Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Krijgen de VVD en PvdA voldoende steun?

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    70
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik vind de opmerkingen van Soloman minderwaardig.

Dat spijt me heel erg. Het was puur een reactie hoe jullie over linkse partijen praten (dat stuit me ook tegen de borst, jullie kunnen erg lelijke dingen zeggen over Roemer en de SP, terwijl hun hart op de goede plek zit). Over wind zaaien en storm oogsten en zo. Anders had ik niet zo gereageerd.

De zwakkeren onder ons zijn de dupe van de economische crisis.

Ik heb hier vaak het gevoel dat ik tegen rechtse bierkaai moet knokken, ja dan ga ik anders praten. Ik zie hier soms erg harde meningen over links, alsof wij profiterende zwervers zijn die geld van hardwerkende mensen af willen pakken. We willen alleen een goede maatschappij.

De PvdA en VVD willen niet samenwerken. Dat blijkt uit de zin: "Ik ga rechts (of links) niet aan een meerderheid helpen". In dat geval is er hoop op PvdA, SP, CDA en D66 ! Rechts heeft geen meerderheid in de 2e kamer en (door de SP) heeft links op deze manier wel een meerderheid. Daarmee zou de VVD buitenspel gezet worden wat ook veel beter is voor Nederland. Daarnaast is de PvdA 2e geworden, zoals iedereen wel zal weten. Dat geeft Samsom een zeer goede onderhandelingspositie. De VVD kan niet anders dan met de PvdA samen te werken, terwijl Samsom nog een andere (lees linkse) variant over heeft. Eigenlijk ziet het er niet best uit voor de VVD en ben niet eens ongelukkig dat ze geen winnaar zijn geworden. Want de winners van gisteren zijn wellicht de loosers van morgen !

Solo, ik heb hier nooit een opmerking gezien dat iemand jou als een profiterende zwerver of zo ziet.

wibi zei:
De PvdA en VVD willen niet samenwerken. Dat blijkt uit de zin: "Ik ga rechts (of links) niet aan een meerderheid helpen". In dat geval is er hoop op PvdA, SP, CDA en D66 ! Rechts heeft geen meerderheid in de 2e kamer en (door de SP) heeft links op deze manier wel een meerderheid. Daarmee zou de VVD buitenspel gezet worden wat ook veel beter is voor Nederland. Daarnaast is de PvdA 2e geworden, zoals iedereen wel zal weten. Dat geeft Samsom een zeer goede onderhandelingspositie. De VVD kan niet anders dan met de PvdA samen te werken, terwijl Samsom nog een andere (lees linkse) variant over heeft. Eigenlijk ziet het er niet best uit voor de VVD en ben niet eens ongelukkig dat ze geen winnaar zijn geworden. Want de winners van gisteren zijn wellicht de loosers van morgen !

Is CDA links?
Wil je 27,3% van de Nederlanders buitenspel zetten?

meeuw zei:
Solo, ik heb hier nooit een opmerking gezien dat iemand jou als een profiterende zwerver of zo ziet.

Nou, laat ik het zo zeggen, er worden wel eens snerende opmerkingen gemaakt over links. Vlinderstrik beledigde me zelfs, en dan is voor mij de toon gezet. Tja, dan val ik wel eens uit mijn rol door uit te vallen uit frustratie.

CDA is midden en waait met alle winden mee. En meeuw, 72,7% heeft niet op de VVD gestemd ! Dus de meerderheid is het met me eens....dat heet democratie...

Terugkomend op mijn eerdere verhaal is het mogelijk dat Rutte en Samsom terugkomen op hun eerdere uitspraak en helpen ze elkaar wel aan een meerderheid. (bij Rutte is het zelfs heel goed mogelijk, want die liegt wel vaker). Om dan een meerderheid in de 1e kamer te krijgen is de hulp van het CDA of D66 nodig. Aangezien CDA toch met alle winden meewaait (en een goede minister van Financiën hebben) is dat de meest waarschijnlijke partij die meedoet in de coalitie.

edit: had politiek analyst moeten worden..;)

Gewaagde stunt, trouwens, van die SGP-jongeren. Met z'n allen op een eiland gaan zitten...........:rolleyes:

Wel een leuke grap.:)

Ook leuk: blanco stemmen.
Gewoon met een stalen gezicht het stemformulier aannemen en, zonder ook maar het stemhokje in te lopen, in de bus donderen.
Die vent bij de bus zat echt raar te kijken.:)

wibi zei:
CDA is midden en waait met alle winden mee. En meeuw, 72,7% heeft niet op de VVD gestemd ! Dus de meerderheid is het met me eens....dat heet democratie...

