Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Idefiqs zei:
RobEU zei:
Idefiqs zei:
RobEU zei:
Idefiqs zei:
RobEU zei:
Bestaan er ook ongeschreven teksten?

.

Getypte, gemailde, gezeefdrukte, gestanste, gekke, goede, interessante, boeiende, gezongen, geroepen, geschreeuwde.... Etc, etc.

Je kunt er allerlei bijvoeglijke naamwoorden bij verzinnen, maar dit verandert niets aan het gegeven dat een ongeschreven tekst niet bestaat.

Een tekst kan dus onmogelijk in je hoofd zitten, duidelijk.

Je kunt een tekst uit je hoofd leren, maar dan blijft de tekst een geschreven iets. Dát is immers de voorwaarde van een tekst. Anders is het gewoon een verhaal in je hoofd.

Dus een tekst kan niet van tevoren worden bedacht alvorens aan het papier toevertrouwd?

Jawel, maar dan is het nog geen tekst. Enkel een gedachte.

Idefiqs zei:
Volgens van Dale is er, bijvoorbeeld, platte tekst. Door een tekstverwerker geproduceerd. Geschreven tekst is - imo - een handmatig, niet machinaal gefabriceerde tekst.

Geschreven tekst zou, jouw theorie volgend, dan een pleonasme zijn.

Daarom noem ik het ook niet zo. Hoe en óf jij dit wel gebruikt, is natuurlijk je eigen keuze. Als ik een tekst produceer op een computer, dan doe ik dit ook handmatig. Dit wordt ook gezien als schrijven.

Nico GTR zei:
Roder zei:
Nico GTR zei:
Rond 1970 is het veranderd naar Algemeen Nederlands gezien je Vlaams er dan ook onder schaart, en dat is heden ten dage weer langzaam aan het overgaan in de term: Standaardnederlands.

En nee ik heb het ook niet bedacht. Las er een maand of 2 iets over in Trouw.

Genootschap onze taal

Leuk, maar een artikel in Trouw over 'standaardnederlands' betekent niet dat ABN niet (meer) bestaat. Gelukkig spreekt een hoop mensen nog steeds beschaafd en accentloos Nederlands;)

Jup. Gelukkig wel. (y) overigens, accentloos? Bestaat dat?

Jazeker; vaker naar Noord-Holland, Midden NL en die buurt komen;)

Roder zei:
Nico GTR zei:
Jup. Gelukkig wel. (y) overigens, accentloos? Bestaat dat?

Jazeker; vaker naar Noord-Holland, Midden NL en die buurt komen;)

Waar denk je dat ik vandaan kom. ;)

Ook al ben ik zelf geboren in Gouda, dat je weliswaar als Zuid-Holland moet kwalificeren mijn moeder komt uit Utrecht en mijn vader uit Noord-Holland. Familie woont daar ook nog. (y) En ik kom minimaal 1 keer per week in Utrecht.

Ik vind al die dialecten juist prachtig om te horen. Allemaal hetzelfde vind ik maar saai.

Allemaal op dezelfde "beschaafde" manier praten.....brrrr.

Boppie zei:
Ik vind al die dialecten juist prachtig om te horen. Allemaal hetzelfde vind ik maar saai.

Behalve Limburgs. Dat is geen dialect, maar een spraakgebrek.:p

Idefiqs zei:
Boppie zei:

Behalve Limburgs. Dat is geen dialect, maar een spraakgebrek.:p

Nee, dat is Duits. In Aachen en Köln spreken ze hetzelfde dialect. In de "landstaal" kunnen ze elkaar niet verstaan, wel in "Platt".

Een misvatting vind ik dat het Fries als taal wordt gezien. Lijkt nog het meest op Fins. :LOL:

Herr Dr. von Zen zei:
Een misvatting vind ik dat het Fries als taal wordt gezien. Lijkt nog het meest op Fins. :LOL:

Eens, en dan weet ik nog wel hoe je fries moet verstaan. Altijd leuk voor een discussie. :p

p.s. ja ik heb fries expres zonder hoofdletter geschreven. Taalkundig fout, zeker waar!

