Hoe vaak komen veelgenoemde mankementen nou écht voor?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zijn op zoek naar een nieuwe auto, of jong gebruikte. Liefst met een hoge instap. Hybride zou leuk zijn, maar gewoon automaat mag ook.
Dus dan kom je al gauw in de range: Yaris Cross, Kia Niro, VW T-Cross, Renault Captur etc.
De eerste schijnt een probleem te hebben met de 12 volt accu die leegloopt (Toyota doet alsof zijn neus bloedt), de tweede schijnt last te krijgen van 'ovale zuigers'. Iets waar meer GDI motoren last van schijnen te hebben. De derde heeft een DSG bak die klapt en schokt dat het een lieve lust is. Reparaties zijn prijzig. Bovendien zijn de VW turbo motoren notoire oliezuipers (?). De laatste schijnt zo'n ingewikkeld hybride systeem te hebben dat zelfs de auto niet altijd weet welke motor en welke versnelling hij moet kiezen.
En zo lees ik van de Nissan Qashqai dat deze veel last heeft van de voortrein. Gescheurde rubber hoezen en rammelende stuurstangen etc.

Gebeurt dit nou bij alle auto's, of moet je dan rijden als een ### en met koude motor gelijk een stoeptegel op je gaspedaal leggen?
Hoe zit het nou ongeveer?
Wij durven onze zuurverdiende centen onderhand niet meer in een nieuwe auto te steken en elke tweedehands krijgt iets verdachts....

Let een beetje op je taalgebruik.
Moderatie

Laatst bewerkt door een moderator:
Uiteindelijk krijgt elke auto mankementen, anders zouden auto's eeuwig meegaan.
Ik kijk meestal naar de gemiddelde van reviews en wat ANWB aangeeft.
Sommige auto's hebben een ontwerpfout, zoals die 1.4 TSI en die turbo motoren van PSA. De rijeigenschappen van de DSG is echter geen reparatie ding.

Als ik reviews lees, dan valt het me op dat een auto of 0 problemen heeft of continue. Kortom, een TSI die met 1,5 ton amper olie verbruikt kun je beter kopen dan één met 50.000km die al 2x met gedoe maar de garage moest.
De individuele historie van een auto zou voor mij leidend zijn.

Uiteindelijk krijgt elke auto mankementen, anders zouden auto's eeuwig meegaan.
Ik kijk meestal naar de gemiddelde van reviews en wat ANWB aangeeft.
Sommige auto's hebben een ontwerpfout, zoals die 1.4 TSI en die turbo motoren van PSA. De rijeigenschappen van de DSG is echter geen reparatie ding.

Als ik reviews lees, dan valt het me op dat een auto of 0 problemen heeft of continue. Kortom, een TSI die met 1,5 ton amper olie verbruikt kun je beter kopen dan één met 50.000km die al 2x met gedoe maar de garage moest.
De individuele historie van een auto zou voor mij leidend zijn.
Maar hoe kom je daar achter

Een yaris cross heeft 10 jaar garantie. Koop er een van een paar jaar oud en je hoeft je een hele tijd geen zorgen te maken.

Ik denk dat je een goed punt hebt. Ledlampen van €2000 per stuk, turbo's, automaten, hybridesystemen, digitale dashboarden, het moet allemaal heel blijven. Het is niet zo dat je alleen geen muziek en navi meer hebt als je scherm in een moderne auto de geest geeft.

Zoals @S J 1001 noemt: kijk bij Toyota/Lexus, die geven erg lang garantie en staan ook gewoon als degelijk te boek. Kia ook doet ook 7 jaar.

Ik denk dat je er verder geen peil op kan trekken. Bij de ene auto gaat 150.000km goed en dat kan best zijn omdat de auto alleen maar in het weekend twee erg lange ritten maakten vanuit een warme garage. Dan kan jij wereldkampioen fluwelen voet zijn, maar na een half jaar ben je misschien toch aan de beurt omdat jij wel 15 keer per week koud start.

Daarbij heb je het bijkomende probleem dat ernstige problemen niet in de boekjes terecht komen.

Verder kan je er ook bedacht op zijn de wat simpelere auto's uit zoeken, geen turbo, geen schermen, geen ledlampen. Misschien is het niet volledige uit te sluiten, maar als je bijvoorbeeld bij Mazda een paar zaken kan afvinken dan heb je minder kans op gezeur dan bij een auto die helemaal volgehangen is met gadgets.

