Hoge CO waarde

Antoon 5045857

Net ingestapt
Heb een Mercedes W123 230C benzine van 1978 familie erfstuk met ongeveer 56000km op de teller heb hem na 20 jaar in 2015 uit de stal gehaald en hem een volledige opknapbeurt gegeven.
Sinds 2018 is bij wet dat oldtimers om de 2 jaar moeten gekeurd worden (ik rij ongeveer een 2000km per jaar) om ook veilig op de baan rijden.
Daar ik zelf geen CO meettoestel heb ik deze laten controleren maar kregen de CO waarde niet onder de 4,6%, Carburator type Stromberg 175 CDTU.
Alle regelschroeven een voor een in en uitgedraaid en gewacht op het meetresultaat maar nergens verandering in de CO waarde vastgesteld.
Bij mijn weten is er op de 42 jaar nog geen revisie of nieuwe dichtingen vervangen ook niet nadat afsluitventiel vlottenkamer niet meer afdichtte en ik alles weer in elkaar heb geschroefd.
Mijn zoektocht gaat nu verder naar het waarom van de hoge CO waarde.
Groetjes,
 
CO duidt op onvolledige verbranding, kan dus gebrek aan lucht/zuurstof zijn.
Luchtfilter al eens vervangen de laatste jaren?
 
Na 20 jaar stilstaan is een carburateur echt wel toe aan een complete revisie: de pakkingen, membranen en afdichtingsrubbers zijn dan wel compleet uitgedroogd, poreus, verhardt of zelfs al gebarsten.
Vervang daarbij ook gelijk even alle brandstof- en vacuümslangen, daar geldt hetzelfde voor.
 
Zoals Kees 9379262 al aangeeft, zou ik inderdaad eens het luchtfilter controleren. Ik zou (kortstondig) de CO uitstoot eens testen zonder luchtfilter. Zakt de CO waarde nu flink, dan moet er een nieuw luchtfilter in. Verandert de CO waarde niet of nauwelijks, dan is waarschijnlijk de carburateur niet in orde. Overigens, compressie verlies kan ook tot hogere CO waardes leiden, dus een compressie test is het overwegen waard.
 
Daarnaast heeft zich al die jaren een neerslag uit de benzine (gom) verzameld die de openingen van de luchtkanalen in de carburateur behoorlijk gereduceerd kan hebben. Schoonmaken gaat het best via een ultrasoon bad. Het is wel specialistenwerkje, zo'n revisie met algehele schoonmaak. (Er zijn specialisten op dit vlak)
 
Aan allen dank voor jullie reacties.
Het onderhoud doe ik zelf wat de luchtfilter betreft ben ik niet zuinig om op regelmatige (na 15000 km) tijd een nieuwe luchtfilter te plaatsen, ook de compressie meet ik na iedere klepspeling controle en valt binnen de opgegeven waarde voor deze motor.
Kan wel zeggen dat de motor uitstekend loopt en ik momenteel een verbruik heb tussen de 9 à 10 liter de 100km.
Zoals ik al zei is dit een Stromberg 175 CDTU .Carburator en doe het zeer goed bij vollast rijden maar eens stationair krijg ik deze niet onder de 4,6 %.
Zal mij een nieuwe pakket standard dichtingen aanschaffen (kan nooit geen kwaad) en verder zien wat er gebeurt.
Heeft er ook iemand ondervinding met een "Gunson gastester" om de CO te meten?
Groeten,
Antoon
 
Ik adviseer je de carburateur te demonteren van de auto en weg te brengen naar een specialist. Een intern luchtkanaaltje kan zo maar verstopt zitten door gom of resten van pakkingen etc. Die kleine kanaaltjes zouden eigenlijk wel even schoon moeten worden. Dat lukt na al die jaren niet alleen met perslucht. (had in m'n LandRover een 2.5 blok ingebouwd met een zeer complexe "milieuvriendelijke" carburateur.... ding had constant last van interne verstoppingen, mede omdat er weinig mee gereden werd)
 
Terug
Bovenaan