Het rijdt als een kart.

Curlew zei:
michel1975 zei:
Curlew zei:
Afgezien van wat zelfverklaarde 'groot liefhebbers' en wat belegen typetjes met een hang naar vroeger tijden koopt geen hond zo'n creatief product en aangezien bedrijven niet kunnen draaien op liefde, zullen ze passende produkten produceren

Mee eens maar waarom kon dat 10/20 jaar geleden dan wel?
Dit proces is al langer gaande maar ik denk dat een heel groot deel toe te wijten is aan regulering. Kapotgeregukeerd zou ik haast durven beweren.

Kan je dat verduidelijken?

Niet voor niets heb ik weinig meer met auto's, andere gebieden zijn veel interessanter tegenwoordig, wat dat betreft.

En toch blijf je hardnekkig op een AUTOforum
Zou je even goed willen quoten! De laatste quote is namelijk niet van mij.

tokkie1975 zei:
Zou je even goed willen quoten! De laatste quote is namelijk niet van mij.

Joh.. :rolleyes: Maar als ik nogmaals op 'reageren met quote' klik gaat ie de pagina herladen.

R W xxx zei:
Curlew zei:
Afgezien van wat zelfverklaarde 'groot liefhebbers' en wat belegen typetjes met een hang naar vroeger tijden koopt geen hond zo'n creatief product en aangezien bedrijven niet kunnen draaien op liefde, zullen ze passende produkten produceren

Mee eens maar waarom kon dat 10/20 jaar geleden dan wel?

Wat was er zo creatief in 2000 of 2010 dan waarover nu nog met zoveel liefde over gesproken wordt?

s velthuis klaagt ook vaak dat er geen diversiteit meer is. 10/20 jaar geleden had je nog coupe's, driedeurs modellen, coupe's, soms iets heel aparts etc

Het rijdt als een scheermes hoor ik net Nic de Boer in een video zeggen.

Was deze uitdrukking al voorbij gekomen om hetzelfde aan te duiden: een scherp, direct en strak weggedrag ?

Curlew zei:
s velthuis klaagt ook vaak dat er geen diversiteit meer is. 10/20 jaar geleden had je nog coupe's, driedeurs modellen, coupe's, soms iets heel aparts etc

Ik geef zelf meer de voorkeur aan 'constateren' boven de term 'klagen'. Dat laatste suggereert dat ik er last van zou hebben. Je vergeet de roadsters, cabrio's en echte 4x4's. ;)

vandaar "etc"

Ik geef zelf meer de voorkeur aan 'constateren' boven de term 'klagen'.

Maar je geeft zelf toe dat je weinig/niks meer met nieuwe auto's hebt. Waarom je dan nog op dit AW forum zit en vooral in topics over nieuwe auto's "constateert" is mij een raadsel. Ik keek vroeger F1, nu niet meer. Dan ga ik ook niet maar zeveren op F1-fora

R W xxx zei:
Afgezien van wat zelfverklaarde 'groot liefhebbers' en wat belegen typetjes met een hang naar vroeger tijden koopt geen hond zo'n creatief product en aangezien bedrijven niet kunnen draaien op liefde, zullen ze passende produkten produceren. Wil je meer of individualiseren pak je de autostyle catalogus er maar bij of ga je naar een tuner die weet wat er mogelijk is. Er kan minimaal net zo veel tegenwoordig, alleen moet je er 'wat' meer verstand van hebben en dat is misschien ook wel niet zo verkeerd.

Creatieve producten net even wat anders als de eenheidsworst de waren vroeger best wel te verkopen (denk b.v. eens aan de VW Golf Country of de Suzuki X-90), weliswaar geen grote kaskrakers maar toch een leuke aanvulling op de eenheidsworst die net even een andere doelgroep (funrijders) de showroom in trok.
Ik zou niet weten waarom dit tegenwoordig niet meer zou kunnen werken, de enigste reden lijkt mij dat de fabrikant het niet meer durft te doen.

En dat "individualiseren" van modern blik valt ook steeds meer tegen: een tupperware pakketje, plakstripjes en wat aftermarket lampjes uit de autostyle massaproductie catalogus ophangen gaat nog net, wil je echter een leuk houten sportstuurtje in je moderne blikje dan loop je al meteen spaak met de airbags en andere bedieningsknopjes en ga je wijzigingen aanbrengen die spoorbreedtes/wielbasis enz. aardig veranderen ligt een WOK ook al op de loer.
Wil je je auto echt individualiseren (compleet verbouwen dus) loop je tegenwoordig al heel snel tegen allerlei beperkingen en eisen aan van een typegoedkeuring, eigen creativiteit wordt door RDW absoluut niet meer op prijs gesteld.
Ik ben zelf een groot liefhebber van 4x4 offroad rijden, maar een moderne 4x4 die aangepast is voor serieus offroad gebruik krijg je gewoon niet meer legaal door de keuring.