Als dat SP-democratie is, mogen wij wel heel erg blij zijn met de verkiezingsuitslag :)

Zolang rechts en links als kemphanen tegenover elkaar staan zoals in de afgelopen debatten (waar ik erg van schrok, vandaar dat ik soms ook fel reageer hier), wordt het niks.

Ik zie het zo: VVD is een werkgeverspartij, PvdA is een werknemerspartij (wel erg zwart-wit, maar in feite zit hier een kern van waarheid in) en werkgevers en werknemers maken samen de maatschappij. We hebben elkaar nodig. Dus een coalitie VVD-PvdA zou ik perfect vinden. Jammer dat het probleem van de eerste kamer zich voordoet, zodat we allerlei hulpstukken uit de kast moeten halen.

Het is zo krom als een hoepel meeuw. Als een partij 27.3% van de stemmen heeft maar je die niet negeren en 15% wel ? of 10% ? of 1%? Waar ligt de grens ? Zal het antwoord meteen geven: er is geen grens in de democratie ! Eigenlijk is jouw laatste uitspraak een vorm van dictatoriaal gedrag...

Soloman zei:
Zolang rechts en links als kemphanen tegenover elkaar staan zoals in de afgelopen debatten (waar ik erg van schrok, vandaar dat ik soms ook fel reageer hier), wordt het niks.

Ik zie het zo: VVD is een werkgeverspartij, PvdA is een werknemerspartij (wel erg zwart-wit, maar in feite zit hier een kern van waarheid in) en werkgevers en werknemers maken samen de maatschappij. We hebben elkaar nodig. Dus een coalitie VVD-PvdA zou ik perfect vinden. Jammer dat het probleem van de eerste kamer zich voordoet, zodat we allerlei hulpstukken uit de kast moeten halen.

Gewoon het CDA erbij...opgelost...

Tja, ik vind dat Buma zo weinig te vertellen had, die De Jager is wel een enorme vakman, die moet je inderdaad niet uitvlakken. Die zie ik heel graag terug op die post, die weet waar die over praat. Maar de partij zelf, tja, wat is hun boodschap eigenlijk?

@wibi:

Ik heb op dit forum (en dit topic) al eerder geroepen dat ik het liefst een coalitie zie van links + rechts met daarbij enkele partijen om ervoor te zorgen dat er een ruime kamermeerderheid is, waardoor niet altijd iedereen hoeft mee te stemmen.

Daarnaast is het in NL al lang zo dat je meerdere partijen met uiteenlopende standpunten nodig hebt om te regeren. Ik heb ook respect voor GL die het kabinet uit een inpasse heeft geholpen wat betreft het begtrotingstekort en de bezuinigingen (hoewel achteraf bezien het allemaal niet echt nodig was). Dat is een goede vorm van democratische verantwoordelijkheid dragen Jammer dat GL daarvoor niet beloond is; wat mij betreft had GL 10 zetels meer verdiend en de SP 10 minder.

@Solo: "Samen kunnen we meer".:) Dat is logisch uiteraard dat meerdere mensen meer kunnen.
OT: Ze zaten in het vorige kabinet en zij kunnen doorgaan waar ze mee bezig waren. Dat is hun kracht om in te brengen in de coalitievorming.

Nog even terugkomend: ik geef toe dat mijn reactie onder de maat was. Mijn welgemeende excuses daarvoor.
Verder zie ik de politiek nu als een nieuw begin. Het land is nu duidelijk rechts EN links. Dus samen moeten we het doen. Even elkaars verschillen vergeten en de rechtse en linkse politici gaan gewoon samen het land regeren. Ik ben daar een groot voorstander van. En nou niet mekaar afvallen of na twee maanden Catshuis zeggen: ik teken toch maar niet. En geen ruzies maken zoals in de debatten. Kom op jongens en meisjes politici!

