Hoi! - Mazda MX-5 NC 2005 - 2.0 Sportive "Blackie" a.k.a. "Madame Noir"

MennoMenn

Net ingestapt
Hoi lezers,

Nieuw hier! Ben niet zo'n actieve poster, maar kijk graag rond op het forum of autoweek.nl. Ben sinds eind 2021 in het bezit van een 'Brilliant Black' MX-5 NC uit 2005. Het is mijn dagelijks vervoer. Het is een mooie uitvoering uit Duitsland. Gekocht met 98k kilometer, inmiddels alweer 118k. Het is een 2.0, met 5-bak en sper differentieel. Verder voorzien van lederen bekleding, stoelverwarming, xenon, Bose incl. bluetooth en cruise control. (uit een later model)

Zelf nog gedaan; een Bilstein set met verlagingsveren, sportuitlaat, ducktail spoiler (nog niet op de foto) en nieuwe Anthracite Grey Borbet VT velgen in 7.5x17. (ET50 67.1cb) Achter met 3mm hubcentric spacers (nog niet op de foto)

De auto is en wordt zeer goed onderhouden en ik tank (net zoals de vorige 2 eigenaren) altijd octaan 98.
Dit is niet mijn eerste MX-5, zo heb ik ook modellen uit 1990 (met en zonder turbo), 1998 (met turbo), 1999 en 2001 gehad.

borbet1.jpg

Ben mij een beetje aan het oriënteren op een andere auto. Liever niet, maar i.v.m. een mogelijk carrièreaanbod zou ik veel kilometers gaan maken wat financieel niet haalbaar wordt i.v.m. de benzinekosten. Mijn vrouw rijdt mijn vorige auto (Skoda Fabia op LPG) en gezien onze zeer positieve ervaringen met LPG, zal de vervanger wellicht moeten worden uitgerust met LPG. Wil alleen wel weer een cabrio en bij voorkeur een roadster natuurlijk. ;)

Ik ben er eigenlijk altijd van uitgegaan dat deze motoren niet geschikt zijn voor LPG. Ze staan in het algemeen al niet bekend als super betrouwbaar in ieder geval. :D

Het 2.0 blok van Mazda is een heel betrouwbaar blok, maar niet echt geschikt voor Lpg.

Welkom! Schitterende auto hoor, jammer dat 'ie misschien weg moet. Ik zou zo snel niet weten wat een geschikte opvolger zou moeten zijn op LPG, maar zo heel erg zal het verbruik toch niet zijn?

Zo, dat is een erg mooie NC, fraaie combinatie lak / kap / velgen, al ben ik in deze niet helemaal onbevooroordeeld haha.

Waar je haalt dat het blok minder betrouwbaar zou zijn is me wel een raadsel :confused:

Als mede MX-5 rijder kan ik dit zeer waarderen. Ziet er heel strak uit. Wat voor einddemper/uitlaat zit er onder? Lijkt niet standaard.

Leuke MX-5 en MX-5 voorgeschiedenis! (y)

MennoMenn zei:
Ben mij een beetje aan het oriënteren op een andere auto. Liever niet, maar i.v.m. een mogelijk carrièreaanbod zou ik veel kilometers gaan maken wat financieel niet haalbaar wordt i.v.m. de benzinekosten. Mijn vrouw rijdt mijn vorige auto (Skoda Fabia op LPG) en gezien onze zeer positieve ervaringen met LPG, zal de vervanger wellicht moeten worden uitgerust met LPG. Wil alleen wel weer een cabrio en bij voorkeur een roadster natuurlijk. ;)
De Duitse 'concurrentie' BMW Z4 en Mercedes-Benz SLK zie ik nog weleens op lpg. Wel wat anders dan een MX-5 natuurlijk en in de basis waarschijnlijk wat minder zuinig. Een andere (of deze?) NC met zesbak of ND met de basismotor geen optie zijn om brandstof te besparen?

