Hulp gezocht bij aankoop Youngtimer zakelijke auto 5-drs automaat

Als complete autoleek hoop ik hier wat advies in te winnen. Mijn huidige BMW5 uit 1998 komt niet meer door de APK dus met spoed op zoek naar andere auto voor max budget van 10 - 12k, liever minder. Wat ik belangrijk vind is 5 drs, betrouwbaarheid en hatchback/station en automaat. Hoe minder onderhoudskosten hoe beter. Vond mijn huidige auto wat groot dus mag evt maatje(s) kleiner. Wie heeft er goede zoektips? Dit is de eerste keer dat ik zelf een auto aanschaf en heb echt geen idee waar te beginnen of hoe ik betrouwbaarheid beoordeel. Sta open voor alle merken en types maar heb wel al uiterlijk komend weekend andere auto nodig. Bedankt alvast!!

Je hebt een globaal lijstje gegeven; als ik dat invoer bij de selectie voor occasions, dan is de keuze nog steeds reuze, van Toyota Auris/Prius tot bijvoorbeeld een Golf GTI of Mercedessen C-klasse (een enkele E-klasse) of... BMW 3 / 5 stationwagons. Kijk je naar een maatje kleiner en betrouwbaar, dan zit je al snel aan een Prius. Maar binnen een paar dagen te leveren? Zorg wel dat je goed de (onderhouds)historie checkt.

Ja Prius is altijd goed. Maar je moet houden van CVT gedrag.Maar met deze eisen is er heel veel te krijgen. Misschien moet je je eisen wat scherper maken.

Bij een Youngtimer van deze leeftijd is heel belangrijk of de auto goed is onderhouden.

De keuze is alleen reuze.

Als je de rijeigenschappen belangrijk vindt dan zijn lage auto's in het voordeel zoals de Honda Accord, Renault Laguna 3, Toyota Avensis, Ford Mondeo, Mercedes C ed.

Het lastige is dat je zonder specifieke wensen alle kanten op kan.
Van groot tot klein.

Slagje kleiner t.o.v. een 5 is dus C-segment.
Betrouwbaar is Aziatisch het meest veilig (al zijn er natuurlijk alternatieven).

Volgens mij zit je met een youngtimer vast aan een ouderwetse automaat. Ik weet zo niet bij welke merken deze heel lang mee gaan. Dat is anders een dure kostenpost om te reviseren.

Ik zie geen voorkeur voor brandstof, dus ga even uit van benzine.

Een Toyota Prius zou inderdaad binnen de youngtimerregeling vallen en heeft standaard een (cvt) automaat.
Bijvoorbeeld: https://www.autowereld.nl/toyota/prius/1-8-dynamic-40970767/details.html

Als het iets minder lelijk mag:

Laatst bewerkt:
Je kan zelfs voor een generatie nieuwer gaan bij de Mazda 3, heeft wel meer ervaring maar is ook nieuwer en een stuk luxer.

Je hebt een globaal lijstje gegeven; als ik dat invoer bij de selectie voor occasions, dan is de keuze nog steeds reuze, van Toyota Auris/Prius tot bijvoorbeeld een Golf GTI of Mercedessen C-klasse (een enkele E-klasse) of... BMW 3 / 5 stationwagons. Kijk je naar een maatje kleiner en betrouwbaar, dan zit je al snel aan een Prius. Maar binnen een paar dagen te leveren? Zorg wel dat je goed de (onderhouds)historie checkt.
Zit je bij een Prius van rond de 2010 niet aan de maximale levensduur van de accu die er in zit en haal je je dan niet veel onderhoud op de hals?

Zit je bij een Prius van rond de 2010 niet aan de maximale levensduur van de accu die er in zit en haal je je dan niet veel onderhoud op de hals?
Die accu is geen probleem. Wanneer je hem door Toyota laat onderhoudene krijg je daar ook iedere keer een jaar garantie op. Andere dingen kunnen natuurlijk wel kapot. Ik heb een Prius uit 2009 gehad, die heb ik twee jaar geleden weg gedaan, omdat de koppakking kapot was en ik hem niet meer wilde laten repareren. Maar hij had toen al 370.000km op de teller. Buiten dat, nooit iets geks gehad. Zijn echt hele goede auto's, maar het rijdt wel wat anders als een BMW natuurlijk. Ze zijn wel heel zuinig.

Die Mazda 3 van FPS Doug lijkt me overigens ook een prima alernatief. Zal ongetwijfeld lekkerder sturen dan een Prius.

