Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Nou ja, over en weer wordt er toch niet "geluisterd" dan wel een millimeter van de eigen mening opgeschoven. En zo werkt het ook in de politiek. Er wordt geen consensus gezocht.
Er is heus wel consensus dat de opvattingen aan beide religieuze zijden niet meer kunnen. Een ieder moet lekker zijn wie die wilt zijn. Blind volgen van een of ander stoffig boek is in mijn ogen achterlijk.

Alleen waar ik tegen ageer is dat het geweld vanuit het ene stoffige boek goedgepraat wordt met ja maar bij de SGP en CU zijn ze ook extreem. Dat is gewoonweg feitelijk onjuist.

Veel problemen ontstaan blijkbaar omdat de scheiding van kerk (willekeurig welke kerk) en staat toch niet zo goed geregeld is en volgers van die kerken vinden dat ze hun eigen gelijk kunnen halen in naam van....

Laatst bewerkt:
In elk land waar we geen scheiding is tussen staat en religie is het bal. En laat dat nou vooral moslimlanden zijn. Noem 1 moslimland waar er beschaving is zoals wij dat in het westen ervaren. lgbtq rechten, dierenrechten, vrijheid van meningsuiting enz. Christendom is exact hetzelfde alleen is dat al decennia aan erosie onderhevig. Waarbij we hier qua Islam juist een grote stijging hebben. En dat geeft frictie. En kijk in eigen cirkel; hoeveel moslim vrienden heb je....?

In elk land waar we geen scheiding is tussen staat en religie is het bal. En laat dat nou vooral moslimlanden zijn. Noem 1 moslimland waar er beschaving is zoals wij dat in het westen ervaren. lgbtq rechten, dierenrechten, vrijheid van meningsuiting enz. Christendom is exact hetzelfde alleen is dat al decennia aan erosie onderhevig. Waarbij we hier qua Islam juist een grote stijging hebben. En dat geeft frictie. En kijk in eigen cirkel; hoeveel moslim vrienden heb je....?
Ik heb er best een aantal en die delen allemaal mijn mening. Zij balen ook van de gruwelijkheden. De enige oplossing is samenleven maar dat is sommigen te veel gevraagd.

Het wordt er niet beter op. Nu is de CU opeens ook extreem. Hoe heet de gewapende tak van de SGP?

Toch zijn het de christelijke partijen zoals de SGP, de CU en in mindere mate het CDA die continu besluitvorming blokkeren op bijvoorbeeld medisch-ethische kwesties en art. 23. En hiermee de samenleving gijzelen met hun (minderheids) dogma's. Dat maakt, let op(!) in mijn ogen(!) deze partijen extreem en fundamentalistisch.

Ze moeten weg blijven achter mijn voordeur.

Er is heus wel consensus dat de opvattingen aan beide religieuze zijden niet meer kunnen. Een ieder moet lekker zijn wie die wilt zijn. Blind volgen van een of ander stoffig boek is in mijn ogen achterlijk.

Alleen waar ik tegen ageer is dat het geweld vanuit het ene stoffige boek goedgepraat wordt met ja maar bij de SGP en CU zijn ze ook extreem. Dat is gewoonweg feitelijk onjuist.
Eens. En ook dat is een whataboutism.

Daar ga je mis, niemand praat hier geweld goed.

Wat ook een feit is dat dat gedachtengoed ook in onze samenleving sluimert. Eens dat fysiek geweld gelukkig niet meer de norm is. Nu zwijgen ze hun homofiele zoon gewoon dood.

Geweld moet je gewoon keihard bestraffen. En dat wordt te vaak nagelaten.

Daar ga je mis, niemand praat hier geweld goed.

Wat ook een feit is dat dat gedachtengoed ook in onze samenleving sluimert. Eens dat fysiek geweld gelukkig niet meer de norm is. Nu zwijgen ze hun homofiele zoon gewoon dood.

Geweld moet je gewoon keihard bestraffen. En dat wordt te vaak nagelaten.
Ik ageer tegen het feit dat geweld wordt gepareerd ja maar SGP en CU zijn ook extreem en dat de werkelijke geweldplegers niet worden benoemd want och dat is politiek incorrect. Zolang we dingen niet benoemen blijft het plas, glas.

Veel problemen ontstaan blijkbaar omdat de scheiding van kerk (willekeurig welke kerk) en staat toch niet zo goed geregeld is en volgers van die kerken vinden dat ze hun eigen gelijk kunnen halen in naam van....
Volgens mij is Frankrijk een goed voorbeeld van een verregaand geseculariseerd land. Toch kunnen we niet zeggen dat islamitisch geweld daar geen probleem is, zeg maar...

