Honda Insight 2010 op LPG ?

Guest
Goedeavond,

Ik heb sinds een paar weken een Honda Insight van 2010, en rij er tot nu toe nog met veel plezier in!
Maar omdat ik vrij veel rij (+/-40,000km/j) , wil ik toch kijken of ik mijn maandelijkse kosten nog meer kan drukken.
Nu ben ik op zoek gegaan naar de mogelijkheid om LPG in de Honda te bouwen. Na informeren was dit mogelijk, in combinatie met een kleppen-smeer systeem.
Maar nu ben ik vanmiddag bij de Honda Dealer geweest, om daar info te vergaren: Deze raadde het af omdat er een aluminium kop op het blok zit, en deze na enige tijd het loodje legt.

Heb rondgekeken op internet over andere Insights op LPG, en LPG in combinatie met een aluminium kop. Maar daar ben ik tot nu toe niks wijzer van geworden.

Nu begin ik toch wantrouwig te worden na het gesprek met de Dealer; Een LPG installateur zal bijna altijd aangeven dat het kan, zolang er maar geld verdient kan worden.
Maar wat gebeurt er met de motor na het verlopen van de garantie, en met flink wat kilometers op de klok?

Zijn er mensen die advies voor mij hebben?

Met vriendelijke groet,

2i7x10o.png

Mogelijk ken je de site al maar voor de zekerheid: kijk eens op 'hondahybridclub' daar staat wat info via zoekfunctie van mensen die ook de overweging gehad hebben en wat reacties daarop. Misschien heb je er wat aan.

Ach ja, dealers zullen altijd zeggen dat het niet kan, onze citroen C5 heeft ook een cilinderkop die niet geschikt is voor LPG en toch rijden we er al 120.000 km probleemloos mee. De auto heeft nu 190.000 km gelopen. Ik moet wel zeggen dat we rustige rijders zijn.

Als ik jou was zou ik het gewoon inbouwen :)

Maar in welke belastingcategorie ga je dan vallen? Een LPG-G3 auto is duurder in belasting dan een benzine... en voor de Insight betaal je nu geen belasting toch?

Wat ben je een partypooper, Joep! Ik was het me ook af aan het vragen en was zeer benieuwd naar de gevolgen hiervan.

[size=x-small]Stiekem had ik het ook zeer vermakelijk gevonden als TS uiteindelijk meer zou moeten betalen, puur omdat 'ie nog minder wil gaan betalen (ga dan fietsen).[/size]

En waarom zou je opeens geen MRB-vrijstelling meer hebben op LPG? Sowieso vervalt die vrijstelling per 01-01-2014, maar met 40.000 km per jaar kan LPG zeker uit, ook met MRB.

§anitarium zei:
En waarom zou je opeens geen MRB-vrijstelling meer hebben op LPG? Sowieso vervalt die vrijstelling per 01-01-2014, maar met 40.000 km per jaar kan LPG zeker uit, ook met MRB.

Logisch vind ik het ook niet gezien vanuit een milieu-bewust standpunt, maar als je auto een LPG installatie heeft betaal je meer MRB dan wanneer het alleen de benzine motor is... Dus dan lijkt het mij logisch (vanuit een Den Haag standpunt) dat als je het in laat bouwen in een hybride je dan ineens wel MRB moet gaan betalen.

Maar in dit geval is de MRB-vrijstelling op CO2-uitstoot gefundeerd, die verandert niet (of wordt zelfs nog lager) dan op benzine.

Ik ben al diverse malen in LPG topics hier verwijzingen naar tabellen op het web tegen gekomen, waarin staat aan gegeven, welke motoren wel en niet geschikt zijn voor LPG.
Ik vraag me af of TS enig zoekwerk heeft gedaan.

En in het algemeen zijn aluminium koppen zonder geharde klepzittingen slecht voor LPG.

Oranje bietje zei:
Mogelijk ken je de site al maar voor de zekerheid: kijk eens op 'hondahybridclub' daar staat wat info via zoekfunctie van mensen die ook de overweging gehad hebben en wat reacties daarop. Misschien heb je er wat aan.

Bedankt,
Heb daar al eerder gekeken, en er rijden ook enkele Insights rond in Nederland en Duitsland, maar er is nog niks bekend over kosten/onderhoud    bij hogere kilometer-standen.
---

In eerste instantie had ik niet eens gelet op het wegenbelastingvrije gedeelte. (Ik wou een zo zuinige mogelijke auto van een acceptabel formaat, en een beetje degelijke; Ik had hiervoor een fransoos, prima auto verder, maar voorbij de 220,000 km was ik het wel zat om regelmatig naar de garage te gaan. Terwijl ik toch echt zuinig op mijn spullen ben!)

Vind zelf ook dat elke auto eigenlijk wegenbelasting hoort te betalen; Dit is nou eenmaal niet op deze auto zo, dus dan maar meegaan met alle wetgevingen. Je verandert er toch niks aan. Nu haal ik er nog een voordeel uit tot 2014.
Compenseren we gelukkig met een beetje brandstof elke maand die erin gaat.