Dakloos zei:
Een andere (of deze?) NC met zesbak of ND met de basismotor geen optie zijn om brandstof te besparen?

Een 6 bak NC is vrij zeldzaam (en heeft trouwens een wat rare spreiding en daardoor zelfs een HOGER normverbruik dan de reguliere vijfbak, hoe gek dat ook mag klinken…) en om nu ca. +10.000€ extra te gaan uitgeven aan een ND om “wat” brandstof te besparen, sja…

In de praktijk verbruikt een ND inderdaad iets minder, maar het is al echt na de komma, dus geen liter(s) verschil per 100km, met moeite 0,5L (7,5 versus 6,9 bij een vlotte rijstijl en geregeld eens lekker in de toeren) dus de besparing is - aan de huidige Belgische E5 prijzen - een goede 10€ per 1.000km.

Dank allen!

Ben er ook extreem blij mee en de wenslijst telt nog genoeg items voor de komende 2+ jaar ;)
Ik zal binnenkort eens wat betere foto's maken, als de nieuwe sierstukken van de uitlaat binnen zijn. Dan kan ik ook de ducktail spoiler showen waar ik echt erg blij mee zijn. :D Je ziet ze niet zo vaak op NC's in het wild.

De uitlaat op de foto is een Malian race uitlaat. Voor mij te luid, zeker omdat ik op termijn ook de middendemper wil vervangen. Zit nu een Toyosports uitlaat onder welke prima bevalt. Circa 30% meer geluid dan stock, schat ik.

Mijn ervaring is dat De ND 1.5 in de praktijk echt wel een stuk minder verbruikt. Met de NC kom ik niet echt boven de 1:13 gemiddeld en toen ik een weekje de ND 1.5 gereden heb, deed ik 1:18 gemiddeld.
Een ND gaat er ooit wel komen, maar voorlopig niet. Daar zijn de centjes nog niet voor!

Let op, de MX hoeft echt niet weg hoor, ik ben enkel mijn opties aan het verkennen als ik een ander carrièrepad zou nemen; dán is de NC in huidige vorm niet rendabel genoeg.
Heb ook zitten denken aan een goedkope, kleine (lichte) barrel, uhh auto voor erbij. Zelfs dat zou wel eens rendabel kunnen zijn. (Allen niet zo leuk als dagelijks vervoer)

Mooi man, ben benieuwd naar de ducktailspoiler, en de sierstukken van de uitlaat; kom maar op met de nieuwe foto's.. Heb de NA de NB en de NC gereden inmiddels, altijd was het weer een feestje.

Mooi!
Er zijn weinig mensen die een roadster als dagelijkse auto gebruiken. Mag ik vragen hoe oud je bent?

Hier in het bezit van een soort-van-MX5; de Fiat 124 Spider. :)

Mooie auto (y) Met de oer-MX5 is mijn cabrioliefde ontsproten; die mocht ik midden jaren '90 regelmatig rijden vanuit bijbaantje bij een Mazda dealer toen.
Geniet er lekker van en inderdaad maximaal proberen 'm erbij te houden wanneer er een andere daily noodzakelijk wordt. Succes!

Leuke reacties weer! (y)

@Joe Blackk; gaan zeker komen, ik verwacht de eindstukken eind deze maand, dan maak ik nieuwe foto's. ;)

@K1D2; Ik zou het liefste een pracht exemplaar koesteren in een garage, maar dat zit er gewoonweg niet in. :) Daarnaast zijn ze gewoon véél te leuk om er enkel in de zomer mee te rijden. Ook in de winter, met een zonnetje, is 'dakje los' fantastisch en het maakt elke keer van en naar werk rijden net een stukje leuker. Ik ben 32! Mijn eerste MX-5 kocht ik toen ik 19 was, ik had er niet eens in proefgereden want mijn rijbewijs kreeg ik pas een week later. :D
De Fiat124 is ook wel echt een toppertje hoor. Het uiterlijk is een stuk meer 'volwassen' als de ND vind ik. En dat is zeker niet een nadeel! Ben benieuwd hoe de 1.4 turbo motor in de 124 rijdt in vergelijking met de 1.5 in de MX-5 ND. heb alleen die laatstgenoemde gereden.

