Hoe heet dit onderdeel?

A

Anoniem

Guest
Ik wil graag weten hoe dit onderdeel in de rode cirkel heet en of ik het er zo af kan schroeven zonder olie of koelwater aftappen.
Hij zit op de plek waar normaal de verdelerkap met rotor zit, maar ik heb het net weer anders.

verdeler_zpsm6zq5dkt.jpg

Ik ga er van uit dat dit gewoon de ontstekingsmodule is (digitale vervanger van je verdelerkap omdat er penbobines in deze motor lijken te zitten(

Ik heb echter geen flauw idee of die nog sfgesteld worden op de nokkenas (aangezien ik wel sleufgaten zie zitten, lijkt het me van wel) dat betekend dat je die niet zomaar kan loshalen maar op zijn minst eerst moet aftekenen dat je hem op de juiste plaats weer kunt terugzetten.

Kan een paar druppeltjes olie mee komen als je hem er af haalt.

De vraag is echter: Waarom wil je deze eraf halen zonder dat het nodig is? Zou hem lekker laten zitten. Als ie in de weg zit, werk je er maar omheen.

Ok, dank voor de uitleg.

Er lijkt wat olie te lekken tussen de ontstekingsmodule en het motorblok/kleppendeksel.
Ik wilde kijken of ik de pakking kon vervangen.

Koelwater zal niet. En als je de motor een kwartiertje stil hebt staan, zit alle olie wel weer onderin het blok. Maar ik zou wel zorgen dat je eerst een nieuwe pakking hebt. De oude pakking terugplaatsen levert meestal alleen maar ellende op.

Casanova zei:
Koelwater zal niet. En als je de motor een kwartiertje stil hebt staan, zit alle olie wel weer onderin het blok. Maar ik zou wel zorgen dat je eerst een nieuwe pakking hebt. De oude pakking terugplaatsen levert meestal alleen maar ellende op.

Koelwater zit niet in dat deel van het blok. Er is een reden waarom daar normaal gesproken een mechanische stroomverdeler zit en in dit geval een elektronische. De ontsteking is immers timing-gereletareerd, dus gebonden aan de stand van de krukas en/of nokkenas. Vandaar dat de stroomverdeler altijd ofwel op een aftakas op de krukas/oliepomp zit of op het uiteinde van de nokkenas. In dit geval dus de laatste. En de nokkenas is oliegesmeerd, maar niet vloeistof gekoeld. Een beetje olie kan er dus wel uitkomen bij loshalen, maar dat zijn maar wat druppels. Ik zou trouwens eerst controleren of die olielekkage wel van de nokkenaskeerring komt. Best mogelijk, maar minstens zo waarschijnlijk is het kleppendekselpakking. En die vervangt veel makkelijker.

Ja, ik wil ook een pakking kopen voordat ik de boel los haal, vandaar mijn vraag over de naam van het onderdeel.
Als ik google op ontstekingsmodule, dan kom ik hem alleen niet tegen.

Ik weet nu wel dat er geen olie mee komt bij demontage en dat ik hem goed moet aftekenen om hem weer "op tijd" te zetten bij het terug plaatsen.
Kleppendekselpakking doe ik dan ook direct maar.

RVP zei:
Ja, ik wil ook een pakking kopen voordat ik de boel los haal, vandaar mijn vraag over de naam van het onderdeel.
Als ik google op ontstekingsmodule, dan kom ik hem alleen niet tegen.

Ik weet nu wel dat er geen olie mee komt bij demontage en dat ik hem goed moet aftekenen om hem weer "op tijd" te zetten bij het terug plaatsen.
Kleppendekselpakking doe ik dan ook direct maar.

Er staat zo te zien een typeplaatje op, je kan beter googelen op het typenummer..

En is een aansluiting met 2 draadjes niet wat weinig voor een ontstekingsmodule?
vind het er ook niet echt uitzien als een ontstekingsmodule, zeker niet omdat je hem open kan maken.

Kan ook inderdaad, maar zolang er sleufgaten voor de bevestiging zitten: altijd aftekeken (ik gebruik zelf een lakstiftje voor zoiets en minstens 2 markeringen)

Terug
Bovenaan