Jazzik
Net ingestapt
Assenaar zei:Dit kon voor Nederland ook wel ens een teer punt worden: bepaald niet "sportief" meer. De vorige hybride kan "con brio" gereden worden, maar daar is de elektromotor niet de hoofdmotor (geeft alleen een extra duw wanneer dat nodig is) en er zit een 7-traps automaat met dubbele koppeling in. Bij het nieuwe model werkt op de snelweg primair de benzinemotor en dat is er een volgens het Atkinson-principe; geen sprinter, en terugschakelen is er niet bij.
Ik denk dat je je een beetje vergist... De vorige Jazz Hybrid (2011 - 2015) had een (traditionele duwband) CVT. Die flippers achter het stuur hadden wij ook in onze Jazz 1.4 CVT (non-hybrid) waarmee je gesimuleerd kon "schakelen". Was wel handig bij lange steile afdalingen: beter afremmen op de motor...
https://topgear.nl/autotests/honda-jazz-hybrid-test-drives/ : Wat ook helpt voor de snelheidsbeleving: zet de cvt-bak in de sportstand, en ga zelf aan de gang met de flippers achter het stuur. Dan lijkt het net een gewone automaat met vaste trappen.
https://www.autoweek.nl/auto/60803/honda-jazz-14-hybrid-comfort/ : transmissie - traploze automaat
Ik zat met smart op een (Honda) concurrent voor de Toyota Yaris te wachten. De nieuwe Jazz lijkt wat ruimer en praktischer dan de komende Yaris, maar lijkt het heel erg te gaan afleggen qua brandstofverbruik.
CO2-uitstoot vanaf 102 g/km. en een verbruik van 4,5 l / 100 km. WLTA tegen 86 g/km en 3,6 l/100 km. voor de nieuwe Yaris is een fors verschil ten nadele van de Jazz. Komt het uiterlijk en interieur (persoonlijk, weet ik...) nog bij.
Ik ben bang dat de Jazz het heel lastig gaat krijgen tegen de doortimmerde Toyota hybride. Voor ons met z'n tweeën is de Yaris in ieder geval ruim genoeg.