hulpvraag, aanschaf 2ehands crossover of hatchback, suv. met betrouwbare motor

A

Anoniem

Guest
Update: 30-3-2020:

het is een Suziki S-cross high exlusive 1.6 uit 2013 geworden. eerste 1000km bevallen zeer goed! betrouwbaar merk, zeer betrouwbare motor, en kwaliteit/prijs ook uisttekend, daarnaast genoeg ruimte en echt een leuke auto om te zien

hallo,

momenteel rijd ik in fiat grande punto (3drs) uit 2006 met een 1.4 8v motor. aangeschaft in 2011 met 66.000km inmiddels staat er 260.000km op de teller! daar ben ik dan ook zeer tevreden over, tuurlijk zijn er verschillende omkosten geweest, maar motorisch echt perfect. maar hij begint wel steeds meer kleine mankementen te vertonen (lekkage kofferbak, verwarming die het niet altijd meer doet, stoelmechanisme kapot, etc, en wie weet wat er binnenkort weer uit de apk komt)
ook hebben we nu geen airco en geen cruisecontrol en omdat we 2 middelgrote honden hebben is een 5 deurs wel gemakkelijker.

eigenlijk zoek ik weer een net zo betrouwbaar auto terug maar dan een maatje groter. 1 waar ik weer een kleine 10 jaar en + 200.000km mee kan rijden.

in een auto van ongeveer bouwjaar 2012 t/m 2015 mag een jaar ouder of jonger natuurlijk. onder de 100.000 km liever onder de 80.000
5 deurs, cruise control, airco, liefst een comfortabele (hoge) zit.
budget 10.000 euro
maar het belangrijkste een betrouwbare motor, ik lees en hoor zoveel horror verhalen van gedwonside motoren, dat ik het nu niet meer weet.
ik hou erg van duurzaamheid zeker voor een auto.

modellen die ik op het oog heb:

Peugeot 2008 1.2 VTi active (2013)

citroen C3 picasso 1.4 VTi attraction (2013)

Citroen C4 1.2 puretech / e-THP 130 (2014)

citroen cactus

citroen c 4 aircross

Nissa Note (model vanaf 2014)

ford ecosport

skoda fabia 1.0 greentech (2016)

renault captur / dacia sandero stepway Tce 90 *

* proefrit met een stepway gereden (30.000km) bij renault dealer. ik vind het geluid en geroffel erg tegenvallen. de verkoper was aardig en niet opdringerig maar vroeg waar nog meer mij interesse lag en ik zei voor een peugeot 2008 en citroen cactus, waarbij hij mijn attendeerde op vele problemen met die motors. maar ook de renault motors kennen soortgelijke problemen ben ik achter gekomen, oa een Kadjar waarbij de motor naar 100.000km ook ineens heel veel olie ging gebruiken.

ik rijd 22.500 km p/jaar soms lange ritten maar woon/werk is 11km en we pakken ook soms de auto om 2km te rijden naar het bos met de honden.

wiie heeft voor mij goed advies, moet ik bang zijn voor al deze motor types / autos of valt het wel mee. hoor ook veel dat je beter voor mazda, suzuki, toyota moet gaan.
maar daar vind ik weinig occasions met mijn wensen.

De citroen c4 airco's is er ook als Mitsubishi asx, dan heb je denk ik meer keuze. De note vanaf 2014 is veel met de 1.2, die Kent ook zijn aandachtspunnenen zit ook in andere Renault producten.

Nadeel van hoge auto's zijn wel dat de hond er moeilijker in kan, en nog moeilijker op zijn oude dag, omdat je auto lang mee gaat.

Een auto die recht naar achterenloopt is ook handig, als je de hond achter in vervoerd. Maar weet niet of ze op de achterbank zitten of in de kofferbak bij jouw

Marco 1048980 zei:
hallo,

momenteel rijd ik in fiat grande punto (3drs) uit 2006 met een 1.4 8v motor. aangeschaft in 2011 met 66.000km inmiddels staat er 260.000km op de teller! daar ben ik dan ook zeer tevreden over, tuurlijk zijn er verschillende omkosten geweest, maar motorisch echt perfect. maar hij begint wel steeds meer kleine mankementen te vertonen (lekkage kofferbak, verwarming die het niet altijd meer doet, stoelmechanisme kapot, etc, en wie weet wat er binnenkort weer uit de apk komt)
ook hebben we nu geen airco en geen cruisecontrol en omdat we 2 middelgrote honden hebben is een 5 deurs wel gemakkelijker.

