Hoeveel € onder marktwaarde bij inruil?

Ja er zullen vast wel hier en daar goede bedrijven zijn maar neemt niet weg dat een overgrote deel aan afzetterij doet. Niemand zegt ook dat een bedrijf geen geld mag verdienen. Maar je bent het erover eens dat autobedrijven de macht in de handen hebben en doorgaans bepalen hoeveel waarde een auto op die betreffende markt heeft.

Als er ergens een open markt voor is dan is het wel de autohandel, merkdealer, specialist, loodshandelaar, dorpsgarage, marktplaats, particulier, supermarktbord, gaspedaal &co en die 'occasion-at-home' verkopers.

In tegenstelling tot zonnepanelen of plastische chirurgie kan je handje klap handelen, overschrijven is een fluitje van een cent en puur een registratie.

Is ook stukje psychologie ontstaan bij de mens. Wat is nu het verschil in mijn auto als hij via mij of via een autobedrijf de deur uitgaat buiten de garantie om, iets waar ze overigens ook nog eens extra geld voor in rekening brengen met hun zelf verzonnen "pakketten"?


Dat een dure onderhoud bij de dealer afgelopen vier maanden niks voor jou uitmaakt is ook onzin want waarom plaatsen autobedrijven graag "dealer onderhouden" neer bij hun advertenties en schroeven ze daarmee de prijs op? Dat onderhoud hebben zij anders ook niet zelf gedaan. APK heeft een geldigheid van 12 of 24 maanden. Die tijd is er ook niet voor niks dus waarom een o zo nieuwe APK erbij geven? Klant kan aan hand van formulier ook zien wat hem te wachten staat, mocht er aantekeningen op staan.
Voorraad, garantie, inruilen en een 'balie' is een enorm verschil als je duizenden euro's uitgeeft. Een garage die ergens al jaren zit en er verder prima uitziet en misschien wel diverse auto's naar jouw smaak heeft, geeft wel een ander 'gevoel' dan een haagse harry die twee rottweilers achter een hek heeft om je te begroeten voor een proefrit. ;)

APK wil je gewoon nieuw, het is een half uurtje arbeid voor de verkoper. Steekproeven zouden de grootste misstanden moeten voorkomen. Net als olie e.d. je wil toch niet na een paar maanden met een occassion van €15k weer bij een garage langs en dan zelfs te horen krijgen dat je 4 nieuwe schijfremmen moet.
 
Een goed georganiseerd autobedrijf (geen merkdealer) kan met een vakkundige werkplaats rondkomen, de verkoop van occasions is dan meer de slagroom op de taart.
 
Reken eens mee: Hypotheek voor Showroom, aankleding, handelsvloot, werkplaats compleet, personeel (6 dagen in de week open, dus 2 (deel) verkopers, 2x receptionist, paar monteurs, autopoetser, administratie stukje grond om je auto's te kunnen stallen, paar leenauto's en een serviceauto. Kost dat op jaarbasis? Hoe verdien je dat terug en heb je voldoende winst om door te gaan.... Het rendement van het gemiddelde autobedrijf is nog geen 3%, maw de bakker op de hoek verdient meer per euro omzet.
Ja die 3% geloof ik wel maar ik vrees dat het bij bakkers niet veel beter is. Als je geld wilt verdienen kun je beter jurist of accountant worden maar ik moet er niet aan denken hele dag alleen maar cijfers te kijken.
 
Een goed georganiseerd autobedrijf (geen merkdealer) kan met een vakkundige werkplaats rondkomen, de verkoop van occasions is dan meer de slagroom op de taart.
Maar wat bedoel je daar dan precies mee?

Dat ze dus niets hoeven te verdienen? Die kleine showroom waar 8 auto's staan is ook niet gratis ook al is het pand in eigendom. En 2 of 3 praatjes en proefritjes regelen (met bijbehorend sleutel-, poets- en administratiewerk) kan ook net het verschil zijn tussen wel of geen extra receptionist of monteur erbij.

Volgens mij is het zoals in elk bedrijf met diverse aktiviteiten: het kan alle kanten op. Sommige fietsenmakers zullen bijna alleen nog maar verhuur van fietsen doen en wat accesoireverkoop. Andere staan nog vrolijk banden van bierfietsen te plakken. En die zaken kunnen in dezelfde straat zijn. Als de één wat beter adverteert, contacten heeft met een grote camping of meer geinvesteerd heeft in huurfietsen dan groeit dat vanzelf die kant op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Blox
Terug
Bovenaan