@Meeuw: dat kan niet, want er bestaat geen Groen Rechts in Nederland. Die zouden er blij mee zijn net zoals de VVD'ers, maar aangezien het nog steeds Groen Links is werd deze move niet door hun achterban gewaardeerd...en terecht !

Soloman zei:
Nog even terugkomend: ik geef toe dat mijn reactie onder de maat was. Mijn welgemeende excuses daarvoor.
Verder zie ik de politiek nu als een nieuw begin. Het land is nu duidelijk rechts EN links. Dus samen moeten we het doen. Even elkaars verschillen vergeten en de rechtse en linkse politici gaan gewoon samen het land regeren. Ik ben daar een groot voorstander van. En nou niet mekaar afvallen of na twee maanden Catshuis zeggen: ik teken toch maar niet. En geen ruzies maken zoals in de debatten. Kom op jongens en meisjes politici!

Dat mag best dat de PvdA en VVD met elkaar gaan regeren met het CDA als cement voor de 1e kamer, maar dan hebben beide leiders gelogen...en ik houd niet van liegen !

Ik zou zeggen: zand er over.
Nieuw begin.

Anders komen we er nooit. Wat is nu belangrijker. blijven hameren op elkaars fouten, of dit land uit het slop halen, en natuurlijk aandacht voor de mens die zorg nodig heeft!;)

wibi zei:
Gewoon het CDA erbij...opgelost...
Dat is nog niet zo gemakkelijk. Ze moeten willen. Ik veracht dat ze wel mee zullen werken als de formatie echt te lang gaat duren, het CDA is als midden partij toch vaak het bind/smeermiddel geweest, helaas hebben ze dit keer weer flink verloren en dat gaat zo ook niet in de koude kleren zitten. Ik heb de afgelopen keren CDA gestemd maar niet keer waren ze toch echt te vaag en hun standpunten kwamen minder overeen dan bij D66 waar ik nu op gestemd heb. Bovendien wilde ik een anti-GW stem uitbrengen. Maargoed, we hebben die partij toch bijna altijd wel nodig dus ik vind het toch wel spijtig dat ze flink verloren hebben. Paars is mogelijk maar goed, CDA is gezien de 1e kamer beter. En Jan Kees vind ik een erg goede minister, ik heb dan ook hem gestemd twee jaar terug.
wibi zei:
Dat mag best dat de PvdA en VVD met elkaar gaan regeren met het CDA als cement voor de 1e kamer, maar dan hebben beide leiders gelogen...en ik houd niet van liegen !
Maar iedereen snapt dat er veel gezegd wordt in de campagne harde taal is om kiezers te paaien maar dat ze dat heus niet zo hard menen. Er moet bij een formatie water bij de wijn gedaan worden, zeker nu, anders krijgen we Belgische taferelen en daar hebben we zeker niets aan om de crisis aan te pakken. Als elke partij zijn rug recht houd zoals een enkele wel gedaan heeft dan brengt dat het land geen stap verder, is toch wel bewezen. Dit is een coalitie-land.

@Aston: dan is alleen een (semi) linkse coalitie mogelijk met PvdA, SP, CDA en D66. Kan ik heel goed mee leven !

Vind die debatten toch al niks. Eerst ruzie maken en dan samen een coalitie vormen? En als je je bij zo'n debat op de vlakte houdt is het ook niet goed. En wat wordt er (bijv) van een Rutte verwacht:
a) eigen mening verkondigen
b) partijmening verkondigen
c) regeringsbeleid van de afgelopen jaren goedpraten (terwijl de VVD daarin niet de enige partij was)
d) er rekening mee houden dat er weer een nieuwe regering moet komen (dus niet al te gekke dingen over andere partijen zeggen).

En je kunt ook niet eerst 10x uhm uhm uhm zeggen voordat je antwoord geeft.

Gisteravond lieten ze nog een fragment zien van een winnende Rutte uit 2010. VVD-slogan: Hypotheekrenteaftrek staat als een huis. (op de achtergrond). Daar moet hij zich dus aan vast houden. Gaat moeilijk worden dan in een coalitie met links.

meeuw zei:
Vind die debatten toch al niks. Eerst ruzie maken en dan samen een coalitie vormen? En als je je bij zo'n debat op de vlakte houdt is het ook niet goed. En wat wordt er (bijv) van een Rutte verwacht:
a) eigen mening verkondigen
b) partijmening verkondigen
c) regeringsbeleid van de afgelopen jaren goedpraten (terwijl de VVD daarin niet de enige partij was)
d) er rekening mee houden dat er weer een nieuwe regering moet komen (dus niet al te gekke dingen over andere partijen zeggen).

