Hoofdstroom onderbreking eis van verzekeraar bij oldtimer

A

Anoniem

Guest
Ik ben verdwaald in het bos dat autoverzekeringen heet.
Voor mijn oldtimer bouwjaar (1957) die ik binnenkort krijg ben ik op zoek naar een verzekering.
Deze opgave was vrij makkelijk te doen en is mij reeds gelukt. Voldoende offertes binnen gekregen :D

De meeste verzekeraars eisen de standaard zaken zoals stalling en max. aantal km enz.
Deze zaken zijn mij allemaal helder.

Echter de eis: 'de auto moet minimaal voorzien zijn van een stroomonderbreker of hoofdstroomonderbreking' is vaag voor mij.
Via zoekmachines kwam ik o.a. uit op accupool klemmen met stroomonderbreking, kill-switches enz.

Ik heb mijn vraag neergelegd bij de aanbieder(tussenpersoon) van de verzekering om helder te krijgen wat ze nu eigenlijk bedoelen met hoofdstroom onderbreking en of ze ook een voorbeeld kunnen aanleveren. Daarnaast heb ik in het gesprek o.a. de kill-swtiches aangedragen als oplossing.
De reactie was: De kill-switch is te eenvoudig een alternatief anders dan een reguliere hoofdstroom onderbreking had de verzekeraar niet.

Welke mogelijkheden hebben jullie allemaal gezien die door verzekeraars van oldtimers worden geaccepteerd als stroomonderbreker of hoofdstroomonderbreking?
Welke mogelijkheden zou ik nog kunnen verkennen die passen op een oldtimer zonder dat er veel verbouwd moet worden?

Verzekeraar zei:
De kill-switch is te eenvoudig een alternatief anders dan een reguliere hoofdstroom onderbreking had de verzekeraar niet.

Dit is wel raar overigens, het hangt er dan maar net vanaf wat de definitie is die je aan een kill-switch hangt.

Hoofdstroom onderbreking is overigens echt niet heel ingrijpend als je het niet uber netjes wilt weg werken. Gewoon zorgen dat de negatieve pool van de accu word onderbroken.

Ik kan me voorstellen dat de verzekeraar dit te simpel vind, met een boutje valt immers de stroom weer aan te koppelen en dan rijden ze rustig weg met je geliefde oldtimer.

image.jpg

Dit type valt daarentegen ergens te verstoppen waar jij de plek kent en bied dus een veel betere diefstalpreventie. Zelfs al kun je de bijbehorende plastic sleutel los kopen.

Ook deze is heel simpel te installeren, een garage zal hier echt maximaal een halfuur voor nodig hebben.

hella_hoofdstroo_5649e03b12ce0.jpg

Accupool is een vorm van diefstalpreventie maar voorkomt ook diverse branden. iets waar oldtimers wat gevoeliger voor zijn.
Overigens zit die preventie vooral in het feit dat je de motorkap eerst moet openmaken voor je de auto kan starten. Die standaard dingen zijn zo overbrugd.

Het is geen vreemde eis, zeker niet als je met WA+ of allrisk verzekering te maken hebt. Een oldtimer ligt toch wat gevoeliger wat dat betreft.

Een hoofdstroom onderbreking, lijkt mij niet echt bedoeld als diefstal beveiliging, want dan zou je het ook gewoon af kunnen met een startonderbreker en hoef je niet iedere keer de klok en evt. een moderne radio opnieuw in te stellen.
Lijkt mij eerder om brandpreventie te gaan.
kun je zeggen, ver gezocht, hoe moet je auto in de fik vliegen als hij in de garage staat, nou dat zou ik een 2 a 3 jaar geleden ook nog gezegd hebben.
Ik zelf ben echter door het oog van de naald gegaan met mijn mazda 818. De isolatie van een knooppunt in de voeding van de auto (voor de zekeringen) had losgelaten door ouderdom en het blootliggende knooppunt, lag daardoor fijn tegen het frame van het dashbord te knetteren. Gelukkig raakte de accu leeg voordat er brand ontstond, maar een rare gewaarwording als je garage s'morgens zwaar naar zwavel ruikt en je auto start niet.

Terug
Bovenaan