Muddy Bandit zei:
R W xxx zei:
Afgezien van wat zelfverklaarde 'groot liefhebbers' en wat belegen typetjes met een hang naar vroeger tijden koopt geen hond zo'n creatief product en aangezien bedrijven niet kunnen draaien op liefde, zullen ze passende produkten produceren. Wil je meer of individualiseren pak je de autostyle catalogus er maar bij of ga je naar een tuner die weet wat er mogelijk is. Er kan minimaal net zo veel tegenwoordig, alleen moet je er 'wat' meer verstand van hebben en dat is misschien ook wel niet zo verkeerd.

Creatieve producten net even wat anders als de eenheidsworst de waren vroeger best wel te verkopen (denk b.v. eens aan de VW Golf Country of de Suzuki X-90), weliswaar geen grote kaskrakers maar toch een leuke aanvulling op de eenheidsworst die net even een andere doelgroep (funrijders) de showroom in trok.
Ik zou niet weten waarom dit tegenwoordig niet meer zou kunnen werken, de enigste reden lijkt mij dat de fabrikant het niet meer durft te doen.

En dat "individualiseren" van modern blik valt ook steeds meer tegen: een tupperware pakketje, plakstripjes en wat aftermarket lampjes uit de autostyle massaproductie catalogus ophangen gaat nog net, wil je echter een leuk houten sportstuurtje in je moderne blikje dan loop je al meteen spaak met de airbags en andere bedieningsknopjes en ga je wijzigingen aanbrengen die spoorbreedtes/wielbasis enz. aardig veranderen ligt een WOK ook al op de loer.
Wil je je auto echt individualiseren (compleet verbouwen dus) loop je tegenwoordig al heel snel tegen allerlei beperkingen en eisen aan van een typegoedkeuring, eigen creativiteit wordt door RDW absoluut niet meer op prijs gesteld.
Ik ben zelf een groot liefhebber van 4x4 offroad rijden, maar een moderne 4x4 die aangepast is voor serieus offroad gebruik krijg je gewoon niet meer legaal door de keuring.

Dat is ook mijn ervaring. Probeer eens een rallyauto te bouwen (moet voldoen aan wetgeving om op de openbare weg te rijden maar je wil er ook mee kunnen racen).

Er zijn twee beperkende factoren in dat verhaal.
- De overheid stelt heel veel regels. Van al die regels zijn er een aantal best zinnig maar er zijn ook regels waarvan ik het belang betwijfel. Geen dramlampjes of neonbuisjes onder de auto vind ik zo'n regel. Als Piet Petje extra lampjes op zijn verprutste tupperwarebak wil monteren, waarom niet?
Waarom mag je niet zonder ABS rijden als het ding goedgekeurd is met ABS terwijl ik recent iemand (met droge ogen) hoorde beweren dat je voor het milieu beter knetterharde bandjes kan monteren waardoor de remweg twee keer zo lang is?
- Fabrikanten schermen hun producten al jaren af tegen doehetzelven. Als ik mijn auto stuk wil maken door weinig onderhoud, is dat zonder meer mogelijk. Als ik mijn auto stuk wil maken door zelf met gereedschap te gaan kl0ten, loop ik tegen geheime software aan.

Het bestaansrecht van de Ariel, de Viper en andere geeft toch aan dat er een (kleine) markt is voor 'andere' auto's.
Gelukkig ontdekken fabrikanten soms dit 'gat in de markt' en zie je producten als de Ariel, de Viper, de MX5 en de 124 Spider verschijnen. Maar voor de genoemde 4x4 of de als een scheermes sturende scheurneuzenbolide wordt de markt meestal als te klein of sociaal ongewenst ingeschat. Van de zeshonderdste versie van de zakelijke botsdoos wordt veel meer omzet verwacht. Desnoods geholpen met belastingkorting.

En de zwartvingerige doehetzelver...
Jakkie. Verbieden moeten ze het. Opsluiten, die gekken.

Of toch maar niet?
Is jouw monteur niet ooit een jongetje met een voorliefde voor zwarte knuistjes geweest?
Geef jij jouw leven in handen van zo'n 'gek' of ga je voortaan alleen nog maar wandelen?

Zo lang jij met die serieuze 4x4 offroad zou blijven, zou er ook niet zoveel aan de hand hoeven zijn maar als je daarmee ook onroad gaat, zijn die aanpassingen als lierbumpers, verhogingen enz domweg een gevaar voor anderen en krijg je te maken met rdw etc. Niet meer dan logisch.

