Hoe zit het nu eigenlijk met BPM

Rene 8422273

Net ingestapt
Beste forumleden,

Ik heb een vraag over de BPM. Ik wil als particulier een bedrijfsbezoek kopen om om te bouwen tot camper. Ik heb op de site van autoweek een kentekencheck gedaan en daar komt uit dat de 1ste eigenaar de bus heeft gekocht inclusief BTW en BPM. Ik heb getracht om bij de belastingdienst helderheid te krijgen waar ik kan zien of ik nog rest BPM moet betalen. Helaas kwam daar geen helder antwoord op. Als de BTW en BPM al voldaan is bij aankoop hoe zit het dan precies als ik de bus bij een dealer wil aanschaffen. De bus wordt nu aangeboden exclusief BTW maar over de BPM wordt niets vermeld. Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast bedankt voor de reacties

Groet,
René

BPM is een éénmalige aankoopbelasting. Indien die eerste eigenaar van het voertuig de BPM volledig heeft betaald, dan is de zaak "afgedaan". M.a.w., er hoeft dan verder geen BPM meer te worden betaald voor het desbetreffende voertuig.

Ik weet niet in welke kolom je bij de RDW gekeken hebt?
Naar mijn weten staat daar niet iets in over het al dan niet betaald hebben van BPM / BTW door de eerste koper.

Wat er wél kan staan, is de fiscale grondslag (consumentenprijs) inclusief BPM/BTW. Dat kan ook voor een bestelauto ingevuld zijn.
Dat is van belang indien er privé gebruik van de zakelijke auto plaatsvindt.
Zegt niks m.i. betaalde of teruggevorderde belastingen.

Wat je bij aanschaf, als particulier, moet weten is of de aangeboden prijs een consumentenprijs is, dus inclusief belastingen of niet.

Er wordt, kennelijk, geadverteerd met een exclusief BTW prijs.
Vraag aan de verkoper is dan eerst:
-Wat is de fiscale staat van de auto: zgn. BTW auto of een Marge auto. > dit zegt iets over het fiscale gebruik van de auto, bij een marge auto betreft het een auto waarbij de vorige eigenaar geen recht op aftrek van de BTW / vrijstelling BPM heeft genoten.

Is die excl. BTW prijs wél inclusief rest BPM? (want, kennelijk is de bestelbus eerst bedrijfsmatig gebruikt en is het een zgn. BTW auto. ).
Let goed op dat fiscale genoten voordelen niet alsnog bij jou worden geheven indien het voertuig jonger dan 5 jaar is.

Verder kan je op de website van de belastingdienst wel veel lezen over de BPM, wellicht dat je ook even op het ondernemersdeel moet kijken.

Iedereen betaald btw bij aanschaf van een bedrijfsauto, als de koper een btw-nummer heeft (zakelijk) dan kan die de btw terugvragen via de belastingdienst.... een koper zonder btw-nummer (particulier) kan dat niet.
Koop je een gebruikte bedrijfsauto waarvan de btw terug gevorderd is moet de btw over het aankoopbedrag door de verkoper weer afgedragen worden aan de belastingdienst, dat bedrag betaal je dus aan de verkoper die het afdraagt en kun je weer terug vorderen indien je zelf ook een zakelijk btw-nummer hebt.

Bedrijfsauto's (grijs kenteken) zijn vrijgesteld van bpm zolang het bedrijfsauto's blijven.
Bij ombouw tot camper voldoet de auto niet meer aan de bedrijfsauto-eisen: de auto moet dan opnieuw gekeurd worden, krijgt een nieuw kenteken en de resterende bpm moet afgedragen worden.
De bpm afschrijving voor bedrijfsauto's is na 5 jaar 100%, dus na 5 jaar geen rest bpm meer.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/bpm_berekenen_en_betalen/afschrijving_met_koerslijst_taxatierapport_of_forfaitaire_tabel/afschrijving_met_forfaitaire_tabel

Let er goed op dat tijdens het ombouwen een punt bereikt wordt waarop de auto niet meer voldoet aan de bedrijfsauto-eisen, blijf je er ook mee rijden op grijs kenteken nadat dat punt bereikt is kan het een kostbaar plaatje worden als de douane je betrapt.... formeel moet de auto dan namelijk gekeurd zijn als personenauto of camper en moet je de mrb gaan betalen volgens het daarbij behorende tarief.

