Honda Insight / Honda Jazz 2010-2013 roest problemen

Ruben 2587885

Wegverkenner
Het lijkt er sterk op dat onze tweede auto een Honda Jazz of Honda insight gaat worden van een bouwjaar tussen de 2010 en 2013. Mijn vrouw wilt een automaat en ik wil een betrouwbare zuinige auto die niet te zwaar is.

Ik weet dat autos uit deze bouwjaren uit Japan last hebben van roest problemen. Weet iemand van jullie hoe erg het is bij deze modellen en is er wat aan te doen? Ik kijk nu naar modellen tot €9000.

Een aantal modellen waar ik nu naar kijk:

gaspedaal

Japanse modellen die in Europa gemaakt zitten qua roest preventie op het zelfde niveau als Europese merken. De micra /note is wel een goede aanbieding de 1.2 80 pk (micra) heeft indirecte inspuiting en de 1.2 98 pk heeft directe inspuiting en zit standaard in de note automaat en af en toe in de micra automaat

Controleer de auto die je wil kopen gewoon goed op roest. De eerste roest vind je meestal op de randen van de wielkasten, en dorpels. Zet de auto even op de brug, dan zie je beter in welke staat de auto nog is. Dan zie je ook gelijk of de auto geen schade aan de onderzijde heeft. En in welke staat andere onderdelen zijn.

Roestvorming hangt ook af van hoe er met de auto is om gegaan.
Een auto die regelmatig zorgvuldig gewassen wordt ( dus ook in de wielkastranden) en garage gestalt is zal meestal minder roest hebben.

Ik weet niet helemaal of ik het 'aandurf' om een oudere hybride auto te halen.

Mijn idee was eerst om pas in december een nieuwe auto te halen maar ik krijg in augustus een nieuwe grote functie erbij waardoor ik nog meer van huis zal zijn dan eerst. De keuze is nu gevallen op een tweede auto erbij kopen en prive te blijven rijden met mijn lease auto. Eerst wou ik mijn lease auto uit de bijtelling halen maar dat gaat nu misschien lastig worden.

Een andere optie is iets van een Renault Clio Estate vanaf een bouwjaar van ongeveer 2018 met 0.9 TCE motor. Die zijn er rond 7/ik te vinden met onderhoudshistorie en NAP registratie. Zijn ook relatief betrouwbaar en zuinig. Ik verwacht niet dat de 2de auto meer dan 500km per maand zal rijden.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Op deze site heeft een handige meneer recentelijk een Insight gekocht. Met foto en al laat hij zien wat hij zoal gedaan heeft, en wat er nog te doen valt.
Zelf hebben wij een IMA hybride gehad en 10 jaar storingsvrij gereden tot 250k km. Wel was het de eerste generatie.

Ook ben ik samen op pad geweest met de familie om 4x een Jazz te kopen. De meest recente (als ik mij niet vergis is 2013 hybride ) was zo goed als in nieuwe staat. Twee jaar geleden gekocht van een liefhebber, die weinig km had gereden.

Wat roest betreft, heb ik zelf ondervonden, is het vaak onder het rubber van de ramen, vooral de 1e en 2de generatie. Het was ook het enige, de auto’s waren verder in orde,. Voor de rest geldt, wat AK2 aangeeft.

Op deze site heeft een handige meneer recentelijk een Insight gekocht. Met foto en al laat hij zien wat hij zoal gedaan heeft, en wat er nog te doen valt.
Zelf hebben wij een IMA hybride gehad en 10 jaar storingsvrij gereden tot 250k km. Wel was het de eerste generatie.

Ook ben ik samen op pad geweest met de familie om 4x een Jazz te kopen. De meest recente (als ik mij niet vergis is 2013 hybride ) was zo goed als in nieuwe staat. Twee jaar geleden gekocht van een liefhebber, die weinig km had gereden.

Wat roest betreft, heb ik zelf ondervonden, is het vaak onder het rubber van de ramen, vooral de 1e en 2de generatie. Het was ook het enige, de auto’s waren verder in orde,. Voor de rest geldt, wat AK2 aangeeft.

Ik heb weinig behoefte aan een auto die extra onderhoud nodig heeft denk ik. Ik ben zelf totaal niet handig en heb weinig tijd om dingen zelf te doen.

Bedankt voor de bevestiging dat ik niet een dergelijke auto moet halen.

Terug
Bovenaan