@rke, een rallyauto is precies dat, een auto om wedstrijdrally mee te rijden. Andere wensen en eisen dan een 'normale' auto en dus 2 keuzes; de omgeving aanpassen en het circuit op of de auto aanpassen aan de eisen voor straatverkeer.

vwb je vragen/voorbeelden:

- extra lampjes zijn in het donker rete irrirtant en gevaarlijk, oa omdat het knap lastig wordt om in te kunnen schatten wat daar nou precies op je afkomt.
- ABS; de meesten hebben als het er op aankomt (hopelijk) maar 1 reactie: pedaal door de bodem stampen en dat levert problemen op zonder ABS. Als iedereen de topcoureur zou zijn die men beweert te zijn, zou ABS niet zo belangrijk zijn.
- als jij je auto niet wil onderhouden is dat idd jouw probleem, tot op het punt dat je niet meer door een APK komt. De 'geheime' software is afgeschermd zodat jij met je AliExpresstool van €2,50 niet in de essentiële functies terecht kan komen. Waarom zou dat nou zijn?

Je voorbeelden van gat in de markt; de MX5 is (was) nog een redelijk verkocht autootje maar is niet zo anders dan zijn 2-zits-cabrio-soortgenootjes. De overige zijn exoten of nauwelijks verkocht, dus gat in de markt , hmtja.

Vwb monteur: wie zegt dat een doethetzelver verboden moet worden? Als jij weet wat je doet en je simpele auto zelf onderhoudt, ga je je gang maar. Aangezien dat voor veel auto's steeds lastiger wordt en de benodigde kennis en apparatuur het niveautje beun ontstijgt, zal de beun het moeilijk krijgen. Als het resultaat dan is dat onderhoud slecht, naar eigen inzicht of niet gedaan wordt, vind ik dat niet oke. Je bent niet alleen op de wereld. Dus nee, gewoon het geschikte onderhoud en wandelen als ik daar zin in heb. Overigens zullen er vast wel weer een nieuw soort beuns opstaan op het moment dat het nieuwe soort auto wat meer gemeengoed is geworden.

R W xxx zei:
Zo lang jij met die serieuze 4x4 offroad zou blijven, zou er ook niet zoveel aan de hand hoeven zijn maar als je daarmee ook onroad gaat, zijn die aanpassingen als lierbumpers, verhogingen enz domweg een gevaar voor anderen en krijg je te maken met rdw etc. Niet meer dan logisch.

Dus aangepaste 4x4's van voor 2008 zijn geen gevaar voor anderen, en aangepaste 4x4's van 2008 en jonger zijn wel een gevaar voor anderen... en een aangepaste 4x4 met grijs kenteken is ook nog een stuk onveiliger als een identiek aangepaste 4x4 met geel kenteken.
Zal dan vast wel aan mij liggen dat ik er weinig logica aan kan ontdekken, maar misschien kun je er nog wat opheldering aan geven?
Het front van een Hummer H2, Laro Defender, Mercedes G of Dodge pickup is zonder lierbumper namelijk net zo hard en massief als met lierbumper, overstekende voetgangers en fietsers verdwijnen er net zo gemakkelijk onder. (geldt trouwens ook voor mijn volledig standaard Transit bus)

Het is nog steeds de bestuurder die bepaald of een voertuig een vervoermiddel is of een wapen, daar verandert de techniek weinig aan.

Muddy Bandit zei:
Het is nog steeds de bestuurder die bepaalt of een voertuig een vervoermiddel is of een wapen, daar verandert de techniek weinig aan.

Sterker, naarmate de techniek zorgt dat het vervoersmiddel veiliger is voor de inzittenden, wordt het voertuig vaker gebruikt als wapen.

R W xxx zei:
Guns don't kill people, people kill people. Hell yeah!

Als je kans dat de gun jou afmaakt net zo groot is als de kans dat je het slachtoffer afmaakt, ben je wat minder snel geneigd een gun te gebruiken. Er zijn er maar weinig zo gek een uitgeboord alarmpistool als vuurwapen te gebruiken maar als je de cijfers uit the US of A mag geloven zijn er meer dan genoeg die een 'veilig'kanon gebruiken waarvoor het ontworpen is: moord.

De auto wordt tegenwoordig ook heel makkelijk als wapen gebruikt. Stel jezelf eens voor dat het gebruik als wapen ook tegen de agressor gebruikt wordt; allebei gezellig op de spoedeisende hulp...

R W xxx zei:
Wat was er zo creatief in 2000 of 2010 dan waarover nu nog met zoveel liefde over gesproken wordt?