Je zou zogenaamd niets mogen benoemen. Volgens mij doen dhr. Wilders, Eerdmans en Baudet niet veel anders.

We hebben zelf Wilders de sleutels gegeven om alle problemen die ''we niet mogen benoemen'' op te lossen. De rest is historie.

Benoemen en beloven, what's in the name. Uiteindelijk schieten we er niets mee op. Wat we nodig hebben is op zijn Rotterdams ''niet lullen maar poetsen''.

Volgens mij is Frankrijk een goed voorbeeld van een verregaand geseculariseerd land. Toch kunnen we niet zeggen dat islamitisch geweld daar geen probleem is, zeg maar...
Toch sympatiseer ik sterk met hoe zij er daar vanuit historisch oogpunt naar kijken. Geloof is een privé-zaak en dat geldt ook voor als je in een sekte wilt leven, dat vinden ze daar nog erger.

Hoe zit dat eigenlijk met Ierland, nog niet zo heel lang geleden stonden katholieken en protestanten elkaar daar naar het leven (en nu nog). En er is bekend dat ook zij bereid zijn een hoge prijs te betalen om ''de ander'' het leven zo zuur mogelijk te maken.

Het zijn toch echt je eigen woorden.
Ja ik geef aan dat het een extremische tak is, maar jij verzint er dan weer allerlei dingen bij die nergens benoemt worden of ik al aangeven hebt dat ze dat niet doen, maar je willekeurig lezen doen ze daar al genoeg, hoef jij het niet ook nog eens te doen.

Ik ageer tegen het feit dat geweld wordt gepareerd ja maar SGP en CU zijn ook extreem en dat de werkelijke geweldplegers niet worden benoemd want och dat is politiek incorrect. Zolang we dingen niet benoemen blijft het plas, glas.
Ik ging wat meer af op een of andere vage toespeling dat bepaalde hoeken van de wereld niet passen in het Westen. Terwijl het gedachtengoed ook hier sluimert. Zoveel verschilt het niet.

Ik
Toch zijn het de christelijke partijen zoals de SGP, de CU en in mindere mate het CDA die continu besluitvorming blokkeren op bijvoorbeeld medisch-ethische kwesties en art. 23. En hiermee de samenleving gijzelen met hun (minderheids) dogma's. Dat maakt, let op(!) in mijn ogen(!) deze partijen extreem en fundamentalistisch.

Ze moeten weg blijven achter mijn voordeur.
Toch kan je die onderwerpen vanuit geloofsovertuiging benaderen, maar vanuit het humanisme tot vergelijkbare conclusies komen. Allemaal heel wat anders dan over gaan tot geweld door op 'ongelovigen' in te gaan rijden met een auto. Overigens las ik online 'serieuze' commentaren waarin werd beweerd dat deze aanslag eigenlijk de schuld zou zijn van de AFD. Met dat wegkijken komen we er niet, het zal de AFD juist doen groeien.

Je zou zogenaamd niets mogen benoemen. Volgens mij doen dhr. Wilders, Eerdmans en Baudet niet veel anders.

We hebben zelf Wilders de sleutels gegeven om alle problemen die ''we niet mogen benoemen'' op te lossen. De rest is historie.

Benoemen en beloven, what's in the name. Uiteindelijk schieten we er niets mee op. Wat we nodig hebben is op zijn Rotterdams ''niet lullen maar poetsen''.

Maar door het te benoemen worden mensen direct in de verdachte hoek geplaatst 'omdat' ze het benoemen. Aardig artikel van Jelle Frederiks in De Correspondent van afgelopen week gelezen? Hij rekent voor hoe en hoeveel migratie (logischerwijze) op de woningmarkt drukt. Het enkel getalsmatig beschrijven is voor sommigen al genoeg om deze journalist als extreem rechts in de kaart spelend neer te zetten, of erger. Nee, in Nederland is de debatcultuur zoals die in de jaren '90 bestond, naar mijn mening dood en begraven. Dat doen ze in Duitsland en Frankrijk echt beter.

Beetje ingewikkeld dat hele volksstammen bepaalde mensen die uit stokoude boeken citeren volgen en hun boodschap als leidraad hanteren.....

Wat is er antisemitisch aan Pro? Er is heus een verschil tussen Jodenhaat (antisemitisme) en het veroordelen van zionistisch/fascistische (kolonisten)terreur. Gefaciliteerd en aangemoedigd door het Israëlisch gezag.