@Ketelapper: Wat een leuke anekdote! Ik heb in het verleden al te vaak een MX-5 verkocht "omdat het even niet uitkwam". Maar lang zonder kan ik niet. :D Hoop deze dan ook nog lang te houden. Hem vervangen zie ik niet zo snel gebeuren, maar het is wel leuk om er over na te denken en marktplaats/autoweek/autotrack af te speuren.

Leuke reacties weer! (y)

@Joe Blackk; gaan zeker komen, ik verwacht de eindstukken eind deze maand, dan maak ik nieuwe foto's. ;)

@K1D2; Ik zou het liefste een pracht exemplaar koesteren in een garage, maar dat zit er gewoonweg niet in. :) Daarnaast zijn ze gewoon véél te leuk om er enkel in de zomer mee te rijden. Ook in de winter, met een zonnetje, is 'dakje los' fantastisch en het maakt elke keer van en naar werk rijden net een stukje leuker. Ik ben 32! Mijn eerste MX-5 kocht ik toen ik 19 was, ik had er niet eens in proefgereden want mijn rijbewijs kreeg ik pas een week later. :D
De Fiat124 is ook wel echt een toppertje hoor. Het uiterlijk is een stuk meer 'volwassen' als de ND vind ik. En dat is zeker niet een nadeel! Ben benieuwd hoe de 1.4 turbo motor in de 124 rijdt in vergelijking met de 1.5 in de MX-5 ND. heb alleen die laatstgenoemde gereden.

@Ketelapper: Wat een leuke anekdote! Ik heb in het verleden al te vaak een MX-5 verkocht "omdat het even niet uitkwam". Maar lang zonder kan ik niet. :D Hoop deze dan ook nog lang te houden. Hem vervangen zie ik niet zo snel gebeuren, maar het is wel leuk om er over na te denken en marktplaats/autoweek/autotrack af te speuren.

@Niseko: Om nog even op de betrouwbaarheid terug te komen. Ik lees veel op de Amerikaanse fora en daar hoor ik toch wel aardig wat problemen met de NC blokken. met name de 1.8 maar toch ook wel de 2.0. Ik weet zo 1,2,3 niet de oorzaken uit mijn hoofd, maar 1tje is schade door oververhitting (geen koelvloeistof) omdat het koelvloeistofreservoir barst. Vaak door ouderdom. Met onze NL temperaturen gebeurt dat wellicht minder snel, maar toch ga ik binnenkort het kunststof exemplaar vervangen door aluminium.

Algemeen:
Laatst bij de 'dealer' (Mazda, euh, Auto Megens in Wijchen) differentieel olie laten vervangen. Daar kwam helaas de opmerking uit dat er wat metaalschilfertjes zichtbaar waren. Het sper-diff is niet mega sterk heb ik begrepen en een vervanging wordt wel een dingetje... Misschien langzaam aan op zoek naar een jong tweedehands diff en die in de schuur bewaren voor het geval dat.

MennoMenn zei:
Leuke reacties weer! (y)

Algemeen:
Laatst bij de 'dealer' (Mazda, euh, Auto Megens in Wijchen) differentieel olie laten vervangen. Daar kwam helaas de opmerking uit dat er wat metaalschilfertjes zichtbaar waren. Het sper-diff is niet mega sterk heb ik begrepen en een vervanging wordt wel een dingetje... Misschien langzaam aan op zoek naar een jong tweedehands diff en die in de schuur bewaren voor het geval dat.

Is dit de eerste keer dat dit vervangen is?

Als dit de eerste keer is, dan zijn metaalschilfers te verwachten. Dit door het inrijden van de auto.
Dit geldt ook voor de versnellingsbak.
Diff olie en versnellingsbakolie zagen hier er ook verschrikkelijk uit op het eerste gezicht bij de eerste keer vervangen, en dat bij een kilometerstand van 30.000 km.