Deze vraag speelt al een paar dagen door m'n hoofd. Was het toen eigenlijk wel creatief? Gisteren kwam er toevallig een antwoord voorbij rijden in Schijndel, waardoor ik even achterste voren in m'n eigen auto zat. Een Clio V6. Wát een geluid. Een V6 middenmotor in een bijna 2 decimeter verbrede boodschappen auto. Even opgezocht, alleen al Renault heeft in de periode 97-09 de Spider, de Avantime, Clio v6, Wind en Rx4 gehad en de plannen gepresenteerd om met een nieuwe alpine te komen (die fors uitgesteld werd). En de Twizy is van kort na die periode. Daar zaten ook karts tussen en zeker niet alles perfect. Maar dat soort uitspattingen dus naast het normale en uitgebreide gamma wat ze hadden van hatchbacks, MPV's, sedans, stations, cabrio's, coupés en RS'en. In 2001 kwam zelfs het doodsaaie Opel bijna met de bloedstollende Astra opc extreme op de markt. Bijna. Ik denk eigenlijk inderdaad dat er toen meer kon. En het hoefde niet perfect te zijn. De Clio V6 had enorme tekortkomingen. Maar kost nu al meer dan de nieuwprijs, iets waar ik momenteel geen nieuwe auto voor in aanmerking zie komen, echte exoten uitgezonderd. Ik zeg niet dat het niet zou kunnen. De aandrijflijn van een Tesla in een BMW levert iets heel grappigs op, zie bv de ev west m3. Maar af fabriek zie ik het momenteel niet zo.

Dat heeft te maken met de opkomende macht van vrouwen. Niet alleen maken vrouwen een steeds groter deel uit van de doelgroep autokopers, maar fabrikanten voelen zich ook verplicht vrouwen aan te nemen op topposities. En die krijg je gewoon niet uitgelegd waarom je een compacte hatchback achterwielaangedreven zou maken. Laat staan dat het een goed idee is om een dikke V6 op de plek van de boodschappen/kinderstoeltjes te leggen.

De (iets) anders dan anders auto verkoopt helaas niet goed en wordt dan meestal niet opgevolgd. Volume modellen daar gaat het om. Ik mag het wel een aparte auto. Zou best wel eens zo’n leuk klein kei-car roadstertje willen hebben. Zoiets als de Honda s660. Ben ook erg benieuwd naar de Honda E.

Dakloos zei:
Dat heeft te maken met de opkomende macht van vrouwen. Niet alleen maken vrouwen een steeds groter deel uit van de doelgroep autokopers, maar fabrikanten voelen zich ook verplicht vrouwen aan te nemen op topposities. En die krijg je gewoon niet uitgelegd waarom je een compacte hatchback achterwielaangedreven zou maken. Laat staan dat het een goed idee is om een dikke V6 op de plek van de boodschappen/kinderstoeltjes te leggen.

Hahaha, dit moet toch wel de award voor 'minst slimme' comment van 2019 krijgen. Wat een seksistisch en onwaar verhaal.
Heb niet het idee dat je ook maar je ooit in mannen en/of vrouwen op topposities hebt verdiept, laat staan gesproken.o_O

Ho. Wie zegt dat dakloos het seksistisch bedoelt? Dat maak jij ervan en niet in de minste plaats is deze methode tegenwoordig gemeengoed om een andersdenkende de mond te snoeren. Hij kan ook doelen op andere prioriteiten gesteld door vrouwen. Hij heeft daarin misschien wel een puntje?

Muddy Bandit zei:
R W xxx zei:

Dus aangepaste 4x4's van voor 2008 zijn geen gevaar voor anderen, en aangepaste 4x4's van 2008 en jonger zijn wel een gevaar voor anderen... en een aangepaste 4x4 met grijs kenteken is ook nog een stuk onveiliger als een identiek aangepaste 4x4 met geel kenteken.
Zal dan vast wel aan mij liggen dat ik er weinig logica aan kan ontdekken, maar misschien kun je er nog wat opheldering aan geven?
Het front van een Hummer H2, Laro Defender, Mercedes G of Dodge pickup is zonder lierbumper namelijk net zo hard en massief als met lierbumper, overstekende voetgangers en fietsers verdwijnen er net zo gemakkelijk onder. (geldt trouwens ook voor mijn volledig standaard Transit bus)

Het is nog steeds de bestuurder die bepaald of een voertuig een vervoermiddel is of een wapen, daar verandert de techniek weinig aan.

Het gevolg van deze redenering doorvoeren is dat aangepaste 4x4's van voor 2008 óók verboden gaan worden. Wees blij dat de regels van het betreffende bouwjaar gelden.

Boppie zei:
Ho. Wie zegt dat dakloos het seksistisch bedoelt? Dat maak jij ervan en niet in de minste plaats is deze methode tegenwoordig gemeengoed om een andersdenkende de mond te snoeren. Hij kan ook doelen op andere prioriteiten gesteld door vrouwen. Hij heeft daarin misschien wel een puntje?

