Hoe belangrijk vind jij een auto?

Mr Bart

Startmotor
Misschien een open deur omdat degene die hier geregistreerd is waarschijnlijk al automatisch interesse heeft in auto's.
Maar hoe belangrijk vind jij een auto?
Ik dacht laatst eigenlijk kán een auto een soort verlengstuk van je persoonlijkheid zijn: eenvoudig, behouden, stoer, sportief, een statement uitstralend, weelderig etc.
Een kennis zei zelfs dat het een verlengstuk van zijn woonkamer is, wat ik eigenlijk een beetje overdreven vond.
Volgens mij voel je je wel comfortabeler op je eindbestemming als je veel reist wanneer je een beetje een degelijke auto rijdt.
Andersom ken ik ook een aantal 'economisch succesvolle' mensen, die niet eens een rijbewijs hebben of een oud barrel rijden -waaruit ik opmaak dat zij blijkbaar niet veel waarde aan comfort tijdens reizen hechten, althans op eigen kosten?
Hoe kijk jij hier tegenaan?

Naar mijn idee is het erg afhankelijk van je jeugd. In mijn geval had mijn vader altijd mooie of sportieve auto's, was mijn oudste broer autogek en ook de oudere broer van mijn beste vriend. Logischerwijs ga je dan als kind dezelfde interesses kweken lijkt me.

Ik vind een auto dermate belangrijk dat ik er altijd een zal hebben, zelfs als ik 'm eigenlijk niet nodig heb. De enige twee "saaie" auto's die ik ooit gehad heb waren een Opel Meriva 1.6 16V en een Citroen C5 2.0 HDI Break, toen waren de kinderen nog klein en waren we aan het sparen voor andere zaken. Afgezien van die periode heb ik altijd het budget voor autorijden voorrang gegeven op zaken als dure kleding, horloges, gadgets of dure vakanties. Ik zou in het verleden veel geld hebben bespaard door in wat meer doorsnee auto's te rijden maar in dat perspectief zie ik een auto wel als een verlengstuk van mijn karakter. Ik zie mezelf niet als een doorsnee huisvader, dat was mijn vader niet en zijn vader ook niet, dus is het mijn ogen wel "ok" om dat soort keuzes te maken. Maar nogmaals als mijn vader een Opel Astra reedt en gewoon van 9 tot 17 zou werken zou ik misschien heel anders er naar kijken.

Een kennis zei zelfs dat het een verlengstuk van zijn woonkamer is, wat ik eigenlijk een beetje overdreven vond.

Als je kijkt hoe lelijk veel interieurs zijn dan vind ik het soms wel apart hoe luxe men hun interieur van de auto willen hebben. En mensen die wat meer te besteden hebben met een groot vrijstaand huizen kiezen erg vaak dan weer voor een zwarte auto.

Maar hoe belangrijk vind jij een auto?

Niet heel belangrijk. Ik heb voorheen altijd in de plaats gewerkt waar ik woonde. En laatste 11 jaar in vrije sectorwoningen dus dat kost aardig wat geld. Daarnaast vind ik juist interieur en tuin van mijn huis veel belangrijker. De auto die ik binnenkort weer ga verkopen was puur rationeel omdat ik van branche ben gewisseld en als leerling redelijk verdien en wat verder van huis ging werken. Sowieso vind ik fietsen veel fijner. Geen last van linker/middenplakkers, ongeduldige bumpersklevers en andere vervelende medeweggebruikers. Plus je kan makkelijker even stoppen als je iets moois ziet en je hoort en ziet alles veel meer. Buiten zijn is voor mij bv ook weer heel belangrijk.

Vroeger thuis reden we overigens elke 3/4 jaar in een nieuwe of jong gebruikte en verder ben ik wel autogek. Als ik tzt meer ga verdienen zal ik wel weer een auto overwegen en dan wel het liefst een auto dat wat anders is dan de rest. Ondanks dat mijn huidige auto geen bijzondere auto is is het beslist geen barrel. Ik wil wel een degelijke en betrouwbare auto rijden. Rammeltjes, viezigheid en sowieso krasjes en deukjes irriteren mij.