Een yaris cross heeft 10 jaar garantie. Koop er een van een paar jaar oud en je hoeft je een hele tijd geen zorgen te maken.
Elke dealeronderhouden Toyota heeft 10 jaar garantie... maar het kraken van de voortrein valt daar kennelijk niet onder. Het antwoord was: "we weten het. Meerdere modellen hebben het (C-HR), maar we doen er niks meer aan dan een likje White Grease op de rubbers spuiten.... lekker puh. Als je het opgelost wilt hebben betaal je maar. Zelfs importeur doet net of hij achterlijk is....
Na 30 jaar Toyotas te hebben gereden, waar werkelijk waar niks aan mankeerde, ben ik hier wel een beetje pissig over.
En bovendien is de Cross alles behalve perfect. Het rijdt goed, maar daar is het wel mee gezegd.
Veel herrie door slechte isolatie. Matige afwerking van de kofferruimte.

Elke auto heeft mogelijk zwakkere plekken.

Kies geen auto die bekende, veel voorkomende dure problemen heeft.

Van populaire modellen rijden enorme aantallen probleemloos op de weg, op internet worden problemen ook uit vergroot.
De ANWB occasiontest is over het algemeen een betrouwbare bron voor informatie over een bepaald model.

Neem vooral een auto die heel plezierig en fijn rijdt, en verder ook heel goed aan de wensen voldoet. Ga dus gewoon proefritten maken.

Mijn huidige Renault Clio 130 TCe heb ik nu bijna 4 jaar, tot nu toe geen enkele storing, er is zelfs nog geen lampje vervangen.
Erg fijne, comfortabele, en erg betrouwbare auto.
De vorige Renault was ook erg fijn, comfortabel en erg betrouwbaar, heb ik 9 jaar gehad.

Toyota kan goede auto's bouwen, en heeft ook een hele goede reputatie. Maar onze nieuw gekochte Toyota Aygo in 2007 was een auto om snel te vergeten. Alle bekende zwakke plekken van dit model had juist ook onze auto. Er zijn veel reparaties aan geweest.

Maar als je nieuw of jong gebruikt koopt heb je daar weinig last van.
En dáár zit ik dus mee. De mooiheid wordt erin gepoetst. Maar onderhuids.... hoe weet een garage of een auto, die ze inruilen, ook echt goed is? En waarom ruilt iemand een auto van 2 jaar oud in? Met 18.000 km?
Misschien ben ik een zeikerd.

En dáár zit ik dus mee. De mooiheid wordt erin gepoetst. Maar onderhuids.... hoe weet een garage of een auto, die ze inruilen, ook echt goed is? En waarom ruilt iemand een auto van 2 jaar oud in? Met 18.000 km?
Meer dan de statistiek volgen kan je eigenlijk niet doen. Een merkdealer die nog 2-6 jaar garantie geeft op een occassion zal zeker proberen geen rampenbak te verkopen, als je dan een redelijk eenvoudige japanner scoort op die manier dan zit je in de goede hoek.

Maar we kennen allemaal wel een collega die niet het handigst is of wat minder secuur, zo heb je dat ook ik de autohandel. Verder is het natuurlijk ook niet te zien of een wagentje met -10°C vol over de drempels heeft gejakkert. Sterker nog de meest verrotte velgen en banden worden inderdaad vervangen, wat spuitwerk en het 'stagaireautootje' staat er weer sprankelend bij. De brave baas zal die auto misschien niet zelf weer met strik in de showroom zetten, maar als zo'n wagentje door overtalligheid of op wens van een andere locatie van showroom verhuist wordt het alweer
minder helder.

Leeftijd zegt helemaal niets, bij jonge auto's is het veel zakelijk gedoe, faillissementen, wegbezuinigd, gepromoveerd of ontslag en bij zakelijk en particulier heb ook nog effecten als ziekte, gezinsuitbreiding, overlijden en verhuizing.

Er zijn hele volksstammen die iedere 2 jaar hun auto inruilen. Maar ja als je je daar druk om maakt dan kan je dus nooit een auto kopen.

Het krakende voortrein: Rubbers die langs metaal draaien zullen tzt geluid gaan maken. Zo lang de fabrikant geen alternatief biedt kan de dealer niets onder garantie. Optie kan zijn om de rubbers te vervangen door polyutheraan bussen (mits leverbaar voor je auto) en die kosten voor eigen rekening te nemen. Te beginnen met de bussen die de dealer iedere keer invet (ik veronderstel die van de stabilisatorstangen).

Mijn vorige Renault kwam van een bedrijf, en was nog geen 2 jaar oud, de vaste bestuurder ging weg, en de auto was over. Was gewoon een uitstekende auto.

Ik ken ook mensen die elke 2 jaar de auto inruilen, gewoon omdat het kan, en leuk is.