Zoek het begrip seksisme anders even op;)

Maar nee, daar heeft hij geen puntje. Vrouw(en) op die posities die ik ken zijn juist tegenovergesteld aan de aanname van Dakloos. Dit lijkt niet verder te komen dan een, seksistische, aanname van een verre buitenstaander;)

Duss, jij kent persoonlijk de topvrouw(en) van, bijvoorbeeld, GM?
:p

Het zal, denk ik, eerder voortkomen uit de samenstelling van klantenpanels.. die zullen wel maatschappelijk verantwoorder zijn dan 10 - 15 jaar geleden..
alhoewel... zouden er destijds nou veel mannen bij Peugeot om een 206 met klapdak hebben gevraagd... :confused: :T

Durashift zei:

Het zal, denk ik, eerder voortkomen uit de samenstelling van klantenpanels.. die zullen wel maatschappelijk verantwoorder zijn dan 10 - 15 jaar geleden..
alhoewel... zouden er destijds nou veel mannen bij Peugeot om een 206 met klapdak hebben gevraagd... :confused: :T
Hoeveel dameskappers zijn er in Nederland?;)

Durashift zei:

Nee, niet van GM.

Misschien dat klantenpanels gewoon representatief zijn voor de doelgroep/kopers, daar al eens over nagedacht;)

Een vrouw aan de top wilt hetzelfde als een man aan de top; winst maken en het bedrijf laten groeien, dat heeft er dus weinig mee te maken. Wat ik wel denk is dat meer vrouwen tegenwoordig full time werken, want die stapel stenen met een voordeur waar we een lening van 3 ton voor hebben afgesloten moet toch betaald worden en dus zal de vrouw dus ook een eigen auto nodig hebben.

Vroegah reedt vaders in een dikke stoere wagen voor z'n werk en mocht mams in een Alto-achtige de kinderen naar school brengen en de boodschapjes doen, nu heeft mams ook gewoon een degelijke auto nodig maar zoals gezegd hoeft daar dan weer geen V6 of getrag versnellingsbak in te liggen en scherp sturen (Als een kart) staat ook niet op het wensenlijstje.
En omdat de auto van mams nu ook geld mag kosten heeft paps ook een kleiner budget voor zijn bak en heeft de dikke stoere wagen plaats moeten maken voor een gedownsizede middenklasser. En daar spelen de autobouwers simpelweg op in.

Wat wel waar is, is dat veel bedrijven van HR een druk opgelegd krijgen om meer vrouwen aan te nemen, dat is bij mijn werkgever ook het geval en ben zelf betrokken bij het recruitmentproces dus dat is echt geen kolder. Maar dat is een andere discussie :)

Foie Gras zei:
Vrouw(en) op die posities die ik ken zijn juist tegenovergesteld aan de aanname van Dakloos. Dit lijkt niet verder te komen dan een, seksistische, aanname van een verre buitenstaander;)
Vrouwen die jij kent op die posities willen juist wel een achterwielaangedreven hatchback met dikke V6 in plaats van de achterbank? Goh, wat seksistisch van hun mannelijke collega's dat ze hun zin niet krijgen....

Ik heb verder niks tegen vrouwen hoor, ik zie ze juist graag in toppositie en leg ze ook graag in vele andere posities.

Voltijds werkende vrouwen zijn nog wel een flinke minderheid.. in Nederland.

CBS.nl zei:
(..) Vrouwen werken aanzienlijk minder vaak dan mannen voltijd. In het tweede kwartaal van 2019 ging het om 26,5 procent van alle werkende vrouwen. Van de mannen werkt 72,3 procent voltijd.
(..)

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt/werkenden

Durashift zei:
Voltijds werkende vrouwen zijn nog wel een flinke minderheid.. in Nederland.

CBS.nl zei:
(..) Vrouwen werken aanzienlijk minder vaak dan mannen voltijd. In het tweede kwartaal van 2019 ging het om 26,5 procent van alle werkende vrouwen. Van de mannen werkt 72,3 procent voltijd.
(..)

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt/werkenden

Absoluut, maar vergelijk die cijfers eens met zo'n 15 jaar geleden.

Zadelsnuiver zei:
Een vrouw aan de top wilt hetzelfde als een man aan de top; winst maken en het bedrijf laten groeien, dat heeft er dus weinig mee te maken. Wat ik wel denk is dat meer vrouwen tegenwoordig full time werken, want die stapel stenen met een voordeur waar we een lening van 3 ton voor hebben afgesloten moet toch betaald worden en dus zal de vrouw dus ook een eigen auto nodig hebben.

Vroegah reedt vaders in een dikke stoere wagen voor z'n werk en mocht mams in een Alto-achtige de kinderen naar school brengen en de boodschapjes doen, nu heeft mams ook gewoon een degelijke auto nodig maar zoals gezegd hoeft daar dan weer geen V6 of getrag versnellingsbak in te liggen en scherp sturen (Als een kart) staat ook niet op het wensenlijstje.
En omdat de auto van mams nu ook geld mag kosten heeft paps ook een kleiner budget voor zijn bak en heeft de dikke stoere wagen plaats moeten maken voor een gedownsizede middenklasser. En daar spelen de autobouwers simpelweg op in.