M'n vader werkte van 9-17, had geen interesse in auto's (hoewel hij tot autohersteller was opgeleid) en reed vanaf 1964 in Fiat (1100, 128), Opel Kadett en Nissan (Cherry, Micra's).
Ik ben behoorlijk gek van techniek. Een motor, eerste auto een Kever 1303, Nissan, Chrysler, Hyundai, veelal met technische modificaties. Nu ik richting m'n pensioen ga en Nederland dusdanig beperkend wordt voor fijn autorijden wordt er niet meer verlaagd, geen veerpootbruggen, H-frames andere uitlaatspruitstukken, aangepaste remsystemen etc etc... Gewoon comfort, automaat, een hoop cilinders en niet iets van 13 in een dozijn. We sukkelen nu comfortabel mee met de 100-130 km/u max en eventueel kan het schuifdak of de hele kap open. De auto's mogen wat geld kosten. De techniek van een auto verandert in basis weinig. Elektonica heeft zijn intrede gedaan, maar uiteindelijk mengen ze benzine en lucht, vonkje erbij en je hebt warmte waar je wat mee kan doen. Het blijft fascinerend hoe dit proces bij 6.000 toeren per minuut (= 100 x per seconde een krukaswenteling = 50x ontsteking per seconde) goed blijft gaan en hoe sommige fabrikanten zaken bedenken om efficiënter te zijn. (Vooral BMW en Honda)

Als je nu moest kiezen tussen auto en mobiele telefoon?
Ik zou 100% voor de auto gaan., 'k heb niet zoveel met sociale media.

Kan zelf geen rijbewijs halen, maar een auto bezitten lijkt me zeker leuk. Deel nu een Peugeot 107 met mijn moeder. Zij rijdt erin, ik betaal het onderhoud. Leuk autootje wel.

Mr Bart zei:
Andersom ken ik ook een aantal 'economisch succesvolle' mensen, die niet eens een rijbewijs hebben of een oud barrel rijden -waaruit ik opmaak dat zij blijkbaar niet veel waarde aan comfort tijdens reizen hechten, althans op eigen kosten?
Ik ben dan toch wel benieuwd wat je onder een oud barrel verstaat?

Persoonlijk vind ik auto's wel belangrijk, maar een auto hoeft voor mij zeker niet duur te zijn. Er zijn in elke prijsklasse wel leuke auto's te vinden. Daarnaast hecht ik ook weinig waarde aan een nieuwe auto en ook niet heel veel aan comfort (hoewel dat laatste wel steeds meer een afweging wordt).

Ik vind techniek interessant, maar een auto zelf is maar een a naar b machine. Heeft die een luxe interieur nodig? Nee, heb ik thuis ook niet en ik zit een fractie van de tijd in mijn auto. Als de stoel goed zit en ik veilig alles goed kan bedienen vind ik het goed.

Auto voor mij moet betrouwbaar, relatief veilig, juiste formaat zijn, ergonomisch en relatief goedkoop in aanschaf/onderhoud/gebruik zijn. Gewoon functioneel. Ik hoef met mijn spullen niet uitstraling te hebben en zegt zeker niet iets over mijn persoonlijkheid. Ok, misschien dat mijn persoonlijkheid gewoon praktisch en functioneel is.

Voor boodschappen en woon-werk verkeer heb ik de auto nodig. Echter een auto is voor mij ook een beetje een hobby. Het is nog altijd leuk, om een machine te bedienen, die je over de weg naar je bestemming brengt. Vroeger reed ik ICE met handbak, en sinds 2019 HEV met E-CVT. Beide zijn leuk om te rijden, jammer dat ze niet in één auto gecombineerd ( kunnen) worden.

Best belangrijk. Ik hou van autorijden en kan daar elke dag van genieten. Ik heb daarom graag een lekkere auto met goede wegligging die redelijk vlot is en fijn stuurt. Auto's die grote steken laten vallen daar ga ik me aan ergeren en die gaan er snel weer uit.

Een auto is in eerste instantie vooral functioneel. Voor woonwerkverkeer, boodschappen en dergelijke kan ik niet zonder auto.
Maar ik vind het wel belangrijk dat ik een auto heb waar ik mij goed in voel, waar ik een soort van trots op kan zijn.
En extra auto's zijn gewoon hobby, en luxe. Belangrijk? Ach, het hebben van een hobby voegt wel wat toe aan het leven toch?

De betreffende professor rijdt een oude Lancia Ypsillon, ronkend en stotend, verroeste wielen en krakende remmen. Hij staat tussen dikke BMW/Audi en Volvo SUV's. ..

Het ligt ook heel erg aan de levensfase denk ik.
Mijn eerste auto was een oude Renault 19, gekocht voor 20 euro. Prima in de studietijd, ik was er trots op en wat anderen vonden interesseerde me niks.

Begin 20: Compacte hothatch
srsOT0Cm.jpg

Daarna aan het werk en dus geld verdienen. Ik wilde een hothatch, want de liefde voor snelheid ging vanuit vader op zoon. Met tegenzin van moeders trouwens. En zo kocht ik een Clio II RS182, want hey, het moet niet een standaard uitvoering zijn. Dan liever iets uniekers en met 1 van de 63 in Nederland geleverde exemplaren was dat er een.