Leuk!
In die kleur en met die velgen heeft hij - aan de zijkant - de uitstraling van een NCFL.

Tot 2 jaar geleden was ik zelf de trotse eigenaar van een NCFL Kaminari.
Na een A5 cabrio siert thans een C70 cabrio de oprit.
Maar die halen het absoluut niet bij het open rijplezier dat zo'n roadstertje biedt.

Dus koester je roadstertje, en bestaan geen leukere.

Mooie auto zo. Ik rij ook graag in mijn MX5 (nbfl) maar als dagelijkse auto in hij me toch iets te veel. Goed ben ook wat ouder.

Ik ben blij dat ik er nog een auto langs heb zodat rijden met de MX5 altijd een feestje is.

Wow, je kan duidelijk zien dat ik meer een lezer ben dan een poster. :p
Even op stuk voor stuk reageren:

K1D2 zei:
Is dit de eerste keer dat dit vervangen is? Als dit de eerste keer is, dan zijn metaalschilfers te verwachten. Dit door het inrijden van de auto. Dit geldt ook voor de versnellingsbak.
Diff olie en versnellingsbakolie zagen hier er ook verschrikkelijk uit op het eerste gezicht bij de eerste keer vervangen, en dat bij een kilometerstand van 30.000 km.

Met zekerheid kan ik het niet zeggen, maar in de (behoorlijk uitgebreide) onderhoudsgeschiedenis kon ik het niet 1,2,3 specifiek vinden. Nu met de stillere uitlaat denk ik het diff ook af en toe te kunnen horen. Maar, wellicht is dat een hitteschild wat resoneert en maak ik mijzelf gek omdat de Mazda dealer nog vertelde; "...Zolang je het differentieel nog niet hoort, is er niks aan de hand..."

brg zei:
Leuk!
In die kleur en met die velgen heeft hij - aan de zijkant - de uitstraling van een NCFL. Tot 2 jaar geleden was ik zelf de trotse eigenaar van een NCFL Kaminari.
Na een A5 cabrio siert thans een C70 cabrio de oprit. Maar die halen het absoluut niet bij het open rijplezier dat zo'n roadstertje biedt.
Dus koester je roadstertje, en bestaan geen leukere.

Thanks! De NCFL vind ik echt nog wel een stuk mooier. Maar ze zijn een flink pak duurder dan een NC dus voorlopig nog buiten budget. :D
Koesteren ga ik hem zeker doen, let maar op het einde van deze post. ;)

Janneman zei:
Mooie auto zo. Ik rij ook graag in mijn MX5 (nbfl) maar als dagelijkse auto in hij me toch iets te veel. Goed ben ook wat ouder.
Ik ben blij dat ik er nog een auto langs heb zodat rijden met de MX5 altijd een feestje is.

Dank! Ik mag dan nog wel jong zijn, (32 ) maar ook ik wens tegenwoordig meer comfort dan een NA/NB(FL) welke ik allemaal óók heb gehad. De NC vind ik te doen voor woon-werk verkeer, mits het max 30 minuten enkele reis is. Dan alsnog is het natuurlijk absoluut niet te vergelijken met het comfort van een normale sedan o.i.d. Komt wellicht ook door de verlaging, de uitlaat en de 17" velgen/banden.

Maar, in het begin sprak ik over een lastige situatie, waarbij de MX-5 wellicht weg moest indien er voor een andere carrièrekeuze gegaan zou worden. Die keuze is uiteindelijk gebeurt. Maar dankzij wat hulp mag de MX-5 voorlopig nog even blijven! Ik ben sinds gisteren de kersverse (3e) eigenaar van een Peugeot 406 1.8/2.0 (hierover later meer) met een automaat en.... op LPG! Ik ga er straks nog een apart voorstel topic voor aanmaken, zal wel een linkje hier posten!