Hallo Buddy,

Bedankt voor je snelle reactie.
Dat van de BTW begrijp ik. Op autoweek staat het volgende: “Deze RENAULT MASTER is voor het eerst in gebruik genomen in het jaar 2016. De eerste eigenaar heeft deze RENAULT gekocht voor € 54.198 inclusief BTW en BPM”. Zoals jij schrijft kan de eigenaar de BTW terugvragen. Het stuk over de BPM begrijp ik nog niet zo goed! Het voertuig staat inderdaad bij de RDW bekend als bedrijfsauto. Zoals ik jouw tekst lees zou de 1ste eigenaar dus vrijgesteld moeten zijn van BPM. Is dit dan foutief in autoweek geschreven.? Zoals ik het lees is de BPM betaald of krijg je de BPM dan terug betaald? Anders zou je meerdere keren de BPM op een voertuig kunnen betalen.

Groet,
René

De BPM kan je, volgens mij, als bedrijf eenvoudig via een formuliertje fiscaal loskoppelen. Een particulier kan dat niet en ik vermoed dat er vanuit de fiscus een rest BPM naheffing volgt.

Hallo Pietzoveel,

Bedankt voor je reactie.
Wel vreemd dat de BPM niet transparant is. De overheid zou toch inzichtelijk moeten maken of de BPM al is voldaan of dat er nog rest BPM betaald moeten worden. Het komt op mij erg schimmig over! Zeker als de belastingdienst het ook niet lijkt te weten. 😉

Groet,
René

Op de site van de belastingdienst staat bij ondernemersregeling heel duidelijk hoe het zit.
Als een ondernemer binnen 5 jaar een bestelauto aan een particulier verkoopt moet de ondernemer de resterende BPM betalen.
Daar is een speciaal formulier voor.
Dus zou je dat als koper niet hoeven te betalen.
Ik kom er echter niet helemaal uit hoe het zit als je de bestelauto bij een dealer koopt, de ondernemer weet immers niet wie de koper zal zijn, ondernemer of particulier.
Het zou ook kunnen zijn dat de ondernemer wel BPM heeft betaald. Dit kun je namelijk pas terug vorderen als je de bestelauto voor meer als 10% bedrijfsmatig gebruikt. wat natuurlijk meestal het geval is.

Rene 8422273 zei:
Hallo Buddy,

Bedankt voor je snelle reactie.
Dat van de BTW begrijp ik. Op autoweek staat het volgende: “Deze RENAULT MASTER is voor het eerst in gebruik genomen in het jaar 2016. De eerste eigenaar heeft deze RENAULT gekocht voor € 54.198 inclusief BTW en BPM”. Zoals jij schrijft kan de eigenaar de BTW terugvragen. Het stuk over de BPM begrijp ik nog niet zo goed! Het voertuig staat inderdaad bij de RDW bekend als bedrijfsauto. Zoals ik jouw tekst lees zou de 1ste eigenaar dus vrijgesteld moeten zijn van BPM. Is dit dan foutief in autoweek geschreven.? Zoals ik het lees is de BPM betaald of krijg je de BPM dan terug betaald? Anders zou je meerdere keren de BPM op een voertuig kunnen betalen.

Groet,
René

Een vage reclametekst waar je alle kanten mee op kunt.... een gooi met de catalogusprijs incl. btw/bpm of werkelijk betaald?

Als de bpm werkelijk betaald is bij aankoop door de eerste eigenaar dan heeft deze geen gebruik gemaakt/kunnen maken van de ondernemersregeling, is dan blijkbaar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting geweest.... in dat geval valt er niets meer te verrekenen of na te heffen, alles wat betreft bpm is al afgedragen.
Als een ondernemer (voor de inkomstenbelasting) bij aankoop van een nieuwe bedrijfsauto wel gebruik maakt van de ondernemersregeling dan krijgt die ondernemer de nieuwe auto geleverd met vrijstelling van de bpm, verkoopt die ondernemer binnen 5 jaar de bedrijfsauto weer dan moet die ondernemer de rest bpm bij verkoop alsnog afdragen of gebruik gaan maken van de doorschuifregeling indien de koper ook gebruik gaat maken van de ondernemersregeling.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/vrijstelling/ondernemersregeling

Laat bij aankoop duidelijk op de aankoopnota vermelden dat je deze bedrijfsauto koopt incl. bpm, kijk tevens ook even goed in de kleine lettertjes van de verkoopvoorwaarden wat er daar eventueel over de bpm vermeld wordt voordat je een handtekening zet.
En maak bij de verkoper ook direct goed duidelijk dat je een particuliere koper bent, want lang niet alle verkopers van bedrijfsauto's willen verkopen aan particulieren. (niet alleen vanwege een eventuele rest bpm, maar ook i.v.m. de wettelijk geregelde garanties aan particuliere consumenten)

Hallo supervisor R,

Bedankt voor je reactie!
Mij was die mening ook toegedaan, maar waar kan je nagaan of een eigenaar de BPM voldaan heeft?
Dit zou toch transparant moeten zijn.