Bij een dealer staan vaak goede occasions waar de dealer zonder problemen 2 jaar garantie op geeft. Gewoon zo goed als nieuw.

Goede klant zijn bij een garage kan ook helpen. Dan gaan ze je geen stuk miserie waar ze het van weten in je nek draaien. Natuurlijk is een autohandelaar ook geen helderziende.

Deze tip is vandaag de dag helaas niet zo simpel aangezien grote concerns alle garages aan het opslokken zijn.

Een tip die ik je wel kan geven is om een tweedehands te kopen bij een handelaar die een eigen werkplaats heeft en zorg dat je een goede garantie hebt.
Ooit een Clio gekocht waarvan de airco defect was bij aankoop - ik wou de auto in eerste instantie daarom laten staan. De verkoper zei toen: ik herstel die airco gewoon en niets aan de hand, dat zit bij in de prijs. Alles netjes op papier gezet en ik heb er een uitstekende auto aan gehad.
Handelaars zonder eigen werkplaats hangen voor garantiegevallen altijd af van derden. Niet alleen proberen ze er dan vaker onderuit te geraken, maar is het ook meer gedoe voor de klant.

En ja typische problemen... zoals hierboven al gezegd is: ga met de auto rijden en kijk of je ermee kan leven.

Hoe vaak "veelvoorkomende problemen" bij bepaalde modellen voorkomen durf ik niet precies te zeggen (al houden ze bij JD Power wel de hoeveelheid problemen per 100 auto's bij).

Maar een Ford met 1.0 Ecoboost of een Stellantis product met de 1.2 Puretech motor zou ik toch laten staan.

Overigens evenals de Volkswagen producten met de beruchte TSI motoren uit een bepaalde periode (pakweg 2009 t/m 2016 ofzo), en zo zijn er nog wel een aantal bekende notoire probleemmotoren bekend die ik uit de weg zou gaan.

Dat van die accu 's van Toyota is gewoon een feit.
De dealer mag er niks aan doen van Toyota, dan moet je maar meer rijden, wordt er gezegd.
Dit schijnt bij meer hybride modellen, ook van andere merken, voor te komen.
Koop gewoon een benzine model, geen hybride, dan heb je een stuk minder zorgen.
Neem bijvoorbeeld een Suzuki Vitara, als je die leuk vind.
Ga voor de 1.4 boosterjet.
Betrouwbaar, weinig kosten, alleen onderhoud plegen.
Als je dat bij een Suzuki dealer laat doen, heb je een heel jaar pechhulp, elk jaar weer.
Alleen heb je het nooit nodig.

Dat van die accu 's van Toyota is gewoon een feit.
De dealer mag er niks aan doen van Toyota, dan moet je maar meer rijden, wordt er gezegd.
Dit schijnt bij meer hybride modellen, ook van andere merken, voor te komen.
Koop gewoon een benzine model, geen hybride, dan heb je een stuk minder zorgen.
Neem bijvoorbeeld een Suzuki Vitara, als je die leuk vind.
Ga voor de 1.4 boosterjet.
Betrouwbaar, weinig kosten, alleen onderhoud plegen.
Als je dat bij een Suzuki dealer laat doen, heb je een heel jaar pechhulp, elk jaar weer.
Alleen heb je het nooit nodig.
Je kan natuurlijk ook gewoon je auto gebruiken waarvoor hij gemaakt is en dat is rijden.

Mijn God, dit is wel enorm overdenken en zeiken inderdaad.
Als er garantie op zit, waar maak je je dan in Godsnaam druk om?
Er zijn waarschijnlijk meer mensen die elke twee jaar hun auto inruilen, dan dat er mensen zijn die het zo enorm overdenken zoals jij doet.

Leef een beetje... Niet alles is een kansberekening of van te voren vast te stellen :)

Elke dealeronderhouden Toyota heeft 10 jaar garantie... maar het kraken van de voortrein valt daar kennelijk niet onder. Het antwoord was: "we weten het. Meerdere modellen hebben het (C-HR), maar we doen er niks meer aan dan een likje White Grease op de rubbers spuiten.... lekker puh. Als je het opgelost wilt hebben betaal je maar. Zelfs importeur doet net of hij achterlijk is....
Na 30 jaar Toyotas te hebben gereden, waar werkelijk waar niks aan mankeerde, ben ik hier wel een beetje pissig over.
En bovendien is de Cross alles behalve perfect. Het rijdt goed, maar daar is het wel mee gezegd.
Veel herrie door slechte isolatie. Matige afwerking van de kofferruimte.

Dat van de voortrein is wel vervelend. Een goede dealer zou zoiets wel met coulance oplossen zou je zeggen.