Half 20: Maatje groter, maatje sportiever
BfDsKNDm.jpg

Een paar jaar heel veel plezier van gehad, maar eenmaal half twintig werd het tijd voor een maatje groter. Natuurlijk wel weer wat speciaals als het even kon en na een kleine zoektocht (met een R19 tussendoor omdat ik nog niet iets vond wat ik zocht) kwam een Mégane II F1-R26 op mijn pad. C-segment driedeurs, 260 pk na chipkuurtje, geweldige looks wat een genot!

Eind 20: Gezins-fase
s4XcN4Om.jpg

En tja, de wilde haren probeerden uit te vallen en met het oog op de volgende levensfase inclusief nieuwe functie met verantwoordelijkheid koos ik als leaseauto een Mégane III Estate GTline TCe130. Ruimte voor mogelijke gezinsuitbreiding en praktisch gezien dus een goede keuze. Ging dus prima, maar het gemis aan vermogen heb ik altijd gehouden.

Begin 30: Verstand vs emotie
Pcjm6A2m.jpg

Gelukkig wilde de baas, met enige moeite, meebewegen en mocht de nieuwe leaseauto de Mégane IV Estate GT205 worden. Praktisch voor het inmiddels gezin met twee kinderen én sportiviteit met 205 pk, automaat, vierwielsturing, heerlijke stoelen. Eigenlijk de perfecte combinatie wat ik zocht. Om status (lees premium merken) geef ik nog altijd heel weinig. Ik heb er het geld niet voor over, en daarnaast is het franse merk met de paplepel ingegoten.

Kortom: De GT205 is een blijvertje. Februari neem ik hem privé over, want i.v.m. een nieuwe functie verdwijnt de leaser uit het arbeidsvoorwaardenpakket. Heb er wel, na acht jaar, veel rust privé voor terug en met een opgroeiend gezin is dat nog veel belangrijker dan weer een nieuwe leaseauto uitkiezen. Extra kanttekening is ook dat leuke sportieve C-segmenters er bijna niet meer zijn / fors duurder zijn geworden.

Kortom: Ja, ik vind een auto heel belangrijk. Ondanks veel thuiswerken van mij houden we twee auto's aan al staat de tweede auto veel stil.. Flexibiliteit is daarbij de belangrijkste drijfveer. Premium heb ik weinig mee, ik zou eerder zoeken voor sportiviteit. Een goed onderstel, ruim voldoende vermogen en goede looks.
wTQ4fcum.jpg

Ik vind auto's heel belangrijk, kan het heel erg waarderen als ik een goede auto heb die er mooi uitziet en goed comfort en veel kracht heeft.
Anderzijds, als ik door omstandigheden een auto rijd die wat minder sterk is of minder comfort biedt, zal ik daar even tevreden mee zijn.

Hoe belangrijk ik m'n auto's vindt?
Gewoon heel belangrijk, want zonder de auto's heb ik geen inkomen meer en ben ik ook het merendeel van m'n hobby's kwijt.

Zakelijk gezien kan ik niet zonder de bedrijfsauto's, want zonder dat vervoer kan ik m'n bedrijf niet runnen en valt m'n inkomen voor een fors deel weg.
Privé gezien zijn de auto's de basis van m'n hobby's, enerzijds de oldtimerhobby en anderzijds de 4x4 offroad hobby... en die hobby's zou ik ook niet graag missen aangezien die mij een stuk ontspanning en afleiding geven waarbij ik m'n kop even totaal van het bedrijf af kan zetten.

De meeste kilometers rijd ik in m'n bedrijfsbus, die is echter puur voor het zakelijk gebruik.
Voor het privégebruik rijd ik meestal in m'n 4x4-pickup die tevens ook zakelijk gebruikt wordt en voor de 4x4 offroad hobby, en als het zo af en toe eens uitkomt dan pak ik voor de familieritjes en uitjes ook wel eens één van de oldtimers mee.

Ik beschouw de auto's echter niet als een verlengstuk van m'n woonkamer of kantoor (al zou de tot campertje omgebouwde Transit MK1 daar wel geschikt voor zijn:)), het blijven voor mij gewoon vervoersmiddelen en ontspanningsmogelijkheden.

Door het thuiswerken dat ik nog vollop doe, gezin, oudere auto e.d. is het voor mij (nu) even wat minder spannend. Ik kan me voorstellen dat bij een nieuwe baan, ander reispatroon, andere familieverdeling (kleinkinderen) het weer anders wordt.

