Hulp nodig bij het kopen van een 2e hands familieauto!

A

Anoniem

Guest
Als je goed kijkt naar mijn gebruikersnaam dan weet je al genoeg.
Ik weet vrijwel niks over auto's... Wel ben ik afhankelijk van een auto in verband met het feit dat ik deze gebruik om naar werk te gaan, sport en vrije tijd, vakantie en noem maar op.

Qua budget heb ik ongeveer 10-15k euro over.

Qua aantal kilometers dat ik per jaar rijd gemiddeld zou je moeten denken aan de 20-30duizend km per jaar (ik rijd veel maar onregelmatige afstanden naar en binnen Duitsland). En in de zomer rijd ik met mijn familie naar Servie met de auto heen en terug. Waar ik naar opzoek ben is de meest comfortabele familieauto waarin je je prettig voelt zowel voorin als achterin. Mijn vrouw en ik zijn niet de langste mensen, maar onze 2 kinderen zijn ruim 1,80 / 1,85m groot. Daarom de vraag naar een comfortabele auto.

Als er dingen zijn die ik niet duidelijke genoeg heb benoemd of als er informatie mist, wijs me er dan even op dan reageer ik zsm zodat we elkaar goed kunnen helpen haha!

Aangezien we regelmatig met zijn alle (4en) rijden dan zou een ruime auto heel aantrekkelijk zijn. Een hatchback valt eigenlijk al weg.
Mijn vrouw en kinderen zijn momenteel helemaal weg van Mercedes bijvoorbeeld, een skoda vinden we ook leuk. Maar in principe mag het ''ieder'' merk wel zijn, zolang het rijcomfort op 1 met zuinigheid op 2 komt te staan.
Het enige wat we echt niet willen is een elektrische auto..

Mercedes kunnen mooi zijn, maar voor jouw budget kom je in oudere auto's terecht en ze staan niet bepaald bekent om hun ruime achterin.

Comfortabel, zuinig en betrouwbaar Lexus GS hybride.

https://www.gaspedaal.nl/lexus/gs-serie/hybride?pmin=10000&pmax=15000&srt=pr-a

Diesel is een voorkeur ivm de vele kilometers, handbak/automaat is allebei goed.

Diesels heb je op dit moment voordeel dat je voor hetzelfde budget een nieuwere auto hebt.

Wellicht is een Renault talisman iets, renault en mercedes delen techniek met elkaar.

Bij diesel is het minder interessant om voor een Japanner of koreaan te gaan, die hebben minder gangbare dieseltechniek. Somsheb je een verdwaald exemplaar met een Renault of peugeot diesel

Bedankt voor de interessante tips! Fijn om dit te horen zodat ik eventueel de Japanse/Koreaanse auto's moet vermijden

Toyota Camry, zeer comfortabel en hybride.
Ook nog aan de onderkant van je budget

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147639253/Android?s=79-50-32-20-1-14&portals_amount=2&portals_dealersite=1&sorteren=pr-a

De Renault Talisman vind ik ook een goed idee, de auto biedt heel veel ruimte, betrouwbaarheid en comfort voor relatief weinig geld. In de familie hebben we een 1.6 DCI met 130 pk en automaat uit 2017.

Of kijk naar een Peugeot 508 faceliftmodel vanaf september 2014 met fijne HDI diesel motoren.

De Ford Mondeo vanaf september 2014 met 1.5 TDCI en 2.0 TDCI is denk ik ook een goede optie.

Bij Mercedes kom je uit bij relatief oude modellen. De C klasse is vrij klein op de achterbank.

Als je een diesel zoekt en lekker wat ruimte op de kofferbak en achterbank dan is een D-segment station natuurlijk een fijne koop. Renault Talisman, Ford Mondeo, Citroen C5, etc.

Huidige generatie Insignia moet ook lukken. Deze is iets boven budget maar met wat zoeken kun je er ook wel eentje meenemen onder de 15K. Misschien iets te groot maar wel gewoon een lekker ruimte auto met moderne techniek en voor zijn formaat relatief licht en zuinige diesel

Je gaf aan geen hatchback te willen, maar in het d-segment heb je ook nog weleens de liftback, een soort van sedan met grote achterklep, deze zijn vaak 2e hands scherper geprijsd dan de station. Wel handig dat je hem dan afrijd ivm dan ze 2e hands lastig te verkopen zijn. Dus hou er dan rekening mee dat je nu een goede deal maakt.

Skoda heeft had 3 liftback modellen de rapid, de octavia en de superb. De rapid is meestal een hatchback, de liftback is zeldzaam, maar vallen beide in de hatchback familie, bij de superb voor de huidige gaan, de vorige kende teveel problemen

Ohja de rapid is er ook als seat toledo, verder is de toledo een apart verhaal de 4 generaties komen totaal niet overeen https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/supershowroom-seat-toledo/details.html de link doet moeilijk maar Google op seat toledo autoweek super showroom

Ik vind het ongelofelijk hoeveel auto je kunt kopen voor dit budget als je voor een diesel gaat.

Aan een D-segment stationwagen heb je een hele fijne, denk ik. Die zijn ruim, betaalbaar en comfortabel.

Renault Talisman
2016, 132dkm, €13k, bij de dealer
https://www.autowereld.nl/renault/talisman-estate/1-5-dci-zen-navi-cruise-trekhaak-36229799/details.html
Wat mij betreft misschien wel de beste keuze omdat je voor relatief weinig geld een moderne auto krijgt die ook heel behoorlijk scoort qua ruimte en betrouwbaarheid.

Skoda Superb
2016, 191dkm, 15k
https://www.autowereld.nl/skoda/superb-combi/1-6-tdi-style-business-elek-stoelen-navi-ecc-crui-36105057/details.html
Wat moeilijker te vinden in het budget, maar dit is wel een heel fijn slagschip. Comfortabel en ontzettend ruim. Hoe de 1.6 TDI is qua betrouwbaarheid weet ik eigenlijk niet, wat denken anderen hiervan?

Mazda 6
2015, 119dkm, 17k
https://www.autowereld.nl/mazda/6-sportbreak/2-2d-skyactiv-d-175-gt-m-leder-led-schuifdak-bose-navi-camera-etc-36205018/details.html
Er is niet veel aanbod en ze zijn wat duurder, maar de autoliefhebber in mij zou je deze adviseren. De Mazda is mooi, rijdt fijn, is betrouwbaar en als je het model van na 2014 hebt (met het navigatiescherm meer op dan in het dashboard) dan kun je er zelfs Apple Carplay / Android Auto op krijgen. Dat is fijn omdat je dan hele moderne navigatie hebt. Als GT-M uitvoering ook nog eens helemaal volgeladen met opties.

En dan heb je ook nog: Peugeot 508, Citroen C5, Opel Insignia, Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis.

Een C-segment station zal iets goedkoper zijn maar ook wat minder ruim en comfortabel. Volgens mij ook nauwelijks goedkoepr dan een D-segmenter. Wel veel meer aanbod!
Denk aan: Seat Leon, Skoda Octavia, Opel Astra, Renault Megane, Peugeot 308.

- Een Japanse of Koreaanse auto hoeft echt niet minder betrouwbaar te zijn met een diesel. De Duitsers en Fransen hebben meer ervaring met diesel en in het verleden hebben wat Japanners wel eens de plank misgeslagen met diesel, maar dat is in jouw budget niet echt meer een issue. Het aanbod is wel minder.
- Een MPV zou ik laten staan omdat ze zittingen vaak wat korter zijn en dat is minder fijn voor de achterpassagiers. Een SUV is vaak duurder en niet ruimer of comfortabeler.

@rroelll
Bij de superb voor zo nieuw mogelijk gaan, niet een. 1.6 tdi uit de sjoemel tijdperk. Denk dat jouw gedeelde superb, wel aan de goede kant zit, maar zeker weten doe ik het niet.

De 2.2 diesel van mazda zal meer diesel verbruiken dan de Europese 1.5 tm 2.0 diesels.

De 1.6 dci diesel is een nissan diesel, die zou ik nog wel aandurven.

Als ts geïnteresseerd is in Premium merken dan vindt ik een c-segmenter idd ook geen gek idee.

Bij de 1.6 TDI hoor je wel dat het dure dual massa vliegwiel nog wel een stuk gaat, bij de getoonde Superb zou je gezien de kilometerstand een grote kans hebben dat dit over niet al te lange tijd gebeurt.

Zelf zou ik niet zo snel een Mazda 2.2 diesel kiezen, deze motor heeft vaker problemen met het regeneren. Mazda is goed in benzine motoren en is geen diesel merk. Er is ook erg weinig aanbod in diesels.

Succes

Als je bang bent voor dure reparaties zou ik toch de hybride Camry of Lexus overwegen.
Zeer degelijke auto's en zeer ruim op de achterbank

haarr zei:
Als je bang bent voor dure reparaties zou ik toch de hybride Camry of Lexus overwegen.
Zeer degelijke auto's en zeer ruim op de achterbank
???
Onderdelen zijn 2x-5x zo duur als bij Europese auto's.
En ja: Lexus/Toyota's gaan ook stuk, lopen ook een schade op.
Heb ik 2 auto's een matje geluidsisolatie moeten vervangen onder de motorkap (steenmarters).
Ford: 50€, Toyota 250€

Qua betrouwbaarheid is het ook niet allemaal zonneschijn, weet ik uit ervaring.

Voor 10k-15k kun je geen Camry of Lexus vinden , bovendien.

Terug
Bovenaan