Huidige auto (Mazda 2 2010) goedkoper dan private lease?

A

Anoniem

Guest
Beste mensen,

Een aantal maanden geleden heb ik een Mazda 2 gekocht. Initieel was dit een hele fijne auto. Echter beginnen er nu na een tijdje een redelijk aantal gebreken naar boven te komen die tijdens de proefrit niet echt merkbaar waren.
Daarnaast vallen de brandstofkosten ontzettend tegen.

Ten eerste moet er een nieuw tussenstuk in de uitlaat (op de brug toen der tijd al flink verroest en ik wist dat die er aan zat te komen), deze heeft het namelijk na twee maand al begeven helaas. Daarnaast zijn beide voorstoelen in slechte staat, het metalen framewerk van de zittingen is uit zijn originele positie gekomen en drukt nu tegen de zijkant van de bekleding (niet doorgesleten), de gordels gaan niet vanzelf meer omhoog en er zijn nog een aantal dingen die ik niet helemaal vertrouw op hoe lang dat misschien nog werkt.

Al met al zit ik dus inclusief uitlaat zelf doen voor de volgende beurt en APK te kijken naar een rekening van minimaal €500 mocht er niks anders aan het licht komen. Stoelen en gordels zullen ook niet heel lang meer mee gaan en dit valt me eigenlijk erg tegen.

Buiten dat, ben ik per maand het volgende kwijt aan de auto:
Brandstof: €200
Verzekering: €75
Wegenbelasting: €27
Onderhoud en banden: ~€50
Pechhulp: €6
(Afschrijving: €50)

Het valt me erg tegen dat met een fabrieksopgave van 1 op 19,2 ik in de praktijk zelf niet meer dan 1 op 15 haal en dat terwijl ik niet harder dan 110 rijdt.

Ik heb zelf al op verschillende lease sites gekeken, maar kan er niet echt duidelijk uit worden of ik echt goedkoper of gelijk in kosten uit ga komen.
Zolang het beneden de €350 per maand inclusief brandstof zit, ben ik blij. Het geeft ook een hoop financiële zekerheid namelijk.

Daarnaast ben ik ook van plan mijn huidige auto hier op in te ruilen, gezien ik die dan toch niet meer nodig heb.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en eventueel adviezen kunnen geven. Alles is welkom!

Beste Maaike,

Allereerst over het brandstofverbruik: het is vrij normaal dat je de fabrieksopgave niet haalt, dat lukt bij vrijwel geen enkele auto. 1 op 15 is een nette waarde voor deze klasse auto, al zijn er ook nieuwere modellen die 1 op 20 halen. Daar zou je dus (mogelijk) €50,- per maand kunnen besparen. Dan is het wel goed uitzoeken welke auto dat daadwerkelijk haalt.

Ook is het vrij normaal dat er bepaalde onderdelen na 10 jaar of een aantal kilometers vervangen moeten worden. Dat is het punt waar mensen vaak geen rekening mee houden. Techniek slijt na verloop van tijd, ook bij normaal gebruik.

Private lease voor dezelfde klasse (B-segment zoals Mazda 2, VW Polo, Renault Clio) gaat al snel richting of over de €300,- per maand. Zeker als je nog jong bent en niet veel schadevrije jaren hebt opgebouwd bij je verzekering. Tel daar €150,- brandstof bij op en je komt al snel hoger uit.

Het is vrijwel nooit zo dat private lease voordeliger autorijden is. Het is vooral zorgeloos rijden, waar je uiteindelijk extra voor betaalt. Een leasemaatschappij koopt de auto dan wel goedkoper in, ze willen er ook wat aan verdienen. Bedenk daarbij ook dat je voor auto's met extra opties nog meer betaalt en je een eigen risico hebt bij schade die niet verhaald kan worden bij een tegenpartij. Ook blijft private lease een vorm van geld lenen, wat invloed kan hebben op andere zaken zoals aanvraag van een hypotheek etc.

Al met al is de kans dus groot dat het niet goedkoper is, maar wel meer zekerheid biedt over de maandelijkse kosten.

Ben het volledig met MathijsL eens, maar jouw Mazda 2 klinkt ook wel een beetje crappy dus ik kan me voorstellen dat je je deze vraag stelt.

Je noemt niet hoeveel kilometer je rijdt, maar €200 benzine tegen 1 op 15 is zo’n 1800km per maand/ 21.000km per jaar.

Een Aygo X-Fun (goedkoopste met airco) op 20.000km/jr kost denk ik rond de €250 per maand, maar deze haalt de 1:20 wel dus €150 brandstof per maand maakt €400.

Ik denk dat een nieuwe Aygo minstens zo fijn is als een 10 jaar oude rammel-Mazda 2, deze serie is sowieso niet Mazda’s finest...

Dan ben je dus een paar tientjes duurder uit, maar rijd je nieuw en relatief zorgeloos. Andere afwegingen wbt privé lease blijven natuurlijk van kracht, die zijn aan jou.

1 op 15 lijkt mij voor een Mazda 2 een vrij normaal verbruik, de fabrieksopgave haalt ( vrijwel) niemand.

Private Lease betekend gewoon voor een vast bedrag per maand een nieuwe auto rijden. De brandstof moet je zelf betalen. Houd er rekening mee dat je er meestal een behoorlijk aantal jaren aan vast zit, en dat dit van invloed is op het leenbedrag voor een hypotheek.

Wij hebben een Mazda 2 gehad uit 2008, zelfde model dus. 1 op 15 is echt netjes voor deze auto. Wij haalden destijds de 1 op 14 niet. Met een wat oudere auto met meer kilometers op de teller heb je nu eenmaal dat er zaken vervangen moeten worden. De al geopperde Aygo in de private lease vind ik een knakending qua rijden, maar hele volksstammen zijn er tevreden mee.