En je kunt ook niet eerst 10x uhm uhm uhm zeggen voordat je antwoord geeft.

Nou, na twee weken lang zwaar campagne voeren? Ik vind het knap dat ze dan nog zo strak voor de camera staan. Die jongens hebben lange dagen (en nachten) gemaakt.

Soloman zei:
Ik zie het zo: VVD is een werkgeverspartij, PvdA is een werknemerspartij (wel erg zwart-wit, maar in feite zit hier een kern van waarheid in) en werkgevers en werknemers maken samen de maatschappij.

Dit is naar mijn mening echt een volstrekt achterhaald idee, Solo. 20 jaar geleden misschien ja, maar tegenwoordig gaat dit echt niet meer op. Juist de VVD is een werknemerspartij.

Als je ziet waar de PvdA de grootste is, dan is dat vooral in steden en gebieden met lagere welvaart. Wie stemt dus PvdA? Mensen met een uitkering of laag inkomen, studenten en mensen die hun schaapjes op het droge hebben, maar er een vermeend superioriteitsgevoel t.o.v. rechts op na houden.

Alle forenzengemeentes, al die honderdduizenden mensen die elke ochtend in de file staan om naar kantoor te gaan, m.a.w werkend Nederland, díe stemmen VVD.

TYN zei:
Soloman zei:
Ik zie het zo: VVD is een werkgeverspartij, PvdA is een werknemerspartij (wel erg zwart-wit, maar in feite zit hier een kern van waarheid in) en werkgevers en werknemers maken samen de maatschappij.

Dit is naar mijn mening echt een volstrekt achterhaald idee, Solo. 20 jaar geleden misschien ja, maar tegenwoordig gaat dit echt niet meer op. Juist de VVD is een werknemerspartij.

Als je ziet waar de PvdA de grootste is, dan is dat vooral in steden en gebieden met lagere welvaart. Wie stemt dus PvdA? Mensen met een uitkering of laag inkomen, studenten en mensen die hun schaapjes op het droge hebben, maar er een vermeend superioriteitsgevoel t.o.v. rechts op na houden.

Alle forenzengemeentes, al die honderdduizenden mensen die elke ochtend in de file staan om naar kantoor te gaan, m.a.w werkend Nederland, díe stemmen VVD.

Ok, ik zal me in het vervolg beter inlezen. sorry.

meeuw zei:
Daarnaast is het in NL al lang zo dat je meerdere partijen met uiteenlopende standpunten nodig hebt om te regeren. Ik heb ook respect voor GL die het kabinet uit een inpasse heeft geholpen wat betreft het begtrotingstekort en de bezuinigingen (hoewel achteraf bezien het allemaal niet echt nodig was). Dat is een goede vorm van democratische verantwoordelijkheid dragen Jammer dat GL daarvoor niet beloond is; wat mij betreft had GL 10 zetels meer verdiend en de SP 10 minder.

Ja, het is echt ontzettend sneu voor Jolande Sap. Ik vind haar sympathiek en overkomen als een goede leider, alleen de partij heeft er een puinhoop van gemaakt en de lef die ze heeft getoond wordt niet beloond, maar hard afgestraft. Sowieso wel treurig dat de hoogst genoteerde vrouwelijke lijsttrekker het met 3 zetels moet doen. Volgens mij had het CDA het met een Marja van Bijsterveldt (nee, geen Mona Keijzer
pukey.gif
) veel beter kunnen doen, gaf in debatten alleen al wat kleur tussen alle heren.

De SP is uiteindelijk zelfs voorbijgestreefd door de PVV, dat verbaast mij wel. De VVD zal wel veel PVV-kiezers hebben overgehaald. De populistische verkiezingsslogans vond ik nogal laf, maar misschien had het wel een grote aantrekkingskracht op de PVV-kiezer.