Op dit moment heb ik 40,000 km/j ingeschaald, maar als het er nu naar uit ziet ga ik nu richting de 50-55,000 per jaar met privé/werk. Zo zit je met een kostenpost van 400 euro in de maand.
Ja Rob076 lach maar, als ik je profiel lees: Ben sinds kort afgestudeerd; Ook bij mij groeit er geen geld op mn rug en werk ik er hard voor. Als student is het lang leve de lol, en heb je nou niet direct een auto nodig voor de weinige kilometers die je maakt.

Ik begrijp je tot nu toe volledig, maar wacht maar tot je aan de beurt bent hehe

Dan lijkt het mij een redelijke opgave om te kijken of een (betrouwbare) LPG installatie mogelijk is.

Hansyii zei:
Ik ben al diverse malen in LPG topics hier verwijzingen naar tabellen op het web tegen gekomen, waarin staat aan gegeven, welke motoren wel en niet geschikt zijn voor LPG.
Ik vraag me af of TS enig zoekwerk heeft gedaan.

En in het algemeen zijn aluminium koppen zonder geharde klepzittingen slecht voor LPG.

Heb gekeken, maar er staat nergens voor Insight - En als het wel geschikt is - Hoe resulteert dat later?
Als je een schema voor mij hebt waar de Insight wel bij staat, dan zou ik deze graag willen krijgen

Ik hoop dat ik hier voldoende motivatie heb gegeven;

Ook ik rij graag net als iedereen in een 8 cylinder met 200 op de linkerbaan en met 250 nog even terugschakelen omdat de benzine toch geen drol kost; Maar de overheid wil dat niet en zegt dat ik beter kan aansluiten bij de file, een buitenproportionele tax op mn benzine moet betalen en als ik is een keer snel wil dan krijg ik een zelfportret opgestuurd die ik niet eens als pasfoto kan gebruiken.
Ja, Alliance, dat vertrek je toch naar het buitenland als het je niet bevalt? Nou dat doe ik misschien op een dag nog wel.

Maar tot die tijd rijden we nog met veel plezier rond in dit kneuterige landje met al zn gekkigheden, en hier hebben we nog mooi asfalt!! :)

Het is de L13A i-VTEC motor en die kan in principe wel op LPG maar is er in een Insight wel plaats voor alle extra onderdelen?

golfdiesel zei:
Het is de L13A i-VTEC motor en die kan in principe wel op LPG maar is er in een Insight wel plaats voor alle extra onderdelen?

P1010010.JPG

P1010005.JPG

Het kan wel ingebouwd worden, maar de vraag is;    Blijft het heel ? Zoniet;    Zijn daar aanpassingen voor?

Een collega van mij rijdt met een Prius op gas. Wat ik mij nu ineens afvraag; krijg niet niet telkens een schokje wanneer de motor moet overschakelen van benzine op gas? Bij een hybride is dit natuurlijk veel meer het geval dan in een conventionele wagen. Idem voor Start/Stop systemen lijkt mij.

Vraag is dus ook hoeveel % van de tijd daadwerkelijk op LPG wordt gereden wanneer je veel file/stadsverkeer tegenkomt.

Hansyii zei:
Bekijk eens deze lijst.

Heb al een week terug 2 offertes gehad van deze site :)
Heb nu verdere technische info bij ze nagevraagd.

Misschien is het raar, maar ben van oorsprong een technicus (Ook voor grond/boordwerktuigkundige gestudeerd).
Daarom is het voor mij heel erg belangrijk - Als zoiets ingebouwd kan worden - Hoe het zich onder de motorkap houdt na een X aantal startup en aantaal draaiuren van een motor.

Gezien dit een privé-auto is, zit ik er niet op te wachten dat ik na bijvoorbeeld 120,000 km aan een revisie moet. Dan is bijvoorbeeld na 300,000km het meer acceptabel, het is bekend dat een motor niet gebouwd is om op gas te rijden van oorsprong - Maar als de marges te overzien zijn, wil ik me er best aan wagen.

@ Toetsje

Ik heb geen flauw idee, heb wel gemerkt dat hybride systemen in de stad vrij zuinig zijn door het optrekken met de accu/electromotor tot lage snelheden. Als je rustig wegrijd blijft je motor icm met electro en cvt zo goed als stationeer draaien.
Ik rij dan wel voornamelijk op de snelweg, dan blijft je accu meestal vrij vol zodat je in de stad/file af een toe wel extra batterypower hebt.

@Alliance

Wat mij opvalt bij die lijst, is dat bij elke Honda motor wordt aangegeven 'klepsmeersysteem noodzakelijk'.
Als je dan doorklikt, bieden zij de oplossing in een 'Valve Saver Lubrication Kit'.

In hoeverre dit een afdoende manier is, om de kleppen te beschermen, is mij onduidelijk.
Maar ook onduidelijk is, of de kleppen goed (= duurzaam) zijn opgewassen tegen de hogere temperaturen.

Hansyii zei:
@Alliance

Wat mij opvalt bij die lijst, is dat bij elke Honda motor wordt aangegeven 'klepsmeersysteem noodzakelijk'.
Als je dan doorklikt, bieden zij de oplossing in een 'Valve Saver Lubrication Kit'.

