hikken koude motor Clio 0.9Tce

Bestleukhoor

Startmotor
Goedemiddag, wij hebben een CLio Estate 2017, 0.9 TCe. Prima auto, rijdt fijn en rijden er zo min mogelijk korte stukjes mee, al kan je het natuurlijk niet voorkomen. bij koude motor wil hij nog wel eens , tot zo'n 25 km/u hikken , als je weg rijdt. Na een paar honderd meter gaat het al goed. Het gebeurt overigens niet in de zomer, meer bij een buitentemperatuur van zo'n 5 graden of kouder. Het lijkt wel of er nog een inregeling moet komen of zo, direct na het starten, maar ik ben toch wel benieuwd.

Wat is precies de vraag? Verder is het normaal dat de 0.9TCe dit doet.

Hikken met koude motor wat vrij snel ophoudt? Klinkt als wat te weinig benzine inspuiting voor de koudloop. Iets wat bijvoorbeeld komen door een temperatuursensor die de verkeerde waarde doorgeeft aan de computer.

Ik vind dat persoonlijk niet iets "normaals" maar het kan bij de eco-karakteristiek van de motor passen dat ze te arm zijn afgesteld (ivm zo min mogelijk verbruik)

Elke auto loopt slechter de eerste paar honderd meter, maar hikken zou eigenlijk niet moeten mogen.

Ik vind dat persoonlijk niet iets "normaals" maar het kan bij de eco-karakteristiek van de motor passen dat ze te arm zijn afgesteld (ivm zo min mogelijk verbruik)

Hoe heb jij dat dan ervaren bij deze motor, als je koud wegreed?

OBD2 laten uitlezen? Het kan verschillende oorzaken hebben. Kan een sensor zijn inderdaad, zoals de sensor temperatuur binnenkomende lucht of temperatuursensor koelvloeistof. Bij verkeerde waarden is de inspuiting anders..

Als je eerste eigenaar bent, is het dan pas sinds deze winter of altijd altijd al zo geweest?

Als het een meer voorkomend probleem is, kan je misschien wat vinden op de Renault forum.

Heeft de onze (2018) ook. Hij moet even wakker worden en is met een paar 100 meter over. Onze vorige Clio had het ook. Dat was een oud model Clio met 1.2 TCe (2011 model)

Ben geneigd om te denken dat het er een beetje bij hoort.

OBD2 laten uitlezen? Het kan verschillende oorzaken hebben. Kan een sensor zijn inderdaad, zoals de sensor temperatuur binnenkomende lucht of temperatuursensor koelvloeistof. Bij verkeerde waarden is de inspuiting anders..

Als je eerste eigenaar bent, is het dan pas sinds deze winter of altijd altijd al zo geweest?

Als het een meer voorkomend probleem is, kan je misschien wat vinden op de Renault forum.

Ben eerste eigenaar. Het is me niet bewust opgevallen dat het vroeger niet zo was. Het is ook echt maar heel even. Hoe kouder, hoe meer, dan kan het 100 meter langer zijn. Het is alleen op lage snelheid, in één en twee. Verder probleemloze auto. Is niet specifiek bij eco modus. Die staat niet vaak aan.

Heeft de onze (2018) ook. Hij moet even wakker worden en is met een paar 100 meter over. Onze vorige Clio had het ook. Dat was een oud model Clio met 1.2 TCe (2011 model)

Ben geneigd om te denken dat het er een beetje bij hoort.
Ik heb ook dat vermoeden, maar weet het niet zeker. Hij deed het zowel vóór als na groot onderhoud. Inclusief nieuwe bougies.

Dan hoort het bij de auto. Geen zorgen maken. Is gewoon zuinig afgesteld. En echt koud wordt het niet meer In Nederland. :giggle:

Ik heb jaren bij Renault gewerkt, dit doen ze echt allemaal, producteigenschap noemen ze dat met een mooi woord.
Wij noemen dat het verdoezelen van een ontwerpfout.
Lijkt me niet bevorderlijk voor een motor als die net ff te arm draait voor het goeie...

Laatst bewerkt:
Het net even iets te arm draaien is waarschijnlijk een afweging tussen olie verdunning met brandstof IVM directe injectie of even iets minder mooi lopen.

Het net even iets te arm draaien is waarschijnlijk een afweging tussen olie verdunning met brandstof IVM directe injectie of even iets minder mooi lopen.
De Renault Clio 0,9 TCe heeft indirecte injectie. Wel zie je dat auto's tegenwoordig heel arm zijn afgesteld vanwege de emissieeisen.

Ik heb zelf een Clio 130 TCe, de motor loopt altijd heel soepel.

Je zou een diagnose apparaat eraan kunnen hangen en de lambda waarde uitlezen. Als deze hoger is dan 1 draait de motor te arm.

Of het een eigenschap is of niet kan ik niet zeggen, onze 1.0Tce doet het niet en is in wezen dezelfde motor. Een te arm mengsel zorgt overigens voor een hetere verbranding waardoor de temperatuur sneller omhoog gaat maar of dat dit nu de bedoeling is betwijfel ik.

Eens 98 benzine tanken en kijken of hij het dan nog heeft kan ook helpen.

Toen wij onze Clio Estate 0.9Tce kochten (2014 model met toen 160K op de teller) viel het ons ook op. Voor ons kwam het vooral over als plots bokken bij een koude motor bij wegrijden vanuit stilstand. Je geeft gas en het voelt alsof die op 1 of 2 cilinders loopt (niet een fijn gevoel).
Als eerste de bougies vervangen. En kort daarna is ook de ketting vervangen. Preventief laten doen (niet specifiek om deze reden), maar was wel echt nodig (zat behoorlijk wat rek in de ketting).. Daarna waren de ergste problemen voor ons voorbij. Sinds dien 1 of 2x ervaren en dat was het ook. Ik heb toen ook nog preventief de penbobines vervangen, maar denk niet dat deze het verschil hebben gemaakt.

Terug
Bovenaan