TYN zei:

Zal het nog een keer proberen uit te leggen. Die mensen, die in de file staan, hebben (meestal) ook een koopwoning. En ze stemmen (als makke schaapjes) op de VVD voor behoud van hypotheekrente-aftrek ! Het H-woord. Daarnaast stemmen veel teleurgestelde PVV'ers wederom op de VVD. Dat zijn niet al te slimme mensen. Ook heb je nog strategische stemmers wat ook het CDA stemmen heeft gekost.
(peilingen zouden verboden moeten worden...)

A.BRANDHORST zei:
Een 3e zetel. Hier past het woord dankbaar slechts voor mij.

Pechtold is(voor mij dan toch) maar één ding: Anti-Christelijk, sorry. Tegen moslims durft ie niets te zeggen... de zwakkeling. Dat deet GW in ieder geval nog wel gewoon eerlijk.

En dan laat ik het afvallen van de regering buiten beschouwing voor GW.

En dat zien Christenen graag, dat iemand Moslims tot de orde roept over dingen die veel Christenen net zo goed doen. Geert Wilders eerlijker, ohja want die vind Nederland een Christelijk land en wil de vrijheid van godsdienst voor Moslims beperken, heeeeeel eerlijk inderdaad:). Ik gok SGP-stemmer (edit: klopt, eerste zin over de derde zetel las ik overheen:)). Ik denk dat er bij de PVV ook veel stemmers met CU en SGP achtergrond, alleen wegens het willen beperken van vrijheid van godsdienst voor Moslims en het duidelijk partij kiezen voor de Joden als het gaat over het conflict tussen Israël en Palestina. Ik vind het triest, dat soort Christenen verwachten respect voor hun geloof en dat hebben zij zelf niet voor het Islamitische geloof, een beetje hypocriet als je het mij vraagt.

Hoezo is Pechtold Anti-Christelijk als ik vragen mag?

Soloman zei:
TYN zei:
Soloman zei:

Heb je je uberhaupt wel verdiept in de standpunten van een andere partij dan de PvdA of SP? Volgens mij niet namelijk... Je kraakt de VVD etc. wel af, maar waarom?

A110-50 zei:
Soloman zei:
TYN zei:
Soloman zei:

Heb je je uberhaupt wel verdiept in de standpunten van een andere partij dan de PvdA of SP? Volgens mij niet namelijk... Je kraakt de VVD etc. wel af, maar waarom?

Ik heb mijn excuses toch al aangeboden?

Positie Sap wankelt ?
https://www.telegraaf.nl/binnenland/verkiezingen2012/12939019/__Positie_Sap_onder_druk__.html

Soloman zei:
A110-50 zei:
Soloman zei:
TYN zei:
Soloman zei:

Ik heb mijn excuses toch al aangeboden?

Het is gewoon een vraag hoor, van mij hoef je geen excuses aan te bieden oid. hoor. We maken allemaal wel eens een 'verkeerde' opmerking hier;)

Dat modaal Nederland voor de VVD gekozen heeft is een feit, maar dat wil niet automatisch zeggen dat het een goede keuze was. Dat blijkt komende regeringsperiode pas. (de vorige was voor modaal Nederland geen goede voorbode hiervoor maar dat is iedereen weer vergeten)

Renault Grand Scenic zei:
En dat zien Christenen graag, dat iemand Moslims tot de orde roept over dingen die veel Christenen net zo goed doen. Geert Wilders eerlijker, ohja want die vind Nederland een Christelijk land en wil de vrijheid van godsdienst voor Moslims beperken, heeeeeel eerlijk inderdaad:). Ik gok SGP-stemmer of CU. Ik denk dat er bij de PVV ook veel stemmers met CU en SGP achtergrond, alleen wegens het willen beperken van vrijheid van godsdienst voor Moslims en het duidelijk partij kiezen voor de Joden als het gaat over het conflict tussen Israël en Palestina. Ik vind het triest, dat soort Christenen verwachten respect voor hun geloof en dat hebben zij zelf niet voor het Islamitische geloof, een beetje hypocriet als je het mij vraagt.

Hoezo is Pechtold Anti-Christelijk als ik vragen mag?