Een misvatting vind ik dat het Fries als taal wordt gezien. Lijkt nog het meest op Fins. smiling bouncing smiley

Het grappige is dat Fries ook in Duitsland wordt gezien als een taal. :D ([size=x-small]Volgens Wiki)[/size]
En het lijkt al helemaal niet op Fins. Foei! ;)
Het heeft meer overeenkomsten met Engels dan het Nederlands.
Ik moet mijn Heitelân natuurlijk even verdedigen. :cool:

Voor ons nooit geen Opel of ander Duits merk weer. Gewoon criminele oplichters zijn het.

De auteur van deze pareltjes laat zich bij voorkeur oplichten door criminelen, maak ik hieruit op. Daarnaast bestaat er kennelijk een onderscheid tussen malafide en bonafide oplichters.

Meneer woont in Duitsland en dat moet iedereen weten!
Ik denk dat meneer ook degene is die na een vakantie in de US terugkomt met een Amerikaans accent...

Roder zei:
Ik denk dat meneer ook degene is die na een vakantie in de US terugkomt met een Amerikaans accent...
:D :T

Roder zei:

Wat is dat voor stupide reactie? Heb je er een probleem mee dat ik in Duitsland woon?
Is niet zonder reden. Wie de reden weten mag, weet het. Jij hoort daar niet bij en zal daar, op grond van jouw zuurgraad, ook niet bij gaan horen.

Herr Dr. von Zen zei:
RobEU zei:
Roder zei:

Van jou had ik wat anders verwacht. (n)

Je kunt wel olijk met duimpjes gaan strooien, maar in het Nederlands kun je gewoon Aken en Keulen schrijven, dáár doelde ik op. Roder schetst enkel een zeer herkenbaar, en mogelijk van toepassing zijnd, fenomeen.

RobEU zei:
Herr Dr. von Zen zei:
RobEU zei:
Roder zei:

Van jou had ik wat anders verwacht. (n)

Je kunt wel olijk met duimpjes gaan strooien, maar in het Nederlands kun je gewoon Aken en Keulen schrijven, dáár doelde ik op. Roder schetst enkel een zeer herkenbaar, en mogelijk van toepassing zijnd, fenomeen.

Die reactie had een hoog "meelopers" gehalte. Ik snap de reactie van Herr Dr. von Zen dan ook goed.

stoterstangen90 zei:
Zadelsnuiver zei:
Idefiqs zei:
Zadelsnuiver zei:
Ook ik herken het te pas en te onpas gestrooi met Duits. Wellicht zoeken ze nog een nieuwe Rudi Carell?

Want dat mag alleen met Engels?:confused:

Zie jij hier iemand die op dezelfde manier overal Engels in forceert?
Alleen al het woord forceert komt van het Engelse force.

'Force' komt uit het Frans. ;)
Volgens mij zelfs uit het Latijn.

Ik zou het wel vermakelijk vinden als Zadelsnuiver plotseling plaatsnamen in het Fins gaat schrijven. Of gewone namen. RøbĖU. :D

RobEU zei:
stoterstangen90 zei:
Zadelsnuiver zei:
Idefiqs zei:
Zadelsnuiver zei:
Ook ik herken het te pas en te onpas gestrooi met Duits. Wellicht zoeken ze nog een nieuwe Rudi Carell?

Alleen al het woord forceert komt van het Engelse force.

'Force' komt uit het Frans. ;)
Volgens mij zelfs uit het Latijn.
Ja, zeg....:cool:.

Idefiqs zei:
Zadelsnuiver zei:
Idefiqs zei:
Zadelsnuiver zei:

Het is mij niet opgevallen dat HDvZ dit doet, los van de bovenstaande steden.
Sowieso niet.

stoterstangen90 zei:
Idefiqs zei:
Zadelsnuiver zei:
Idefiqs zei:
Zadelsnuiver zei:

Het is mij niet opgevallen dat HDvZ dit doet, los van de bovenstaande steden.
Sowieso niet.

überhaupt niet.:)

RobEU zei:
De uitnodiging om m'n foto's te zien staat nog steeds hoor. Maar ja, dan zie je de werkelijkheid in plaats van de theorie uit je boekjes. Snap dat tweemaal gezichtsverlies leiden op een avond wel heel pijnlijk voor je is. Dus kom maar op met die slangenkuil! :D

Dichterbij dan Tubantia: Autoweek, https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5727414

c062.gif

sportife auto voor een leuke prijs
a082.gif

Terug
Bovenaan