Hulp bij: keuze SUV (zie bericht).

DJ 5977026

Net ingestapt
Hallo mede autofanaten,

na het verkopen van mijn Focus ST Wagon ben ik op zoek naar een SUV. Ik ben al even oriënterende, maar zie soms echt door de bomen het bos niet meer.
Zelf ben ik 2.02 meter en zoek allereerst een auto waar ik zelf prettig in kan zitten, goede stoelen en liefst ook waar (een kleiner) iemand nog achter mij zou kunnen zitten.

Verder heb ik de volgende eisen/wensen op een rij gezet voor het overzicht:

- SUV
- automaat
- benzine
- atmosferische motor
- goede binnenruimte
- dakraam of panorama dak
- max. ca. 22.000,-
- bij voorkeur van Japans/Koreaanse komaf of Europees
- (afneembare) trekhaak

Persoonlijke voorkeur op dit moment zou een Mazda CX-5 zijn.
Maar ik ben dus erg benieuwd naar wat jullie voor opties kunnen aandragen. Let me know.

Als je een atmosferische motor wil en een beetje modern ding dan word de keuze wel enorm beperkt.

Kijk wel of je de automaat fijn vind, bij mazda blinkt dat niet vaak uit. Ook word er vaak een CVT automaat toegepast bij zulke motoren. Daar moet je van houden, ben zelf (en met mij vele anderen) niet zo'n fan.

stoelen zijn heel persoonlijk; waar de 1 perfect in zit, vind de ander vreselijk. Dus gewoon zelf proberen. Bovendien zijn stoelen ook zeer uitvoerings afhankelijk.

Ik heb ooit een BMW 3-serie gehad met de standaard stoelen, die zaten echt vreselijk. Toen in een exact de zelfde 3 serie gezien met de sport stoelen die ook beter verstelbaar waren, perfect!

Zo'n mazda is een prima en leuke auto overigens (wel relatief duur als occasion). leuk alternatief is KIA Sportage

Je kan inderdaad alle kanten op.. voor dat geld heb je een knappe Sportage of Tucson. CX-5 is ook een goede keuze. Wil je groter dan zijn de Sorento/Santa Fe binnen handbereik. Eigenlijk allemaal prima auto's.

Honda CR-V en Toyota RAV4 zijn ook erg goed.

BMW X3 met 3.0 ipv de 2.0 is ook nog wel een optie denk ik.. wel wat duurder rijden.

Genoeg keuze in ieder geval.

S J 1001 zei:
Je kan inderdaad alle kanten op.. voor dat geld heb je een knappe Sportage of Tucson. CX-5 is ook een goede keuze. Wil je groter dan zijn de Sorento/Santa Fe binnen handbereik. Eigenlijk allemaal prima auto's.

Honda CR-V en Toyota RAV4 zijn ook erg goed.

BMW X3 met 3.0 ipv de 2.0 is ook nog wel een optie denk ik.. wel wat duurder rijden.

Genoeg keuze in ieder geval.
Een BMW X3 is één van de slechts zittende auto waar ik in gereden heb. Je voeten moeten een hele rare hoek maken om bij de pedalen te komen. Niet prettig om mee te rijden. Stoelen zijn voor de rest wel okee.

Ik denk dat de stoelen in een cx5 meer confort bieden dan een sportage.
Het loont bij de 3e generatie sportage om voor het facelift model te gaan. Je hebt dan een moderner blok en mooier interieur. De tuscon 2 Heeft een turbo blok.

De cx5 vragen ze nog stevige prijzen voor mijn vader is mede daarom voor een sportage 2014 gegaan.
Cx5 is er ook niet altijd als 2wd geweest.

Goedkoop alternatief is de spuuglelijk iX35, wat een gedrog

Er zijn al veel goede opties genoemd, met een lengte van meer dan 2 meter wordt het denk ik ook een kwestie uit proberen.

Ik zou ook zeker kijken naar de Nissan Qashqai, en technisch identieke Renault Kadjar. Met de erg fijne, stille, krachtige en zuinige door Renault, Nissan en Mercedes ontwikkelde 1330 CC motor. Ze bieden heel erg veel waar voor het geld, en in de gezochte bouwjaren waren de kinderziektes er volledig uit.

Deze motor heeft zoals de meeste motoren uit deze periode wel een turbo, de combinatie met de Duitse Magna Getrag automaat is toch wel erg fijn kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Ik heb nu een tijdje een qasqai onder mn hoede, goed ding, misschien is dat wat voor je.
Maar om jou vraag te beantwoorden zeg ik Honda CR-V

AsconaGT zei:
Als je een atmosferische motor wil en een beetje modern ding dan word de keuze wel enorm beperkt.

