Hulp bij keuze volgende auto (€15-€22k)

I 5143934

Net ingestapt
Beste lezer,

Op het forum gekeken naar vergelijkbare topics echter de adviezen zijn net niet helemaal van toepassing op mijn situatie. Daarom besloten om toch zelf een nieuwe topic te starten.

Op dit moment rijd ik in een Kia Pro-ceed 3 deurs (bj 2016). Bevalt prima in alle opzichten. Overzichtelijk in de vaste lasten en een gemiddeld verbruik van 1:16. De reden dat ik wat anders zoek is dat er binnenkort een kleine bij komt. Het lijkt me daarom handig om naar een 4-deurs te gaan met wat ruimte om de kleine en al het toebehoren eenvoudig te kunnen vervoeren. We hebben geen tweede auto, die zal er ook niet komen voorlopig.

Uitgangspunten/wensen:
-20-25k km/jaar, waarbij de enkele reis uit 30 km snelweg, 10 km N-wegen en een paar km bebouwde kom bestaat. Comfort op de snelweg is voor mij het belangrijkste criterium, denk hierbij aan geluidsisolatie, stabiele wegligging, vlot meegaan/invoegen.
-Hangt van het gewicht af maar >120 pk
-Verbruik bij voorkeur boven de 1:15
-Gelegenheid om in België te tanken. (20 minuten omrijden). Om die reden valt diesel min of meer af, maar sta er wel voor open als het rekensommetje uitkomt.
-Neerklapbare achterbank om giek en mast mee te kunnen nemen (surfspullen, plank is opblaasbaar)
-Budget €15-€22k
-Ik geloof heilig in onderhoud om de ~15k km's en daarom ziet de 2 jarige begroting daarvoor als volgt uit: €400-€800-€400 (kb-gb-kb) Banden vallen hier buiten.
-Ik ben van plan om de auto ongeveer 2 jaar te berijden.

Welke auto's heb ik al bekeken/bereden?

-Lexus is300h- in mijn beleving de perfecte auto.
-Opel Astra 2019 hatchback met agr stoelen- De stoelen zaten prima al vond ik het wel lawaaierig. De hoedenplank bleek er niet in te zitten dus dat zal het lawaai voor een groot gedeelte verklaren. De erg korte fabrieksgarantie (2 of 3 jaar) was voor mij wel de grootste afknapper.
-C4 cactus 2018- Comfortabel maar op de snelweg wat wankel en wederom lawaaierig. Daarnaast was de gerobotiseerde automaat een unieke ervaring :D
- nieuwe Duster op LPG- Deze waren vorig jaar nog binnen budget echter in 2022 vallen ze er buiten daarnaast zit er een flinke levertijd op. Deze auto koop je met berekenend verstand i.p.v. met je hart ;)
-Nissan Juke 1.6T 190pk- Zeer aangenaam verrast met de wendbaarheid en snelheid van deze auto. Ik heb nog wel vraagtekens bij de praktische aspecten van deze auto.

Aan welke auto's zit je nog meer te denken?

-C segment van de VAG (Octavia/Golf/Leon/A3) - Van allen neig ik naar het meest naar een octavia liftback, al heb ik in geen van allen gereden. De enige afknapper voor mij is het saaie interieur van de eerste drie genoemde modellen. Als ik het goed heb is de DSG en olieschraapveer problematiek niet aan de orde in het budget dat ik zoek.
-Ford Focus - Geen ervaring met dit model.
-Renault Megane / Talisman - Geen ervaring, maar ik wil binnenkort een proefrit maken in de megane station 1.3 Tce.

Wat wil je van de forumleden?

Gezien mijn wensen zou ik graag willen weten of ik met de genoemde modellen in de goede richting aan het kijken ben. Mogelijk dat er bepaalde modellen/uitvoeringen zijn die wel zouden voldoen maar die niet in mij opgekomen zijn. Daarnaast heb ik ook niet helder hoeveel ruimte je nou echt nodig hebt als er een kleine bij komt, vandaar dat ik auto's in B, C, en D segment aan het overwegen ben.

Bij voorbaat dank voor de input.

Gezien je ervaringen met Kia is denk ik de Kia Ceed SW vanaf september 2018 ook een goede optie.

Bij o.a. de Megane heb je bij de duurdere modellen de mogelijkheid om de rechter voorstoel naar voren te klappen, wat erg handig kan zijn.

De 1.3 TCe motor die ook in de Renault Talisman en Megane zit ken ik goed, deze motor zit ook in mijn Clio met 7 traps automaat, dit is een hele fijne, zuinige en betrouwbare motor.

Succes, de keus is enorm.

Ik mis inderdaad de Kia Ceed maar ook zijn zuster de Hyundai I30.
Gisteren meegereden met een collega in een Focus van 2017 en was verrast, erg stil en goede stoelen en ruim. Met jouw budget heb je zelfs het huidige.

