Dat Gaza op ongekende schaal is verwoest en dat de humanitaire situatie desastreus is, staat voor mij niet ter discussie. Maar 'de totale vernietiging van Gaza' is een retorische overdrijving. Er staan nog steden, 2 miljoen mensen leven er nog en de oorlog is bovendien niet overal even intens geweest.
Dat mag je een retorische overdrijving te vinden. Vind ik tamelijk absurd.
Meer dan 90% van de bevolking is ontheemd
81-90% van de gebouwen is beschadigd of verwoest
92% van de commerciële of industriële faciliteiten is beschadigd of verwoest
90% van het energienetwerk is beschadigd of verwoest
74% van het wegennetwerk is beschadigd of verwoest
97% van alle scholen is beschadigd of verwoest; de meeste kinderen hebben jarenlang
geen onderwijs genoten en veel kinderen lijden nog steeds honger en kunnen nog steeds niet naar school.
De verwoesting is in percentage redelijk vergelijkbaar met steden in het Roergebied na de Tweede Wereldoorlog. Als je wilt dat het woord totaal wordt vervangen door bijna totaal, prima.
Er wonen ook veel Palestijnen in Israël, nogal wiedes gezien de geschiedenis. Die vormen tegenwoordig een minderheid en hebben hun eigen politieke partijen in de Knesset.
De mate van destructie, genocidale taal uitgesproken door Israëlische politici en oorlogs- en mensenrechtenschendingen zijn volgens
talloze onafhankelijke instanties dermate buitensporig dat er sprake is van een genocide, maar ik bleef bewust weg van die term. Haat speelt een belangrijke rol bij gepleegde genocides. Ja, er zijn ook andere factoren - misschien had ik moeten stellen dat de flagrante mensenrechtenschendingen
niet zonder haat tot stand hadden kunnen komen.
Je suggereert steeds dat genocide ook maar een mening is en dat er verschillend over gedacht wordt - dat 'veel rechtsgeleerden' er anders over denken, maar je onderbouwt dit niet, zegt niet waar we het dan wél over hebben en daarmee geef je een zeer valse balans van de realiteit.
Deze website vroeg bijvoorbeeld vijf Australische rechtsgeleerden/genocide-experts of Israël een genocide pleegt in Gaza. Drie zeggen dat de drempel voor het gebruik van die term is bereikt, één zegt dat het redelijkerwijs te beargumenteren is dat er sprake is van een genocide. Een vijfde stelt dat genocide betwistbaar is, maar dat er minder omstreden termen zijn om de soorten misdaden
waarover we het eens zijn dat ze worden gepleegd te duiden.
Een daarvan is uitroeiing, hij geeft een uitleg van die term en stelt dat het bewijs voor uitroeiing overweldigend is.
Uitroeiing maakt deel uit van het proces waarbij inwoners van Gaza als abstracte buitenstaanders worden behandeld, als onbelangrijke middelen om een ander doel te bereiken.
Five Australian international law and genocide scholars examine the evidence and share their conclusions.
theconversation.com