eigenlijk zoek ik weer een net zo betrouwbaar auto terug maar dan een maatje groter. 1 waar ik weer een kleine 10 jaar en + 200.000km mee kan rijden.

in een auto van ongeveer bouwjaar 2012 t/m 2015 mag een jaar ouder of jonger natuurlijk. onder de 100.000 km liever onder de 80.000
5 deurs, cruise control, airco, liefst een comfortabele (hoge) zit.
budget 10.000 euro
maar het belangrijkste een betrouwbare motor, ik lees en hoor zoveel horror verhalen van gedwonside motoren, dat ik het nu niet meer weet.
ik hou erg van duurzaamheid zeker voor een auto.

modellen die ik op het oog heb:

Peugeot 2008 1.2 VTi active (2013)

citroen C3 picasso 1.4 VTi attraction (2013)

Citroen C4 1.2 puretech / e-THP 130 (2014)

citroen cactus

citroen c 4 aircross

Nissa Note (model vanaf 2014)

ford ecosport

skoda fabia 1.0 greentech (2016)

renault captur / dacia sandero stepway Tce 90 *

* proefrit met een stepway gereden (30.000km) bij renault dealer. ik vind het geluid en geroffel erg tegenvallen. de verkoper was aardig en niet opdringerig maar vroeg waar nog meer mij interesse lag en ik zei voor een peugeot 2008 en citroen cactus, waarbij hij mijn attendeerde op vele problemen met die motors. maar ook de renault motors kennen soortgelijke problemen ben ik achter gekomen, oa een Kadjar waarbij de motor naar 100.000km ook ineens heel veel olie ging gebruiken.

ik rijd 22.500 km p/jaar soms lange ritten maar woon/werk is 11km en we pakken ook soms de auto om 2km te rijden naar het bos met de honden.

wiie heeft voor mij goed advies, moet ik bang zijn voor al deze motor types / autos of valt het wel mee. hoor ook veel dat je beter voor mazda, suzuki, toyota moet gaan.
maar daar vind ik weinig occasions met mijn wensen.

De PSA 1.2 Puretech/ VTI staat best goed bekend, er is een kleine serie geweest met slechte distributieriemen, kijk dus of die al vervangen is, of onderhandel dit erbij. Voor de rest is het een prima keus.

De PSA 1.4 VTI is geen slechte motor, maar willen als gevolg van de constructie nog wel eens behoorlijk olie gebruiken. Ik zou om die reden dus eerder een 1.2 kiezen. De 1.2 is verder een prima motor.

De 1.2 TCE van Nissan/Renault had wel wat kinderziektes zoals distributiekettingen die oprekken en olie gebruik. De meeste distributiekettingen zijn inmiddels onder garantie/ coulance vervangen, en het olieverbruik is aangepakt met een elektronische update. Kijk dus goed naar de historie van de auto. De motoren vanaf ongeveer 2016 hebben geen kinderziektes meer, en zijn prima keuzes.

De 0,9 TCE van Nissan/Renault kende geen kinderziektes en heeft een goede reputatie.

De Renault Captur is beter geïsoleerd dan de Dacia Sandero, je hoort dus ook minder motorgeluid, de Captur is een goede auto.

Eigenlijk vallen de problemen wel mee, en kun je deze modellen van Citroen , Peugeot, Nissan, Dacia en Renault prima kiezen, mits met een goede onderhoudshistorie.

De 1.0 van VAG is zo ver bekend een prima motor, het is natuurlijk nog wel een vrij nieuwe motor.

Kijk ook gewoon welke auto je het fijnst vind rijden. Ik zou ook naar De Renault Clio 4 Estate kijken. Ze hebben relatief veel ruimte en zijn goedkoper dan de mini SUV's, en er is veel aanbod.

Richard 6386062 zei:
Mazda (cx)3? Die doen volgens mij niet aan downsize turbo blokken. Weet niet aan welke eisen deze niet zou voldoen?
+
De ruimte achterin voor 2 honden kan lastig worden en het budget is verre van toereikend.

haarr zei:
Kijk eens naar een Suzuki S Cross of een Mitsubishi ASX

bedankt voor de tip het is een suzuki S cross geworden (zie update in eerste bericht)

Terug
Bovenaan