Hulp bij keuze, lage onderhoudskosten

A

Anoniem

Guest
Ik ben opzoek naar een auto voor de komende 4 tot 6 jaar. Dit wordt mijn eerste auto, dus heb nog geen ervaring met het bezit van een auto. In mijn zoektocht tot nu toe heb ik al wel een shortlist kunnen maken met modellen die ik lekker genoeg vind rijden, voldoende comfort bieden voor wat ik zoek, die binnen mijn budget vallen en waar ik wel in zou willen rijden. Waar ik nu echter mee blijf zitten is de vraag welke modellen hiervan betrouwbaarder zijn en of hier überhaupt een merkbaar verschil in zit. Ik zal 25,000 tot 35,000 km per jaar rijden met de auto in eerste instantie en na een paar jaar waarschijnlijk nog wat meer.

De modellen die ik op mijn lijst heb staan zijn:
Renault Mégane 1.5dCi
Volkswagen Polo 1.4TDI
Ford Focus 1.6TDCi
Skoda Octavia 1.6TDI
Volvo V40 D2
Peugeot 308 1.6BlueHDI
Volkswagen Golf 1.6TDI

Ik hoop dat jullie hierbij kunnen helpen.

Myquandro zei:
een shortlist

Is dit Engels voor gewoon ´een lijstje`? Het is wel enorm zaadloos (ex) lease spul. Er zitten hier wel wat Fransozen liefhebbers die je direct de Megane 1.5 dci, of de Peug 308 1.6hdi, en een Fiat Grande Punto 1.3jtd gaan aanraden. Ik kan ze niet tegenspreken, geen ervaring mee.

Wil je echt lage onderhoudskosten dan kan je beter voor een hybride gaan. Maar misschien is het wel makkelijk om je budget te noemen.
Bij een lager budget is een Megane dci, een Focus TDCI of een Skoda Octavia een goede keus, zijn allemaal 14% bijtellingsauto's geweest en daarom veel aanbod en relatief goedkoop in aanschaf.

De onderhoudskosten worden ook bepaald door hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan, en of de auto goed onderhouden is. Veel van deze auto's waren in verband met de lage bijtelling erg populair, door minder vraag en veel aanbod krijg je heel veel auto voor je geld.

De Polo 1.4 TDI zou ik zelf niet doen, de motor vond ik erg lawaaiig, en de motor voelt ook niet erg soepel aan. Voor de VW Golf en in duidelijk mindere mate Skoda Octavia betaal je relatief veel geld, door de diesel update gaan de EGR kleppen veel sneller stuk. En dit onderdeel is ook nog veel duurder dan bij andere merken.

Bij de Focus, neem de Focus 3 vanaf 2011, hier ligt de verbeterde 1.6 van PSA in,
de eerste generatie die o.a. in de Ford Focus 2 lag had geen goede reputatie.

Bij de Volvo D2 kun je het best de 1.6 van PSA kiezen, die was toen goed uit ontwikkeld, de latere 2.0 van Volvo kende vrij veel kinderziektes en staat hierdoor bekend als minder betrouwbaar dan de 1.6 van deze generatie.

De Renault Megane 3 1.5 DCI is een goede en betrouwbare keus die heel veel auto voor het geld biedt, ik zou zelf een fase 2 of 3 kiezen, die zitten beter in elkaar. De 1.5 DCI was toen al heel goed uit ontwikkeld. De 308 2 is ook een prima keus, deze auto is moderner, rijdt goed, maar elektrisch een klein beetje minder, maar zeker niet slecht.

Voor de rest kies gewoon een auto die je zelf leuk vind.

(mijn eigen ervaring met een benzine Renault is dat de onderhoudskosten laag liggen)

T1000 zei:
Myquandro zei:
een shortlist

Is dit Engels voor gewoon ´een lijstje`?/quote]
neen korte lijstje. just saying.

als je de 308, goed vind. het is een hele goede auto.

maar zou ook verder kijken. vind u de toyota auris hybrid niet goed?? een oude 1.8l benzone met 100pk +36pk electro(gecombineert) heel betrouwbaar en zuinig. de 1.8 moet bijna niet werken als je niet de heledag plankgas geeft.(^_^)

Vul je lijstje hier in en dan kan je ze allemaal vergelijken.

