Hoog olieverbruik - BYD F0 (soortgelijk Toyota Aygo)

A

Anoniem

Guest
Op de anillen run ik een grootschalig autoverhuurbedrijf.

Hier hebben we diverse BYD F0 (soortgelijke Aygo) van 2014 in de vloot. Het zijn prima auto's die het best goed doen in het warme klimaat. Maar sinds een tijdje beginnen een x aantal olie te verbruiken. In forse aantallen (1 liter 500 km)

De auto's roken niet, geen blauwe rook, een geen lekkage (druppels of zweten of iets)

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Volgens fabriek 10W30 (dit slurpt die er dus uit)
Vervangen naar 10W40 geeft verbetering en brengt het terug naar 1 liter op 100 km.

Waar als eerste zoeken?

Welke interval hou je aan voor het olieverversen?
BYD geeft op dat je elke 5000km of 6 maanden olie moet verversen en bij zware omstandigheden zelfs elke 3000km.

Wij houden voor de gehele vloot 5000 km aan.

Eerste 4 jaar probleemloos.

Mike 6285348 zei:
Op de anillen run ik een grootschalig autoverhuurbedrijf.

Hier hebben we diverse BYD F0 (soortgelijke Aygo) van 2014 in de vloot. Het zijn prima auto's die het best goed doen in het warme klimaat. Maar sinds een tijdje beginnen een x aantal olie te verbruiken. In forse aantallen (1 liter 500 km)

De auto's roken niet, geen blauwe rook, een geen lekkage (druppels of zweten of iets)

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Volgens fabriek 10W30 (dit slurpt die er dus uit)
Vervangen naar 10W40 geeft verbetering en brengt het terug naar 1 liter op 100 km.

Waar als eerste zoeken?

Bij de Toyota Aygo komt dit door kantelende zuigers, hierdoor krijg je een hoog olie verbruik. Er is weinig aan te doen, dat betekend of een motorrevisie, of deze auto's vervangen voor andere auto's.

ak2 zei:
Bij de Toyota Aygo komt dit door kantelende zuigers, hierdoor krijg je een hoog olie verbruik. Er is weinig aan te doen, dat betekend of een motorrevisie, of deze auto's vervangen voor andere auto's.

Dit was het eerste waar ik ook aan dacht. De zuigers vreten in in de cilinderwand, meestal te herkennen aan een fors olieverbruik en een meer ratelende motor.

Dit is echter geen Toyota Aygo, maar een chineese kopie er van. (ze zijn daarom ook bijna de helft goedkoper!)
Kans dat ze de motor met inferieure materialen hebben gekopieërd is dus ook groot. Zelfde problemen maar dan eerder.

Huur-auto's worden niet bepaald netjes behandeld door een deel van de gebruikers en zullen dus sneller slijten en problemen vertonen zoals hoog olieverbruik.
Vooral als het spul van mindere kwaliteit is, ga je zulke dingen sneller merken.

Eigenlijk had je vanaf het begin met elke 3000km een oliewissel moeten doen omdat een huurauto onder zware omstandigheden valt qua gebruik. Niet dat het veel gescheeld had waarschijnlijk...
Als je bedenkt dat een echte aygo met 15.000km weg komt tussen oliewissels, weet je eigenlijk al genoeg over de kwaliteit van de motor.

Ik denk dat je ze beter van de hand kan doen en een nieuwe vloot kunt aanschaffen, maar wel wat meer investeren in kwaliteit.

Nou ja, áls het motorblok werkelijk ook een cloon is (qua spec's -compressieverhouding, vermogen etc. komt e.e.a. nagenoeg overeen) en niet ingekocht bij Toyota.. dán hebben ze het wel goed gecloond door ook de eigenschap van kantelende zuigers erin te verwerken..o_O

Dat er een snellere oliewissel wordt geadviseerd heeft toch vooral met het klimaat te maken?
-

Lang geleden, toen Daihatsu poot aan de grond kreeg in Nederland, hadden de Charades ook last van hoog olieverbruik na 80K. De olieschraapveren versleten vroegtijdig. Kop er af, carterpan er onderuit, zuigers eruit nieuwe veren erop en alles weer opbouwen. Set zuigerveren kostte fl 25,-. Op zich was het een eenvoudige reparatie, mits er geen tapeinden afbraken etc.

Durashift zei:
Nou ja, áls het motorblok werkelijk ook een cloon is (qua spec's -compressieverhouding, vermogen etc. komt e.e.a. nagenoeg overeen) en niet ingekocht bij Toyota.. dán hebben ze het wel goed gecloond door ook de eigenschap van kantelende zuigers erin te verwerken..o_O
-

Qua maatvoering van het blok is het ding echt exact gelijk. Ik gok dat ze de techniek van drieling gekopieerd hebben, maar goedkopere materialen toepasten. Dan komen dezelfde issues nog harder terug. Doet me een beetje denken aan sommige van die goedkope Chinese scooters, daar zie je ook regelmatig van die situaties waar op papier de techniek gangbaar en prima in orde lijkt, maar dat je in de praktijk merkt dat de boel een opmerkelijk korte levensduur heeft.

Ik weet dat het een oud onderwerp is maar ik doe toch even mee.
Ik lees in Wikipedia dat het een 'unlicensed copy' is.
Aan de ene kant doen de specs vermoeden dat het een echte Toyota motor is. Aan de andere kant : gaan ze motoren leveren aan een bedrijf
dat een illegale kopie levert ?
Mr. Elzinga zou het wel eens juist kunnen ingeschat hebben op die manier.

Had de oude 1000 cc van de Aygo ook niet wat last van olieverbruik op hogere kilometerstanden ?
Heeft iemand daar een voorbeeld van ? Bij hoeveel km, hoeveel verbruik ?
Is die kwaal er niet uit ontwikkeld bij de nieuwste generatie die na 2018 gemaakt werd en 72 pk heeft ?

Lijkt mij dat dit probleem dan ook bij de C1 en de 107 heeft moeten opspelen.

Ben wel benieuwd wat de topicstarter destijds gedaan heeft.. Met de kennis van nu.. hoefde er weinig te vervangen worden voor een nieuw toeristenseizoen.. want covid-19 stond voor de deur...

De 1KR-FE kan last krijgen van kantelende zuigers en dus verhoogd olieverbruik. Komt voornamelijk omdat de motor in stadsauto's (Aygo drieling, Yaris en Cuore/Sirion) geplaatst wordt en het gros er dus ook stadsauto afstanden rijdt. Dus 1 km naar school van kinderen, 2 km boodschappen etc.

Zelf 1 gereden tot 135k km zonder olie verbruik. Alleen reed dan ook 95% snelweg of in ieder geval warme motor.

Terug
Bovenaan