Wat wel waar is, is dat veel bedrijven van HR een druk opgelegd krijgen om meer vrouwen aan te nemen, dat is bij mijn werkgever ook het geval en ben zelf betrokken bij het recruitmentproces dus dat is echt geen kolder. Maar dat is een andere discussie :)
Vroegah in de tijd en buurt dat ik opgroeide ging het er toch anders aan toe. Vaders was allang blij dat hij iets had dat op een auto leek. Hoe het stuurde boeide hem weinig. Moeders zat thuis en had gewoon een fiets. Wij mochten gewoon lopend naar school toe.

Foie Gras zei:
Boppie zei:

Zoek het begrip seksisme anders even op;)

Maar nee, daar heeft hij geen puntje. Vrouw(en) op die posities die ik ken zijn juist tegenovergesteld aan de aanname van Dakloos. Dit lijkt niet verder te komen dan een, seksistische, aanname van een verre buitenstaander;)
. Lijkt me. Dat is al een stuk meer richting mening. En dan nog is het niet nodig om er gelijk een negatieve lading aan te hangen. Ik krijg soms het jeuken van dat wijzende vingertje. Of eigenlijk heel vaak. Racisme, seksisme, discriminatie. Je hoeft er niet heel erg je best voor te doen om ervoor uitgemaakt te worden. Ook al bedoel je het niet eens zo. De lange tenen suikerklont maatschappij.

Mensen discrimineren nu eenmaal graag, dat zit in de genen. Je mag niet discrimineren is daarom een nogal onzinnig verbod.

Wat meer on topic, even uit mijn verleden:
Ik was een jong aapje en ik droomde van Lambo's, Ferrari's en ander onbetaalbaar en onpraktisch spul. Ik had natuurlijk nauwelijks geld maar gelukkig wel een vader die mij beschermde voor de aankoop van een afgetrapte Lamborghini met ernstige motorproblemen. Gelukkig kon ik ook een goed autootje scoren, mijn pa ruilde zijn doorsnee familieauto in (Opel Kadett).
Later kreeg ik een relatie en er was iets meer geld beschikbaar. Maar er moest ook een huis gekocht worden en misschien zijn kinderen ook leuk. Weer een Jaap Doorsnee bolide, dus. Weer een Kadett in stemmig poepbruin met roestplekjes.
Weer iets later zei mijn werkgever: wil je een auto van de zaak? Hij bedoelde dus geen Manta GSI of Honda CRX maar een nette, representawattes doos. Een oliegestookte Peugeot 309. Dat was dus weer mis, weer geen openbare-weg kart.
De 309 werd een saaie Corolla en er kwam een BL bestelmini bij. De bestelmini heb ik slooprijp gekocht en ik heb er een tweede bij gekocht om van twee halfjes een hele te maken. Eindelijk iets wat op een openbare-weg kart leek, wel prive en wel met wat extra onderhoud.
De door mij gekozen leaseauto's werden meestal grofweg afgekeurd door de werkgever: Een Mahindra Jeep, een Asia Rocsta, een Ford Transit, een Lada Niva en bijna een Skoda Ocatvia (die toen net uit was). Skoda had toen een reputatie die vergelijkbaar is met de reputatie die Lada nu heeft.
Een volgende werkgever had door een formele lijst met eisen aan de zakelijke auto over het hoofd gezien dat een Suzuki Baleno 1.8 GTX wel binnen de eisen viel. Een heerlijk scheurijzertje die mij wel enkel vierkante meters acceptgiro-uit-Leeuwarden-behang heeft opgeleverd.
De werkgever daarna had wat meer interesse voor de mens in de werknemer en deze man heeft in samenwerking met mijn ex mij weer een doorsnee zakelijk station gegeven. Niet saai dit keer, het was best spannend of de auto het zou blijven doen, maar anders spannend als een bijna-kart.

De volgende werkgever had geen auto van de zaak, waardoor ik eindelijk iets leuks kon kopen. Mijn ex eiste wel dat het een grotere station of 4x4 moest zijn (stoer, makkelijk met de sleurhut) en dus heb ik een drie liter Camry gekocht. Lekker amerikaans geveerd maar zelfs een oceaanstomer kan je met overdadig veel vermogen toch snel maken. Voor woonwerk ben ik toen de fiets en de motorfiets gaan gebruiken.
De combinatie Camry en motor is jarenlang een gouden combi gebleken. Ik kon scheuren op mijn onderbewielde ijzeren ros en voor de familietripjes was een flink aantal vierkante meters Jappenstaal beschikbaar.