Om dat te vieren maar een paar nieuwe foto's van de MX-5 gemaakt. De spacers zijn nog steeds niet gemonteerd, maar goed. De ducktail is nu in ieder geval zichtbaar. :D Moet zeggen dat ik hem er op de foto's niet super uit vind zien... In het echt vind ik het heel mooi ogen!
Zoals je ziet zijn de 3 logo's op de achterkant 'verdwenen'. (De ducktail valt er overheen, ze moesten verwijdert worden)
Ik ben nog in dubio of ik 1 of meerdere logo's terugplaats. Wellicht alleen het mazda logo, maar dan wellicht mat-zwart. De achterlichten krijgen ook nog een 20% (maar volledig lichtdoorlatende) folie ooit.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Wat wellicht een idee is om Mazda uit te laten schrijven zoals vroeger. Mikstore heeft deze o.a.

Ducktail is erg gaaf!!

Laatst bewerkt:
Jep, hier ben ik dan! In mijn andere ownership topic (Peugeot 406) waarschuwde ik al dat ik vooral een lezer ben. Maar, mijn goede voornemen is om dit keer eens wat meer alles bij te gaan houden. Ook omdat er een nieuw projectje aankomt.

De MX-5 heb ik een tijd geleden verkocht, omdat ik door nieuw werk 170km per dag moet rijden en 2 auto's (op dat moment) te duur was uiteindelijk... Ik kijk met heel veel plezier terug op de auto. Mis hem echt! Ik was stiekem zo trots op de aanpassingen die ik heb gedaan; past mijn inziens echt perfect bij de auto. Is door mij met zeer veel liefde behandeld!

Nog twee plaatjes van de verkoopadvertentie;

1.jpg

2.jpg

Laatst bewerkt:
Succes en veel plezier met je nieuwe aankoop!
Rij 10+ jaar MX-5jes, maar 170 km/dag, ik mag er echt niet aan denken met zo'n ding, tenzij je partner chiropractor / osteopaat is, lijkt me dat een helse bedoening.

Veel plezier voor de nieuwe eigenaar, absoluut, maar ik ben het niet! (En 170km/dag zou ik alleen in een ND aankunnen(

Als trotse bezitter van een NC FL (1.8 Sendo 2014) en in het geval van de MX-5 gehandicapt door een lengte van 1.92m, zou ik die lange afstand liever met een de NC afleggen dan met een ND. Dat heeft dan met name te maken met mijn postuur. Een ND heeft mooie stoelen maar de zitting is kort en de rugleuning te smal. Ik zit comfortabeler in een NC stoel. Daarbij heb ik zittingverlagers waardoor ik een prima uitzicht heb naar voren, mijn hoofd niet tegen een stalen beugel schuurt als het dakje gesloten is en ik met open kap beter beschut zit. In een ND bederft de binnenspiegel mijn zicht naar voren en mis ik wat afleg- en opbergruimte in het interieur. Een ND is wel wat stiller, zuiniger en qua instrumentarium beter bij de tijd. Mooi zijn ze beide maar toch hebben de gestrekte lijnen en het wat meer klassieke roadster uiterlijk van de NC mijn voorkeur.
Ik heb met bewondering gekeken naar de prachtige foto's van jouw zwarte NC. Een pracht exemplaar. Ik hou niet zo van donkere wielen maar in dit geval staan die velgen erg goed. De herinneringen aan je NC zullen vast blijven en wie weet komt er in de toekomst weer een MX-5 je op de oprit of bij de deur.

Ik heb de afgelopen 2 weken 1000 km gemaakt met mijn nb. Heerlijk, maar inderdaad ook wel even genoeg. Dat ik dit jaar 65 wordt helpt natuurljk ook niet voor zo'n auto te rijden.

Oh, nog heerlijk jong dus. Ik tik dit jaar de 70 aan en de soepelheid verdwijnt langzaam uit lijf en ledenen. Je voelt je in ieder geval jong in een MX-5, of het nu een NA, NB, NC of ND is.

Terug
Bovenaan