Na de motie Piri heeft Pro voor mij definitief afgedaan. Het meelopen in demonstraties waarin Hamas meeloopt, opgeroepen wordt tot vernietiging van alle joden, 'from te river to the sea', dan ben je er al . Als klap op de vuurpijl was daar afgelopen week het pijnlijk misselijkmakende interview van Ilja Pfeiffer met Frans Timmermans waarin hij de oorlog in Gaza waarbij 70k Gazanen omgekomen zijn 'exact hetzelfde' noemt als de systematische uitroeiing van 6 miljoen Joden (en gehandicapten, zigeuners, etc). Ik zal hier niet schrijven wat ik inmiddels van Pro en die Timmermans vind want dat moge duidelijk zijn, maar ben wederom zeer blij dat die man niet onze nieuwe MP is geworden.

...Wat vervolgens steevast leidt tot steevast dezelfde soort reactie van alle politieke tegenstanders. Verwijten van discriminatie, "hele bevolkingsgroepen wegzetten als", "niet alle <smurfen> zijn crimineel/tuig/geradicaliseerd, het is slechts een kleine groep die het verpest voor de rest", jada jada. Je kunt het vooraf invullen, als ware het een voorbedrukt aangifteformulier van de politie te amdam.

De ene kant gaat er met een gestrekt been in, de andere kant doet hetzelfde. Politici die bezig zijn met politici.

Het probleem: gebeurt niks mee.

Na de motie Piri heeft Pro voor mij definitief afgedaan. Het meelopen in demonstraties waarin Hamas meeloopt, opgeroepen wordt tot vernietiging van alle joden, 'from te river to the sea', dan ben je er al . Als klap op de vuurpijl was daar afgelopen week het pijnlijk misselijkmakende interview van Ilja Pfeiffer met Frans Timmermans waarin hij de oorlog in Gaza waarbij 70k Gazanen omgekomen zijn 'exact hetzelfde' noemt als de systematische uitroeiing van 6 miljoen Joden (en gehandicapten, zigeuners, etc). Ik zal hier niet schrijven wat ik inmiddels van Pro en die Timmermans vind want dat moge duidelijk zijn, maar ben wederom zeer blij dat die man niet onze nieuwe MP is geworden.
Dat interview gelezen, ergens verwacht je het ook van hem. Nare man tot in de vezels..

Ik vind het toch bijzonder dat gewelddadig verzet tegen Israëlische systematische onderdrukking van de Palestijnen binnen sommige stromingen consequent als terroristisch wordt aangemerkt. En ook vallen over een leus als "from te river to the sea".

Tegelijkertijd wordt er gezwegen over het institutionele (door de overheid gefaciliteerde) landjepik op de WB door gewapende kolonisten waarbij Palestijnen van hun land worden verjaagd en vaak worden vermoord. In Gaza worden de Palestijnen letterlijk de zee in gedreven of door nietsontziende bombardementen vermoord.. Gadegeslagen en toegejuicht door Israëli op gefaciliteerde uitkijkpunten. Of ze zijn inmiddels verhongerd door door Israel ingezette blokkades en tegenhouden van voedsel en medicijnen. De situatie in Gaza is gewoon genocide, door een bondgenoot godbetert.

Persoonlijk vind ik dat je de situatie in Gaza niet moet vergelijken met de Holocaust, die is uniek in zijn verschrikking. Lees maar eens het boek "De keuze" van Edith Eva Eger. En zo zijn er talloze voorbeelden.

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat vertegenwoordigers van het volk dat zo geleden heeft onder de terreur van de Holocaust nu zelf een ander volk systematisch verdrijft en vermoord. Vanuit een ideologie van zionistisch fascisme.

Is wat ik hierboven schrijf antisemitisch van aard? Oordeel zelf. Ik vind van niet, en veel Joodse medeburgers ook niet. Luister maar eens naar een (Joodse) beweging als "Een ander Joods geluid". Ik veroordeel het nietsontziende geweld van Israël tegen de Palestijnen in Gaza en op de WB. Vind ik dat Joden recht hebben op een eigen staat? Zeker wel. Vind ik dat Palestijnen recht hebben op een eigen staat binnen de huidige landsgrenzen? Zeker wel.

Tevens veroordeel ik het door Hamas of andere Palestijnse groeperingen gepleegde geweld tegen onschuldige Israëlische burgers.

Begrijp dat de leiders van zowel Israël en de Palestijnse staat geweld niet schuwen om hun gelijk proberen te bereiken.
Moeten wij ons hier daar dusdanig druk over maken als we intern al genoeg bijna onbeheersbare problemen hebben? Is dat een uitvlucht, dat wijzen naar "Daar gaat het mis"?