Dat de kwaliteit achteruit gaat is niet alleen bij Toyota. De Yaris Cross is ook nog eens een B-segmenter van een massa merk, dus dat de isolatie en afwerking niet best is verwacht ik ook wel. Daar heb je de LBX voor en daar betaal je dan ook voor. Maar goed, koop maar eens een B segment bij de duitse premium merken. Dan mag je pas echt de buidel trekken qua TCO.

Ik heb veel jonge Japanse auto’s gereden en ondanks de geweldige reputatie op het gebied van betrouwbaarheid ging er best weleens wat stuk. Nu een BMW waarbij ik accepteer dat er weleens wat stuk gaat in ruil voor heel veel rijplezier. Dat is het mij absoluut waard. En tegen alle vooroordelen in is die de afgelopen 4 jaar gewoon heel gebleven.
Koop gewoon eentje met ruime garantie, gaat er eens wat stuk dan wordt het opgelost.

Dat van de voortrein is wel vervelend. Een goede dealer zou zoiets wel met coulance oplossen zou je zeggen.
Dat kan alleen als er vanuit de importeur "iets" voorhanden is.... Ik kan me niet voorstellen dat een dealer op eigen initiatief onderdelen van merk A gaat vervangen door after-market zaken, waarbij je ook nog de kans loopt dat de garantie door de importeur in gevaar komt.

Gebeurt dit nou bij alle auto's, of moet je dan rijden als een m0ng00l en met koude motor gelijk een stoeptegel op je gaspedaal leggen?
Hoe zit het nou ongeveer?
Wij durven onze zuurverdiende centen onderhand niet meer in een nieuwe auto te steken en elke tweedehands krijgt iets verdachts....
Ik vind dit een belediging voor alle mensen die het down syndroom hebben: maar zelf denk ik wel, dat je als bestuurder enorme invloed eropuit kan beoefenen.

Ik heb veel jonge Japanse auto’s gereden en ondanks de geweldige reputatie op het gebied van betrouwbaarheid ging er best weleens wat stuk. Nu een BMW waarbij ik accepteer dat er weleens wat stuk gaat in ruil voor heel veel rijplezier. Dat is het mij absoluut waard. En tegen alle vooroordelen in is die de afgelopen 4 jaar gewoon heel gebleven.
Koop gewoon eentje met ruime garantie, gaat er eens wat stuk dan wordt het opgelost.
Natuurlijk gaat er wel eens wat stuk. Bij onze vorige Yaris T Sport brak er ook een veer. Tsja... mag het na 265.000 km? Ik ben heus wel reëel. Maar een auto waar nog geen ton op staat, en waar de organisatie Toyota op papier en in de reclame (nota bene!) 10 jaar garantie of 200.000 kilometer op geeft, die mag niks mankeren. En is dat wel zo, dan geldt bij mij het credo "geen woorden maar daden". Maar zelfs na herhaaldelijk aandringen en schriftelijk contact met de importeur, werd en word ik met een kluitje in het riet gestuurd. En dat zint me niet. Mijn centen zijn niet van blik...

Mijn God, dit is wel enorm overdenken en zeiken inderdaad.
Als er garantie op zit, waar maak je je dan in Godsnaam druk om?
Er zijn waarschijnlijk meer mensen die elke twee jaar hun auto inruilen, dan dat er mensen zijn die het zo enorm overdenken zoals jij doet.

Leef een beetje... Niet alles is een kansberekening of van te voren vast te stellen :)
Omdat garantie zo dun is als rijstpapier.... Ergens staan lettertjes van een font zo klein als vlooienkeutels... en geschreven door een jurist zo gehaaid en gewiekst als een kooi vol met apen en zo glad als een paling in een emmer mayonaise...
En dit is niet verzonnen. Ik/wij ondervinden dit live... as we speak.

Ik heb totaal andere ervaringen, zowel als klant als verkoper. Soms moet je jezelf even in de spiegel aankijken, ligt het probleem wel echt alleen aan de garantie?

Ik heb totaal andere ervaringen, zowel als klant als verkoper. Soms moet je jezelf even in de spiegel aankijken, ligt het probleem wel echt alleen aan de garantie?
Mijn auto kraakt. De garantietermijn was 5 jaar. Kort na het verstrijken van de termijn van 5 jaar hoorde ik het voor het eerst De auto had toen nog geen 60.000 km gelopen (daar waar Toyota dweepte met 100.000 km garantie !). Ik heb het 2x aangekaart bij de garage en 1x bij de importeur. De twee laatste keren NADAT ik per post en email gebombardeerd werd door Toyota met de slogan: Nu 10 jaar garantie bij Toyota (mits dealeronderhouden). Toen ik de dealer daarmee confronteerde werd er wat schaapachtig gelachen. De importeur wijst naar de dealer en vice versa.
Ik kan mezelf aankijken in een spiegel van 6 vierkante meter, en dat een week lang.... maar er verandert niks. Garantie is garantie en belofte maakt schuld.