Ga voor jezelf ook even na of een andere auto wel echt nut heeft.

4x per week naar opvang en 3x per week naar oma geeft wel een reden voor een fijne auto. Als je echter je auto gaat inruilen voor een paar dozijn ritjes totdat die kleine er zelf indruist zou ik nog even aankijken hoe het gaat.

Je wil niet weten hoeveel grote bakken er worden gekocht voor de komst van kinderen en uiteindelijk worden de meeste ritjes in de A segmenter van de vrouw gedaan.
Ervaringsdeskundige hier... en de tweede was heel wagenziek dus toen reden we helemaal niet meer..

ak2 zei:
Gezien je ervaringen met Kia is denk ik de Kia Ceed SW vanaf september 2018 ook een goede optie.

Bij o.a. de Megane heb je bij de duurdere modellen de mogelijkheid om de rechter voorstoel naar voren te klappen, wat erg handig kan zijn.

De 1.3 TCe motor die ook in de Renault Talisman en Megane zit ken ik goed, deze motor zit ook in mijn Clio met 7 traps automaat, dit is een hele fijne, zuinige en betrouwbare motor.

Succes, de keus is enorm.

Destijds bij de aanschaf van de 3-deurs ook ik een SW gereden. De 3-deurs was beduidend stiller en dat was doorslaggevend. Mogelijk dat dit sterk verbeterd is in de volgende generatie SW. Dat wordt een keer proefrijden.

Vorq zei:

4x per week naar opvang en 3x per week naar oma geeft wel een reden voor een fijne auto. Als je echter je auto gaat inruilen voor een paar dozijn ritjes totdat die kleine er zelf indruist zou ik nog even aankijken hoe het gaat.

Je wil niet weten hoeveel grote bakken er worden gekocht voor de komst van kinderen en uiteindelijk worden de meeste ritjes in de A segmenter van de vrouw gedaan.
Ervaringsdeskundige hier... en de tweede was heel wagenziek dus toen reden we helemaal niet meer..
Mijn vrouw heeft onze kinderen heel lang nog met een Mini Clubman rond gereden, ging ook prima. Onze grote auto werd alleen gebruikt voor lagere ritten.

Vorq zei:

Dat is inderdaad een goed punt. Is het echt nodig om een andere auto te kopen of kun je die periode ook in een 3-deurs uitzingen. Het enige is dat er voorlopig geen tweede auto zal komen.

EVV zei:
Mijn vrouw heeft onze kinderen heel lang nog met een Mini Clubman rond gereden, ging ook prima. Onze grote auto werd alleen gebruikt voor lagere ritten.
Alleen heeft een Clubman wel 1 of 2 deuren extra en kan je dus makkelijker op de achterbank komen.

Hyundai Ioniq hybrid. Past binnen budget, ruim genoeg, lekker zuinig 1 op 23 tot 1 op 28. Zou die eens gaan bekijken.

Een stationwagon is toch wel erg makkelijk hoor, en een C-segment station is ook niet overdreven groot. Aangezien de Kia goed bevalt zou ik kijken naar een latere Ceed, met de 1.0 T-GDI. En dan eigenlijk eentje van de huidige generatie, dat is gewoon een erg goed ding. Hyundai i30 kan ook.
De hatchback voldoet wellicht ook al voor je, al is een i30 Fastback ook leuk!

i30 Fastback: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/hyundai/m1875427902-hyundai-i30-fastback-1-0-t-gdi-premium-120pk-deels-leder-na>
i30 hatchback: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/hyundai/m1872801348-hyundai-i30-1-0-t-gdi-comfort-120-pk-navi-camera-cruise-stoe>
i30 wagon: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/hyundai/m1874427067-hyundai-i30-wagon-1-0-t-gdi-i-drive-cool>

Binnen je budget vind je ook de 1.4, eventueel met automaat.
Voor de Kia Ceed geldt eigenlijk hetzelfde.

Johan82 zei:
Hyundai Ioniq hybrid. Past binnen budget, ruim genoeg, lekker zuinig 1 op 23 tot 1 op 28. Zou die eens gaan bekijken.

Ik heb geen ervaring met dit model. Is dat een stille auto op kruissnelheid? De combi stille auto een een verbruik >1:20 gaan zelden samen (en zeker in mijn budget).

Barri zei:
Een stationwagon is toch wel erg makkelijk hoor, en een C-segment station is ook niet overdreven groot. Aangezien de Kia goed bevalt zou ik kijken naar een latere Ceed, met de 1.0 T-GDI. En dan eigenlijk eentje van de huidige generatie, dat is gewoon een erg goed ding. Hyundai i30 kan ook.
De hatchback voldoet wellicht ook al voor je, al is een i30 Fastback ook leuk!

i30 Fastback: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/hyundai/m1875427902-hyundai-i30-fastback-1-0-t-gdi-premium-120pk-deels-leder-na>
i30 hatchback: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/hyundai/m1872801348-hyundai-i30-1-0-t-gdi-comfort-120-pk-navi-camera-cruise-stoe>
i30 wagon: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/hyundai/m1874427067-hyundai-i30-wagon-1-0-t-gdi-i-drive-cool>

Binnen je budget vind je ook de 1.4, eventueel met automaat.
Voor de Kia Ceed geldt eigenlijk hetzelfde.