Bedankt allemaal. Dit geeft al iets meer richting. Raakte in de stress toen auto niet meer door APK kwam maar kan beter even tijdelijk huren en wat meer tijd nemen.Ga zeker vandaag kijken naar Prius, Honda en Mazda, die kende ik nog niet. Iemand ervaring met VW GolfPlus automaat 2009 met hele lage km stand (50k)? Is dat een optie?

Bedankt allemaal. Dit geeft al iets meer richting. Raakte in de stress toen auto niet meer door APK kwam maar kan beter even tijdelijk huren en wat meer tijd nemen.Ga zeker vandaag kijken naar Prius, Honda en Mazda, die kende ik nog niet. Iemand ervaring met VW GolfPlus automaat 2009 met hele lage km stand (50k)? Is dat een optie?
Die Golf zou ik niet aanraden. Die komt uit een tijd dat VW niet de meest betrouwbare auto's maakte. Zowel de motor (vaak een 1.4 tsi) als de DSG versnellingsbak hebben niet zo'n beste reputatie.

Heb je snel iets nodig, dan zou ik snel iets goedkoops oppikken. Ik zag gisteren bijvoorbeeld op Autoscout een Peugeot 406 voor, volgens mij, €350. Met wat probleempjes (deur gaat niet goed op slot bijvoorbeeld), maar als ie goed rijdt ben je in elk geval voor weinig weer mobiel en verkoop je 'm daarna voor hetzelfde. Dat geeft je iets meer tijd in je zoektocht naar een andere auto.

Maar als je toch zakelijk rijd als Youngtimer zijn de onderhoudskosten toch aftrekbaar. Cq....betaal je meer aan onderhoud hoef je geen bijtelling te betalen?

Is het dan roest waardoor de auto niet meer door de APK komt of mechanische delen?

Klopt maar vnl de roest is dusdanig dat herstelkosten ongeveer 2900,- gaat zijn om te lassen. Met een BMW 535i executive uit 1998 met 240k op teller gaven ze aan dat dat niet echt de moeite is. Komt dus niet door de keuring met wat andere kleinere punten als koplampen en ruitenwissers. Rijdt verder technisch perfect. Ze geven nog 300,- voor de onderdelen...

Laatst bewerkt:
Ik zou kijken of er een goedkoper adresje is voor het laswerk. Beetje onzin dat ie het niet waard zou zijn, wat mij betreft.

Ik vind dat wel een heel raar advies om heel eerlijk te zijn. 240.000 km is niet perse veel als die voor de rest nog in goede staat is en de roest is aan leeftijd toe te schrijven.

Is het dan erg dat er nu 3000 aan onderhoud moet worden gegeven en je een jaar vooruit kunt in plaats van voor 10.000 euro een auto te kopen die onbekend is en mogelijk ook duur onderhoud nodig heeft binnenkort?

Ik zou zelf nooit een reguliere brandstofauto kopen van die leeftijd met zo weinig km's. 50.000 km in 15+ jaar komt neer op 3.000 - 4.000 km per jaar, wat alleen bij echte hobbyauto's logisch verklaarbaar is imo.

Zo'n lage kilometrage per jaar op een doodgewone auto betekent dat de auto óf extreem lang heeft stilgestaan, óf echt alleen is gebruikt voor een rondje om de kerk. Dat laatste scenario komt vaak voor, er zijn zat (met name oudere) mensen die de auto alleen gebruiken voor trips naar de supermarkt etc. Het gevolg is dat de auto vrijwel geen lange stukken heeft gereden, het resultaat daarvan laat zich raden. Als je de vorige eigenaar niet kan spreken, zou ik even kijken hoelang de auto al op naam staat van de huidige eigenaar. Als dat 10+ jaar is, dan is het waarschijnlijk een boodschappenauto geweest.

Een tip. Ik ben twee jaar geleden youngtimer gaan rijden. Ik vond een Mercedes C-klasse 180 benzine station uit 2009 (6.200€). Auto was goed onderhouden. Had toen 215000 gereden. Nu twee jaar later heb ik 315000 gereden. Het idee was om even te rijden in deze wagen, maar heb besloten hem helemaal af te rijden. Wat een fantastisch auto. Rijdt goed, verbruikt heel netjes (5,2 op 100 snelweg) en onderhoudskosten zijn erg prima te doen (niet bij officiële MB garage dan)

Ik heb altijd nieuwe auto’s gereden. BMW’s, Volvo’s, etc. Zelf elektrisch (C40). Een C-klasse van dit model… ik snap niet meer waarom ik altijd zo duur reed!

Ik heb de auto hier nog niet voorbij zijn komen, maar misschien is een Volvo C30 ook iets? Betrouwbare modellen en een kleiner dan een 5 serie.

Terug
Bovenaan