ANWB heeft iets vergelijkbaars en daar heb ik de afgelopen tijd een aantal auto's (nieuw en gebruikt) ingevoerd en dan blijkt dat puur onderhoud in mijn geval (7000 km/jaar) omstreeks 15% van de totale kosten is. Dus blindstaren op alleen onderhoud lijkt mij niet zinvol. Je moet het hele plaatje bekijken.

zombies zei:
Wil je echt lage onderhoudskosten dan kan je beter voor een hybride gaan. Maar misschien is het wel makkelijk om je budget te noemen.
Bij een lager budget is een Megane dci, een Focus TDCI of een Skoda Octavia een goede keus, zijn allemaal 14% bijtellingsauto's geweest en daarom veel aanbod en relatief goedkoop in aanschaf.
Ik heb ook zeker al even gekeken naar hybrides, maar Toyota Prius en Auris hebben mij in het verleden nooit kunnen overtuigen en ik heb er nooit een positief gevoel aan over gehouden. Technisch zit het wel goed, maar dat is niet alles. Misschien dat ik hier nog eens naar ga kijken, misschien dat ik er nu anders naar kijk.

Ik heb niet specifiek behoefte aan een heel snelle of spannende auto, maar vooral een auto die comfortabel is voor woon-werk verkeer, zuinig rijdt en niet al te duur is. Uiteindelijk rijdt ik er dagelijks 75km mee op de cruise control en slechts enkele kilometers mee op provinciale wegen en in de stad. Daar heb ik noch een sterke motor noch een sportief onderstel voor nodig.

Myquandro zei:
zombies zei:
Ik heb ook zeker al even gekeken naar hybrides, maar Toyota Prius en Auris hebben mij in het verleden nooit kunnen overtuigen en ik heb er nooit een positief gevoel aan over gehouden. Technisch zit het wel goed, maar dat is niet alles. Misschien dat ik hier nog eens naar ga kijken, misschien dat ik er nu anders naar kijk.

Ik heb niet specifiek behoefte aan een heel snelle of spannende auto, maar vooral een auto die comfortabel is voor woon-werk verkeer, zuinig rijdt en niet al te duur is. Uiteindelijk rijdt ik er dagelijks 75km mee op de cruise control en slechts enkele kilometers mee op provinciale wegen en in de stad. Daar heb ik noch een sterke motor noch een sportief onderstel voor nodig.
Nee maar een Toyota Hybride of een Honda Hybride, zijn comfortabele auto's, zijn zuinig, weinig onderhoud en zeer betrouwbaar. Als je meer gaat rijden blijft het hetzelfde. Maar ga je opeens minder rijden dan blijft hij goedkoop, hoe minder je rijd hoe duurder een diesel is. De meeste door jou genoemde zijn ook niet spannend en daar door hybrides niet voor onder, je kan probleemloos 500dkm op de teller zetten met alleen onderhoud, iets wat je met een diesel waarschijnlijk niet gaat redden.
Eigenlijk is er maar 1 nadeel aan een hybride en dat is het feit dat je geen aanhanger maar trekken, het kan wel maar dan kom je uit bij een Outlander.

Bij stevige kilometers telt het kijken naar de onderhoudsintervallen, maar ook de maat banden, risico's van elektronica die stuk kan (panoramadak, climate control, xenon) de afschrijving als totaal én de betrouwbaarheid.

Ik zou ook een automaat overwegen en samen met afschrijving en betrouwbaarheid wordt een hybride wel interessant denk ik.

Een diesel uit je rijtje met nog anderhalve ton erbij (en nog wat dieselaccijns of verboden gebieden) zal niet veel meer opbrengen. Een hybride kent die problemen veel minder.

Echt goedkoop rijden:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1383098215-suzuki-wagon-r-1-3-ddis-glx-lage-km-137-dkm-n-a-p-1e-eig.html?c=c41b759082ce0aa7411a74e54f8dbd13&previousPage=home
diesel
$_85.JPG

Ik ga zeker kijken naar hybrides. Waarschijnlijk ga ik toch nog wat meer kilometers per jaar maken (ten minste 25.000km/jaar tot hooguit 45.000km/jaar) en de kans dat ik in de komende jaren minder ga rijden is heel klein. Daarom hecht ik wel aan comfort van bijvoorbeeld een cruise control, goede airconditioning (liefst volledig automatisch) en een prettig onderstel en stuurinrichting dat vertrouwen geeft (het hoeft absoluut niet sportief te zijn, maar ik moet wel het gevoel hebben dat ik weet wat de auto doet), ik houd niet van al te zachte onderstellen (citroen) of stuurinrichtingen die van elastieken aan elkaar lijkt te zitten.

Ik zit toch nog te twijfelen over de auto's die ik eerder heb genoemd, al denk ik wel dat het prima keuzes kunnen zijn. Mijn budget is zo'n €10.000, dus mochten jullie binnen dat budget nog goede suggesties hebben welke auto's ik zou kunnen bekijken dan lees ik dat graag. In elk geval al bedankt voor de eerdere opmerking, dat helpt om beter te bepalen welke keuzes de beste is voor mij.

Terug
Bovenaan