Het klinkt een beetje alsof de vorige Mazda eigenaar weinig geld heeft uitgegeven aan (preventief) onderhoud.

Nou ja, slecht oprollende gordels en een versleten stoelframe zijn niet echt dingen die met onderhoud te maken hebben. Wellicht is de auto van een obese bestuurder geweest. Op de sloop kan je vast wel een nieuwe stoelframe en gordel vinden. Moet je uiteraard wel zin in hebben. Maar meer (onverwacht) onderhoud hoort nu eenmaal bij een oudere auto.

Als ik met mijn Mazda met 2.5 V6 gemiddeld 1 op 12 kan halen en 1 keer bijna de 1 op 14 heb gehaald, dan zou jij ook nog een stuk zuiniger moeten kunnen rijden.
Bedenk wel dat je met E10 benzine ook minder zuinig rijdt.
Hou meer dan voldoende afstand, zodat het voldoende is om het gas los te laten en dat je niet hoeft te remmen.
Ook bij rotondes kun je al eerder van het gas af en uiteraard vlot doorschakelen en niet te veel gas geven.
1 op 18 zou haalbaar moeten zijn, als je echt je best doet.

De autogordels zijn makkelijk te herstellen, helemaal uittrekken en inspuiten met teflonspray.
Na een paar keer op en afrollen, rollen ze weer helemaal op.

Op de sloop of via een forum, marktplaats of marketplace koop je voor weinig 2 andere stoelen.
Die kun je heel eenvoudig zelf verwisselen, vaak zitten ze maar met 1 op 2 boutjes vast en kun je ze daarna zo uit de rails halen.

Private Lease pakt altijd duurder uit, maar je rijd dan wel nieuw en hebt geen omkijken naar het onderhoud.

vertmaori zei:
De al geopperde Aygo in de private lease vind ik een knakending qua rijden, maar hele volksstammen zijn er tevreden mee.

Goh qua rijden nu eigenlijk net niet. Het is meer het gevoel van de rest van de auto dat ik echt wel merk dat het een goedkoop wagentje is. Maar qua rijden is die eigenlijk heel volwassen.
Het is pas als je dingen doet dat als de deur dichtslaan, dat klinkt heel blikkerig, of het ruitje aan de achterkant open klikken, dat voelt heel zwak en fragiel. Of dingen als de hoedenplank. Dat lapje stof dat telkens los springt.

Ik denk wel dat die nog beter stuurt op een setje brede wielen. Maar eigenlijk....mnee prima auto ja, stoel is lekker, heel zuinig, ik reed er makkelijk 1 op 20 mee toen we nog wel 130 mochten. Dus moet je eens nagaan wat je haalt als je 100 mag rijden.

MX6 zei:
Als ik met mijn Mazda met 2.5 V6 gemiddeld 1 op 12 kan halen en 1 keer bijna de 1 op 14 heb gehaald, dan zou jij ook nog een stuk zuiniger moeten kunnen rijden.

Mijn ervaring is ook wel dat 'ouderwetse' kleine viercilinders niet echt zuinig zijn. Je moet relatief veel toeren maken om de gang er een beetje in te houden. Als je alleen maar 100 km/h op de snelweg rijdt, moet het uiteraard een stuk zuiniger kunnen.

Mechanix zei:
MX6 zei:

Mijn ervaring is ook wel dat 'ouderwetse' kleine viercilinders niet echt zuinig zijn. Je moet relatief veel toeren maken om de gang er een beetje in te houden. Als je alleen maar 100 km/h op de snelweg rijdt, moet het uiteraard een stuk zuiniger kunnen.
Ik heb jaren Mazda gereden en ze blinken uit in allerlei dingen maar zuinigheid was er zeker niet 1 van.

Je rijstijl bepaald, je banden en de temperatuur bepalen ook voor een groot deel je verbruik.
Ik kan 1 op 9 rijden, maar ook 1 op 14 met dezelfde auto.
Mij boeit het niet zoveel, anders had ik wel voor een andere auto gekozen.
Maar als je meer je best doet, dat valt er nog veel winst te behalen.

MX6 zei:
Je rijstijl bepaald, je banden en de temperatuur bepalen ook voor een groot deel je verbruik.

Onderschat vooral waar je rijdt niet. Met de Ypsilon haal ik soms wel 4,2L/100km met 90km/h 400km heen en terug (op de boardcomputer, maar toch). In de stad moet ik aardig mijn best doen om onder de 6L/100km te blijven (o.b.v. trajectmetingen natuurlijk).
Maar goed, dit is maar een deel van deze discussie. :)

der Magistrat zei:
MX6 zei:

Onderschat vooral waar je rijdt niet.

Helemaal mee eens. Ik rij veel binnen de bebouwde kom. Dat is dodelijk voor een gunstig verbruik.

Eens, veel kleine stukjes en stadsverkeer dragen niet bij aan een laag verbruik.
Maar daar draagt een andere auto ook niet veel aan bij, tenzij deze electrisch is.

MX6 zei:
Eens, veel kleine stukjes en stadsverkeer dragen niet bij aan een laag verbruik.
Maar daar draagt een andere auto ook niet veel aan bij, tenzij deze electrisch is.

Onze Yaris Hybrid is met koude start ook niet gek op korte stukjes. Eenmaal warm vindt 'ie het overigens prima. Stadsverkeer is 'ie gek op: 1:25 á 1:26 is normaal.

Terug
Bovenaan