Je zegt zelf al, ná het verstrijken van de garantie. Volgende keer dus beter de voorwaarden lezen, en voor nu even op de blaren zitten:). Succes!

Dat kan alleen als er vanuit de importeur "iets" voorhanden is.... Ik kan me niet voorstellen dat een dealer op eigen initiatief onderdelen van merk A gaat vervangen door after-market zaken, waarbij je ook nog de kans loopt dat de garantie door de importeur in gevaar komt.
Ik heb het voorgesteld aan de chef werkplaats, die met mij mee is gereden en het probleem ruiterlijk heeft erkent. En er eerlijkheidshalve bij heeft verteld dat ook de C-HR er last van heeft. Hij zei exact wat u schrijft. De garantie vervalt na het monteren van aftermarket produkten... Maar een alternatief gaf hij ook niet.

Je zegt zelf al, ná het verstrijken van de garantie. Volgende keer dus beter de voorwaarden lezen, en voor nu even op de blaren zitten:). Succes!
En U leest niet goed. Elke Toyota die dealeronderhouden is heeft een garantietermijn van 10 jaar. Mijn auto valt ook onder die voorwaarden. Dat is erkend door zowel de importeur als de dealer... alle stempels staan netjes in het boekje

Het krakende voortrein: Rubbers die langs metaal draaien zullen tzt geluid gaan maken. Zo lang de fabrikant geen alternatief biedt kan de dealer niets onder garantie. Optie kan zijn om de rubbers te vervangen door polyutheraan bussen (mits leverbaar voor je auto) en die kosten voor eigen rekening te nemen. Te beginnen met de bussen die de dealer iedere keer invet (ik veronderstel die van de stabilisatorstangen).
Stabilisatorstangen zitten er niet op... volgens de monteur. Hij liet me de locatie van de rubbers zien toen de auto op de brug stond. Ze zitten in de draagarmen. En je komt er verrotte lastig bij. Daar zit waarschijnlijk ook de crux. Het kost ze teveel om die dingen te vervangen....

Je spreekt jezelf tegen.
U WILT het niet begrijpen. De garantietermijn voor ELKE toyota is verlengd naar 10 jaar.... Mits hij netjes volgens schema is onderhouden bij de Toyotadealer en netjes de stempels in het onderhoudsboekje heeft staan. Ik heb de auto altijd netjes laten onderhouden volgens schema en in het boekje staan alle stempels. Dit heb ik gezegd en laten zien aan zowel de importeur als de dealer. Beide partijen hebben erkend dat mijn auto voldoet aan de gestelde eisen en dat mijn auto dus 10 (tien jaar, zehn jahre, ten years, deset godini, dix ans,) jaar garantie heeft....Wereldwijd...
Maar het probleem (krakende vering) lossen ze niet op. Ze erkennen het wel. Dat wel.

Wel niet elke verkoper heeft het even goed voor. Net als dat er ook klanten zijn die alles tot het laatste willen uitmelken.

Zelf heb ik toestanden gezien van iemand die klaagt dat het binnenregende in zijn 2dehands VW Golf. Rubbers vervangen - probleem nog niet opgelost. Aangezien wij een Opel dealer waren niet veel ervaring met een golf en uiteindelijk vraag je de klant om een demonstratie en nam hij ons mee naar de wasstraat. Hier spoot hij met de hogedruklans tussen deur en carrosserie en zag je bij het openen van de deur dat er enkele spatten water doorgekomen waren. Tja volgens mij heb ik zelf geen enkele auto gehad)waarbij je dat kan doen zonder dat er een druppel naar binnenkomt.

Andere kant van het verhaal: het doel van een autohandelaar - net als elke zelfstandige - is op een zo kort mogelijke tijd, met zo weinig mogelijk moeite zoveel mogelijk geld verdienen.
Dan heb je handelaars die bovenstaande doen met respect voor de klanten en met een passie voor het vak.
Een andere soort handelaar past dit letterlijk toe, zowat als "the wolf of wallstreet".
Die laatste gaat meer geld op kortere tijd verdienen maar gaat geen tevreden klanten houden, waar dat die eerste een goede reputatie gaat opbouwen en uiteindelijk ook wel mooi geld kan verdienen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan