Hulp nodig - begrijp verschil in wegenbelasting niet bij vrijwel dezelfde auto's

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een busje dat rijdt op benzine, maar krijg vooral bij de Volkswagen Transporter soms grote verschillen te zien in de wegenbelasting.

Als voorbeeld heb ik deze Transporter, die volgens mij gewoon een bestelauto is en geen personenauto, en er komt aan wegenbelasting uit 366 euro per kw.
https://www.kentekencheck.nl/volkswagen/VNG-91-S

Deze Transporter daarentegen, kost maar 180 euro per kwartaal:
https://www.kentekencheck.nl/volkswagen/VN-351-D

Is er iets dat ik over het hoofd zie?

Volt zei:
De ene rijdt op Benzine en de andere op Benzine / LPG.

Ik zal het bedrijf morgen eens bellen, want zij praten alleen maar over een benzine auto.

De tweede is er 1 op aardgas, geen idee waarom dat dan de helft zou moeten schelen in mrb.

Kenteken Check is niet zo heel betrouwbaar qua gegevens, daar wordt nog vaak met oude achterhaalde data gewerkt.
Als ik het zo zie heeft die eerste transporter in het verleden op lpg gereden (gezien de gegevens van kentekencheck + de vuldop links achter) maar is dat inmiddels ook al uitgebouwd volgens RDW.
Maar goed, een importgeval wat een ?? aantal kilometers op LPG heeft gereden en ook al lang/vaak te koop wordt aangeboden zal absoluut niet mijn eerste keuze worden.

Voor Provincie Utrecht kom ik voor een personenauto van dit gewicht op de volgende bedragen per kwartaal:
Benzine 288
LPG 445
Diesel 536
Voor CNG geldt hetzelfde bedrag als LPG.

Pak je het bestelautotarief tbv particulieren, wat hier in principe van toepassing is, dan kom ik op:
Benzine 180
LPG 337
Diesel 428
Deze is uiteraard provincie onafhankelijk omdat hier geen provinciale opcenten in zitten.

Gebruik je de bestelauto zakelijk dan is het tarief de genoemde 130 per kwartaal. Deze staat los van de brandstofsoort.

Verschil is hier dus dat de witte als LPG op kenteken staat en de grijze als benzine. Die heet in de advertentie 'Ecofuel' maar ik zie nergens iets terug van het feit dat het een Ecofuel zou zijn (geen andere instrumenten, geen aardgastank onder de auto).

Muddy Bandit zei:
Kenteken Check is niet zo heel betrouwbaar qua gegevens, daar wordt nog vaak met oude achterhaalde data gewerkt.
Als ik het zo zie heeft die eerste transporter in het verleden op lpg gereden (gezien de gegevens van kentekencheck + de vuldop links achter) maar is dat inmiddels ook al uitgebouwd volgens RDW.
Maar goed, een importgeval wat een ?? aantal kilometers op LPG heeft gereden en ook al lang/vaak te koop wordt aangeboden zal absoluut niet mijn eerste keuze worden.

Dat vermoeden had ik al dat die website niet altijd even goeie informatie verstrekt.

Barri zei:
Voor Provincie Utrecht kom ik voor een personenauto van dit gewicht op de volgende bedragen per kwartaal:
Benzine 288
LPG 445
Diesel 536
Voor CNG geldt hetzelfde bedrag als LPG.

Pak je het bestelautotarief tbv particulieren, wat hier in principe van toepassing is, dan kom ik op:
Benzine 180
LPG 337
Diesel 428
Deze is uiteraard provincie onafhankelijk omdat hier geen provinciale opcenten in zitten.

Gebruik je de bestelauto zakelijk dan is het tarief de genoemde 130 per kwartaal. Deze staat los van de brandstofsoort.

Verschil is hier dus dat de witte als LPG op kenteken staat en de grijze als benzine. Die heet in de advertentie 'Ecofuel' maar ik zie nergens iets terug van het feit dat het een Ecofuel zou zijn (geen andere instrumenten, geen aardgastank onder de auto).

Dank je voor het uitzoeken :) Ik zal in het vervolg niet meer vertrouwen op kentekencheck en sowieso even bellen met de belastingdienst om het een en ander te verifieren voordat ik over ga tot aankoop.

Hieronder het kenteken even invoeren, dan heb je de meest recente gegevens van de RDW van betreffende auto en daar kun je de fiscale dingen zoals BPM en MRB ook vinden.
https://ovi.rdw.nl/Default.aspx

Terug
Bovenaan