Wilders is ontzettend hypocriet ten aanzien van de Islam tegenover Jodendom en Christendom. Een orthodoxe (Chabad) rabbijn zal vrouwen evenmin als een imam de hand schudden om maar wat te noemen, terwijl de vrouwen in beide gevallen gesluierd zijn en mannen en vrouwen in aparte ruimtes bidden. Wat ik overigens allemaal prima vind.
Het grappige is dat in de VS de joden voor een overgrote meerderheid op de Democraten stemmen en niet op de uitgeproken pro-Israëlische Republikeinen. Ik kan me niet voorstellen dat veel joden in Nederland PVV zullen stemmen, waarschijnlijk vooral op de rationele partijen PvdA, D66 en VVD.

wibi zei:
TYN zei:

Zal het nog een keer proberen uit te leggen. Die mensen, die in de file staan, hebben (meestal) ook een koopwoning. En ze stemmen (als makke schaapjes) op de VVD voor behoud van hypotheekrente-aftrek ! Het H-woord. Daarnaast stemmen veel teleurgestelde PVV'ers wederom op de VVD. Dat zijn niet al te slimme mensen. Ook heb je nog strategische stemmers wat ook het CDA stemmen heeft gekost.
(peilingen zouden verboden moeten worden...)

Mmm, heb net uitgerekend dat mijn voordeel uit hyporente-aftrek gelijk is aan mijn nadeel uit OZB + huurwaardefortfait. En dat voor een huis in de hogere prijsklasse. Dus die discussie hoef ik ook niet meer aan te gaan :rolleyes:

Maar je had dit allemaal beter aan Roemer kunnen uitleggen. Hoewel, is je laatste regel het 1e verbod (te volgen door vele) wat wij hadden mogen verwachten met de SP in de regering?

meeuw zei:
Soloman zei:
wibi zei:
Positie Sap wankelt ?
https://www.telegraaf.nl/binnenland/verkiezingen2012/12939019/__Positie_Sap_onder_druk__.html

Dat zou erg zijn...:(
Ik mocht haar wel.

zal was wel wat dikker geworden....

Och, dat worden we allemaal wel eens zo rond de vakantie en de kerst.

Wie gaat haar dan vervangen? Dibi?
(Ze lieten hem wel een tijdje aan het woord gisteravond voor tv)

wibi zei:
Positie Sap wankelt ?

''Een eerste overleg vond buiten Den Haag plaats, waarbij Sap niet aanwezig was.''

Dat klinkt niet positief, die zal wel (voor de zoveelste keer) weer een mes in haar rug krijgen van het partijbestuur en later vandaag aftreden. Vind het maar een rare partij dat GL, geen goede sfeer daar.

‘Als er mededelingen zijn, horen jullie het wel’
Het lijkt er erg om te spannen bij GroenLinks. Blijft Jolande Sap aan als partijleider? Opgestapt is ze nog niet, maar de geruchten dat het aanstaande is, blijven.

(NRC)

Groenlinks spreekt niet meer aan. Enkel wat die-hard veganisten en andere groene types stemmen nog GL. Duidelijk te zien ook op de Google overzichtskaart die hier eerder gepost werd. Enkel in Amsterdam, Groningen, Utrecht en Nijmegen weet GL nog een paar duizend kiezers te trekken.

En laten we de SP niet vergeten. Daar werd vannacht feest gevierd alsof ze gewonnen hadden, maar daar was m.i. toch vrij weinig aanleiding toe. De derde plek hebben ze moeten inleveren aan de PVV. Ze hebben zelfs 25.000 stemmen minder dan in 2010. Dit terwijl er grote kansen lagen voor de SP. Roemer mag het zich toch aanrekenen dat hij deze niet heeft weten te verzilveren.

TYN zei:
En laten we de SP niet vergeten. Daar werd vannacht feest gevierd alsof ze gewonnen hadden, maar daar was m.i. toch vrij weinig aanleiding toe. De derde plek hebben ze moeten inleveren aan de PVV. Ze hebben zelfs 25.000 stemmen minder dan in 2010. Dit terwijl er grote kansen lagen voor de SP. Roemer mag het zich toch aanrekenen dat hij deze niet heeft weten te verzilveren.

Als de huisband al klaar zit en de toeters en ballonnen al zijn verspreid heb je weinig keus meer :) Er was natuurlijk op een mooie winst gerekend en dat blijkt uiteindelijk zelfs een miniem verlies van 0.1 procentpunt.

Terug
Bovenaan