Stel opa mag twee keer per week 100km rijden om op te passen dan zorg ik wel (als het kan) liever voor een riante duitser dan een oude aziaat. Als de kleinkinderen echter helemaal gek zijn van motorcross, ja dan is een CLS met witte bekleding ineens minder belangrijk. Hetzelfde

Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik niet zo erg ben doorgeslagen als ik soms om me heen zie. Soms worden er best grote offers gedaan om in een stuk blik te rijden en dat kan 5k of 500k zijn, beide kunnen net een treetje te hoog zijn voor de respectievelijke eigenaar.

Ik vind een auto van de onbelangrijke dingen in het leven één van de meer belangrijke dingen. Belangrijk zijn sociale relaties, voldoende geld, gezondheid, sport. Onbelangrijk zijn status en rijkdom. Een auto is leuk, maar ik geef er zo min mogelijk geld aan uit. Als ik vergeet de auto op slot te doen hoef ik niet bang te zijn voor diefstal. Een deukje meer of minder maakt niet uit. Drie of vier keer per jaar door de wasstraat is genoeg. Wel fijn als alles werkt en betrouwbaar is en het ding goede rij-eigenschappen heeft. Niet bezuinigen op onderhoud. A-merk banden eronder, goede schokdempers, netjes uitgelijnd, van binnen netjes schoon. Meer is niet nodig.

Ik heb er een leuke baan in het Midden Oosten na bijna 4 jaar voor opgezegd. Het was daar niet mogelijk om die fel begeerde lelijke eend te kopen en te onderhouden. Dus eind 1997 terug in Holland die eend gekocht. Tijdens de studie die ik toen weer deed ging de eend regelmatig mee op bedrijfsbezoeken. In het weekend als er nog geld was voor de benzine voor het uitgaan. De eend heeft de halve wereld gezien en is nooit meer weggegaan, ik heb hem nog steeds. Sinds 15 jaar is er een Dyane bijgekomen en die heb ik helemaal verzinkt. Dat is ook mijn winter / werk auto geworden. Met ongeveer 28 pk mag ik 400 kg geremd trekken dus wat er niet in past, past er wel achter:T

Beide wagens hebben een 12 volt aansluiting en een stevige radio. De standaard campingstoeltjes zitten heerlijk dus ja het comfort is goed. Ik verdien nu redelijk maar heb eigenlijk helemaal geen behoefte aan iets anders. Ik vind een snoek of een SM prachtig maar bij een ander voor de deur.

Mijn vrouw rijdt dagelijks met een Ford Focus wagon voor woon werk verkeer en als het moet met de boodschappen. Die wagen heeft ook een trekhaak dus als ik een karretje zand wil halen leen ik haar wagen.
Een auto is een handig ding en geeft je veel vrijheid maar kost ook behoorlijk wat geld. Luxe is leuk totdat het kapot gaat. Ik zal ook nooit een nieuwe kopen, zonde van het geld. Dan doe ik er liever andere dingen mee. Ik woon in een dorp en gelukkig is er ruimte in de straat om alle auto's neer te zetten. In de winter staat de eend in de garage en de dyane onder de carport

Voor mij is de auto erg belangrijk. Voor mij is het ontspanning en vrijheid. Dat verlengstuk van de woonkamer snap ik ook wel zelf. Zeker op vakantie (wat ik veel doe) leef ik vrijwel evenveel in de auto als tent. De collectie auto's en motoren is door de jaren heen ook wel erg gegroeid en een belangrijk deel van mijn leven en tijd.

Voor mij is de auto ook heel belangrijk. Het is voor mij een stuk gereedschap om m'n werk mee te doen, mijn sociale kring door heel het land te onderhouden en gewoon een fijne plek om in te vertoeven. Ik wissel ook vaak van auto (eens per 1-1,5 jaar of nog sneller) en wil alle soorten en maten beleven.
Van een Autobianchi A112 tot een Mercedes ML en van een Ford Fiesta tot een Ford Taurus; ik heb er al veel gehad.
Nu een (bijna roestvrije) Mercedes C320, maar wat hierna? Geen idee, maar ben alweer lekker aan het rondkijken, want de voorpret hoort er ook bij.