In hoeverre dit een afdoende manier is, om de kleppen te beschermen, is mij onduidelijk.
Maar ook onduidelijk is, of de kleppen goed (= duurzaam) zijn opgewassen tegen de hogere temperaturen.

Geachte heer,

Hartelijk dank voor u -mail.

In antwoord op uw vraag het volgende : Wij willen ons niet mengen in de discusssie met uw Honda dealer, wij kennen deze verhalen en distantieren ons hiervan.
Wel weten wij dat wij al jaren LPG installatie`s inbouwen, ook n Honda`s,en hebben alleen maar te vreden opdrachtgevers.
Wat wel noodzakelijk is dat er op Japanse Auto`s, dus ook uw Honda, klepsmering moet worden toegepast, het geen wij ook in onze offerte hebben aangeboden.

Mocht u nog verdere vragen hebben, dan zijn wij altijd bereid u deze te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Das hetgene wat ik mij afvraag Hansyii! Hoop hier eigenlijk iemand te vinden die hier verstand van heeft; En anders moet ik elders doorvragen..

Ik loop vandaag tegen dit draadje op.

Daarin staat een link naar Vialle.

Wat mij opvalt, is dat het merk Honda niet in de lijst voor komt.
Bij mij gaan dan een paar alarmbellen rinkelen.

Ik heb een honda insight uit 2013 met lpg en kleppensmeersysteem. zelfs het start-stop systeem werkt gewoon perfect.
ik lach me helemaal een kreuk. wegenbelasting ging per maand 6 euro omhoog en mijn brandstofkosten gingen naar minder dan een kwart!
Honda was er ook erg negatief over. mijn lpg inbouwstation was erg positief .
Ik rijdt 26500 per jaar naar volle tevredenheid. nooit meer wat anders!
Ik raad het iedereen aan om onmiddelijk te laten inbouwen. de reden blijft heel simpel: de vaste kosten gaan met 6 euro per maand omhoog en de brandstofkosten worden een kwart van wat het was. wie rekent is gauw overtuigd. binnen 14 maanden mijn installatie eruit en dan bespaar je dagelijks geld. En om niet te vergeten: het is de schoonste brandstof waar je op kan rijden. Benzine heeft leuke chemie om de lood en dergelijke te vervangen, diesel wil ik helemaal niet toelichten zo slecht is dat hele fijne stof wat ze nu rondblazen. ze zouden dat helemaal moeten verbieden.
Dus iedereen op LPG!

Je reageert op een topic uit 2012. Die Insight van TS ligt allang op de sloop met een kapot motorblok. ;)

Bovendien, die eerste 100.000km dat je die haalt geloven we wel. Door het automatisch klepstellen merk je niet dat je klepspeling langzaam verloopt. Het gaat erom wat er daarna gebeurt.    Ofwel moet je dan al een koprevisie doen of pas veel later....

En om niet te vergeten: het is de schoonste brandstof waar je op kan rijden. Benzine heeft leuke chemie om de lood en dergelijke te vervangen, diesel wil ik helemaal niet toelichten zo slecht is dat hele fijne stof wat ze nu rondblazen. ze zouden dat helemaal moeten verbieden.
Dus iedereen op LPG!

Ben ik niet geheel met je eens, ik zeg iedereen op diesel. Puur vanwege de verbrandingskarakteristiek en het thermodynamisch proces alsmede de reactie op drukvulling die diesel bezit.

Wat een oud topic wordt hier naar boven gehaald. Wel interessant om te lezen dat een lpg inbouwer beweert dat alle Japanse auto's klepsmering nodig hebben. Grote onzin want het gaat er niet om uit welk land de auto komt natuurlijk.
@HondaTon: Iedereen aan de lpg? Zeg dan maar vast dag dag tegen je besparing want dan schiet de prijs ook omhoog. Evenals de wachttijden bij de pomp aangezien iedereen dan bij die ene 2 lpg pompen moet zijn. Daarnaast moet iedereen ook nog eens minstens 2 tot 3 X zo vaak tanken. Niet echt over nagedacht dus.
Zelf in iets meer dan anderhalf jaar tijd 80.000km op lpg gereden. Problemen kende ik niet maar nu toch weer een diesel. Om de dag tanken vond ik gewoon niets en je moest ook nog eens rekening houden wanneer je volgende tankbeurt zou zijn aangezien je niet overal s nachts of op zondag lpg kan tanken. Daarbij kwam dat ik een automaat had wat ik niets vond icm de lichte motor. Heb 70.000km moeten wachten op een andere auto aangezien ik na zo'n 10.000km zeker wist dat de auto op lpg eruit zou vliegen zodra er iets kapot zou zijn. Bij 200.000km was de uitlaat ineens lek en had ik een reden om een andere auto te kopen. Moet wel eerlijk zijn, was het een handgeschakelde auto geweest met een iets krachtigere motor had ik er nu nog in gereden. Lekker goedkoop is het namelijk wel.

Terug
Bovenaan