse-auto-1e-eigenaar.jpg



Of misschien beter deze voor een hap minder €uro's met veel minder kilometers en in een fraaie kleur. Wel 2 jaar ouder en 3-deurs: https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-3-exclusive-33245587/details.html

suzuki-swift-1-3-exclusive-1-3-exclusive.jpg


Is 't wat, zo'n Swift? ANWB occasiontest: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=suzuki/model=swift/occasiontest/169f5ac4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=suzuki/model=swift

@jazzik lekker handig , twee kleintjes mee in een drie deurs swift, en de swift is al geen ruimtewonder, maar is in elk geval ruimer dan de Honda CR-Z die je eerder tipte aan Gert Jan en zijn gezin. Dus jij en de ANWB kunnen het wel wat vinden , maar aan Gertjan of hij de swift ruim genoeg vindt voor zijn gezin.
 
Beste allen,

Nogmaals dank voor de vele tips en suggesties.

Ik heb momenteel mijn oog laten vallen op deze Verso-s, en vroeg me af of jullie nu al direct een grote no-go zouden zien?

https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-verso-s-1-3-vvt-i-comfort-airco-benzine-wit-6b57d284-4977-4de3-a1bb-a086716c37a9?cldtidx=1&cldtsrc=listPage

Hij is relatief jong, weinig km's en goed verbruik.

Alvast mijn dank!

Groeten,
Gertjan
 
t Is wel een import. Niet dat dat perse een probleem hoeft te zijn hoor, maar een NLse auto zou persoonlijk mijn voorkeur hebben.
 
Tsja, meest duidelijke is toch wel dat hij is ingevoerd en je wat dat betreft dus niet met 100% zekerheid kan zeggen "weinig km's".
 
Als je een Verso s zoekt, kijk dan ook naar subaru trezia, dat is precies dezelfde auto alleen dan met een subaru logo. Let op is er ook als diesel,en dat is denk ik niet de bedoeling.
 
Het is een auto die recent geïmporteerd is, doe goed onderzoek naar de historie en kilometerstand. Bijvoorbeeld via de Toyota dealer waar de auto in onderhoud is geweest, of via een Nederlandse Toyota dealer. Bij enige twijfel over de kilometerstand of onderhoudshistorie, koop dan een ander.
 
Staat zo te zien bij een goed aangeschreven bedrijf, Bovag garage altijd fijn. Prijs is zonder garantie maar die kun je er vast wel bijlullen, klein risico voor de garage want waterkansje dat er iets aan kapot gaat. Ze adverteren wel met NAP maar dat is bij een import natuurlijk niet van toepassing. Verder wel een kale uitvoering maar denk dat je er een prima koop aan hebt.
 
Wel iets duurder

https://voorraad.vakgarageata.nl/toyota/verso-s/occ15095822-cfaaa4db?utm_source=autotrack&utm_medium=referral
 
Hier een subaru trezia

Even niet in de gelegenheid om kenteken 'te checken. Nogmaals het is gewoon een Verso s

https://www.autowereld.nl/subaru/trezia/1-3-luxury-airco-5-deurs-33367148/details.html
 
Auto encyclopedie zei:
Hier een subaru trezia

Even niet in de gelegenheid om kenteken 'te checken. Nogmaals het is gewoon een Verso s

https://www.autowereld.nl/subaru/trezia/1-3-luxury-airco-5-deurs-33367148/details.html
Die stelde Haarr al voor
 
Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
Hier een subaru trezia

Even niet in de gelegenheid om kenteken 'te checken. Nogmaals het is gewoon een Verso s

https://www.autowereld.nl/subaru/trezia/1-3-luxury-airco-5-deurs-33367148/details.html
Die stelde Haarr al voor

Ja andere kleur en €1.000 duurder en daarvoor had ik de trezia al 2x getipt. Herstel 1x
 
Dank, ik wist niet dat je zo makkelijk een kenteken kon checken. Geïmporteerde auto doen we maar even niet, heb geen haast.

Bedankt voor de Subaru tip, maar die staat hier niet in de buurt (ik zoek in de buurt van Capelle aan den IJssel, vandaar).

Ik heb nog een vraag, in de reacties komen vooral MPV's zoals de verso en jazz (vrij duur) of stations zoals de Clio verso en Fabia combi (vind ik te groot) voorbij. Ik zat zelf ook te denken aan een ruime hatchback bijvoorbeeld, zou dat ook wat zijn? Een Fabia Hatch bijvoorbeeld, of een Ford of een Opel?

Nieuwe budget is max 7000 euro, veel ouder dan 10 jaar trekt me niet zo. Ook kijk ik vooral naar dealers, en minder naar particulier, omdat ik weinig verstand van auto's heb, en dus wat zekerheid zoek.

Groeten,
Gertjan
 
Dit zíjn ook ruime auto's, maar niet zwaar.
Niet echt zuinig maar als je weinig km maakt is dat niet heel erg.
https://www.driessenautogroep.nl/autos/voorraad/daihatsu/terios/11tgxt-1-5-16v-expedition-2wd-105pk
0-1945720d-7eb8-4f6b-9c92-0e816252a62e.jpg
 
Gertjan 9853510 zei:
Dank, ik wist niet dat je zo makkelijk een kenteken kon checken. Geïmporteerde auto doen we maar even niet, heb geen haast.

Bedankt voor de Subaru tip, maar die staat hier niet in de buurt (ik zoek in de buurt van Capelle aan den IJssel, vandaar).

Ik heb nog een vraag, in de reacties komen vooral MPV's zoals de verso en jazz (vrij duur) of stations zoals de Clio verso en Fabia combi (vind ik te groot) voorbij. Ik zat zelf ook te denken aan een ruime hatchback bijvoorbeeld, zou dat ook wat zijn? Een Fabia Hatch bijvoorbeeld, of een Ford of een Opel?

Nieuwe budget is max 7000 euro, veel ouder dan 10 jaar trekt me niet zo. Ook kijk ik vooral naar dealers, en minder naar particulier, omdat ik weinig verstand van auto's heb, en dus wat zekerheid zoek.

Groeten,
Gertjan

Bij de Skoda Fabia kijk je net naar de jaren waarin relatief veel motor problemen bekend zijn. Dan kun je beter kijken naar een Ford Fiesta of Focus, Renault Clio 0,9 TCe of Mégane 1.4 TCe of 1.6 16V, Kia Rio, of Hyundai I20.
 
Met 2 kleintjes wordt het passen en meten. De colt staat voor mooiere prijzen te koop dan de verso s en jazz. Met zijn verschuifbare achterbank kun je alle kanten op. In onderstaande filmpje zie je hoe slim die van binnen is.

Lekker voor de 1.3 gaan met handbak.

https://youtu.be/V2jtQ9eSWgw

Bij de facelift verdween deze verschuifbare achterbank, maar dan heb je nog steeds een mpv

Hier nog een occasion video van de colt. Helder verhaal lijkt me

https://youtu.be/RkjZgf8X5qs
 
Terug
Bovenaan