Als ik zo terugkijk, heb ik niet de gelegenheid gehad een spannende auto te kopen toen ik daar behoefte aan had.
Een volbloed budget-racer (bijvoorbeeld een eerste generatie Golf GTI) koop je beter niet als tweedehandsje, tenzij je over een goed uitgeruste werkplaats kan beschikken. En een nieuwe auto... voor mij is de makkelijke route voor een nieuwe botsdoos een leaseauto maar dan is er altijd een werkgever die een krabbel moet zetten (een leasecontract met een kleine motorfiets en kleine auto in plaats van een riante auto is een keer zeer bot afgekeurd met "dat doen we maar niet" ).

Voor dagelijks gebruik is een bijna-kart inderdaad minder praktisch. Nu (ik ben niet meer de allerjongste) zou ik er niet meer aan moeten denken iedere dag op de tuinstoeltjes van een BL mini mijn 260 km woonwerk te moeten maken. Als ik nu zou moeten kiezen tussen een saaie botsdoos of een spannende auto als een BL Mini, weet ik het nog niet.
Het is onmogelijk geworden om in het dagelijkse gesukkel een kart echt de sporen te geven (vandaar mijn acceptgirobehang), dus naast de kart wil ik dan ook een abonnementje Ring of Zolder. En wat schade-geld (bij racen hoort schade maken en het geluk dat je zelf heel blijft) zal ook wel nodig zijn.
Het wordt dan inderdaad de vraag of een echte auto dat allemaal waard is, vooral als je denkt aan de frustratie dat je hem in het dagelijkse verkeer toch bijna nooit voluit kan gebruiken.

Alsof je altijd mag dineren in een top-restaurant maar jezelf wel aan een heel streng sapjes-dieet moet houden.

Het wordt dan inderdaad de vraag of een echte auto dat allemaal waard is, vooral als je denkt aan de frustratie dat je hem in het dagelijkse verkeer toch bijna nooit voluit kan gebruiken.

Alsof je altijd mag dineren in een top-restaurant maar jezelf wel aan een heel streng sapjes-dieet moet houden.

Daar ben ik het toch niet mee eens. Ik heb een paar hete hatches gehad (Alfa 33 1.7 QV, Alfa 33 1.7 QV 16V, Kadett GSi 16V) en rij nu al weer bijna 11 jaar BMW's 3.0. Natuurlijk was het vroeger minder druk maar nog steeds kan ik genieten van het af en toe net ff wat sneller een bochtje pakken dan gemiddeld. Dat kan nog steeds regelmatig, ook in de spits. En ja, ik woon gewoon in het midden van het land.

rke zei:
Als ik zo terugkijk, heb ik niet de gelegenheid gehad een spannende auto te kopen toen ik daar behoefte aan had.

Dat is toch wel een verdrietige conclusie. Ga daar eens gauw verandering in brengen!

De Schaduw zei:

Daar ben ik het toch niet mee eens. Ik heb een paar hete hatches gehad (Alfa 33 1.7 QV, Alfa 33 1.7 QV 16V, Kadett GSi 16V) en rij nu al weer bijna 11 jaar BMW's 3.0. Natuurlijk was het vroeger minder druk maar nog steeds kan ik genieten van het af en toe net ff wat sneller een bochtje pakken dan gemiddeld. Dat kan nog steeds regelmatig, ook in de spits. En ja, ik woon gewoon in het midden van het land.

Wat ik merk, is dat ik er minder de tijd voor neem. Zo heb ik bijvoorbeeld al een paar jaar geen toerritten meer gereden, bij de uitstek gelegenheden om nog eens lekker een middagje te sturen en met autorijden bezig te zijn. Dan hoeft het niet eens heel hard te gaan, maar gewoon wat leuke binnenweggetjes afvinken. Met de juiste auto is dat heerlijk!

D Elzinga zei:
Of een Caterham, Ariel Atom, etc. Dichter ga je het kartgevoel op de openbare weg niet benaderen denk ik.

Dat kan ik beamen.. Dichterbij komt het echt niet, alleen voor dagelijks gebruik net iets minder handig. Als 3e auto is het prima te doen. :)
Ik ben zelf ook blij dat wel nog een 1 serie, ook al redelijk kart.. en een Megane 3 voor het dagelijks vervoer hebben.

a1755359jnc.jpg

Dan hoeft het niet eens heel hard te gaan, maar gewoon wat leuke binnenweggetjes afvinken. Met de juiste auto is dat heerlijk!