Wat ik erger vind is dat men hier het toestaat om dusdanig te protesteren met een hoop schade en letsel tot gevolg. Laat die personen "daar" (waar ze voor protesteren) lekker de strijd uitvechten.

Maar door het te benoemen worden mensen direct in de verdachte hoek geplaatst 'omdat' ze het benoemen. Aardig artikel van Jelle Frederiks in De Correspondent van afgelopen week gelezen? Hij rekent voor hoe en hoeveel migratie (logischerwijze) op de woningmarkt drukt. Het enkel getalsmatig beschrijven is voor sommigen al genoeg om deze journalist als extreem rechts in de kaart spelend neer te zetten, of erger. Nee, in Nederland is de debatcultuur zoals die in de jaren '90 bestond, naar mijn mening dood en begraven. Dat doen ze in Duitsland en Frankrijk echt beter.
Ja, of de afzender deugt valt of staat met de mate waarin hetgeen hij/zij zegt strookt met de eigen opvattingen. En je wordt als gevolg daarvan al weggezet als ''fout''. Dit is niet voorbehouden aan ''links'' of ''rechts''. In die zin eens dat de debatcultuur kapot is, maar niet alleen hier.

Ik bestrijd nog steeds dat je bepaalde zaken niet zou mogen benoemen. Hoezo niet dan? Komt de politie je ophalen dan? Niet iedereen zal instemmend zitten knikken, maar dat is wat anders dan dat je iets niet zou mogen benoemen.

...Wat vervolgens steevast leidt tot steevast dezelfde soort reactie van alle politieke tegenstanders. Verwijten van discriminatie, "hele bevolkingsgroepen wegzetten als", "niet alle <smurfen> zijn crimineel/tuig/geradicaliseerd, het is slechts een kleine groep die het verpest voor de rest", jada jada. Je kunt het vooraf invullen, als ware het een voorbedrukt aangifteformulier van de politie te amdam.

De ene kant gaat er met een gestrekt been in, de andere kant doet hetzelfde. Politici die bezig zijn met politici.

Dat klopt. Zoveel mensen zoveel meningen.

Als iemand zegt dat misdrijven met terroristisch oogmerk vaak worden gepleegd door mensen die de Islam aanhangen, dan denk ik dat dat wel klopt. Charlie Hebdot, de Bataclan het staat ons nog op het netvlies.

Dat wil niet zeggen dat wat die politieke tegenstanders daar tegen inbrengen, waaronder wat jij zelf opvoert als voorbeelden, daarmee onwaar is. Niet alle Moslims zijn terroristen, kan ik ook weinig tegen inbrengen. Kleine groep verpest het voor de rest, is ook waar.

Nuance is het eerste dat verloren gaat.

Maar nogmaals: nergens beweert iemand dat A. of B. niet benoemd zou mogen worden.

Begrijp dat de leiders van zowel Israël en de Palestijnse staat geweld niet schuwen om hun gelijk proberen te bereiken.
Moeten wij ons hier daar dusdanig druk over maken als we intern al genoeg bijna onbeheersbare problemen hebben? Is dat een uitvlucht, dat wijzen naar "Daar gaat het mis"?
Hoewel we als handelsland en moderne economie niet kunnen doen alsof wij op een eiland leven, denk ik inderdaad dat het een stuk productiever is aan onze binnenlandse problemen te werken. Het is hoewel ambitieus nog niet zo ambitieus als het oplossen van Israël en Palestina conflict.

Israël en Palestina zijn niet van zins te werken aan hun eigen problemen, laat ze het uitzoeken.

Dat klopt. Zoveel mensen zoveel meningen.
Dat is niet echt wat ik probeer te zeggen. Het probleem is: De manier waarop politici met dit soort maatschappelijke kwesties omgaan, maakt een constructieve discussie bij voorbaat onmogelijk. Als Wilders iets roept over Marrokanen, gaan we het vervolgens over Wilders hebben. En over de mensen die iets over Wilders zeggen. Glas plas was.

Laatst bewerkt:
Ja dat geef je nu twee keer aan. Óf ik begrijp je niet goed óf jij ziet Wilders hier als slachtoffer van zijn politieke tegenstanders die op een unfaire manier politiek bedrijven, waar de arme Wilders dit zelf nooit zou doen en met zijn handen op de rug in de publieke arena staat en die handen bovendien wast in onschuld, gekwijt van iedere verantwoordelijkheid. Als het dat laatste is, ben ik het daar in ieder geval niet mee eens.