Bedankt voor de tip!

Als je die Lexus perfect vindt, dan ben je er toch?
Het is niet de ruimste auto, maar die kinderwagen gebruik je na 6 maanden niet meer. Vakantie met dakkoffer en klaar.
Heb zelf een Focus (2020), die is echt een stuk groter en daar haal je dat verbruik ook mee. De Lexus is qua rijhulpsystemen en multimedia zwaar verouderd tov de Focus.

Aardige tussenmodel is de Mazda 6: qua grootte tussen de focus en Lexus in, lichtgewicht en qua 'premium'beleving op niveau van Lexus.

I 5143934 zei:
Johan82 zei:

Ik heb geen ervaring met dit model. Is dat een stille auto op kruissnelheid? De combi stille auto een een verbruik >1:20 gaan zelden samen (en zeker in mijn budget).

Het is een hybrid, dus je rijdt veel elektrisch, ja heerlijk stil dus. Zou hem op je lijstje zetten voor een proefrit. Elektrisch rijden doet hij tot 120 km/h.

Met deze wensenlijst kun je bijna alle kanten nog wel op. Net als het rijtje van potentiele auto's die je aan geeft.

Het B-segment zou ik voorbij laten gaan. Je rijdt nu een C-segmenter en een segment lager betekent doorgaans ook minder comfort, geluidsisolatie en verfijning. Je budget is ook voldoende om rond te shoppen in een segment hoger.

C-segment: Hier is mega veel keuze. Als het model van je voorkeur er ook in stationwagen uitvoering is, dan zou ik daarvoor gaan. Het kost je nauwelijks extra en levert je met een kleine toch wel een hoop gemak op. Noodzakelijk is een station niet, maar why not.
- Kia Ceed Sportswagon: Je bent al bekend met Kia en je hebt je lange garantie maar het is niet de beste auto uit dit rijtje.
- Skoda Octavia: De ruimste in dit rijtje maar wellicht ook het minst verfijnd.
- Seat Leon: Een wat ouder model, maar nog steeds fris en niet verkeerd.
- Renault Megane: Relatief veel auto voor niet al te veel geld. Je kunt de fabrieksgarantie ook verlengen tegen betaling mocht je willen.
- Opel Astra: Ook weer relatief veel auto voor je geld maar beperktere fabrieksgarantie.
- Toyota Corolla: Relatief duur zeker als hybride maar dat zie je ook terug in de restwaarde. Dit exemplaar is een 1.2T (niet hybride dus) en past binnen je budget: https://occasions.toyota.nl/auto/350326349

Het D-Segment zal je doorgaans nog wat meer verfijning en comfort kunnen bieden.
- Lexus IS300h: een hele fijne en comfortabele auto. In je budget ouder dan de keuzes in het C-segment maar behalve wat oudere techniek is dat niet echt een nadeel. Fabrieksgarantie van 10 jaar (mits je elke 15.000km voor een beurt bij de dealer komt) is onverslaanbaar.
- Mazda 6: een wat meer sportievere keuze die minder verfijnd is dan de Lexus maar wel wat nieuwer. Qua garantie geen topper maar de betrouwbaarheid is goed.
- Renault Talisman: veel auto voor je geld en in je budget een stuk nieuwer dan de Mazda of Lexus.
- Opel Insignia: veel auto voor je geld en in je budget een stuk nieuwer dan de Mazda of Lexus.

Nog wat andere punten:
- Je geeft aan de 2-3 jaar garantie bij Opel wat beperkt te vinden. Als je lange garantie op prijs stelt dan zit je vooral goed bij Toyota/Lexus (10 jaar), Kia (7 jaar), Hyundai (5 jaar), Seat/Skoda (4 jaar). Let op dat er wel vaak voorwaarden aan zitten zoals onderhoud bij de dealer en een kilometerbeperking. Zorg dat je altijd zwart-op-wit hebt dat de auto nog in de fabrieksgarantie valt en niet er bijvoorbeeld uit valt omdat er een onderhoudsbeurt te laat is uitgevoerd. Verlengde fabrieksgarantie bijkopen kan natuurlijk ook vaak.
- Als je geen sterke voorkeur hebt voor een SUV dan kun je die beter laten staan. SUVs zijn doorgaans duurder (want iedereen wil er eentje), zwaarder en onzuiniger.
- De door jou gewenste onderhoudsinterval van 15.000km/1 jaar is meer gebruikelijk bij de Japanse merken dan bij de Duitsers of Fransen.

Terug
Bovenaan