Groet,
René

Hallo Durashift,

Bedankt voor de info. Ik zal eens bij het ondernemersdeel. Overigens kwam de info dat de eerste eigenaar de BTW en BPM had voldaan van de autoweek site.

Groet,
René

Hallo ScaniaV8,

Bedankt voor de info. Ik had niet op het ondernemersdeel van de belastingdienst gekeken omdat ik als particulier de bedrijfswagen wil kopen. Ik ga daar ook maar eens kijken!

Goeie tip!

Groet,
René

Hallo Buddy,

Aha, dit is info waar ik iets aan heb! Ik had al verhalen gehoord dat mensen na aankoop een flinke rekening voor de BPM kregen. Dat wil ik graag zien te voorkomen!

Bedankt voor de tip!

Groet,
René

Rene 8422273 zei:
Hallo supervisor R,

Bedankt voor je reactie!
Mij was die mening ook toegedaan, maar waar kan je nagaan of een eigenaar de BPM voldaan heeft?
Dit zou toch transparant moeten zijn.

Groet,
René

Bij de eerste NL registratie op geel kenteken, dient de BPM volledig te worden betaald, anders krijgt de auto simpelweg geen kenteken. Dus als de auto een geel kenteken heeft bij aankoop, dan is de BPM per definitie geheel betaald. Succes!

Als ik het goed begrijp gaat het om een bestelauto die nog geen 5 jaar oud is, de BPM is dus nog niet volledig afgeschreven. Na 4 jaar is de rest-BPM nog 33,5%. De nieuw BPM is gemakkelijk te berekenen; ook in 2016 was die volgens mij €273 + 37,7% * netto catalogusprijs.

De tekst die je quote is een automatische invultekst met een koppeling naar de RDW-kentekengegevens. Daar heb je dus helemaal NIETS aan voor de belangrijke en specifieke vragen die jij hebt. Wat heeft de verkopende garage op al jouw vragen geantwoord? Die kunnen dat namelijk met de kentekenpapieren zo zien en uitleggen. Al het andere is speculeren op basis van vage internetbronnen zonder stempels en handtekeningen :rolleyes:

Hoe de regels zijn, is hier nu al heel goed uitgelegd. Maar waar de specifieke bestelwagen binnen alle hokjes van de regels precies staat, kan niemand hier vertellen. Succes met bezoek aan de verkoper!

De bus zelf kan dan wel BPM vrij zijn naar 5 jaar, maar de ombouw naar camper vormt een nieuwe grondslag voor de heffing van bpm.

En dan is de bpm nog niet volledig afgeschreven. Lees de uitleg even hier:

https://www.customcamp.nl/weetjes/bpm-kampeerauto/

Hallo Allemaal,
ik heb ook een vraag over BPM,
ik ben een particulier en wil graag een bedrijfsauto (koelwagen transporter T5 ) bij domeinenrz.nl kopen .
auto is 4 jaar en 6 maanden oud. Op de website van domeinenrz.nl wordt het aangegeven dat ik alleen %15 opgeld moet betalen, geen btw, geen BPM
1- wordt deze auto bij de RDW op mijn naam als personen auto of bedrijfsauto geregistreerd ?
2- in het geval als ik hem aan een particulier of bedrijf wil verkopen moet ik dan nog BPM of BTW betalen ?
3- in het geval als ik hem ombouwen tot camper moet ik dan BPM of BTW of andere belastingen betalen ?

alvast hartelijk bedankt

camperialist zei:
Hallo Allemaal,
ik ben een particulier en wil graag een bedrijfsauto (koelwagen transporter T5 ) bij domeinenrz.nl kopen .
auto is 4 jaar en 6 maanden oud. Op de website van domeinenrz.nl wordt het aangegeven dat ik alleen %15 opgeld moet betalen, geen btw, geen BPM
1- wordt deze auto bij de RDW op mijn naam als personen auto of bedrijfsauto geregistreerd ?
2- in het geval als ik hem aan een particulier of bedrijf wil verkopen moet ik dan nog BPM of BTW betalen ?
3- in het geval als ik hem ombouwen tot camper moet ik dan BPM of BTW of andere belastingen betalen ?

alvast hartelijk bedankt

https://www.raivereniging.nl/nieuws/dossiers/fiscaliteit/bpm/bpm-op-bestelautos.html#:~:text=Niet-ondernemers%20kunnen%20de%20BPM,bedrag%20aan%20rest%20BPM%20verschuldigd.