Kijk wel of je de automaat fijn vind, bij mazda blinkt dat niet vaak uit. Ook word er vaak een CVT automaat toegepast bij zulke motoren. Daar moet je van houden, ben zelf (en met mij vele anderen) niet zo'n fan.

stoelen zijn heel persoonlijk; waar de 1 perfect in zit, vind de ander vreselijk. Dus gewoon zelf proberen. Bovendien zijn stoelen ook zeer uitvoerings afhankelijk.

Ik heb ooit een BMW 3-serie gehad met de standaard stoelen, die zaten echt vreselijk. Toen in een exact de zelfde 3 serie gezien met de sport stoelen die ook beter verstelbaar waren, perfect!

Zo'n mazda is een prima en leuke auto overigens (wel relatief duur als occasion). leuk alternatief is KIA Sportage

Ik geloof niet in de nieuwe gedowngrade motoren met turbo, ik heb liefst een volle atmosferische motor. Mogelijkheden zijn inderdaad helaas beperkt.
De automaat van de CX5 is mijn twijfelpunt ook, hoor daar heel diverse verhalen over.

Bedankt voor je input!

Iedereen die heeft gereageerd bedankt hiervoor, ik neem het mee in de overwegingen.

Een Ford Kuga vind ik trouwens ook een mooi model, zijn echter ook nog aan de prijs t.o.v. de concurrentie in deze klasse.

Ik zou gewoon eens ga proefrijden in een CX5 met automaat, de automaat is prima er is niks mis mee, misschien niet de snelste maar het is dan ook een SUV en geen hothatch.

Maar nogmaals, de CX5 is zeker niet de ruimste achterin!
Met jouw lengte van 2,02m op de bestuurdersstoel kun je er niet of nauwelijks achter zitten.

Ik las ook dat je graag een SUV wilt, maar heb je ook al eens aan een grote stationwagen als de Mazda 6, VW Passat of Ford Mondeo gedacht?
Die hebben een beste bak ruimte, ook op de achterbank en rijden vaak een stuk beter

Guus Leferink zei:
Maar nogmaals, de CX5 is zeker niet de ruimste achterin!
Met jouw lengte van 2,02m op de bestuurdersstoel kun je er niet of nauwelijks achter zitten.

Ik las ook dat je graag een SUV wilt, maar heb je ook al eens aan een grote stationwagen als de Mazda 6, VW Passat of Ford Mondeo gedacht?
Die hebben een beste bak ruimte, ook op de achterbank en rijden vaak een stuk beter

Zo'n CX5 is inderdaad niet echt ruim. En zeker voor dat segment; krap en relatief duur

Zo'n D-segment station is inderdaad qua ruimte de betere keus, ook meer ruimte. Die zijn qua aanschaf iets goedkoper dus je koopt een stuk jongere, veilige en modernere auto voor het zelfde geld.

Ik geloof niet in de nieuwe gedowngrade motoren met turbo, ik heb liefst een volle atmosferische motor.

Niets mist met een atmosferische motor, maar de turboblokjes hebben zich inmiddels toch al ruimschoots bewezen dat het prima gaat zonder problemen. Kijk dat je geen 3 cilinder wil of iets kan ik nog wel begrijpen ivm loopcultuur voor de fijnproever. Maar echt problemen zijn er (op enkele merken/modellen na) vrijwel niet. Maar je hebt wel lekker weinig toeren, veel koppel en dat is juist bij een zware SUV erg prettig.

Bovendien; wat is een 'downgrade-motor'. 1.0T ? 1.4T , 1.6T of een 2.0T ?

Het beperkt je zoektocht wel enorm

Qashqai (en dus Kadjar) vond ik voor mijn lengte van 1.98 zéér krap. Bijna schokkend krap omdat ik in menig A/B segmenter prima een lange rit kan maken. De X trail zal dan beter bevallen. Tucson en 3008 ook.

Atmosferisch zou ik niet wensen, te beperkend in keuze én kracht. Je zit ook niet in het segment van V8 en vele liters dus lekker turbootje erop en ja wel hopen dat het niet stuk gaat.

Er werd net door iemand Mitsubishi Outlander geopperd. Ik kon er met mijn 1m96 prima in zitten. Ik heb 4 jaar met een Phev van de eerste generatie gereden, mankeerde nooit wat aan. 3 kinderen op de achterbank ging ook prima.

Ik reed 75 % elektrisch, je kunt er heel zuinig mee rijden. Als je veel en lange snelwegkilometers maakt lust ie wel wat. :D

Een Mitsubishi Outlander lijkt mij ook nog wel een interessante keuze. Wel goed om even de accu te controleren wanneer je de PHEV versie kiest. Een tijdje geleden zag ik een video van autoweek waarin de accu meer dan de helft van de capaciteit was verloren.

Terug
Bovenaan