Als het dat laatste is, ben ik het daar in ieder geval niet mee eens.
Nee dat is het niet. Ik vind dat de algehele politiek hier verkeerd mee omgaat. Het elkaar aanvallen en vliegen afvangen haalt de aandacht consequent weg bij het echte probleem. Ze willen er gewoon niet aan.

Wat mij betreft wel. Wilders heeft zijn kans (lang en breed) gehad.
Die neemt nu al bijna 2 decennia zetels in beslag waar ook nuttige politici hadden kunnen zitten.

Ze hebben niks voor elkaar gekregen, Leuk wetten indienen maar nog maar afwachten of dat voor elkaar komt.
De wetten die zijn aangenomen zijn niet van die kabinet.

Ze hebben niks voor elkaar gekregen, Leuk wetten indienen maar nog maar afwachten of dat voor elkaar komt.
De wetten die zijn aangenomen zijn niet van dit kabinet.
"Omdat het de Tweede Kamer gemiddeld bijna een jaar kost om een wetsvoorstel te behandelen, is over de meeste voorstellen van kabinet-Jetten nog niet gestemd."

Heel snel wetswijzigingen doorvoeren blijkt in praktijk een tamelijk slecht idee. Volgens mij hebben we dat gezien bij bijvoorbeeld de Toeslagenaffaire.

En sommigen de useful idiot van extreem rechtse Poetin knuffelaars, en in de comfortabele illusie leven dat er eenvoudige oplossingen zijn voor complexe casuïstiek.

Ik vind het toch bijzonder dat gewelddadig verzet tegen Israëlische systematische onderdrukking van de Palestijnen binnen sommige stromingen consequent als terroristisch wordt aangemerkt. En ook vallen over een leus als "from te river to the sea".
Die leuze 'from the river to the sea' verwijst naar het bestaansrecht van Hamas (zegt Hamas zelf): ze willen de vernietiging van de staat Israel en dat hele gebied tot Palestijnse staat uitroepen. Bill Clinton heeft daar eens een keer duidelijkheid over gegeven, parafraserend: ze wezen meermaals alle vredesopties af, ze willen geen vrede, ze willen een einde aan Israel. Hamas kwelt en mishandelt en martelt de eigen bevolking, gebruikt burgers als menselijk schild, 7 oktober was een pogrom. Hamas wordt door de EU en de VS dan ook beschouwd als een terroristische organisatie.

Tegelijkertijd wordt er gezwegen over het institutionele (door de overheid gefaciliteerde) landjepik op de WB door gewapende kolonisten waarbij Palestijnen van hun land worden verjaagd en vaak worden vermoord. In Gaza worden de Palestijnen letterlijk de zee in gedreven of door nietsontziende bombardementen vermoord.. Gadegeslagen en toegejuicht door Israëli op gefaciliteerde uitkijkpunten. Of ze zijn inmiddels verhongerd door door Israel ingezette blokkades en tegenhouden van voedsel en medicijnen. De situatie in Gaza is gewoon genocide, door een bondgenoot godbetert.
Het is daar oorlog, sinds oktober dan een wapenstilstand. Genocide is een heel zwaar woord, en ook al doen sommigen organisaties alsof het een feit is dat er sprake zou zijn van genocide, juridisch gezien is het vooralsnog geen genocide. Die term is in 1948 duidelijk beschreven en om tot zo'n veroordeling te komen is er heel wat nodig. Veel rechtsgeleerden verwachten ook niet dat het zover komt. Het is zonder die term al meer dan erg genoeg wat daar over en weer gebeurt.

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat vertegenwoordigers van het volk dat zo geleden heeft onder de terreur van de Holocaust nu zelf een ander volk systematisch verdrijft en vermoord. Vanuit een ideologie van zionistisch fascisme.
Ik begrijp het wel, gedacht vanuit Israel, juist omdat ze zo geleden hebben onder de holocaust is hen er alles aan gelegen om organistaties die tot doel hun ondergang hebben, te bestrijden. In die zin is het een getraumatiseerd volk. Termen als zionistisch facisme en 'een ander volk systematisch verdrijft en vermoord' vormen politieke kwalificaties die nogal omstreden en beladen zijn, en door velen als antisemitisch wordt gezien.

Laatst bewerkt:

Soms denk ik ook wel eens dat hedendaagse politici het ook niet meer kunnen.
Toen ik studeerde was ik lid van een studentenvereniging waar debatwedstrijden werden gehouden. Je kon je vinger opsteken als je mee wilde doen met een onderwerp, maar de debatleider bepaalde of je pro of contra moest debatteren. Dat was erg leuk en leerzaam.

Terug
Bovenaan