Hulp bij aanschaf nieuwe station

Steven 9485876

Startmotor
Hallo,

Onze huidige Citroen C3 diesel loopt op zijn einde (zeer betrouwbaar gebleken) en we zouden uitkijken naar iets anders.
Momenteel hebben we 2 wagens (de C3 en een opel Astra sports Tourer). De Astra is de bedrijfswagen van mijn vrouw en de C3 is eigenlijk ook van haar (haar wagen toen ze nog studeerde). Ik had altijd gezegd dat ik eens een snelle/sportieve wagen wou (we werken hard en veel. Je leeft ook maar 1x), liefst een station.(zie golf r variant / octavia RS). Een praktische snelle hatch mag ook. De Astra wordt binnenkort ingewisseld voor een (waarsch.) elektrisch/hybride exemplaar.

Maar met het huidige klimaat (benzineprijzen, aanschaf, BIV, overgang naar EV ...) weet ik dus niet meer wat kiezen en of mijn liefde voor snelle benzinewagens wel nog gerechtvaardigd is.

* Is het nog 'verstandig' om te gaan voor een snelle benzine of moet ik toch uitkijken voor een EV/hybride?

Voorwaarden:

* Max. 40k
* Ruime en praktische wagen (liefst station)
* Sportief (ik heb geen referentie aangezien ik nog nooit een snelle wagen heb gehad)
* ik ben niet merkgericht. Japans, vag, ...

gr

Steven

Een Skoda Octavia RS, lijkt me een prima keus. Het is een plug-in hybride, met 245 pk. Maar die is wel redelijk prijzig. De gewone Octavia PHEV met 204 pk is wat voordeliger. Als alternatief is een Toyota Corolla 2,0 tourings sports misschien een idee. Ook een hybride, maar zonder kabel / stekker, en goed voor 184 pk.

Supervisor R zei:
Een Skoda Octavia RS, lijkt me een prima keus. Het is een plug-in hybride, met 245 pk. Maar die is wel redelijk prijzig. De gewone Octavia PHEV met 204 pk is wat voordeliger. Als alternatief is een Toyota Corolla 2,0 tourings sports misschien een idee. Ook een hybride, maar zonder kabel / stekker, en goed voor 184 pk.

Ik heb idd al goede commentaren gehoord over de corolla (zuinig en vlot). Die komt in de lijst :)

Een Golf R is snel maar geeft ook een lekkere grom uit de uitlaat. Kan je zonder die grom, dan is een snelle (P)HEV ook een optie inderdaad. Dus het is een beetje de vraag wat je met 'sportief' bedoelt.

Barri zei:
Een Golf R is snel maar geeft ook een lekkere grom uit de uitlaat. Kan je zonder die grom, dan is een snelle (P)HEV ook een optie inderdaad. Dus het is een beetje de vraag wat je met 'sportief' bedoelt.

Hij mag gerust mooi klinken. Dat was trouwens ook 1 van de redenen om die aan te schaffen.
Maar ik zit nog altijd met de vraag of dit type wagens nog betaalbaar blijft voor de komende 10jaar.
Mijn hart zegt doen maar mijn verstand zegt nee.

Ik zou het gewoon nog een keer doen.
Ford Focus Wagon ST.
BMW 330i station.
BMW 135/140i.
Alfa Romeo Giulietta

Het hangt er vanaf hoe sportief het moet worden.

Ik zou zeker kijken naar de Renault Megane RS, Ford Focus ST en Alfa Giulia.

Gaat het om snel, ruim en comfortabel, kijk dan eens naar de Renault Talisman TCe225.

Alle vier auto's scoren goed op betrouwbaarheid.

Heerlijk discussievoer maar er is bijna geen zinnig advies over te geven.
Ga je bijvoorbeeld sterk vooruit in inkomen of vallen overige (gezins/reis/werk/ziekte/hobby)kosten mee dan is een hobbywagen met 300pk natuurlijk genieten.
Tref je het financieel minder óf valt het plezier wat tegen dan wordt het al snel een 'had ik maar'. En dit alles in een grijs gebied: neem je een mooie 318i of een 540i?

Ik heb wel wat mogelijke pluspunten voor jouw ideale wagen, natuurlijk een 530/535 Touring:
- houden waarde momenteel goed
- geen verrassingen met laadpalen, problemen op vakantie etc..
- echt rijplezier
- EV kan over 10 jaar ook nog, benzine wordt dan waarschijnlijk nóg lastiger
- caravan/boot ed trekken is geen punt

Vorq zei:
Heerlijk discussievoer maar er is bijna geen zinnig advies over te geven.
Ga je bijvoorbeeld sterk vooruit in inkomen of vallen overige (gezins/reis/werk/ziekte/hobby)kosten mee dan is een hobbywagen met 300pk natuurlijk genieten.
Tref je het financieel minder óf valt het plezier wat tegen dan wordt het al snel een 'had ik maar'. En dit alles in een grijs gebied: neem je een mooie 318i of een 540i?