Zeker heerlijk! En het hoeft inderdaad ook niet altijd hard te gaan (vindt vriendinlief ook niet leuk... :cool:)

@Corsa: Gaaf! (y) En Robin Hood? Daar had ik als automerk nog nooit van gehoord... Weer wat geleerd. :)

Ik heb een keertje een uurtje in een Donkervoort mogen sturen. (Autovisie actie) Het was even passen en meten om er in te komen en ik keek ook meer over de voorruit dan er door, maar verder, wat een enorm gave ervaring.

De Schaduw zei:
Dan hoeft het niet eens heel hard te gaan, maar gewoon wat leuke binnenweggetjes afvinken. Met de juiste auto is dat heerlijk!

Zeker heerlijk! En het hoeft inderdaad ook niet altijd hard te gaan (vindt vriendinlief ook niet leuk... :cool:)

@Corsa: Gaaf! (y) En Robin Hood? Daar had ik als automerk nog nooit van gehoord... Weer wat geleerd. :)

Ik heb een keertje een uurtje in een Donkervoort mogen sturen. (Autovisie actie) Het was even passen en meten om er in te komen en ik keek ook meer over de voorruit dan er door, maar verder, wat een enorm gave ervaring.

het merk bestaat ook niet meer, dit heet tegenwoordig GBS (Great British Sportscars). Is een slag groter dan Westfield/Caterham want anders zou ik er ook niet in passen ;)
Hard is niet belangrijk, zeker niet op binnendoor weggetjes. Beleving daarentegen des te meer, beetje herrie, dicht bij de grond, korte stuurrespons dan kom je met 120 pk op 650 kg. al een heel eind.

De Schaduw zei:

Precies. Lekker sturen kan iedere dag, je staat niet immers continue in de file

funf zei:
rke zei:

Dat is toch wel een verdrietige conclusie. Ga daar eens gauw verandering in brengen!

Niet meer nodig, ik bemoei mezelf tegenwoordig met de rallysport (de lol voor mij, de kosten voor de coureur) en ik heb een paar motoren gekocht. De behoefte om eens lekker een bochtje door te knallen is ook duidelijk minder dan vroeger, ik zie het gevaar en de gevolgen van het gevaar veel duidelijker.
Toch merk ik nog steeds dat vrijwel niemand tegen de grens aan rijdt. Zelfs met de Camry (wat best wel een dweil was) kon ik aardig meekomen. Bovendien, tegenwoordig hebben een aantal mensen heftige angst voor het rode vlakje op de toerenteller, dus het motorvermogen van zelfs een 1100 cc Peugeot 106 is meestal voldoende.

Lekker scheuren kan simpelweg niet meer - of je moet genieten van die paar seconde stoplichtsprint (wat ook best gevaarlijk is nu steeds meer mensen kleurendoof worden).

Het valt mij eerder op dat er veel harder gereden wordt met de turboblokjes. Die hebben bij lage toeren ook vermogen.

De openbare weg heb ik nooit een geschikte locatie gevonden om grenzen op te zoeken, zowel vroeger niet als nu niet... je bent daar domweg veel te afhankelijk van een hoop factoren die je totaal niet in de hand hebt, en daardoor wordt je een gevaar voor zowel anderen als jezelf.
Ik zoek de uitdagingen en de grenzen met een auto wel op in de 4x4 terreinsport, en daarin kan ik me prima uitleven zonder een gevaar voor mezelf en/of anderen te worden.
Elk weekeinde kun je wel ergens legaal offroad rijden op afgesloten terrein, en daar kun je het zo uitdagend maken als je zelf wilt (durft)… de grootste kostenpost bestaat voornamelijk uit wat je zelf kapot rijdt aan de auto, dat bepaal je dus zelf.

rke zei:
funf zei:
rke zei:

Niet meer nodig, ik bemoei mezelf tegenwoordig met de rallysport (de lol voor mij, de kosten voor de coureur) en ik heb een paar motoren gekocht. De behoefte om eens lekker een bochtje door te knallen is ook duidelijk minder dan vroeger, ik zie het gevaar en de gevolgen van het gevaar veel duidelijker.
Toch merk ik nog steeds dat vrijwel niemand tegen de grens aan rijdt. Zelfs met de Camry (wat best wel een dweil was) kon ik aardig meekomen. Bovendien, tegenwoordig hebben een aantal mensen heftige angst voor het rode vlakje op de toerenteller, dus het motorvermogen van zelfs een 1100 cc Peugeot 106 is meestal voldoende.

Lekker scheuren kan simpelweg niet meer - of je moet genieten van die paar seconde stoplichtsprint (wat ook best gevaarlijk is nu steeds meer mensen kleurendoof worden).
Ik wordt wel blij als ik de V8 doortrek.

michel1975 zei:
rke zei:
funf zei:
rke zei:

Ik wordt wel blij als ik de V8 doortrek.

En hoe lang duurt het voordat die blijdschap illegaal wordt? En hoe lang voordat het gevaarlijk wordt?

Terug
Bovenaan