Heel erg belangrijk. Voor meerdere zaken:

- Mij comfortabel maandelijks door Europa heen rijden (Stelvio Q)
- Mij economische en voordelig, maar wel met plezier naar klanten rijden (Fiat 500S cabrio twinair)
- Mij uitdagen en passie vervullen (Alfa 4C)
- Mij het gevoel geven dat ik iets goeds heb gedaan op mijn leeftijd (hele wagenpark)

Ik kan het niet anders omschrijven. Het is wat het is. Aanzien is een beetje belangrijk, maar zeker niet doorslaggevend. De Stelvio Q kan ik gelukkig overal parkeren, is niet overdone, maar wordt wel door mensen erkend als "dikke bak". Voor mij is het vooral een onwijs lekkere lobber, die ook mijn petrol hart vervult als ik echt wil hoeken. De 4C doet dat nog veel meer. Dat is een soort therapie voor mij die ik ook echt nodig heb.
De 500 doet overigens ook vaak de trip Nederland - Italie. En gek genoeg doet die dat dan weer verrassend goed. Betekent dat dan dat de Stelvio overkill en overbodig is? Ja en nee: hij doet het dan weer zoveel gemakkelijker. Plus dat je ego ook wordt gevleid als je weet dat je simpelweg de koning van de autobahn bent.

Sommige zeggen dat ze het nodig hebben voor boodschappen en voor sociale contacten. Dat is natuurlijk niet helemaal waar want voor beide zijn er alternatieven.

MCW IV zei:
Sommige zeggen dat ze het nodig hebben voor boodschappen en voor sociale contacten. Dat is natuurlijk niet helemaal waar want voor beide zijn er alternatieven.
Boodschappen worden hier opzich gebracht, maar in een klein dorp zonder OV ben je wel echt onthand zonder auto.

De auto is voor mij in de eerste plaats een privéplek, waar ik lekker mijn eigen muziek of podcast kan luisteren. En verder moet hij comfortabel rijden. In voorgaande jaren ook functioneel (=gezin). Recent een auto van een collega kunnen overnemen die wat luxer is dan ik zelf uitgezocht zou hebben (Polestar). En dat rijdt toch ook wel erg lekker. Maar zou ik van baan wisselen en zelf eentje moeten kopen? Dan is de portemonnee toch weer de baas. Al is een leuke 2e hands Audi A4 of zo dan ook leuk. Of een Mazda 6? Zo dromen over andere auto's is misschien wel het leukste!

MCW IV zei:

Ik begrijp dat je niet in een buitengebied woont?

Altijd enorm geïnteresseerd in auto’s, cliché, maar eerste woorden waren een bepaald merk met een blauw witte propellor….

Altijd zakelijk gereden maar auto’s gekozen waar ik wel blij van werd om in te rijden. Al maakt ook de 95 pk handbak b segment auto van mijn vrouw mij blij. Ik hou gewoon van auto rijden.

Maar recent echt mijn eigen auto gekocht en dat is qua gevoel toch een stapje verder. De trots die je voelt dat je de auto hebt gekocht die je altijd al wilde bezitten. Ja. Beetje gekkie. Bezit in dit geval zeker geen einde van het vermaak want ik ben als een kind zo blij. De cirkel is rond ;).

haarr zei:

Een forum op een website is ook een vorm van sociale media...

Pietzoveel zei:
MCW IV zei:

Ik begrijp dat je niet in een buitengebied woont?

In Nederland is dat nooit echt ver van een andere plaats. Ik snap dat men liever de auto ervoor gebruikt omdat dat veel handiger is maar zonder auto zou het ook kunnen. Fiets/e-bike, scooter, bus (ja die komen ook in veel dorpen) naar een station. En boodschappen kan je laten bezorgen.

MCW IIII zei:
In Nederland is dat nooit echt ver van een andere plaats. Ik snap dat men liever de auto ervoor gebruikt omdat dat veel handiger is maar zonder auto zou het ook kunnen. Fiets/e-bike, scooter, bus (ja die komen ook in veel dorpen) naar een station. En boodschappen kan je laten bezorgen.

Alles kan, maar de keuze zal toch voornamelijk gebaseerd worden op waar de betreffende persoon (of ouders) zichzelf het beste bij voelt.
De praktijk is dat dames/kinderen in de donkere uurtjes tegenwoordig niet meer geheel gerust alleen op de tweewieler stappen, en dat het openbaar vervoer in de latere uurtjes het buiten de grote steden ook al snel af laat weten. (de bus rijdt in mijn wijk al vele jaren niet meer tussen 20.00 en 7.00 uur, en dan zit ik nog niet eens in een klein dorp buitenaf)

Maar goed... boodschappen halen/laten bezorgen is volgens sommige fanaten ook niet eens nodig: als je er maar een flinke moestuin en wat scharrelkippen op na houdt dan schijnt het dat je daarin ook nog zelfvoorzienend kunt zijn. :)

R Wolters zei:
haarr zei:

Een forum op een website is ook een vorm van sociale media...

Maar dan soort van light. Als je niet wilt reageren doe je dat niet.

Terug
Bovenaan