Ik heb wel wat mogelijke pluspunten voor jouw ideale wagen, natuurlijk een 530/535 Touring:
- houden waarde momenteel goed
- geen verrassingen met laadpalen, problemen op vakantie etc..
- echt rijplezier
- EV kan over 10 jaar ook nog, benzine wordt dan waarschijnlijk nóg lastiger
- caravan/boot ed trekken is geen punt

mja dat is zo een een beetje mijn punt. Voor mijn budget heb ik niet meteen een aantrekkelijke EV maar wel een leuke benzine.
Het blijft ook de bedoeling om hem als daily te gebruiken. De bedrijfswagen zal wss een EV worden dus daar zullen de meeste km's mee gemaakt worden.
Mijn interesse zit momenteel bij:

* Golf R variant
* Skoda octavia RS (eventueel phev maar indien de batterij leeg is sleur ik die wel met met minder vermogen ...)
* 330e touring
* corolla 2.0 hybrid touring (ziet er gewoon mooi uit)

Iets boven budget, maar nog best nieuw (mei 2022):
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-308-sw-1-6-hybrid-180-allure-pack-business-nieuw-mod-elektro-benzine-grijs-9445a3f7-d36f-45ab-990e-815c719e9c31?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=15&position=15&search_id=2an1co67rep&source=listpage_nation-wide-listings

speedtouch zei:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-308-sw-1-6-hybrid-180-allure-pack-business-nieuw-mod-elektro-benzine-grijs-9445a3f7-d36f-45ab-990e-815c719e9c31?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=15&position=15&search_id=2an1co67rep&source=listpage_nation-wide-listings

Eerlijk ik vind de upgrade vd 308 niet geslaagd. Plus ik wil niet afwijken vh budget. Bedoeling is om niet alles stuk te slaan bij aankoop maar ook buffer te hebben voor onderhoud,... Qua aanschaf kan ik meer aan maar ik wil niet leeglopen op een auto. Ik wil er jaren mee rijden

Steven 9485876 zei:
speedtouch zei:

Eerlijk ik vind de upgrade vd 308 niet geslaagd. Plus ik wil niet afwijken vh budget. Bedoeling is om niet alles stuk te slaan bij aankoop maar ook buffer te hebben voor onderhoud,... Qua aanschaf kan ik meer aan maar ik wil niet leeglopen op een auto. Ik wil er jaren mee rijden

In België is de nieuwe Peugeot 308 plug in hybride met 180 pk goedkoper,
en gewoon binnen het budget, de zelfde techniek zit ook in de nieuwe Opel Astra, die een prima alternatief is. De Renault Megane Plug in Hybride zit ook binnen het budget.

Bij aankoop van zo'n nieuwe auto zal je de komende jaren weinig aan onderhoud kwijt zijn. De standaard beurten en meer niet.
Zeker bij een nieuwe auto mag je niks geks verwachten en anders heb je nog garantie.

Er was nog 1 die ik totaal vergeten ben en dat is de seat leon cupra ST r.
Eigenlijk een golf r variant maar in een andere verpakking maar die blijkt toch sportiever te rijden.
Valt ook binnen budget maar lijkt me wel onderhoudsgevoeliger (ergens iets gelezen over de transmissie die kapot neigt te gaan. )

Als ie technisch hetzelfde is, zullen de issues ook wel hetzelfde zijn.
Ik vond het jammer dat onder zulke modellen geen trekhaak kan, want een trekhaak vind ik wel erg handig.

Bij de Leon kan je ook voor een 'gewone' 2.0 TSI gaan en die wat chippen. Dan heb je een leuke wolf in schaapskleren.
Ze zijn er ook in de FR uitvoering, maar juist voor het 'wolf in schaapskleren' effect is een Xcellence leuker: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=342131734&categories=EstateCar&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=22500&makeModelVariant1.modelId=9&maxFirstRegistrationDate=2019-12-31&maxPowerAsArray=154&maxPowerAsArray=KW&minFirstRegistrationDate=2016-01-01&minPowerAsArray=136&minPowerAsArray=KW&pageNumber=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=relevance&searchId=d9070cf1-cc8c-9eaa-e750-863a55883f4d&ref=srp>

edit: bedenk me nu dat ik het over occasions van het vorige model heb, en jij wellicht naar een nieuwe kijkt.

Barri zei:
Als ie technisch hetzelfde is, zullen de issues ook wel hetzelfde zijn.
Ik vond het jammer dat onder zulke modellen geen trekhaak kan, want een trekhaak vind ik wel erg handig.

Bij de Leon kan je ook voor een 'gewone' 2.0 TSI gaan en die wat chippen. Dan heb je een leuke wolf in schaapskleren.
Ze zijn er ook in de FR uitvoering, maar juist voor het 'wolf in schaapskleren' effect is een Xcellence leuker: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=342131734&categories=EstateCar&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=22500&makeModelVariant1.modelId=9&maxFirstRegistrationDate=2019-12-31&maxPowerAsArray=154&maxPowerAsArray=KW&minFirstRegistrationDate=2016-01-01&minPowerAsArray=136&minPowerAsArray=KW&pageNumber=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=relevance&searchId=d9070cf1-cc8c-9eaa-e750-863a55883f4d&ref=srp>

edit: bedenk me nu dat ik het over occasions van het vorige model heb, en jij wellicht naar een nieuwe kijkt.

Nee hoor heb het wel degelijk over het vorige model. Die vond ik trouwens mooier.

Terug
Bovenaan