Camper wordt naar mijn weten geel kenteken. Je kan hem op grijs kenteken laten maar kijk dan heel goed naar de inrichting.

camperialist zei:
Hallo Allemaal,

Zolang je het voertuig ter (om)keuring niet bij het RDW hebt aangemeld / uitgevoerd, zal de status in het kentekenregister niet veranderen.
Dit staat los van het gebruik van het voertuig.

Het kan zijn dat er bij de tenaamstelling gevraagd wordt of de nieuwe eigenaar van de ondernemersregeling gebruik wenst te maken. Zo ja, dan zal je een aangifteformulier krijgen wat je kan indienen om te laten zien dat je aan die regeling voldoet (op papier).

camperialist zei:

Domeinen Roerende Zaken zei:
(..) Waar moet u rekening mee houden als u goederen koopt bij DRZ?

De goederenomschrijvingen in de catalogi worden gemaakt op basis van de bij DRZ bekende gegevens.
DRZ is geen garage- of herstelbedrijf en controleert niet of alles naar behoren functioneert.
DRZ geeft geen garantie op de verkochte goederen.
Kopen bij DRZ is geheel voor eigen risico van de koper.
Bovenop uw aankoopbedrag betaalt u opgeld. Dit is 15% van het bedrag dat u biedt. Het opgeldbedrag ziet u terug op de factuur.
In sommige gevallen betaalt u bijkomende kosten, zoals BTW of BPM. Dit staat dan vermeld in de goederenomschrijving. Deze bedragen komen bovenop uw aankoopbedrag.

DRZ is er niet verantwoordelijk voor de koper te informeren over de (wettelijke) voorwaarden die gesteld worden bij het gebruik van een te koop aangeboden goed.
(..)

https://www.domeinenrz.nl/goederen-kopen

Kortom, als koper bij domeinen heb je dus wel een (ruime) onderzoeksplicht. Bij de overheid als particulier kopen en dan geen BTW betalen..?? Dat kan alleen bij hiervoor vrijgestelde goederen / diensten.. .. en domeinen is er voor om zoveel mogelijk geld binnen te harken, dus die laten de BTW echt niet liggen als dat niet nodig is, lijkt mij. ;)

camperialist zei:

Ik denk dat je die vraag op het kampeer (camper) forum beter kan stellen.
Al zijn er hier op het forum ook wel voorbeelden te vinden, kijk eens in het Mijn Auto topic.

Durashift zei:
Kortom, als koper bij domeinen heb je dus wel een (ruime) onderzoeksplicht. Bij de overheid als particulier kopen en dan geen BTW betalen..?? Dat kan alleen bij hiervoor vrijgestelde goederen / diensten.. ..

Fout.
Waarom zou je BTW betalen? het is in principe allemaal marge (overheid is nl. geen bedrijf).
Alleen als er specifiek bij een kavel staat dat er BTW verschuldigd is is er BTW verschuldigd. En dat is in 99% van de kavels niet het geval.

Hartelijk bedankt voor alle reacties, ondertussen heb ik zelf ook informatie verzameld,
hoe je meer weet komen er steeds andere vragen bij, Volgens de informatie die ik gevonden heb ( kan ook verkeerd zijn )
je betaald eigenlijk 1 keer BPM, als je BTW ondernemer bent krijgt je vrijstelling , als de auto niet ouder dan 5 jaar is en je wilt hem aan een particulier verkopen dan vervalt die vrijstelling , dan krijgt je van de Belastingdienst een naheffingsaanslag BPM, ( niet de koper ), omdat de auto 4,6 jaar oud is dus of de vorige eigenaar of domeinenrz moet zelf BPM betalen.
okey, als particulier heb ik nu een bestelbus die wel BPM vrij is, en ik wil hem ombouwen tot camper, als RDW het goedkeurt moet ik dan zelf ook weer BPM betalen , terwijl BPM al eerder door de vorige eigenaar betaald is. ik weet niet zeker of deze informatie wel klopt , maar als dat zo is vind ik het niet eerlijk :)) voor dezelfde auto wordt 2 keer bpm betaald
ik ben nu nog druk bezig met het zoeken van de regels,
de groeten

Hier kun je alles lezen:
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/belasting_personeneautos_motorrijwielen_bpm0211z40fd.pdf

Muddy Bandit zei:
Hier kun je alles lezen:
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/belasting_personeneautos_motorrijwielen_bpm0211z40fd.pdf
dankuwel, ik ga het lezen (y)

@Huckebein
je hebt gelijk, bedrijven betalen geen PBM, ze hebben vrijstelling , en na 5 jaar is het bmp vrij,, Weet je hoe BPM in dit geval wordt berekend als ik bestelbus gaat ombouwen tot camper ? ( bijvoorbeeld bouwjaar 2014 )

Terug
Bovenaan